Ex ihmetteli miksi ovessa on yhä hänen sukunimensä vaikka se on meidän yhteisten lasten sukunimi. Itselläni toinen nimi.
Sanoin hänelle että lasten sukunimi. Oli ymmällään. Miten te muut ootte eron jälkeen toimineet, mikä nimi ovessa jos lapsilla isän sukunimi?
Kommentit (41)
Mä pidin sukunimeni naimisiin mennessäni enkä siis muuttanut sitä miksikään erotessani. Todellakin oli asunnon ovessa sekä mun että tyttären (exän) sukunimi. Tietysti. Nyt ei oo kuin oma, kun lapsi asuu omillaan.
Olisit antanut lapsillesi oman sukunimesi, sinähän heidät synnytit.
Minulla postilaatikossa sekä oma että tyttären sukunimi. Tietysti, että posti osaa perille.
Hän on kirjoilla luonani, mut yhteishuoltajuus.
Naimisissa ollessa meillä kaikilla oli sama sukunimi, mutta vaihdoin itse vuosia eron jälkeen oman sukuni harvinaisemman sukunimen. Tietysti lapset ovat isänsä sukunimellä edelleen. Saavat tietysti aikanaan päättää ihan itse.
Ovessani tosiaan on molempien täällä asuvien ihmisten nimet. Minun ja tyttäreni. Tietenkin.
Naapuri, rivitalossa, ei ole laittanut kadun varrella olevaan postilaatikkoonsa mitään nimeä. Sääliksi käy postinjakajia ja varsinkin heidän tuuraajiaan.
Toisaalta ymmärrän naapuria, minun laskujen mukaan kun sukunimiä olisi varmaan neljä, perheen äidin, hänen kahdesta eri liitosta olevat lapset, nykyinen avomies.
Nimim. rivitalokyttääjä, mutta ihan fiksu olen.
No en kyllä katselisi oman kotini ovessa exän nimeä. Tietenkään.
En edes tullut ajatelleeksi mutta niihän se on että myös minun exän ovessa on minun nimeni, eli siis lapsemme nimi joka on kirjoilla isällään.
Mitenkänhän jos hän joskus asuu uuden naisen kanssa niin mahtuuko oveen kolme nimeä?
Osoitteen mukaan se posti jaetaan. Itselläni on postilaatikossa oma sukunimeni, lapsilla on isänsä nimi. Ei ole kustilla ollut vaikeuksia polkea postia perille.
Mun talo, mun nimi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa lapsille annetaan äidin sukunimi. Nuo ovat erikseen tehneet toimia että lapselle saataisiin annettua se toinen.
En muista kummilapseni sukunimeä kun hänelle vaihdettiin se mikä isällään. Tätä miestä en ole yli 10 vuoteen tavannut.
Lähti tuossa joululahja postilla kummilapselleni osoitettuna Etunimi Äidinsukunimi. Ainakin menee nimellä joka postilaatikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa lapsille annetaan äidin sukunimi. Nuo ovat erikseen tehneet toimia että lapselle saataisiin annettua se toinen.
Tai äidillä on ollut silloin sama sukunimi mutta eron jälkeen ottanut tyttönimen takaisin. Aika tavallinen tarina. Omanikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai äidillä on ollut silloin sama sukunimi mutta eron jälkeen ottanut tyttönimen takaisin. Aika tavallinen tarina. Omanikin.
Silloin lapselle annettu äidin nimi. Äiti muutti omansa. Joka tapauksessa se synnyttävän nimi lapselle annetaan Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Se vapautus, kun veljeni oikeasti hullu exä meni uudelleen naimisiin eikä enää kantanut meidän suvun nimeä! 🙏
Pahoittelut veljesi hullusta exästä mutta kyllä se nimi hänen oli kun se kerran oli annettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin lapselle annettu äidin nimi. Äiti muutti omansa. Joka tapauksessa se synnyttävän nimi lapselle annetaan Suomessa.
Kyllä. Mutta harvempi varmaan tekee erikseen mitään toimia kuten yllä ehdotettiin.
Jos lapset on aikuisia ymmärrän tämän mutta muuten en. Voisi olla molempien nimi eli äidin ja lasten mutta pääsääntöisesti taloudessa asuvien aikuisten nimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jokainen perhe saa päättää lapsen sukunimen. Siinä samalla se kirjoitettiin paperille kuin etunimetkin, ei vaatinut erikseen sen kummempia toimia. Onko itselläsi muuten äitisi vai isäsi suvun nimi? Eikös vielä 80-luvulla naisen ollut pakko ottaa miehen sukunimi, jos meni naimisiin. Lähes kaikki ovat siis isänsä sukunimellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mutta harvempi varmaan tekee erikseen mitään toimia kuten yllä ehdotettiin.
Itse tunnen vain niitä jotka niitä erillisiä toimia on tehnyt kun harva enää naimisissa mutta lapsille se isän sukunimi. Luulisin aika yleistä olevan nykyään kun homma taidettiin muutta että niitä toimia voi nykyään tehdä jo ennen kuin lapsi edes syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jokainen perhe saa päättää lapsen sukunimen. Siinä samalla se kirjoitettiin paperille kuin etunimetkin, ei vaatinut erikseen sen kummempia toimia. Onko itselläsi muuten äitisi vai isäsi suvun nimi? Eikös vielä 80-luvulla naisen ollut pakko ottaa miehen sukunimi, jos meni naimisiin. Lähes kaikki ovat siis isänsä sukunimellä!
Olen synnyttänyt itse 2000-luvulla. Lapsille tulee se nimi mikä äidillä. Saa seb päättää mutta se vaatii sitten että lähdetään tekemään niitä "toimia" että lapsille saataisiin se joku muu sukunimi. Ei se mene niin että vain paperiin kirjoitetaan mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tunnen vain niitä jotka niitä erillisiä toimia on tehnyt kun harva enää naimisissa mutta lapsille se isän sukunimi. Luulisin aika yleistä olevan nykyään kun homma taidettiin muutta että niitä toimia voi nykyään tehdä jo ennen kuin lapsi edes syntyy.
Niin siis mitä toimia? Isyyden tunnustus, jos ei ole naimisissa, on yhden paperin allekirjoitus neuvolakäynnin yhteydessä. Ja lapsen synnyttyä pitää täyttää paperit mitä lapselle tulee etu- ja sukunimeksi.
Jos lapset asuu sinun luonasi, on ovessa sinun ja lasten sukunimi. Jos taas lasten osoite isällä, riittää että sinulla on omasi.