Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keittiöremontti: Korotettu astianpesukone vai aamiaiskaappi?

rempsaus
20.12.2022 |

Olen tekemässä keittiöremonttia vanhempaan keittiöön. Tilaa ei ole liiaksi, ja seinän vieressä olisi mahdollisuus joko 80 cm aamisaiskaappiin tai korotettuun astianpesukoneeseen ja matalaan 20 cm leveään laatikostoon. Aamiaiskaappi puhuu puolestaan sen vuoksi, että en jaksa oikein puhdistella kahvinkeittimiä jolloin ne saisi helpommin pölyltä piiloon. Toisaalta korotettu astianpesukone taas olisi kunnon ylellisyyttä.

Kumman vaihtoehdon te valitsisitte?

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis leivänmurut ja likainen juustohöylä aamiaiskaapissa?

Onko sen tarkoitus vain pitää pska piilossa ja pölyiset koneet oven takana?

Yöks, opetelkaa siivoamaan jäljkenne, niin ei tarvitse sotkuja kaappiin piilottaa.

Kieltämättä kiinnitin huomiota samaan argumenttiin. Kätevää pyyhkiä tasot joo kun niillä ei ole tavaraa, mutta eikös se hankaluus vaan siirry sitten kaapin siivoamiseen? Mutta ilmeisesti se jätetään sitten vaan pyyhkimättä. 

Meillä ainakin kaapissa on harvemmin käytettävät koneet. Pöytätasoja tulee pyyhittyä lähes joka päivä. Kun leivänpaahdin on kaapissa niin ei tarvitse sitä väistellä ja nostella joka päivä pöytätasoja pyyhkiessä.

Leivänpaahdinta tulee käytettyä sen verran harvoin, ettei kaapin siistinä pitäminen ole osottautunut ongelmaksi. On paljon tärkeämpi tehdä siivoaminen helpoksi siellä missä sitä tarvitsee tehdä päivittäin. Silloin kokonaisuudessa elämä on vaivattomampaa.

Lisäksi ne koneet pysyy itsessään puhtaana ja pölyttömänä kaapin suojassa. Pöydälle esillä olevat tuppaa likaantuvan melko nopeasti itsestään. Ihan samasta syystä keittiössä muutenkin pidetään yleensä tavarat kaappien suojassa. Avohyllyillä jos olisi kaikki astiat sun muut niin ne olisi jatkuvasti likaisia. Sellaiset on ainakin omat kokemukset avohyllyistä keittiössä.

Eikös aamiaiskaapin idea ole se, että siellä on jokapäiväiseen käyttöön tarkoitetut koneet helposti saatavilla, eli ovi vain auki ja kaikki tarvittava on esillä.

Sulla on kaapissa harvemmin käytettävät koneet. Ei se silloin mikään aamiaiskaappi ole, vaan ihan tavallinen kaappi.

Meillä pöytätasolla on kahvinkeitin, kahvimylly, leivänpaahdin ja sodastream.

Pyyhin tasot monta kertaa päivässä, eikä noiden koneiden syrjään siirtäminen ole millään lailla ongelma.

Sanoisin kyllä laiskaksi ihmistä, joka säilyttää jokapäiväisessä käytössä olevat koneet kaapissa, ettei tarvitse niitä pyyhkiä ja puhdistaa.

Vierailija
102/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis leivänmurut ja likainen juustohöylä aamiaiskaapissa?

Onko sen tarkoitus vain pitää pska piilossa ja pölyiset koneet oven takana?

Yöks, opetelkaa siivoamaan jäljkenne, niin ei tarvitse sotkuja kaappiin piilottaa.

Kieltämättä kiinnitin huomiota samaan argumenttiin. Kätevää pyyhkiä tasot joo kun niillä ei ole tavaraa, mutta eikös se hankaluus vaan siirry sitten kaapin siivoamiseen? Mutta ilmeisesti se jätetään sitten vaan pyyhkimättä. 

Meillä ainakin kaapissa on harvemmin käytettävät koneet. Pöytätasoja tulee pyyhittyä lähes joka päivä. Kun leivänpaahdin on kaapissa niin ei tarvitse sitä väistellä ja nostella joka päivä pöytätasoja pyyhkiessä.

Leivänpaahdinta tulee käytettyä sen verran harvoin, ettei kaapin siistinä pitäminen ole osottautunut ongelmaksi. On paljon tärkeämpi tehdä siivoaminen helpoksi siellä missä sitä tarvitsee tehdä päivittäin. Silloin kokonaisuudessa elämä on vaivattomampaa.

Lisäksi ne koneet pysyy itsessään puhtaana ja pölyttömänä kaapin suojassa. Pöydälle esillä olevat tuppaa likaantuvan melko nopeasti itsestään. Ihan samasta syystä keittiössä muutenkin pidetään yleensä tavarat kaappien suojassa. Avohyllyillä jos olisi kaikki astiat sun muut niin ne olisi jatkuvasti likaisia. Sellaiset on ainakin omat kokemukset avohyllyistä keittiössä.

Pöly löytää kyllä tiensä kaappiin kuin kaappiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastan 120 cm leveää aamiaiskaappiani! Se on korkeudeltaan puolikas, eli alla on kaksi laatikostoa kolmella laatikolla. Keittiön yksi seinä on yhtenäinen kaapisto, jossa on jääkaappi, pakastin ja uuni, lämpölaatikko sekä mikroaaltouuni nostettu työskentelykorkeudelle. Sillä seinällä on tämä aamiaiskaappi ja apteekkarikaappi, josta en myöskään suostuisi luopumaan.

Aamiaiskaapissa on kaunis puusisustus ja valaistus ja pistokkeet kahvinkeittimelle ja leivänpaahtimelle, jotka ovat näppärästi esillä ja käyttövalmiita kaapin ovet avattuani. Kaksi yläpuolista hyllyä ovat syvyydeltään puolikkaita ja niistä alemmassa on kauniisti esillä kahvikupit ja lasit sekä hyllyn alareunasta riippuvat arkikäytössä olevat viinilasit jaloistaan. Aamiaiskaapin tasolla on myös leikkuulauta leivälle, jota säilytetään korissa sen takana, Harrodsin puinen, tyylikäs teepussilaatikko sekä lasiastia Nespressonapeille. Kaapin alla olevissa laatikoissa on sitten lautaset, kulhot ja ruokailuvälineet.

Aamiaisen jälkeen kaapin ovet kiinni ja keittiö on taas tyylikäs ja siisti kokonaisuus. Minä haluan pitää näkyvillä olevat työtasot aina puhtaina ja ilman ylimääräistä tavaraa, hedelmäkulhot saavat olla esillä ja kukkia sekä kynttilät ruokapöydällä.

Vierailija
104/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamiaiskaappi on kyllä ehdottomasti hyödyllinen. Perustelut: keittiö näyttää siistiltä, kun ovien taakse jäävät pienet kodinkoneet sekä leivänmuruset yms juustohöylät sun muut. Mitään haittaa en siitä kyllä keksi? Tietysti jos on kovin pieni keittiö, ja laskutilasta on pulaa, niin silloin ehkä voi löytyä perustelut miksi ei halua aamiaiskaappia. Toisaalta ainakin minun aamiaiskaapissani on sitä laskutilaakin, jossa voi voidella leivät ja täyttää murokulhot- Kannatan aamiaiskaappia!

Meillä ei ainakaan säilytellä montaa päivää kaapissa mitään käytettyä juustohöylää.

Itse kuulun niihin, joiden mielestä aamiaiskaappi on turhake.

Muistan, kun aloitimme remppaamaan taloa, joka puolella näkyi aamiaiskaappeja ja itsekin halusin! Onneksi keittiömyyjä sanoi, että jos hän saisi valita, niin EI AAMIAISKAAPPIA. muistan kuinka loukkaannuin ja pahoitin mielen. Mutta sitten oivalsin. Että hei, ei me oikeesti tarvita sitä...

Emme tunkeneet saarekkeeseen myöskään liettä tai hanaa (huh onneksi)

Ihanaa kun saareke on vapaa tarjottaville. Olen meinaan huomannut, että ei ole houkuttelevaa ottaa tarjottavia vierailla, jossa hana ja allas saarekkeessa. Haiseva tiskirätti tarjottavien vieressä ja sitten emäntä laittaa samalla riskejä ja roiskii likavedet tarjottaviin.

Onneksi meillä keittiömyyjä kertoo hyviä ratkaisuja, juuri siltä pohjalta miten me keittiötä käytämme. Siitä tuli ammattilaisen avulla sellainen kuin me halusimme.

Kerran joku sanoi, että aamiaiskaappi tulee heille, koska sinne saa kodinkoneita piiloon. En ymmärrä? Ne mitä en käytä, on keittiökaapissa piilossa.

Eräällä pariskunnalla on aamiaiskaappi joka on aina auki, siellä ei piilotella mitään, musta se on kiva ratkaisu juuri heille.

Sitä en ymmärrä, miksi se aamiaiskaappi laitetaan sitten kiinni kun vieraat saapuvat. Romukaappi?

Tämä. Kakku oikein Houkuttelee tiskiharjan ja rätin vieressä

Vierailija
105/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa nyt joku aamiaiskaapin omistaja, että käytetäänkö laitteita siellä kaapin uumenissa vai onko siinä joku ulos vedettävä taso? Mua tökkii ajatus siitä, että kahvin-/vedenkeittimen höyryt ja leivänpaahtimen huurut on siellä kaapin katossa.

Vierailija
106/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ainakaan säilytellä montaa päivää kaapissa mitään käytettyä juustohöylää.

Muistan, kun aloitimme remppaamaan taloa, joka puolella näkyi aamiaiskaappeja ja itsekin halusin! Onneksi keittiömyyjä sanoi, että jos hän saisi valita, niin EI AAMIAISKAAPPIA. muistan kuinka loukkaannuin ja pahoitin mielen. Mutta sitten oivalsin. Että hei, ei me oikeesti tarvita sitä...

Ihanaa kun saareke on vapaa tarjottaville. Olen meinaan huomannut, että ei ole houkuttelevaa ottaa tarjottavia vierailla, jossa hana ja allas saarekkeessa. Haiseva tiskirätti tarjottavien vieressä ja sitten emäntä laittaa samalla riskejä ja roiskii likavedet tarjottaviin.

Onneksi meillä keittiömyyjä kertoo hyviä ratkaisuja, juuri siltä pohjalta miten me keittiötä käytämme. Siitä tuli ammattilaisen avulla sellainen kuin me halusimme.

Kerran joku sanoi, että aamiaiskaappi tulee heille, koska sinne saa kodinkoneita piiloon. En ymmärrä? Ne mitä en käytä, on keittiökaapissa piilossa.

Eräällä pariskunnalla on aamiaiskaappi joka on aina auki, siellä ei piilotella mitään, musta se on kiva ratkaisu juuri heille.

Sitä en ymmärrä, miksi se aamiaiskaappi laitetaan sitten kiinni kun vieraat saapuvat. Romukaappi?

Muuten samoilla linjoilla kaikesta, mutta kommentoisin tuohon tiskirättiin sen verran, että haisevan rätin paikka on roskis. 😆 Jos tiskirätti haisee, se ei ole kurantissa kunnossa.

Vierailija
107/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten samoilla linjoilla kaikesta, mutta kommentoisin tuohon tiskirättiin sen verran, että haisevan rätin paikka on roskis. 😆 Jos tiskirätti haisee, se ei ole kurantissa kunnossa.

Tietkö , oon samaa mieltä :D mutta valitettavasti kaikki ei tunnu olevan samoilla linjoilla...

Vierailija
108/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa nyt joku aamiaiskaapin omistaja, että käytetäänkö laitteita siellä kaapin uumenissa vai onko siinä joku ulos vedettävä taso? Mua tökkii ajatus siitä, että kahvin-/vedenkeittimen höyryt ja leivänpaahtimen huurut on siellä kaapin katossa.

Kyllä käytän. Nespressokoneesta ei juurikaan tule höyryjä, eikä leivänpaahtimestakaan. Lisäksi omassa kaapissani koneet ovat kaapin etureunassa ja yläpuolella olevat hyllyt puolen kaapin syvyisiä, joten eivät edes ole koneiden päällä. Kaapin ovet ovat tietysti auki, kun koneita käytetään, joten mahdolliset höyryt kyllä kulkeutuvat huoneilmaan eikä kaapin sisuksiin. Minkäänlaisia muutoksia en kaapin puusistuksessa ole huomannut vuosien käytön jälkeen. Edes hyllyn sivuissa ylösalaisin riippuvat viinilasit eivät höyrysty.

Vierailija
109/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle molemmat olisi turhia, mutta korotetun apk:n idean ymmärrän, on kai se selkävaivaisille tms hyvä. Aamiaiskaappi on taas sellainen juttu jonka hienoutta en vaan ymmärrä vaikka kuinka mietin, enkä ole nähnyt yhtään hyvää perustelua sen olemassaololle.

Se korotettu astianpesukone käy kyllä ihan ehkäisystä selkävaivoille. En itse tajua mitä virkaa on aamiaiskaapilla, ainakin puuropaketti on helpompi ottaa aamulla hellan vieressä olevasta kaapista ja kahvi on myös huomattavasti helpompi ottaa tasolla olevasta keittimestä kuin jostain kaapista.

Et ihan ymmärrä aamiaiskaapin periaatetta. Pöytätaso kaapin oven takana on ihan samalla korkeudella olevaan työtasoa kuin muuallakin. Silloin kun aamiaiskaappi on avoinna se ei poikkea käytöltään muista tasoista. Kahvinkeitin on ihan yhtä kätevä käyttää molemmissa tapauksissa. Ainoa ero on siinä, että aamiaiskaapin voi halutessaan sulkea.

Mä en ymmärrä sitä periaatetta että noi tavarat pitää olla oven takana? Siis miksi?

Eri

Vierailija
110/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä rakastan 120 cm leveää aamiaiskaappiani! Se on korkeudeltaan puolikas, eli alla on kaksi laatikostoa kolmella laatikolla. Keittiön yksi seinä on yhtenäinen kaapisto, jossa on jääkaappi, pakastin ja uuni, lämpölaatikko sekä mikroaaltouuni nostettu työskentelykorkeudelle. Sillä seinällä on tämä aamiaiskaappi ja apteekkarikaappi, josta en myöskään suostuisi luopumaan.

Aamiaiskaapissa on kaunis puusisustus ja valaistus ja pistokkeet kahvinkeittimelle ja leivänpaahtimelle, jotka ovat näppärästi esillä ja käyttövalmiita kaapin ovet avattuani. Kaksi yläpuolista hyllyä ovat syvyydeltään puolikkaita ja niistä alemmassa on kauniisti esillä kahvikupit ja lasit sekä hyllyn alareunasta riippuvat arkikäytössä olevat viinilasit jaloistaan. Aamiaiskaapin tasolla on myös leikkuulauta leivälle, jota säilytetään korissa sen takana, Harrodsin puinen, tyylikäs teepussilaatikko sekä lasiastia Nespressonapeille. Kaapin alla olevissa laatikoissa on sitten lautaset, kulhot ja ruokailuvälineet.

Aamiaisen jälkeen kaapin ovet kiinni ja keittiö on taas tyylikäs ja siisti kokonaisuus. Minä haluan pitää näkyvillä olevat työtasot aina puhtaina ja ilman ylimääräistä tavaraa, hedelmäkulhot saavat olla esillä ja kukkia sekä kynttilät ruokapöydällä.

Ootko demari? siis ihan tosissani kysyn, ootko? SDP?

Vierailija
111/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle molemmat olisi turhia, mutta korotetun apk:n idean ymmärrän, on kai se selkävaivaisille tms hyvä. Aamiaiskaappi on taas sellainen juttu jonka hienoutta en vaan ymmärrä vaikka kuinka mietin, enkä ole nähnyt yhtään hyvää perustelua sen olemassaololle.

Se korotettu astianpesukone käy kyllä ihan ehkäisystä selkävaivoille. En itse tajua mitä virkaa on aamiaiskaapilla, ainakin puuropaketti on helpompi ottaa aamulla hellan vieressä olevasta kaapista ja kahvi on myös huomattavasti helpompi ottaa tasolla olevasta keittimestä kuin jostain kaapista.

Et ihan ymmärrä aamiaiskaapin periaatetta. Pöytätaso kaapin oven takana on ihan samalla korkeudella olevaan työtasoa kuin muuallakin. Silloin kun aamiaiskaappi on avoinna se ei poikkea käytöltään muista tasoista. Kahvinkeitin on ihan yhtä kätevä käyttää molemmissa tapauksissa. Ainoa ero on siinä, että aamiaiskaapin voi halutessaan sulkea.

Mä en ymmärrä sitä periaatetta että noi tavarat pitää olla oven takana? Siis miksi?

Eri

Siksi kun laiska ei viitsi jälkijään siivota, vaan vetää oven kiinni.

Ja jotakuta ahdistaa, että keittiössä on näkyvillä keittiövälinetiä. Eli keittiö ei ole keittiö vaan näyttelytila.

Vierailija
112/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 160 cm ja minusta korotettu apk on paljon hankalampi käyttää kuin tavallinen. Kaverillani on sellainen, ja joudun kurottelemaan hankaliin asentoihin, kun täytän tai tyhjään konetta hänen kotonaan. Kaverini onkin lähes 20 cm minua pidempi, joten hänelle se varmasti sopii hyvn.

Olen 163cm ja minusta korotettu apk on paljon parempi käyttää kuin lattialla oleva. Ei tarvitse kurotella mihinkään.

Vierailija
113/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä korotettu tiskikone ja se on ehdottoman hyvä valminta.  Itse en ymmärrä koko aamiaskaapin ideaa, kun muutamassa huushollissa olen sellaisen nähnyt ja se ei joko alkuhuuman jälkeen ole edes alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan tai sitten siitä on poistettu käytännön sysitä ovet kokonaan, jolloin se ei ole enää välttämättä mikään silmän ilo.

Vierailija
114/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko demari? siis ihan tosissani kysyn, ootko? SDP?

En ole :D

Vierailija
115/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Ja jotakuta ahdistaa, että keittiössä on näkyvillä keittiövälinetiä. Eli keittiö ei ole keittiö vaan näyttelytila.

Voit koska tahansa tulla avaamaan aamiaiskaappini ovet ja löydät tyylikkään ja siistin kokonaisuuden myös ovien takaa.

Ja kyllä, minua ahdistaa ajatuskin siitä, että keittiön tasoilla on jos jonkinlaista härpäkettä. Tai ylipäätään missään muuallakaan, minusta on ahdistavaa myös se, jos olohuoneessa on pöydät ja hyllyt täynnä kaikenlaista koristekrääsää.

Vierailija
116/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Voit koska tahansa tulla avaamaan aamiaiskaappini ovet ja löydät tyylikkään ja siistin kokonaisuuden myös ovien takaa.

Ja kyllä, minua ahdistaa ajatuskin siitä, että keittiön tasoilla on jos jonkinlaista härpäkettä. Tai ylipäätään missään muuallakaan, minusta on ahdistavaa myös se, jos olohuoneessa on pöydät ja hyllyt täynnä kaikenlaista koristekrääsää.

Keittiö kuuluu näyttää keittiöltä, eli paikalta jossa laitetaan ruokaa, keitellään kahvia jne.

Vierailija
117/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Keittiö kuuluu näyttää keittiöltä, eli paikalta jossa laitetaan ruokaa, keitellään kahvia jne.

Keittiö näyttää keittiöltä, kun siellä on liesi, tiskiallas, vesihana ja ruokapöytä.

Vierailija
118/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on aamiaiskaappi?

Eikö kahvia saa keittää päivällä tai ottaa niitä muroja iltapalaksi?

En minäkään ymmärrä, miksi esim kahvinkeitin ei voi olla pöydällä kun se on melkein jokaisen keittiön vakiokone.

Vierailija
119/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Keittiö näyttää keittiöltä, kun siellä on liesi, tiskiallas, vesihana ja ruokapöytä.

Meillä ei ole ruokapöytää keittiössä, on erillinen ruokailuhuone.

Eli nuo saa olla esillä, mutta mitään muuta ei?

Piilottaisit varmaan nuokin jos pystyisit.

Ei se kyllä silloin näytä siltä, että keittiössä laitettaisiin ruokaa eli sitä mihin keittiö on tarkoitettu.

Vierailija
120/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on aamiaiskaappi?

Eikö kahvia saa keittää päivällä tai ottaa niitä muroja iltapalaksi?

En minäkään ymmärrä, miksi esim kahvinkeitin ei voi olla pöydällä kun se on melkein jokaisen keittiön vakiokone.

Harvoin se on mikään keittiön kaunistus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän