Keittiöremontti: Korotettu astianpesukone vai aamiaiskaappi?
Olen tekemässä keittiöremonttia vanhempaan keittiöön. Tilaa ei ole liiaksi, ja seinän vieressä olisi mahdollisuus joko 80 cm aamisaiskaappiin tai korotettuun astianpesukoneeseen ja matalaan 20 cm leveään laatikostoon. Aamiaiskaappi puhuu puolestaan sen vuoksi, että en jaksa oikein puhdistella kahvinkeittimiä jolloin ne saisi helpommin pölyltä piiloon. Toisaalta korotettu astianpesukone taas olisi kunnon ylellisyyttä.
Kumman vaihtoehdon te valitsisitte?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla vihataan termiä aamiaiskaappi (:D) mutta minusta itse konsepti on aika hyvä. En edes syö aamupalaa mutta meiltä löytyy tuollainen ns. pantry-kaappi jossa on kuivatarvikkeita sekä kodinkoneita piilossa (blenderi, riisikeitin yms). Kätevää säilytystilaa ja vapauttaa muuten melko pienessä keittiössä ihmeesti tasotilaa kun pienkoneet ovat kaapissa odottamassa käyttöä. On myös helpompaa siivota kun tasot ovat tyhjät.
Joku voi pitää korotettua astianpesukonetta hyvänä mutten koe sitä itse tarpeelliseksi. Se myös rikkoo tasolinjan ja on omituisen korkuinen eli omaan silmään esteettisesti huono ratkaisu.
Eikö blenderit, riisinkeittimet jne. yleensä ole joka tapauksessa kaapissa odottamassa käyttöä riippumatta siitä onko asunnossa aamiaiskaappia tai pantryä. Harvoin kukaan noita tasoilla säilyttelee.
Sehän juuri on aamiaiskaapin idea. Nuo kaikki koneet voi olla siistissa rivissä kaapin hyllyllä. Oivallus syntyy siinä kun ne voi olla siellä töpseli seinässä valmiina käyttöön. Ei tarvitse nostaa erikseen kaapista esille ja työntää pistoketta seinään käyttääkseen laitetta ja olla käytön jälkeen keräämässä takaisin kaappiin säilöön.
Miksi ne pitää kerätä takaisin kaappiin jos niitä joka päivä käyttää? Jos taas harvoin käyttää, ei niiden esilleotto ja takaisinlaitto ole varmaan ylivoimainen tehtävä.
Parhaimmillaan kaappi on sellaisten säännöllisen epäsäännöllisesti käytettävien laitteiden kanssa kuten leivänpaahdin. Käytän paahdinta ehkä kerran viikossa. Joskus voi mennä pari viikkoa ilman käyttöä. Tykkään siitä kun voin tarvittaessa ottaa pakastimesta pari leipäsiivua ja laittaa suoraan leivänpaahtimeen.
Eihän aamiaiskaappi millään tavalla välttämätön ole, mutta se tekee arjesta sen pienen askeleen verran helpompaa ja käytännöllisempää. Voisinhan minä kaivaa sen leivänpaahtimen aina joka kerta esille ihan tavallisesta kaapista, asettaa sen pöytätasolle, tökätä töpselin pistorasiaan, paahtaa leipäsiivuni ja nostaa paahtimen takaisin kaappiin seuraavaa kertaa odottamaan. Tai sitten voin vain paahtaa sen leivän ja jatkaa elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei olisi aamiaiskaapille käyttöä, joten ottaisin korotetun tiskikoneen, vaikken sitäkään koe tarvitsevani.
Ei tarvita kuin välilevyn pullistuma tai polvivaiva, kun ajattelet että olisipa korotettu tiskikone.
Minulla on nuo kaikki 3. Pyykin laittaminen koneeseen oli yhtä tuskaa, mutta kipeimmillänikin korotettua apk:ta pystyi käyttämään.
Entäs lounas- ja illalliskaappi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
O3len 160 cm ja minusta korotettu apk on paljon hankalampi käyttää kuin tavallinen. Kaverillani on sellainen, ja joudun kurottelemaan hankaliin asentoihin, kun täytän tai tyhjään konetta hänen kotonaan. Kaverini onkin lähes 20 cm minua pidempi, joten hänelle se varmasti sopii hyvn.
Vaatii varmaan tottumista. Olen myös itse 160 cm pitkä, mutta mulle sopii korotettu tiskikone.
En ihan ymmärrä, miten tottuminen voisi auttaa siihen, että en kurottelematta ylety korotetun tiskikoneen yläkorin jokaiseen kohtaan. Saattaa tietenkin olla, että korotuksia on erisuuruisia.
69
En kumpaakaan. Pienessä keittiössä ei ole liikaa laskutasoja vaikka sen jättäisi tasoksi.
Korotettu astianpesukone on loistava. En vaihtaisi pois. Jos joskus muutetaan niin on yksi keittiön must have jutuista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamiaiskaappi. Korotettu apk on vanhuksille ja rikkoo alalinjan kummallisen korkuisena. Aamiaiskaappihan on yleensä kuitenkin täyskorkea.
Vai että oikein vanhuksille? Meinaatko säilyä nuorena ikuisesti? Ne työskentelyasennot...
Onko rinnan korkeudella oleva uunikin vanhuksille? Puistattaa tällainen ikärasismi.
-Ja aamiaiskaappi on ihana, mutta pieneen tilaan ylellisyyttä. Uutta remppaa tuskin tulee pian, joten ratkaisun kanssa joutuu elämään kukaties useita vuosia.
Vähän off topic, mutta mä en ole koskaan ymmärtänyt korotetun uunin pointtia. Mun mielestä on paljon vaikeampi ottaa kuuma astia korkealta, kuin nostaa se matalasta uunista hellan päälle. Siis niin ettei siitä läiky mitään päälle.
Korotettu uuni on hyvä, jos siinä uunin vieressä on työtaso samalla korkeudella. Itse mieluummin nostan painavia uunivuokia sivusuunnassa mitä alhaalta ylös. Itse en ymmärrä korotettuja uuneja silloin, kun uuni on tungettu täyskorkeaan kaappiseinään ja uunista vuokaa nostaessa pitää ensin kääntyä ja kantaa se toiselle seinustalle. Jotain kinkkua pois otettaessa jos vuoka heilahtaa ja kuumat kinkkurasvat valuu käsivarsille... hui.
Pitäisikö sun hommata korkeampi vuoka? Itsellä sellainen, jossa laitaa on 5cm. Niin rasvaista kinkkua en vielä tän 25 vuoden aikana ole tehnyt, että se sieltä vuuasta mihinkään heiluisi. Toki yksi vaihtoehto on paistopussi, sieltä ne ei läisky mihinkään.
Aamiaiskaappi on kyllä ehdottomasti hyödyllinen. Perustelut: keittiö näyttää siistiltä, kun ovien taakse jäävät pienet kodinkoneet sekä leivänmuruset yms juustohöylät sun muut. Mitään haittaa en siitä kyllä keksi? Tietysti jos on kovin pieni keittiö, ja laskutilasta on pulaa, niin silloin ehkä voi löytyä perustelut miksi ei halua aamiaiskaappia. Toisaalta ainakin minun aamiaiskaapissani on sitä laskutilaakin, jossa voi voidella leivät ja täyttää murokulhot- Kannatan aamiaiskaappia!
Vierailija kirjoitti:
Minulle molemmat olisi turhia, mutta korotetun apk:n idean ymmärrän, on kai se selkävaivaisille tms hyvä. Aamiaiskaappi on taas sellainen juttu jonka hienoutta en vaan ymmärrä vaikka kuinka mietin, enkä ole nähnyt yhtään hyvää perustelua sen olemassaololle.
Se korotettu astianpesukone käy kyllä ihan ehkäisystä selkävaivoille. En itse tajua mitä virkaa on aamiaiskaapilla, ainakin puuropaketti on helpompi ottaa aamulla hellan vieressä olevasta kaapista ja kahvi on myös huomattavasti helpompi ottaa tasolla olevasta keittimestä kuin jostain kaapista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamiaiskaappi. Korotettu apk on vanhuksille ja rikkoo alalinjan kummallisen korkuisena. Aamiaiskaappihan on yleensä kuitenkin täyskorkea.
Yleensä se korotettu astianpesukone on ihan samanlainen täyskorkea 60 cm leveä syvä kaappi. Koneen alapuolella on yleensä laatikko ja yläpuolella syvä kaappi. Yleensä se astianpesukonekin on integroitu eli sen näkyvä osa on samanlainen kuin muu kaapistokin.
Oon kyllä yhdessä lomamökissä Lapissa törmännyt sellaiseenkin viritykseen, jossa se apk tosiaan oli korotettu, mutta sen yläpuolella oli tyhjää. Eli siinä noin 160cm korkeudessa oli taso. en ihan tajunnut sitä, sen enempää käyttötarkoitusta kuin esteettisestikkin se oli ihan omituisen näkinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle molemmat olisi turhia, mutta korotetun apk:n idean ymmärrän, on kai se selkävaivaisille tms hyvä. Aamiaiskaappi on taas sellainen juttu jonka hienoutta en vaan ymmärrä vaikka kuinka mietin, enkä ole nähnyt yhtään hyvää perustelua sen olemassaololle.
Se korotettu astianpesukone käy kyllä ihan ehkäisystä selkävaivoille. En itse tajua mitä virkaa on aamiaiskaapilla, ainakin puuropaketti on helpompi ottaa aamulla hellan vieressä olevasta kaapista ja kahvi on myös huomattavasti helpompi ottaa tasolla olevasta keittimestä kuin jostain kaapista.
Et ihan ymmärrä aamiaiskaapin periaatetta. Pöytätaso kaapin oven takana on ihan samalla korkeudella olevaan työtasoa kuin muuallakin. Silloin kun aamiaiskaappi on avoinna se ei poikkea käytöltään muista tasoista. Kahvinkeitin on ihan yhtä kätevä käyttää molemmissa tapauksissa. Ainoa ero on siinä, että aamiaiskaapin voi halutessaan sulkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että oikein vanhuksille? Meinaatko säilyä nuorena ikuisesti? Ne työskentelyasennot...
Onko rinnan korkeudella oleva uunikin vanhuksille? Puistattaa tällainen ikärasismi.
-Ja aamiaiskaappi on ihana, mutta pieneen tilaan ylellisyyttä. Uutta remppaa tuskin tulee pian, joten ratkaisun kanssa joutuu elämään kukaties useita vuosia.
Vähän off topic, mutta mä en ole koskaan ymmärtänyt korotetun uunin pointtia. Mun mielestä on paljon vaikeampi ottaa kuuma astia korkealta, kuin nostaa se matalasta uunista hellan päälle. Siis niin ettei siitä läiky mitään päälle.
Korotettu uuni on kätevämpi. Vedät/ otat ruuan uunista ulos ja nostat sen siitä, mihin nyt sitten nostatkin. Helpompi myös siivota tarv. tahrat pois, kun ei tarvitse kumarrella. Ei sen uunin tarvitse missään hiustajan tasolla olla vaan ihan siinä käsien ulottuvilla/ saatavilla.
Uuni on keittiön koneista ylivoimaisesti vähiten käytetty. Joten kannattaa miettiä tärkeysjärjestystä sen mukaan. Tiskikonetta täyttää ja tyhjentää ihan joka päivä aamusta iltaan. Ainakin meidän keittiössä. Tai sillä tavalla ainakin itse ajattelen asiaa.
Teillä ehkä noin. Meillä taas se astianpesukone on vähiten käytetty, tai sitten kahvinkeitin. Noita kun käytetään meillä yleensä vain kun on vieraita käymässä. Uunia sen sijaan käytetään useamman kerran viikossa.
Siis leivänmurut ja likainen juustohöylä aamiaiskaapissa?
Onko sen tarkoitus vain pitää pska piilossa ja pölyiset koneet oven takana?
Yöks, opetelkaa siivoamaan jäljkenne, niin ei tarvitse sotkuja kaappiin piilottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla vihataan termiä aamiaiskaappi (:D) mutta minusta itse konsepti on aika hyvä. En edes syö aamupalaa mutta meiltä löytyy tuollainen ns. pantry-kaappi jossa on kuivatarvikkeita sekä kodinkoneita piilossa (blenderi, riisikeitin yms). Kätevää säilytystilaa ja vapauttaa muuten melko pienessä keittiössä ihmeesti tasotilaa kun pienkoneet ovat kaapissa odottamassa käyttöä. On myös helpompaa siivota kun tasot ovat tyhjät.
Joku voi pitää korotettua astianpesukonetta hyvänä mutten koe sitä itse tarpeelliseksi. Se myös rikkoo tasolinjan ja on omituisen korkuinen eli omaan silmään esteettisesti huono ratkaisu.
Eikö blenderit, riisinkeittimet jne. yleensä ole joka tapauksessa kaapissa odottamassa käyttöä riippumatta siitä onko asunnossa aamiaiskaappia tai pantryä. Harvoin kukaan noita tasoilla säilyttelee.
Sehän juuri on aamiaiskaapin idea. Nuo kaikki koneet voi olla siistissa rivissä kaapin hyllyllä. Oivallus syntyy siinä kun ne voi olla siellä töpseli seinässä valmiina käyttöön. Ei tarvitse nostaa erikseen kaapista esille ja työntää pistoketta seinään käyttääkseen laitetta ja olla käytön jälkeen keräämässä takaisin kaappiin säilöön.
Miksi ne pitää kerätä takaisin kaappiin jos niitä joka päivä käyttää? Jos taas harvoin käyttää, ei niiden esilleotto ja takaisinlaitto ole varmaan ylivoimainen tehtävä.
Parhaimmillaan kaappi on sellaisten säännöllisen epäsäännöllisesti käytettävien laitteiden kanssa kuten leivänpaahdin. Käytän paahdinta ehkä kerran viikossa. Joskus voi mennä pari viikkoa ilman käyttöä. Tykkään siitä kun voin tarvittaessa ottaa pakastimesta pari leipäsiivua ja laittaa suoraan leivänpaahtimeen.
Eihän aamiaiskaappi millään tavalla välttämätön ole, mutta se tekee arjesta sen pienen askeleen verran helpompaa ja käytännöllisempää. Voisinhan minä kaivaa sen leivänpaahtimen aina joka kerta esille ihan tavallisesta kaapista, asettaa sen pöytätasolle, tökätä töpselin pistorasiaan, paahtaa leipäsiivuni ja nostaa paahtimen takaisin kaappiin seuraavaa kertaa odottamaan. Tai sitten voin vain paahtaa sen leivän ja jatkaa elämääni.
Sulla on tossa se työvaihe enemmän, että pitää avata kaapin ovi ennen kuin laittaa leivän paahtimeen vs. että se paahdin on työtasolla. Kun keittiö on keittiö, sitä paahdinta ei tarvitse tuijotella eikä ole mitään tarvetta piilottaa sitä kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Yöks, opetelkaa siivoamaan jäljkenne, niin ei tarvitse sotkuja kaappiin piilottaa.
Kieltämättä kiinnitin huomiota samaan argumenttiin. Kätevää pyyhkiä tasot joo kun niillä ei ole tavaraa, mutta eikös se hankaluus vaan siirry sitten kaapin siivoamiseen? Mutta ilmeisesti se jätetään sitten vaan pyyhkimättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yöks, opetelkaa siivoamaan jäljkenne, niin ei tarvitse sotkuja kaappiin piilottaa.Kieltämättä kiinnitin huomiota samaan argumenttiin. Kätevää pyyhkiä tasot joo kun niillä ei ole tavaraa, mutta eikös se hankaluus vaan siirry sitten kaapin siivoamiseen? Mutta ilmeisesti se jätetään sitten vaan pyyhkimättä.
Mäkin mietin olenko ainoa, joka siivoaa leivänmurut pois eikä vaan jätä niitä siihen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on tossa se työvaihe enemmän, että pitää avata kaapin ovi ennen kuin laittaa leivän paahtimeen vs. että se paahdin on työtasolla. Kun keittiö on keittiö, sitä paahdinta ei tarvitse tuijotella eikä ole mitään tarvetta piilottaa sitä kaappiin.
Onhan sekin vaihtoehto. Kaikki koneet esillä rivissä työtasolla ja tavarat avohyllyillä helposti saatavilla. Silloin keittiö muistuttaa hyvin paljon ammattikeittiöitä. Ravintolakeittiöt on suunniteltu tuolla tavalla. Kaikki tavarat avohyllyillä helposti näkyvillä ja saatavilla.
Kotona tykkään kuitenkin hieman erilaisesta estetiikasta. Kiva kun tavarat on poissa silmistä. Tykkään myös siitä miten kaikki pystyy puhtaana ja pölyttömänä. Pöydälle esillä olevat tavarat on aika nopeasti pölyn ja rasvan peitossa. Eihän se ravintolakeittiössä mitään haittaa kun paikat pestään päivittäin. Kotona meininki on vain hieman seesteisempi. Tykkään helppoudesta ja siitä kun paikat on siistejä ja järjestyksessä. Pöytätasot tyhjinä ja puhtaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yöks, opetelkaa siivoamaan jäljkenne, niin ei tarvitse sotkuja kaappiin piilottaa.Kieltämättä kiinnitin huomiota samaan argumenttiin. Kätevää pyyhkiä tasot joo kun niillä ei ole tavaraa, mutta eikös se hankaluus vaan siirry sitten kaapin siivoamiseen? Mutta ilmeisesti se jätetään sitten vaan pyyhkimättä.
Meillä ainakin kaapissa on harvemmin käytettävät koneet. Pöytätasoja tulee pyyhittyä lähes joka päivä. Kun leivänpaahdin on kaapissa niin ei tarvitse sitä väistellä ja nostella joka päivä pöytätasoja pyyhkiessä.
Leivänpaahdinta tulee käytettyä sen verran harvoin, ettei kaapin siistinä pitäminen ole osottautunut ongelmaksi. On paljon tärkeämpi tehdä siivoaminen helpoksi siellä missä sitä tarvitsee tehdä päivittäin. Silloin kokonaisuudessa elämä on vaivattomampaa.
Lisäksi ne koneet pysyy itsessään puhtaana ja pölyttömänä kaapin suojassa. Pöydälle esillä olevat tuppaa likaantuvan melko nopeasti itsestään. Ihan samasta syystä keittiössä muutenkin pidetään yleensä tavarat kaappien suojassa. Avohyllyillä jos olisi kaikki astiat sun muut niin ne olisi jatkuvasti likaisia. Sellaiset on ainakin omat kokemukset avohyllyistä keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Aamiaiskaappi on kyllä ehdottomasti hyödyllinen. Perustelut: keittiö näyttää siistiltä, kun ovien taakse jäävät pienet kodinkoneet sekä leivänmuruset yms juustohöylät sun muut. Mitään haittaa en siitä kyllä keksi? Tietysti jos on kovin pieni keittiö, ja laskutilasta on pulaa, niin silloin ehkä voi löytyä perustelut miksi ei halua aamiaiskaappia. Toisaalta ainakin minun aamiaiskaapissani on sitä laskutilaakin, jossa voi voidella leivät ja täyttää murokulhot- Kannatan aamiaiskaappia!
Meillä ei ainakaan säilytellä montaa päivää kaapissa mitään käytettyä juustohöylää.
Itse kuulun niihin, joiden mielestä aamiaiskaappi on turhake.
Muistan, kun aloitimme remppaamaan taloa, joka puolella näkyi aamiaiskaappeja ja itsekin halusin! Onneksi keittiömyyjä sanoi, että jos hän saisi valita, niin EI AAMIAISKAAPPIA. muistan kuinka loukkaannuin ja pahoitin mielen. Mutta sitten oivalsin. Että hei, ei me oikeesti tarvita sitä...
Emme tunkeneet saarekkeeseen myöskään liettä tai hanaa (huh onneksi)
Ihanaa kun saareke on vapaa tarjottaville. Olen meinaan huomannut, että ei ole houkuttelevaa ottaa tarjottavia vierailla, jossa hana ja allas saarekkeessa. Haiseva tiskirätti tarjottavien vieressä ja sitten emäntä laittaa samalla riskejä ja roiskii likavedet tarjottaviin.
Onneksi meillä keittiömyyjä kertoo hyviä ratkaisuja, juuri siltä pohjalta miten me keittiötä käytämme. Siitä tuli ammattilaisen avulla sellainen kuin me halusimme.
Kerran joku sanoi, että aamiaiskaappi tulee heille, koska sinne saa kodinkoneita piiloon. En ymmärrä? Ne mitä en käytä, on keittiökaapissa piilossa.
Eräällä pariskunnalla on aamiaiskaappi joka on aina auki, siellä ei piilotella mitään, musta se on kiva ratkaisu juuri heille.
Sitä en ymmärrä, miksi se aamiaiskaappi laitetaan sitten kiinni kun vieraat saapuvat. Romukaappi?
Aamiaiskaapit ovat tilan tuhlausta, mikäli tilaa ei ole ruhtinaalisesti. Ja jos Ap:llä on vain 80 cm leveä tila aamiaskaapille, on se ehdottomasti liian kapea tila. Eihän sinne mahdu kuin kahvinkeitin. Aikamoista tuhlausta antaa kahvinkeittimelle kokonainen kaappi. Voihan sitä keitintä tietenkin säilyttää kaapissa sivuttain (kaapin syvyydestä riippuen), että viereen mahtuisi jotain muutakin, mutta silloinhan sen aamiaskaapin idea menee pilalle, jos joutuu siirtelemään keitintä toisin päin joka kerta kun sitä käyttää.
Aamiaiskaappi voi silloin olla hyvä, jos sulla on niin paljon kaappitilaa, ettei aamiaiskaappi haittaa sitä yhtään. Mutta nykyiset avokeittiöt, jotka on suunniteltu "siistin" näköisiksi, ovat hyvin usein käytännön kannalta aivan kamalia. Aamiaiskaappi vie kappitilaa, saarekkeeseen on ahdettu keittolevy, joten myöskään minkäänlaista työskentelytilaa ei esim. leipomiselle ole. Kannattaa aina miettiä että minkälainen kokkaaja on, ja kuinka paljon tarvitsee sitä työskentelytilaa. Eikä kannata unohtaa jälleenmyyntiarvoa. Huonosti suunniteltu keittiö kyllä karsii ostajia, vaikka se olisi kuinka kaunis tahansa.