Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keittiöremontti: Korotettu astianpesukone vai aamiaiskaappi?

rempsaus
20.12.2022 |

Olen tekemässä keittiöremonttia vanhempaan keittiöön. Tilaa ei ole liiaksi, ja seinän vieressä olisi mahdollisuus joko 80 cm aamisaiskaappiin tai korotettuun astianpesukoneeseen ja matalaan 20 cm leveään laatikostoon. Aamiaiskaappi puhuu puolestaan sen vuoksi, että en jaksa oikein puhdistella kahvinkeittimiä jolloin ne saisi helpommin pölyltä piiloon. Toisaalta korotettu astianpesukone taas olisi kunnon ylellisyyttä.

Kumman vaihtoehdon te valitsisitte?

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiöremontti ei koskaan maksa itseään takaisin.

Se maksaa "osinkoa" joka päivä elämänlaadun muodossa. Kiva elää kauniissa kodissa jossa kaikki toimii.

Vierailija
62/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla todella paljon tasopintaa, että on varaa nostaa korkealle kaikki uunit ja apk:t ja astiakaapit eikä menetä kaikkia tärkeitä työskentelytasoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makuasioitahan nämä, mutta miksi tavaroita ei saisi näkyä keittiössä? Miksi tavaroita joita kuitenkin käyttää joka ikinen päivä, kuten esim kahvinkeitin yms pitää piilottaa johonkin kaappiin?

Onko avokeittiötrendillä osuus asiassa, tykätään että keittiö on osana oleskelutiloja mutta kumminkaan siellä tarvittavia asioita ei saisi olla näkyvillä rikkomassa sisustuksen harmoniaa ja pitää keksiä kaikenlaisia kikkoja että saadaan keittiö näyttämään enemmän olkkarilta.

Tässäpä se, aamiaiskaappi keittiössä on melko hyödytön, aamiaskaappi olohuoneessa, jossa on seinäke ruuanlaittoon, on jo vähän perustellumpi. AP:lle, pienessä keittiössä en hukkaisi tilaa kumpaankaan noista, ainakaan jos päätösmuuttujana on jälleenmyyntiarvo. 

Vierailija
64/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla vihataan termiä aamiaiskaappi (:D) mutta minusta itse konsepti on aika hyvä. En edes syö aamupalaa mutta meiltä löytyy tuollainen ns. pantry-kaappi jossa on kuivatarvikkeita sekä kodinkoneita piilossa (blenderi, riisikeitin yms). Kätevää säilytystilaa ja vapauttaa muuten melko pienessä keittiössä ihmeesti tasotilaa kun pienkoneet ovat kaapissa odottamassa käyttöä. On myös helpompaa siivota kun tasot ovat tyhjät.

Joku voi pitää korotettua astianpesukonetta hyvänä mutten koe sitä itse tarpeelliseksi. Se myös rikkoo tasolinjan ja on omituisen korkuinen eli omaan silmään esteettisesti huono ratkaisu.

Vierailija
65/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamiaiskaappi. Korotettu apk on vanhuksille ja rikkoo alalinjan kummallisen korkuisena. Aamiaiskaappihan on yleensä kuitenkin täyskorkea.

Yleensä se korotettu astianpesukone on ihan samanlainen täyskorkea 60 cm leveä syvä kaappi. Koneen alapuolella on yleensä laatikko ja yläpuolella syvä kaappi. Yleensä se astianpesukonekin on integroitu eli sen näkyvä osa on samanlainen kuin muu kaapistokin.

Vierailija
66/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin vuosi sitten aamiaiskaapin uuteen keittiööni. Suuri syy tälle oli kun sattuu olemaan sen mallinen huone, että se sopii siihen kuin nakutettu. Kaappitilaan on jo muutenkin rutkasti joten olisi ollut tarpeetonta laittaa siihen "vain" tavallista korkeaa kaappia.

Käytännössä aamiaiskaappi on osoittautunut onnistuneeksi ideaksi. Siellä on leivänpaahdin ja muita pieniä koneita, kaikki tee ja kahvipurnukat, leivät ja myslit. Kaikki siististi poissa silmistä. Vedenkeitin on ainoa pöytätasoilla oleva härveli. Muuten on täysin tyhjät pöydät aina. Tekee keittiöstä siistin näköisen ja siivoamisesta erittäin helppoa. Voi pyyhkiä pöytätasot päästä päähän yhdellä kertaa. Edellisessä keittiössä tuppasi olemaan tasot täynnä milloin mitäkin krääsää.

Tykkään etenkin kun on leivänpaahdin piilossa. Sitä tulee harvemmin käytettyä, mutta on kiva kun se on silti käyttövalmiina. Kerran tai pari kuukaudessa tekee mieli paahtoleipää. Se on hyvä kun sille on oma paikka olemassa.

Vierailija
67/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korotettu apk, jonka päällä ei olekaan tasoa, vaan se jatkuu täyskorkeana kaappina kattoon asti.

Meillä on näin. Keittiösuunnittelija ei suositellut, mutta pidin pääni. Hyvä päätös. Nyt tiskikoneen päällä on kaappi, jonne mahtuu halpismikro oven taakse ja paljon tavaraa. Kaappi ei kuumene eikä kostu. Yhtenäinen linja eikä tiskikonetta erota, koska on integroitu. Ja kone on hyvällä korkeudella.

Vierailija
68/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on avokeittiö, jonka kanssa muutama asia meni ulkonäkö edellä. Aamiaskaappi tavallaan on, mutta se on korkea 60cm leveä kaappi.

Apk ei ole korotettu, mutta suunnittelussa otettiin huomioon se, että konetta tyhjennettäessä keittiössä ei tarvitse ravata sinne tänne. Lautaset esim vain nostan koneesta vieressä olevaan vetolaatikkoon. Kahvikupit ja murokipot yms on ylemmässä laatikossa. Saarekkeessa on loput astiat yms, eikä askelia tarvitse ottaa kuin yksi, kaksi.

Tämä oli hyvä kompromissi korotetun apk:n kiistämättömästi paremmalle ergonomialle. Eli valitsin apk:n aamiaskaapin sijaan.

Vierailija
69/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 160 cm ja minusta korotettu apk on paljon hankalampi käyttää kuin tavallinen. Kaverillani on sellainen, ja joudun kurottelemaan hankaliin asentoihin, kun täytän tai tyhjään konetta hänen kotonaan. Kaverini onkin lähes 20 cm minua pidempi, joten hänelle se varmasti sopii hyvn.

Vierailija
70/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä outo, mutten ole ikinä kokenut tavallisen lattialla seisovan tiskikoneen olevan tipan vertaa epäkäytännöllinen. Enkä kyllä sen enempää ole huomannut tavallisen uunin olevan hankala. Ehkä jos olisin huonokuntoinen vanhus jolla ei enää nivelet taivu mieleni muuttuisi.

Paljon kallisarvoisempana näkisin riittävän määrän työtasoa keittössä! Ehdottomasti kieltäytyisin korotetuista härveleistä jos sen kustannuksella menettää kallisarvoista pöytäpinta-alaa.

Vierailija
71/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

O3len 160 cm ja minusta korotettu apk on paljon hankalampi käyttää kuin tavallinen. Kaverillani on sellainen, ja joudun kurottelemaan hankaliin asentoihin, kun täytän tai tyhjään konetta hänen kotonaan. Kaverini onkin lähes 20 cm minua pidempi, joten hänelle se varmasti sopii hyvn.

Vaatii varmaan tottumista. Olen myös itse 160 cm pitkä, mutta mulle sopii korotettu tiskikone.

Vierailija
72/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla vihataan termiä aamiaiskaappi (:D) mutta minusta itse konsepti on aika hyvä. En edes syö aamupalaa mutta meiltä löytyy tuollainen ns. pantry-kaappi jossa on kuivatarvikkeita sekä kodinkoneita piilossa (blenderi, riisikeitin yms). Kätevää säilytystilaa ja vapauttaa muuten melko pienessä keittiössä ihmeesti tasotilaa kun pienkoneet ovat kaapissa odottamassa käyttöä. On myös helpompaa siivota kun tasot ovat tyhjät.

Joku voi pitää korotettua astianpesukonetta hyvänä mutten koe sitä itse tarpeelliseksi. Se myös rikkoo tasolinjan ja on omituisen korkuinen eli omaan silmään esteettisesti huono ratkaisu.

Eikö blenderit, riisinkeittimet jne. yleensä ole joka tapauksessa kaapissa odottamassa käyttöä riippumatta siitä onko asunnossa aamiaiskaappia tai pantryä. Harvoin kukaan noita tasoilla säilyttelee.

Vierailija
73/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö blenderit, riisinkeittimet jne. yleensä ole joka tapauksessa kaapissa odottamassa käyttöä riippumatta siitä onko asunnossa aamiaiskaappia tai pantryä. Harvoin kukaan noita tasoilla säilyttelee.

Sehän juuri on aamiaiskaapin idea. Nuo kaikki koneet voi olla siistissa rivissä kaapin hyllyllä. Oivallus syntyy siinä kun ne voi olla siellä töpseli seinässä valmiina käyttöön. Ei tarvitse nostaa erikseen kaapista esille ja työntää pistoketta seinään käyttääkseen laitetta ja olla käytön jälkeen keräämässä takaisin kaappiin säilöön.

Vierailija
74/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon kallisarvoisempana näkisin riittävän määrän työtasoa keittössä! Ehdottomasti kieltäytyisin korotetuista härveleistä jos sen kustannuksella menettää kallisarvoista pöytäpinta-alaa.

Jossain keskustelussa joskus eräs kertoi laittaneensa korotetuksi kaikki eikä ollenkaan huomioinut tasopinnan menetystä. Sanoi joutuvansa nykyään käyttämään ruokapöytää työskentelyyn. Hän oli ahkera leipoja.

Vierailija
75/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on ruokakomero jonne laitetaan harvemmin käytettävät keittiöhärpäkkeet kaikkien kuiva-aineiden yms lisäksi, mutta ei siellä sisällä mitään leipiä aleta paahtamaan tai blenderiä käyttämään.

Vierailija
76/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korotettu apk, jonka päällä ei olekaan tasoa, vaan se jatkuu täyskorkeana kaappina kattoon asti.

Meillä on näin. Keittiösuunnittelija ei suositellut, mutta pidin pääni. Hyvä päätös. Nyt tiskikoneen päällä on kaappi, jonne mahtuu halpismikro oven taakse ja paljon tavaraa. Kaappi ei kuumene eikä kostu. Yhtenäinen linja eikä tiskikonetta erota, koska on integroitu. Ja kone on hyvällä korkeudella.

Onko avokeittiö?

Vierailija
77/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän juuri on aamiaiskaapin idea. Nuo kaikki koneet voi olla siistissa rivissä kaapin hyllyllä. Oivallus syntyy siinä kun ne voi olla siellä töpseli seinässä valmiina käyttöön. Ei tarvitse nostaa erikseen kaapista esille ja työntää pistoketta seinään käyttääkseen laitetta ja olla käytön jälkeen keräämässä takaisin kaappiin säilöön.

Miksi ne pitää kerätä takaisin kaappiin jos niitä joka päivä käyttää? Jos taas harvoin käyttää, ei niiden esilleotto ja takaisinlaitto ole varmaan ylivoimainen tehtävä.

Vierailija
78/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kai poikkeuksellisen hyväkuntoinen, kun en ole koskaan kokenut kumartumista ongelmana tiskikoneen tai uunin kanssa. :) Tai minkään muunkaan alakaapin kanssa.

Vierailija
79/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei olisi aamiaiskaapille käyttöä, joten ottaisin korotetun tiskikoneen, vaikken sitäkään koe tarvitsevani.

Ei tarvita kuin välilevyn pullistuma tai polvivaiva, kun ajattelet että olisipa korotettu tiskikone.

Vierailija
80/128 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laitoin vuosi sitten aamiaiskaapin uuteen keittiööni. Suuri syy tälle oli kun sattuu olemaan sen mallinen huone, että se sopii siihen kuin nakutettu. Kaappitilaan on jo muutenkin rutkasti joten olisi ollut tarpeetonta laittaa siihen "vain" tavallista korkeaa kaappia.

Käytännössä aamiaiskaappi on osoittautunut onnistuneeksi ideaksi. Siellä on leivänpaahdin ja muita pieniä koneita, kaikki tee ja kahvipurnukat, leivät ja myslit. Kaikki siististi poissa silmistä. Vedenkeitin on ainoa pöytätasoilla oleva härveli. Muuten on täysin tyhjät pöydät aina. Tekee keittiöstä siistin näköisen ja siivoamisesta erittäin helppoa. Voi pyyhkiä pöytätasot päästä päähän yhdellä kertaa. Edellisessä keittiössä tuppasi olemaan tasot täynnä milloin mitäkin krääsää.

Tykkään etenkin kun on leivänpaahdin piilossa. Sitä tulee harvemmin käytettyä, mutta on kiva kun se on silti käyttövalmiina. Kerran tai pari kuukaudessa tekee mieli paahtoleipää. Se on hyvä kun sille on oma paikka olemassa.

Minulla leivänpaahdin ja vohvelirauta ja joskus myös vedenkeitin ovat vetolaatikoissa. Käyttö ei ole päivittäistä. En ymmärrä mihin tarvitsisin leveää ja korkeaa aamiaiskaappia. Kahvia keitetään monta kertaa päivässä ja se on työtasolla, suht. lähellä vesipistettä. Näppärää on nuo nostaa laatikosta tasolle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä