Voiko abortin tehdä viikolla 20?
Olen ollut raskaana jo 20 viikkoa, mutta tänään erosin poikaystävästäni ja aion tehdä abortin, koska en halua kasvattaa lasta yksin. Voiko abortin tekeminen tässä vaiheessa olla vaaraksi minulle?
Kommentit (5)
Hengitteleppä vähän aikaa ja rauhoitu. Raskausviikon 20 adoptio sosiaalisista syistä on joka tavalla rikkinäisen ihmisen valinta. Jos olet huumeeton etkä kisko alkoa, anna lapsi adoptioon. Itseasiassa mä voisin ottaa sen ja kasvattaa, kerron sitten sille että biologinen äitis ei jaksanu alkaa kasvattamaan, mutta kyllä mä kasvatan ja rakastan sua lapspieni kun omaani. Huono provo.
Kuinka kauan tapailit poikaystävääsi? Annoitko heti ekoilla tinder-treffeillä kun oli niin hottis?
Oikeuden päätöksellä muistaakseni viikolle 21 saakka. Sen joutuu kuitenkin jo synnyttämään. Eli ei varsinaisesti ole vaaraksi, mutta mielenterveys siinä saattaa pahasti kärsiä. Koitahan nyt miettiä vielä hetkinen. Ei lapsen kasvattaminen yksin ole mikään maailmanloppu ja tässä tapauksessa ehkä paras vaihtoehto, kun miehestä ei isäksi ollut.
Jos siihen on erittäin painava syy, abortti voidaan tehdä raskausviikon 12 jälkeen. Siihen tarvitset Valviran erityisluvan. Valviran luvan tarvitset myös, jos abortti tehdään sikiön vaikean sairauden tai vamman takia. Kysy lisää oman terveysasemasi lääkäriltä.