Kassahenkilö sanoi minulle Hei kun minä sanoin Moi
Kyllä minä nyt mieleni pahoitin.
Nimittäin yritän olla olematta paskantärkeä hei-tyyppi ja sanonkin arkisesti Moi esim kaupan kassalla.
Kun kassa vastaa siihen että Hei niin se on tavallaan näpäytys asiakasta kohtaan. Se tarkoittaa että me emme tunne toisiamme ja siten en aio sinua moikata. Pitää paikkansa; emme tunnekaan mutta silti. Tulee tunne että äläpäs sinä asiakas ala liian tuttavalliseksi.
Kommentit (85)
Mua toljotti kerran eräs kassaneiti kun pahoittelin että sori mulla ei ole lantteja, niin hän ei sitä sanaa siis käsittänyt. Mun piti vihdoin muuttaa sana kolikoksi.
En tosin pahoittanut mieltäni mutta mietin vain että kuinka köyhä sanavarasto joillain ihmisillä onkaan...
Ole tyytyväinen, että ylipäätään tervehti jotenkin.
Ettei sitten tarvitse kitistä siitä, ettei tervehditä mitenkään.
Se on ihan sama, kuinka tervehditään.
Joillekin Hei on luontevampi kuin Moi ...
Juuri tuollainen tyhjänpäiväinen vikinä tervehtimistavasta pitää jatkossa huolen siitä, ettei taatusti huvita tervehtiä mitenkään enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että myyjä vastaa virallisemmalla tervehdyksellä asiakkaan ensin sanomaan epäviralliseen tervehdykseen, on asiakkaan ojentamista. Siinä näytetään asiakkaalle kaapin paikka.
Se sanaton viesti siinä tilanteessa on:
Asiakas, teit virheen. Oikea tapa on sanoa Hei.
Entä jos minä asiakkaana, yli nelikymppisenä setämiehenä vastaan kassaneidin "moi" tervehdykseen kasvot peruslukemilla "hei" sanalla selvästi teennäisesti pelkän käytöstavan vuoksi, tarkoittamatta oikeasti yhtään mitään...
Tuo on alkuperäisen tilanteen kannalta vastakkainen eli sinä näytät nuorelle kassatytölle kaapin paikan. Olet ylempiarvoinen ja sinua ei sovi moikkailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että myyjä vastaa virallisemmalla tervehdyksellä asiakkaan ensin sanomaan epäviralliseen tervehdykseen, on asiakkaan ojentamista. Siinä näytetään asiakkaalle kaapin paikka.
Se sanaton viesti siinä tilanteessa on:
Asiakas, teit virheen. Oikea tapa on sanoa Hei.
Entä jos minä asiakkaana, yli nelikymppisenä setämiehenä vastaan kassaneidin "moi" tervehdykseen kasvot peruslukemilla "hei" sanalla selvästi teennäisesti pelkän käytöstavan vuoksi, tarkoittamatta oikeasti yhtään mitään...
Tuo on alkuperäisen tilanteen kannalta vastakkainen eli sinä näytät nuorelle kassatytölle kaapin paikan. Olet ylempiarvoinen ja sinua ei sovi moikkailla.
En nuorenakaan pitänyt siitä "moi" sanasta, jotenkin liian makeileva tai mielistelevä sana minun mielestä.