Miksi olla vapaaehtoisesti työtön, koska työttömän elämä on harvoin hohdokasta?
Usein vapaaehtoisesti työttömät sanovat, että eivät halua elää työssäkäyvän tylsää elämää.
No ei se vapaaehtoisesti työttömämänkään elämä välttämättä ole herkkua. Ne omasta tahdostaan työttömät, joita minä tunnen viettävät päivänsä kotona sohvalla piereskellen ja tietokonepelejä pelaten - esimerkiksi kunnon harrastuksiin ei ole varaa.
Tuollainenko elämä on sitten kivaa?
Kommentit (72)
Pitääkö elämän olla hohdokasta? Saa kai sitä elää ilman hohtoakin jos haluaa.
Olen vastentahtoisesti JA vapaaehtoisesti työtön.
Mukaviin ja edes siedettäviin töihin en pääse. Epämukaviin, epäsäännöllisiin ja huonosti palkattuihin en halia. Olen siis tavallaan limbossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse eläkkeellekään, mutta ei myöskään huvita mennä työelämään romahtamaan lopullisesti?
Meitä on kymmeniätuhansia. Ei tarpeeksi terve työelämään, ei tarpeeksi sairas eläkkeelle. Työmarkkinatuki, asumistuki ja tt-tuki on ihan hyvä yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Olen mielummin vapaaehtoisesti työtön. Olin kerran toimistolla, jossa olin ainut mies. Naiset ovat paskaa. En yksinkertaisesti jaksa naisia. Ja koska toimistot on täynnä naisia, niin olen mielummin työtön. M27
On monia ammatteja joissa ei tarvitse olla toimistolla .
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ainakin ihan leppoisaa elämä työttömänä.
Saan pientä lisätuloa ostamalla autoja/moottoripyöriä, periaatteessa kaikenlaisia moottoroituja laitteita, pääasiassa epäkuntoisia ja laittelen niitä kuntoon, myyn pienellä voitolla ja sen ja työttömyyskorvausten ansiosta vietän ihan siedettävää ikuista vapaa-aikaa :-)
Vapaa-ajan harrastuksina matkailu omalla matkailautolla, kesällä moottoripyörällä..
Harrastan kalastusta ja ensi kesänä taas suunnitelmissa matkustaa Saltstraumeniin Norjaan narraamaan merikalaa ja harrastamaan vaellusta euroopan upeimmissa maisemissa Pohjois-Norjan vuoristoissa.
En juo viinaa, enkä polta, paitsi söhköröökiä, joten niihinkään ei mene paljon rahaa vuoden mittaan, ainakaan jos tilaa laitteet ja niksat ulkomailta.
Veneily jäänyt hieman taka-alalle viime vuosien aikana ja ajattelinkin myydä paattini keväällä pois ja sijoittaa vapautuneen pääoman uuteen motskariin.
Oletko yksin reissussa? Samat maisemat meillä, mutta ollaan aina koko kesä. Puoliso tk-eläkkeellä ja minä töissä max 8 kk vuodesta, jollain pitää kesähulluus rahoittaa. Tänä vuonna ajettiin päästä päähän, Vardøstä Kristiansandiin ja takaisin Altaan, koska keskellä satoi käytännössä koko heinäkuun.
Saltstraumenilla ollaan aina sillä pohjoisrannalla, vakipaikkoja. 8 kilon seitä tulee rannasta, veneily ei kiinnosta kun ei sitä määrää pysty syömään.
Olen kaksisuuntainen 50+ nainen. Tein 26 vuotta oman alani töitä, kunnes lapseni päätti päivänsä ja elämäni muuttui pysyvästi eli romahti pitkäksi aikaa.
Onnekseni minulla on perheen elannosta huolehtiva mies ja kaksi lasta elossa. Ilman tätä ihanaa pesuetta tuskin kirjoittelisin enää täällä.
En kykenisi enää töihin; nukkumiseni on surkeaa, ja päivittäiset arkirutiinit ja yleinen keskittyminen usein työn takana.
Koen kyllä joskus syyllisyyttä siitä, etten pysty tämän parempaan. Mutta itselleen on lopulta pakko olla rehellinen. Elämässäni on ollut kuitenkin paljon hyvää. Ja on yhä, ilman työtäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mielummin vapaaehtoisesti työtön. Olin kerran toimistolla, jossa olin ainut mies. Naiset ovat paskaa. En yksinkertaisesti jaksa naisia. Ja koska toimistot on täynnä naisia, niin olen mielummin työtön. M27
On monia ammatteja joissa ei tarvitse olla toimistolla .
Ja toimistoja, joissa on vain miehiä. Olin semmoisessa viime talvena, mutta harmikseni Venäjän hyökkäys sotki suunnitelmat määräaikaisen työsuhteeni jatkamisesta toistaiseksi voimassa olevana. Firma kun teki silloin kauppaa myös itään ja luonnollisesti se loppui tyystin hyökkäyksen myötä. Mutta oli kyllä mukava paikka olla töissä, viihdyin oikein hyvin.
Elin lapsuuteni sellaisissa oloissa, että joutui koko ajan stressaamaan monista asioista ja pelkäämäänkin. Tuota seurasi vuosien taistelu mielenterveyden kanssa ja opintojen läpi rämpiminen eikä stressiä puuttunut tuostakaan ajasta. Kaiken tuon stressin jälkeen työttömyys on ollut helpotus. Välillä olen tehnyt töitä, mutta pitemmän päälle rasitun liikaa ja mielenterveys alkaa rakoilla uudestaan. Puolikasta ja osa-aikaistakin olen kokeillut mutta siitä tulee omat ongelmansa byrokratian kanssa ja osa-aikaisuuden idea katoaa.
Oikeastaan kyse on osatyökykyisyydestä, mutta mitään järkevää ratkaisua sen, tukien ja työnteon yhdistämiseen ei ole ilman raskasta byrokratiaa, joten olen työtön.
No olishan se aika pohjanoteeraus olla työttömänä vapaaehtoisesti. Saa melkoista ajatusakrobatiaa harjoittaa, että pystyy itselleen perustelemaan, miksi muiden velvollisuus on elättää oma maleksiminen (anteeksi, laadukas ja runsas vapaa-aikani).
Pystyisikö sitä edes pystypäin kulkea ja silmiin ihmisiä katsoa tuollaisella selkärangattomuudella?
Seuraavaksi huonoin tilanne on niillä, jotka tekevät työtään vain rahasta, vailla arvokkaampia merkityksiä.
Itse asiassa luulen että vapaaehtoisesti työttömän elämä on hohdokkaampaa kuin vastentahtoisesti työssäkäyvän. Työpaikkoja ei kuitenkaan riitä enää kaikille, paras löytää se hohto siitä omasta elämästään mitä se sitten sisältääkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei työ tee elämästä hohdokasta.
Ei tosiaan. Suurin osa suomalaisista on kuitenkin aivopesty ajattelemaan, että vain työtä tekevällä on ihmisarvo ja että työtön on huono ihminen ja että jokaisen pitää tehdä työtä, oli siten miten huonopalkkaista ja miten raskasta tahansa. Jos kaikki huonoissa työpaikoissa raatavat ja kaikki työpaikkakiusattuina olevat irtisanoutuisivat, tässä maassa olisi pakko toteuttaa iso työelämäremontti sen sijaan, että jatkettaisiin työttömien arvostelua ja kiusaamista.
Kutsumustyössä kirjoitti:
No olishan se aika pohjanoteeraus olla työttömänä vapaaehtoisesti. Saa melkoista ajatusakrobatiaa harjoittaa, että pystyy itselleen perustelemaan, miksi muiden velvollisuus on elättää oma maleksiminen (anteeksi, laadukas ja runsas vapaa-aikani).
Pystyisikö sitä edes pystypäin kulkea ja silmiin ihmisiä katsoa tuollaisella selkärangattomuudella?
Seuraavaksi huonoin tilanne on niillä, jotka tekevät työtään vain rahasta, vailla arvokkaampia merkityksiä.
Jos on varaa elättää Afrikasta ja Lähi-idästä haalittuja, on oltava varaa elättää suomalaisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa elättää Afrikasta ja Lähi-idästä haalittuja, on oltava varaa elättää suomalaisiakin.
Ei kiinnosta elättää sen enempää muualta tulleita kuin suomalaisiakaan kotona huilaajia. Jostain takaseinästäkö meinaat että sitä rahaa tulee jos ketään ei kiinnosta käydä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta elättää sen enempää muualta tulleita kuin suomalaisiakaan kotona huilaajia. Jostain takaseinästäkö meinaat että sitä rahaa tulee jos ketään ei kiinnosta käydä töissä.
Sanna lainaa lisää ja hankkii meillekin tukipaketteja. Sillä tavallahan Välimerenkin maat porskuttavat, miksei myös Suomi? Pitää ajatella avarakatseisesti ja ottaa EU:sta kaikki hyöty irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta jos yhteiskuntarauha on mielestäsi tärkeä asia, niin ei auta muu kuin pitää huolta vähäosaisimmista. Se olisi nimittäin hetkessä täysi anarkia päällä, jos vähäosaisten elättäminen lopetettaisiin.
Miten ihmiset ees jaksaa käyä töissä silleen jatkuvasti? Esim itellä ku on menkat, niin mennee ainakin sellaiset kolme päivää tai mieluiten koko viikko niin että otan tosi rauhassa ja omaan tahtiin kaiken. En vois kuvitellakkaan, että toteuttaisin jotain ennalta määriteltyä tekemistä ja aikataulua varsinkaan menkkojen ekana päivänä
Itselläni jää rahaa huomattavasti enemmän käyttöön työttömänä kuin ollessani 2600€ nettopalkalla töissä. Elatusmaksut olivat 1400€ kuussa. Itselle jäi n. 600€ asumiskulujen jälkeen tästä piti vielä maksaa työmatkakulut ja ruokailut. Nyt työttömänä jää aikaa touhuta kaikkea, mistä saa lisätuloja. Kerätä pulloja, käpyjä ja Marjastaa. Etsin myös ihmisten hylkäämiä pyöriä, joita myyn pienen fiksauksen jälkeen eteenpäin.
100% vapaa-aikaa. sossu maksaa kaiken, mitä minulla on. jos haluan lisäksi jotain luksusta, niin varastan.
Asuntolainan maksu on säästämistä. Saat paljon rahaa milloin vain kun myyt asuntosi. Työttömällä vuokralla kituuttavalla ei moista luksusta ole. Elämä ei parane ikinä.