Hei te joilla on iso/pelottavat koira! Miten meidän muiden tulisi toimia ja käyttäytyä, kun tulette tuollaisen koiran kanssa vastaan? Antakaa pliis tarkat ohjeet, kiitos.
Olisi ihan järkevää, että tuotte pelisäännöt muillekin tiedoksi. Kaikki eivät tunne koiria ja siksi eivät tiedä mitä pitää tehdä.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Älkää pelätkö. Koira vaistoaa vastaantulijan pelon ja laumaeläimenä voi yrittää nostaa asemaansa laumassa käymällä päälle.
Tuo ei pidä paikkaansa. Koiralla ei ole mitään tuollaisia ajatuksia vieraiden ihmisten suhteen. Pelkäävä ihminen voi tosin koiran silmissä käyttäytyä oudosti ja siksi kiinnittää koiran huomion. Silläkään ei ole väliä, koiran omistaja huolehtii kyllä koirastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kävele normaalisti ohi omalla puolellasi tietä, älä huido, älä puhu, älä ota kontaktia koiraan tai taluttajaan jos pelkäät. Älä lähesty taluttajaa jos et ole kysynyt lupaa, jotkut ihan tavalliset piskitkin puolustavat omistajaa lähentelijöiltä.
Älä, älä, älä ja älä!
Sinulla ei ole koirtanomistajana mitään oikeuksia sanella kenenkään oikeuksia. Sinulla on ainoastaan velvollisuuksia rakkisi suhteen.
Sinulla ei ole myöskään minkäännäköistä oikeutta käyttää koiraasi itsepuolustusvälineenä. <-Sisäistäkäähän tämä nyt välittömästi!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävele normaalisti ohi omalla puolellasi tietä, älä huido, älä puhu, älä ota kontaktia koiraan tai taluttajaan jos pelkäät. Älä lähesty taluttajaa jos et ole kysynyt lupaa, jotkut ihan tavalliset piskitkin puolustavat omistajaa lähentelijöiltä.
Älä, älä, älä ja älä!
Sinulla ei ole koirtanomistajana mitään oikeuksia sanella kenenkään oikeuksia. Sinulla on ainoastaan velvollisuuksia rakkisi suhteen.
Sinulla ei ole myöskään minkäännäköistä oikeutta käyttää koiraasi itsepuolustusvälineenä. <-Sisäistäkäähän tämä nyt välittömästi!!!
Minä pidän huolen koiristani, ne eivät häiriköi ketään. Ja jos joku käy minun kimppuun puukon kanssa niin en varmasti estä koiriani puolustamasta minua. Ohjeet on aloittajan kaltaisille koiria pelkääville, jotka oman mielenrauhansa takia tarvitsevat käytösohjeita.
Tosiasia on että tuolla kulkee vaikka sun minkälaista piripäätä tai muuta epäonnistunutta kouluttajaa koirineen ja ne on potentiaalisesti kyllä vaarallisia, ihan takuulla en neuvo ketään lähestymään niitä. Oma turvallisuus ensin, sitten vaikka soitto poliisille jos näkee että joku on vaaraksi muille.
Miksi pitäisi vaarantaa oma tai omien koirien terveys vain sen takia että se joku toinen koiranomistaja ei hoidakaan velvollisuuksiaan. Ei paljon lohduta että sen toisen olisi pitänyt hallita omansa, jos on itsellä purema-arvet tai oma koira kuollut tai traumatisoitunut.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän huolen koiristani, ne eivät häiriköi ketään. Ja jos joku käy minun kimppuun puukon kanssa niin en varmasti estä koiriani puolustamasta minua. Ohjeet on aloittajan kaltaisille koiria pelkääville, jotka oman mielenrauhansa takia tarvitsevat käytösohjeita.
Tosiasia on että tuolla kulkee vaikka sun minkälaista piripäätä tai muuta epäonnistunutta kouluttajaa koirineen ja ne on potentiaalisesti kyllä vaarallisia, ihan takuulla en neuvo ketään lähestymään niitä. Oma turvallisuus ensin, sitten vaikka soitto poliisille jos näkee että joku on vaaraksi muille.
Miksi pitäisi vaarantaa oma tai omien koirien terveys vain sen takia että se joku toinen koiranomistaja ei hoidakaan velvollisuuksiaan. Ei paljon lohduta että sen toisen olisi pitänyt hallita omansa, jos on itsellä purema-arvet tai oma koira kuollut tai traumatisoitunut.
Olet siis hankkinut koiran aseeksi itsepuolustautumiseen!
Se että koiria hankitaan aseiksi, on hyvä syy alkaa rajoitteiden kautta liikkumaan kohti koirien täyskieltoa.
Ps. kuulut myös itse siihen luokkaan piripää, joka kulkee aseen kanssa ulkona, kun ei uskalla liikkua ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vastausta ei kuulu, mutta jos koira tekee jotain, niin se on sinun vikasi koska et osannut toimia oikein.
Ja tämä koskee kaikkia.
Vaikka olisit 1-vuotias, olet käyttäytynyt väärin, jos koira karkaa kurkkuusi. Esim. jos olisit 1-vuotias, joka nukkuu rattaissaan, saatat ärsyttää koiraa. Niin oma vika.
Mummot jähmettyy sydän kurkussa paikalleen jopa jalkakäytävällä kun pyöräilijä tulee vastaan.😆
Älä kiinnitä koiraan mitään huomiota. Siis ei mitään. Älä katso silmiin. Älä varsinkaan hymyile = Eli paljasta hampaitasi. Äläkä rapsuta sitä korvan tms takaa. Koira tykkää siitä ihan yhtä paljon, kuin jos joku tuntematon tulisi sinua rapsuttamaan korvan tms. takaa.
Jos olette samassa seurueessa, esim. vaikka kyläpaikassa jossa on koira, niin anna sen koiran tehdä aloite tutustumiseen. Mutta älä kiinnitä siihen huomiota. Tämä on se vaikein asia tajuta. ÄLÄ tee mitään, kun koira tulee haistamaan. Vasta kun olette kunnioittaneet toistenne omaa aluetta, voit huomioida koiran. Niin sekin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että koiria hankitaan aseiksi, on hyvä syy alkaa rajoitteiden kautta liikkumaan kohti koirien täyskieltoa.
Ps. kuulut myös itse siihen luokkaan piripää, joka kulkee aseen kanssa ulkona, kun ei uskalla liikkua ilman.
Saako puolustaa itseään paljain käsin, jos joku hyökkää puukon kanssa kimppuun?
Entä saanko lyödä takaisin ostoskassilla? - Se minulla yleensä on mukana.
T. Nim. Koiraton
Te hermoheikot tantat voitte mennä keskustelemaan fobioistanne ihan lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Te hermoheikot tantat voitte mennä keskustelemaan fobioistanne ihan lääkärille.
Tämä. Palsta ei ole ap:n kaltaisille oikea paikka.
Vierailija kirjoitti:
Saako puolustaa itseään paljain käsin, jos joku hyökkää puukon kanssa kimppuun?
T. Nim. Koiraton
Jos väkivaltakoneistolta kysytään, niin monopoli on ehdoton.
Et saa puolustautua väkivaltaa käyttäen, mutta sinulla on oikeus vaatia hyökkääjältä korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Koirapiripäät alkaa näemmä hermostumaan, kun niille huomauttaa niiden piripääkäytöksestä.
Ei lainaukset toimi niin laitan näin:
"Saako puolustaa itseään paljain käsin, jos joku hyökkää puukon kanssa kimppuun?
T. Nim. Koiraton"
Saa tai ei niin ainakin minä puolustan tarvittaessa itseäni ja lapsiani paljain käsin tai muulla tavalla. Sillä ei ole mulle mitään merkitystä mitä laki sanoo. Tietenkin puoustan sillä tavalla kuin katson tarpeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Noille pitää huutaa sadanmetrin päästä että täältä on tulossa ihmisiä että saavat pidettyä kouluttamattomat arvaamattomat piskinsä kurissa jos saavat.
Hölkkäsin tämmösen ohi napit korvilla kesällä ja piski hyökkäsi kohdalla kohti. Akka huusi että mun olisi pitänyt ilmoittaa hänelle että olen tulossa takaa (wtf?!?!) että osaisi varautua. Sanoin ettei tollasen koiran kanssa saisi kulkea ihmisten ilmoilla ja sain v***a takaisin että oma syy kuulemma!! Sanoin että jos vielä nään heidät vielä soitan poliisit paikalle.
On jo ihme jos ei saa normaalisti liikkua ulkona.
Omistajan laiskuutta laittaa vastuu muille. Koirilla on erittäin hyvä kuulo ja kyllä se koira tiesi, että olet tulossa, mutta omistajan vastuulla on opettaa koiransa olla reagoimatta takaa tuleviin. Maailman helpoin homma opettaa koira jo pennusta, ettei muista kulkijoista tarvitse välittää. Normaalihermoinen koira ei edes pentuna olisi reagoinut takaa tulijaan, joka vielä ohittaa nopeasti.
Uudet koiranomistajat huom! Viekää koiranne heti ulkoilun aloittaessa eri reittejä ja erilaisia ääni- ja näköärsykkeitä sisältäviin tilanteisiin. Pysykää itse rauhallisina älkääkä huomioiko koiraa, jos se uutuuttaan ihmettelee jotain kulkijaa tai tilannetta. Missään tapauksessa älkää kiristäkö talutushihnaa, koska se on koiralle merkki, että vaara on tulossa. Etenkin pentuna koiran totutellessa ympäröivään maailmaan se tarkkailee sinun reagointiasi. Jos pysyt rauhallisena, on se vinkki koiralle, ettei mitään vaaraa ole ja sama toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Mummot jähmettyy sydän kurkussa paikalleen jopa jalkakäytävällä kun pyöräilijä tulee vastaan.😆
Minun sydämeni jähmettyy kauhusta, kun pyöräillessäni sähköpotkulauta tulee takaa ja viuhahtaa ohi oikealta järkyttävää vauhtia ja täysin äänettömästi.
Tulee mieleen, että jos juuri tässä tilanteessa olisin kääntänyt kurssiani 30 cm sivusuunnassa, viuhahtaja - ilman kypärää - olisi lentänyt komeasti. (Tällainen "ohitus" tapahtui esim. tänä aamuna.)
Vierailija kirjoitti:
Kävelet normaalisti ohi.
tämä, pätee niin koirallisiin kun koirattomiin ohittajiin ja ihan kaikenkokoisten koirien ohittamiseen. Ethän myöskään anna jälkikasvusi ajaa pyörällä tai skuutilla koiran päälle..näitä mammoja näkee yllättävän paljon ja sitten ollaan vihaisia kun huomauttaa, että voitko hiukan valvoa lapsesi menemisiä...nimim. eilen olin valmis pyydystämään n. 3v kundia 3-pyöräisellä skuutilla alamäessä, meinasi ajaa autotielle kun kävelytie kääntyi ..äiti lompsi yli 5 metriä perässä. Paikka oli vielä sellainen että jos auto olisi tullut, niin huonosti olisi käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Etkö vieläkään tiedä, ettei jalkakäytävällä saa pyöräilllä? Vihjeenä on jalka. Arvaa itse loput, jos et tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Kävelet normaalisti ohi.
Juuri näin, suuret koirat ovat keskimäärin itsevarmoja, eivätkä hyökkää normaalissa olosuhteessa kenenkään päälle, pienet ovat hyökkäävämpiä.
No mitäs mun pitää tehdä kun vastaan kävelee isokokoinen pelottavan oloinen perheen isä? En mä tiedä miten toimia.