Hei te joilla on iso/pelottavat koira! Miten meidän muiden tulisi toimia ja käyttäytyä, kun tulette tuollaisen koiran kanssa vastaan? Antakaa pliis tarkat ohjeet, kiitos.
Olisi ihan järkevää, että tuotte pelisäännöt muillekin tiedoksi. Kaikki eivät tunne koiria ja siksi eivät tiedä mitä pitää tehdä.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Pelkään kanssa isoja ja vauhkoja koiria. Kysymys on varsin relevantti, koska suurien taistelukoirien lukumäärä on kaupungeissa noussut.
Miten tulee kohdata etenkin riehuva ja muriseva iso koira?
Kävelet ohi. Omistaja pitää huolen omastaan. Oma koirani oli melkoinen rähisijä, ennen kuin sain sille taottua päähän, että kenellekään ei huudeta, vaan kävelyllä kävellään, eikä riehuta. En minä mitään toisilta ihmisiltä odottanut, etenkään en neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää tilaa. Siis vaihtakaa toiselle puolelle katua. Ihmisten pitäisi ymmärtää, että kun kaksi 70-kiloista lihaksikasta lihaskasaa raivostuu, ei taluttaja voi tehdä muuta kuin päästää irti. Ja sitähän ette todellakaan halua. Pahinta on se, jos koira vaistoaa vastaantulijan pelon eli huomaa vastaantulijan väistävän pelon takia.... Älkää siis pelätkö!
Itselläni on koirarotu joka on jalostettu taistelemaan. Se tappelee aina vastapuolen tai oman kuolemaan asti. Että ihan tiedoksi vain.
Nuo purruksi tulemiset ovat ihan vastaantulijoiden oman virheen seurausta ja siinä valitettavasti useimmiten myös koira on uhri.
Sinähän hullu olet tai provo.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä jos ameriikan malliin saisi kantaa asetta. 9 millinen pysäyttää hyökkäävän koiran
Minkä ihmeen hyökkäävän koiran? Ei tuolla ulkona kulje koiria hyökkäilemässä ihmisten kimppuun, vaan koiria ulkoilemassa omistajiensa kanssa.
Pidän huolen, että menemme vastaantulijan ohitse ketään häiritsemättä, vaikka nuori suurehko koirani haluaakin leikkiä jokaisen vastaantulevan kanssa.
Halutessaan sitä voi tervehtiä ja silittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään kanssa isoja ja vauhkoja koiria. Kysymys on varsin relevantti, koska suurien taistelukoirien lukumäärä on kaupungeissa noussut.
Miten tulee kohdata etenkin riehuva ja muriseva iso koira?
Kaikkiin koiriin ei tepsi samat keinot. Yleisin keino on kävellä epäsuoraan, eli ei milloinkaan suorassa linjassa koiran naamaa (tai omistajaa) kohti.
Toinen keino on räpsytellä silmiä. Ei silleen hulluna taukoamatta, vaan koirien kielessä suoraan tuijotus on epäkohteliasta. Silloin voi räpsytellä ja olla koiran mielestä kohtelias. Samoin päätään voi kääntää hieman pois päin koirasta. Hammashymyä ei kannata vilauttaa. Lievä kiertäminen ei ole pahaksi. Eli ei ihan hihaa hipoen ohiteta.
Ihan höpöpuheita. Omistaja huolehtii koirastaan, ei muiden sitä tarvitse miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tulee kohdata etenkin riehuva ja muriseva iso koira?Kävelet ohi. Omistaja pitää huolen omastaan. Oma koirani oli melkoinen rähisijä, ennen kuin sain sille taottua päähän, että kenellekään ei huudeta, vaan kävelyllä kävellään, eikä riehuta. En minä mitään toisilta ihmisiltä odottanut, etenkään en neuvoja.
Pidäthän sen rakkisi sitten julkisten alueiden ulkopuolella, niin kauan kuin se rähinänpoistokoulutus on suoritettu.
Pitäisikö laittaa tuo puremisen kestävä michelinpuku päälle ja lähteä oikein provosoimaan kouluttamattomia rakkeja ja lopetella hihassa roikkuvat rakit vaikka tökkäämällä ruuvumeisseli sydämeen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on itsellä iso koira eli isot koirat on tuttu asia. Mutta lähistöllä asuu eräs iso koira, jota pelkään. Hän on periaatteessa kiltti, eli ei pure tms. Mutta hän on vapaana usein ja todella innokas juoksemaan kaikkien päälle hyppimään. Ja kun 30-40 kiloa hyppää yhtäkkiä päälle, niin pelkään että kaadun ja satutan itseni. Ja jos pysynkin pystyssä, niin vaatteet menee kyllä todella likaiseksi siinä. Omistaja ei suostu ymmärtämään miksi hänen koiraa pelätään, kun se on niin kiltti, innokas vain.
Minä kuljin koirani kanssa kerran metsässä ja vastaan tuli mies oman koiransa kanssa. Koira ei ollut mikään iso ja pelottava, mutta oli innokas tutustumaan. Mies huuteli koiran nimeä, mutta koira ei kuunnellut. Koirasta huomasi, että, koska se on kiltti, koulutus oli jäänyt vähän sinnepäin, eikä se totellut isäntäänsä. Mies sitten huusi minulle, että koira ei ole vihainen. Otin oman koirani jalkojeni väliin ja annoin käskyn, että toista koiraa ei saa huomioida. Sitten huusin miehelle, että minun koirani ei ole kiltti. Moni kiltin koiran omistaja ei tule ajatelleeksi, että kaikki koirat eivät ole kiinnostuneita tutustumaan. Koirani on saanut tarkan koulutuksen juuri sen vuoksi, että se ei pidä muista koirista. Jos omaani ei olisi koulutettu hyvin, kiltti koira olisi saanut elämänsä löylytyksen. Omistajilta toivoisin, että suojelisitte koirianne. Sekä ikäviltä ihmisiltä että muilta koirilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tulee kohdata etenkin riehuva ja muriseva iso koira?Kävelet ohi. Omistaja pitää huolen omastaan. Oma koirani oli melkoinen rähisijä, ennen kuin sain sille taottua päähän, että kenellekään ei huudeta, vaan kävelyllä kävellään, eikä riehuta. En minä mitään toisilta ihmisiltä odottanut, etenkään en neuvoja.
Pidäthän sen rakkisi sitten julkisten alueiden ulkopuolella, niin kauan kuin se rähinänpoistokoulutus on suoritettu.
Pitäisikö laittaa tuo puremisen kestävä michelinpuku päälle ja lähteä oikein provosoimaan kouluttamattomia rakkeja ja lopetella hihassa roikkuvat rakit vaikka tökkäämällä ruuvumeisseli sydämeen.
Älä ole lapsellinen. Ei kukaan kakaroitakaan mene hakkaamaan, vaikka he eivät vielä osaa käyttäytyä. Koirani oli pentu ja nyt se on jo 9-vuotias. Se käyttäytyy kaikissa tilanteissa hyvin. Minulla on suvussa koiria pelkäävä ihminen, joten olen tottunut siihen, että pidän koirani aina kaukana vieraista ihmisistä, ettei kenenkään tarvitse missään tilanteissa pelätä koiraani. Koiria pelkääville neuvoksi, jos tuntuu pahalta, huutakaa vain etukäteen koiranomistajalle ilmoitus, että pelottaa. Tiedämme väistää tavallista kauemmas kohdatessa.
Vierailija kirjoitti:
Älä ole lapsellinen. Ei kukaan kakaroitakaan mene hakkaamaan, vaikka he eivät vielä osaa käyttäytyä. Koirani oli pentu ja nyt se on jo 9-vuotias. Se käyttäytyy kaikissa tilanteissa hyvin. Minulla on suvussa koiria pelkäävä ihminen, joten olen tottunut siihen, että pidän koirani aina kaukana vieraista ihmisistä, ettei kenenkään tarvitse missään tilanteissa pelätä koiraani. Koiria pelkääville neuvoksi, jos tuntuu pahalta, huutakaa vain etukäteen koiranomistajalle ilmoitus, että pelottaa. Tiedämme väistää tavallista kauemmas kohdatessa.
Älä ole vdun sekaisin!
Ihmisillä on oikeuksia, joita eläimillä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Minulla lienee tällainen iso ja pelottava koira, joka on todellisuudessa kilttiäkin kiltimpi, mutta on joskus jotenkin yliaktiivinen ja saattaa silloin saada päähänsä haukkua ohikulkijoita, jopa ilman koiraa käveleviä ihmisiä. Epäilemättä näyttää agressiiviselta ja pelottavalta, ja hävettäähän se, vaikka tiedän satavarmasti, ettei koirani käytös ole agressiivista. Jos pääsisi siinä tilanteessa vapaaksi, hädin tuskin sitten kiinnostaisi edes nuuhkaista. No, ei tätä onneksi tapahdu kovin usein. Yleensä mennään nätisti ohi muista koirista jopa kapeilla poluilla. En ole saanut selville, mikä sen haukkumisen joskus triggeröi.
Koiran ajatuksia ei aina ymmärrä, mutta opeta se vaan pois tuosta tavasta, oli syy mikä tahansa. Erityisesti siksi, että koira on iso ja sen käytös saattaa pelottaa muita. Meidän koiranomistajien velvollisuus on pitää huoli, että kenenkään ei tarvitse missään tilanteessa pelätä koiriamme. Kyllä nuo oudoimmatkin puuhat saa karsittua, kun jaksaa vaan vääntää koiran kanssa siitä, miten käyttäydytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ole vdun sekaisin!
Niinkuin tappaa koira, joka haukkuu. Tuskinpa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä teräskärkiset maiharit ja teen kyllä koiranomistajalle selväksi, että monosta tulee jos hänen koiransa tulee "tervehtimään"
miten teet sen selväksi jokaiselle koiranulkoiluttajalle?
Tottakai hakeutumalla koiranomistajien seuraan ja tekee ison numeron siitä että HÄN ei tykkää koirista ja HÄN on tärkeä ihminen joita kaikkien tulisi palvella oikuissaan.
Tämä ei ole edes vitsi, koska aikanani olin puolityhjässä metrossa, mukanani kolme koiraa tungettuna perimmäiseen nurkkaanja silti joku kukkoilija oikein hakeutui meitä vastapäätä ja alkoi julistamaan kuinka inhoaa koiria. Mitä minä siinä muuta mahdoin kuin olkia kohautella, ei kiinnostanut mikään muu kuin se logiikan puute tulla vartavasten koirien lähelle.
Vaihdatte toiselle puolelle katua/tietä! Egokoiralla saa etuoikeuksia 💪
Älkää pelätkö. Koira vaistoaa vastaantulijan pelon ja laumaeläimenä voi yrittää nostaa asemaansa laumassa käymällä päälle.
Riippuu, mitä tarkoitat pelottavalla koiralla. Minulla on dobermanni, joka joidenkin mielestä saattaa näyttää pelottavalta, mutta on erittäin hyvin koulutettu ja ystävällinen. Koira on hihnassa, ja voit kulkea sen ohitse aivan normaalisti, eikä koira kiinnitä sinuun erityistä huomiota. Toki, jos kysyt, häntä saa myös silittää, sillä on erittäin ihmisrakas koira ja rakastaa huomiota ja haleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ole vdun sekaisin!
Niinkuin tappaa koira, joka haukkuu. Tuskinpa on.
Maalitolppasi liikkuu.
Jos koira roikkuu hihassani, niin minulla on täysi oikeus tappaa se itsepuolustukseksi. Mikäli provosoin koirasi, se hyökkää kimppuuni ja tapan sen itsepulustukseksi, niin arvaappa mitä?Sinä olet syyllistynyt eläinsuojelurikokseen!
Minulla on myöskin täysi oikeus käyttäytyä koiran silmissä provosoivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla lienee tällainen iso ja pelottava koira, joka on todellisuudessa kilttiäkin kiltimpi, mutta on joskus jotenkin yliaktiivinen ja saattaa silloin saada päähänsä haukkua ohikulkijoita, jopa ilman koiraa käveleviä ihmisiä. Epäilemättä näyttää agressiiviselta ja pelottavalta, ja hävettäähän se, vaikka tiedän satavarmasti, ettei koirani käytös ole agressiivista. Jos pääsisi siinä tilanteessa vapaaksi, hädin tuskin sitten kiinnostaisi edes nuuhkaista. No, ei tätä onneksi tapahdu kovin usein. Yleensä mennään nätisti ohi muista koirista jopa kapeilla poluilla. En ole saanut selville, mikä sen haukkumisen joskus triggeröi.
Koiran ajatuksia ei aina ymmärrä, mutta opeta se vaan pois tuosta tavasta, oli syy mikä tahansa. Erityisesti siksi, että koira on iso ja sen käytös saattaa pelottaa muita. Meidän koiranomistajien velvollisuus on pitää huoli, että kenenkään ei ta
Tämä juuri. Oman koiran tottelevaisuus ja hallinta ei voi olla kiinni siitä mitä vastaantulija tekee. Jokainen koira on omistajansa vastuulla.
Mikäli outoja puuhia ei saa kouluttamalla karsittua, niin silloinkin koira on omistajan vastuulla. Minulla on esyn kautta tullut "ongelmakoira", sillä on pahoinpitelytaustaa ja lisäksi neurologinen sairaus, joka tekee kaikesta kouluttamisesta ja siedättämisestä erittäin haastavaa. Koira on minulla hallinnassa, eikä sen kanssa ole koskaan käynyt vahinkoja, vaikka se saattaakin vauhkoontua vastaan tulijoista. Olen ratkaissut asian niin, että kierrän ihan jokaisen mahdollisimman kaukaa ja liikun koirani kanssa vain hiljaisina aikoina.
Toki koulutus on vielä kesken ja koira tuosta varmaan vielä jonkin verran toipuu, mutta jos tämä on taso minkä pystymme saavuttamaan, lenkkeilen jatkossakin aamuyöstä ja kierrän kaikki vastaantulijat, vaikka se tarkoittaisi milloin umpihangessa rämpimistä, milloin ties minkä vitikon läpi menemistä. Koirani on vastuullani.
Kävele normaalisti ohi omalla puolellasi tietä, älä huido, älä puhu, älä ota kontaktia koiraan tai taluttajaan jos pelkäät. Älä lähesty taluttajaa jos et ole kysynyt lupaa, jotkut ihan tavalliset piskitkin puolustavat omistajaa lähentelijöiltä.
Jos vastaantuleva koirakko näyttää siltä että taluttajalla on vaikeuksia hallita koiransa, niin huutele kaukaa onko ok tulla ohi tai mene ohi jostain kauempaa, ei omaa terveyttään kannata vaarantaa. Älä ainakaan juokse ohittaessa jos koirakko näyttää hasardilta.
Itse en omien koirieni kanssa ohita ollenkaan jos vastaantulevat näyttää siltä että vahinko voi sattua, vaihdetaan reittiä tai käväistään mutka jossain sivutiellä. Ja omani ovat myös isoja ja pelottavannäköisiä, useimmiten niiden lähelle on yrittänyt hallitsemattomat kultaisetnoutajat, eri yksilöitä. Ehkä ei pahoilla aikeilla mutta meistä kukaan ei halua tapailla vieraita koiria tai ihmisiä kosketusetäisyydeltä ollenkaan.
Katsot koiraa silmiin räpäyttämättä. Näytät kuka määrää.