"Suomalainen suorittaa koko elämänsä"
"Suomalaisessa yhteiskunnassa korostetaan kilpailua, tehokkuutta ja mitattavuutta. Professori Arto O. Salosen mukaan suomalainen yhteiskunta on rakennettu riittämättömyyden idean varaan.
Eihän meillä puhuta siitä, kuinka suuri talouden pitäisi olla, vaan siitä, että sen pitäisi olla vähän suurempi kuin meillä nyt on. Sama juttu kansalaisen kohdallalla sopiva suorite on vähän enemmän kuin mitä oli ennen.
Salosen mukaan suomalaisessa yhteiskunnassa ei suostuta määrittelemään, kuinka monta suoritusta on riittävästi aikayksikköä kohden. Ajatus jatkuvasta parantamisesta kätkee sisäänsä suoritusten lisäämisen."
"Länsimainen teollinen yhteiskunta on rakentunut sen varaan, että meillä on tyytymättömyyttä, jota lääkitään kuluttamalla. Professori Arto O. Salonen kertoo, ettei ole vielä tavannut sellaista ihmistä, jonka päämääränä on saada kuukausittain lisää tyytymättömyyttä. Mehän haluamme olla tyytyväisempiä, ja tyytyväisuus tulee siitä, että kiinnitämme huomiota siihen, mitä meillä on, eikä siihen, mitä meiltä puuttuu, ajattelee Salonen.
Mitä jos jokainen suomalainen toteaisi, että minulla on jo kutakuinkin kaikki, mitä hyvään elämään tarvitaan. Sehän olisi vallankumous! Samalla koko systeemi tulisi haastetuksi, kun emme hamuaisi jatkuvasti jotain uutta ja enemmän ja sitä kautta pitäisi yhteiskunnan rattaita pyörimässä, kuten sanonta kuuluu, toteaa Salonen."
Kommentit (8)
Jatkuvan kasvun ideologia vaatisi jonkun
kilpailevan ja uskottavan ideologian.
Kommunismi ei ole uskottava vaihtoehto.
Kuluttajuuteen perustuva ihmiskäsitys
tuottaa vain pahaa oloa ja on luonnon kannalta
kestämätöntä, mutta mitään toimivaa
vaihtoehtoa ei ole esitetty. Vain harvat kykenevät
elämään vaatimattomasti luontoa kuormittamatta.
Yhteiskunnan etu ei ole yksilön etu. On jokaisen yksilön tehtävä pitää huolta itsestään.
Suomi on suoritusyhteiskunta siitä olen samaa mieltä ja olen pudonnut siitä kun terveys meni enkä pysty enää työelämään.
Siinä taas eri mieltä että suurin osa varmasti tyytyisi siihen mitä on tai olisi jos siihen olisi varaa tai varaa ylläpitää, suurin osa ei osta mitään ylimääräistä vaan taistelee että saisi sen vanhankin pidettyä tai korjattua kun nykyään kaikki hajoaa parissa vuodessa oli sitten kyseessä televisio, auto, pesukone, kännykkä, vaatteet jne. lista on loputon. Mikään ei kestä ja se tässä on ongelma, pakko ostaa uutta kun vanha hajoaa eikä niitä saa korjata tai korjattua.
Minulla ei ole sitä mitä hyvään elämään tarvitaan eli rahaa, ruokaa ja laskuja tuskin saa maksettua oravannauhoilla. No tarkoitus onkin eliitillä tpatt*a köyhät pois jaloista. Kannattaa näiden vaan olla varovaisia kun voi joku päivä joku tulla ja vetää kadulla turpaan.
Niin ja aivopesu aloitetaan jo leikkikoulu iässä.
Häh? Ei täällä vaadita ihmiseltä yhtään mitään, ja saa saman rahan tassuun oli lääkäri tai toimeentulotuella eläjä.
Eikä pääse kuluttamaan ku maailman kovin arvonlisävero.
https://yle.fi/aihe/a/20-10001491