Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta on tulossa joulun vihaaja

Vierailija
19.12.2022 |

Aiemmin rakastin joulua. Mutta nyt kun lapsiarki, perhe, työt, koti, ystävät ja kummilapset painaa päälle tässä hässäkässä tuntuu että voimat ei riitä.

Olen joutunut ihan pienestä pitäen tekemään joulun kaikille. Ei ole ollut mahdollista päästä valmiille. Omat vanhemmat aina joulun töissä, joten siivous, koristelu ja ruuan laitto jäi minulle. Olen varmaan 10 vuotiaasta hoitanut kaiken.
Sen jälkeen kaikki ovat pitäneet itsestään selvänä että kokoonnutaan meillä ja laitan itse kaikki ruuat. Raskaana ollessani kieltäydyin laittamasta kun hyvä että pystyin seistä ja silloin ei sitten kenelläkään ollut joulua.

Nyt kun pitäisi vielä lahjat hommata kaikille kummilapsille yms tuntuu ettei vain aika ja rahat riitä, ruokiin sentään osallistuu muutkin.

Nyt on mennyt pari vuotta että toivoisin ettei koko joulua ole ja voisin oikeasti käyttää joulun lepäämiseen. Äidille jo ahdistuksessani laitoin että ensi jouluksi pääsen toivottavasti ulkomaille. VALMIILLE joskus itsekin. Ei silti tuntunut ymmärtävän eikä edes tarjoutunut auttamaan joulun kanssa vaikka nykyään ovat jo itsekin joulun vapailla.
Ja kyllä olen niin lapanen että en ole sanonut että en oikeastaan jaksaisi pienen lapsen kanssa olla koko joulua keittiössä.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama. Makoilen sängyllä koko tyhmän joulun ohi.

Vierailija
2/31 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tarkoitin ruokiin osallistumisella sitä että osallistuvat rahallisesti, se kun ei ole ihan halpaa ostaa jouluruokia ja herkkuja isolle porukalle.

Joten rakkaat joulunvieraat, sen sijaan että joka vuosi parkkeeraatte itsenne valmiiseen pöytään, tarjoutukaa joskus itsekin järjestämään joulu vuorostanne tai auttakaa keittiössä. Älkää olettako että se pirteä joulun rakastaja vuodesta toiseen tekee teidänkin joulun.

Kiitos.

- ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte isommalla porukalla viettää joulua niin miksette sovi että jokainen tuo joulupöytään jotain niin kaikki ei kaadu yhden ihnisen tehtäväksi tai hankittavaksi?

Vierailija
4/31 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulla ap ole miestä, jonka kanssa yhdessä tekisitte sen, minkä haluaisitte ja jaksaisitte? 

Todellakin harmittaa muutenkin lukea tällaisesta vielä tänä päivänä. Ylikulutamme ja ylensyömme ja sitten stressaannumme siitä kuluttamisesta ja ruokien laittamisesta. Tässä touhussa ei ole järjen häivää. 

Vierailija
5/31 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee mitään jouluna ja syötävät saa kaikki kaupasta valmiina. Eikä ole passattavia pieniä lapsia. 

Vierailija
6/31 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkoon Joulu ja ihmisille maailmassa hyvä tahto, rauha, onni, ilo syntyköön lähimmäisrakkaus, siinä kai jo aimo pakkaus.

Vierailija
7/31 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen inhonnut joulua koko aikuisikäni. Joululaulut, lahjahössötys ja jeesustelu 🤮 Viime vuosina olen oppinut, että kun joulun viettää keittiössä, niin saa muuten olla rauhassa, ja se on sosiaalisesti hyväksyttävääkin!

Vierailija
8/31 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assaamisen takia meni maku jo 10v sitten. Enkä muutenkaan enää jaksa turhan härdellä. Onneksi viimein sain järjestettyä että saan olla rauhassa yksin.

Vierailija
9/31 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas sinulla AP aikamoisia sukulaisia. Ei tuossa tilanteessa kyllä auta muu kuin kasvattaa itsellesi selkäranka ja kertoa, mitä haluat ja mitä et. Tai sitten vaan tilaat jouluksi sen matkan vaikka kylpylähotelliin.

Vierailija
10/31 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kokonaan sen ketjun katastrofaalisista joulukokemuksista ja jotain muita todella negatiivisia joulujuttuja. En voi muuta kuin ihmetellä, miten hukassa joulun sanoma on niin monelta aikuiselta ihmiseltä!

Vierailija
11/31 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin kokonaan sen ketjun katastrofaalisista joulukokemuksista ja jotain muita todella negatiivisia joulujuttuja. En voi muuta kuin ihmetellä, miten hukassa joulun sanoma on niin monelta aikuiselta ihmiseltä!

Aivan. Missä ovat armo, hyvä tahto ja lähimmäisenrakkaus?

Vierailija
12/31 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin skipata koko joulun ja yritän saada aaton ja pyhät töitä kassatöiden parissa kun duunailen osa-aikaisesti. Tuleepahan ainakin pyhäkorvaukset.

Vierailija
13/31 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelet nyt vaan sitä sun omaa lasta ja minkälaiset joulumuistot haluat hänelle antaa. Tuskin että äiti oli aina keittiössä? Isojen muutosten paikka. Syötte pienellä porukalla sitä mitä haluat ja jaksat tehdä ja rauhallista yhdessäoloa. Koristelut voi onneksi hoitaa hyvissä ajoin paikoilleen niin ei asiat kasaannu, jos ne kuitenkin on teille tärkeitä.

Vierailija
14/31 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no kuten sanottu niin mun perheessä ei ole innokkaita muita ruuan laittajia tai joulun järjestäjiä joten minulle aina jää tämä laitto ja koska oma perheeni ei joulua laita en itse pääse muuallakaan joulupöytään. Ja joulua kuitenkin halauisin juhlia. Ei ole myöskään ollut varaa lähteä jouluksi minnekään reissuun ja onhan se vähän hankalaa pienen lapsen kanssa.

Joskus ehdotin että joku auttaisi ruuan kanssa ja vastaukseksi sain että äiti voi tulla tänne tekemään salaatin. Joo, siinä nyt ei paljon apua ole eli olkoot.

Vierailija
15/31 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap nyt auta kuin avata se suu ja kertoa toisille että jatkossa järjestelyt jaetaan tasan kaikkien osallistujien kesken tai sitten teidän perhe ei ole mukana näissä yhteisissä joulunvietoissa vaan vietätte joulun vain oman ydinperheen kesken.

Vierailija
16/31 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vieraat tuovat osan ruuista mukanaan. Näin kaikki ei kaadu yhden niskaan. Ollaan sovittu mitä kukin tuo. Joulukoristelut aloitan pikkuhiljaa tehden jo ekana adventtina. Ostan valmista, jos en ehdi itse tehdä ruokia. Lahjoja ostan pitkin vuotta valmiiksi. Pidän joulusta. En kuitenkaan tavoittele täydellisyyttä. Hyvällä suunnittelulla ja tärkeimpiin juttuihin panostamalla se on leppoisa juhla. Siivouskin on normi viikkosiivous. Aidot kangasliinat laitan pöytiin ja paljon kynttilöitä.

Vierailija
17/31 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi ihmiset eivät pidä puoliaan ja avaa suutaan, vaan uhriutuvat ja pilaavat sillä oman joulunsa. Kannattaa lukea mitä ihmiset katuvat eniten kuolinvuoteellaan ja pitää huolta, että ei tarvitse itse kuulua siihen joukkoon https://askelterveyteen.com/5-asiaa-ihmiset-katuvat/

Vierailija
18/31 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan joulua. Tänä vuonna mies kutsui omat ja minun aikuiset lapset meille ja kukapa se niille kaikille sen joulun järjestää, minä tietysti. Ja vielä meillä remontti menossa. Aivan mahtavaa. Erikoisruokavaliot tietty vähä monella. Ei stna.

Olen joo ollu valmiissa joulussa monet kerrat hotellissa, kylpylässä mutta sekin on sellaista helvetin teeskentelyä.

Vihaan Vihaan joulua.

Vierailija
19/31 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama. Makoilen sängyllä koko tyhmän joulun ohi.

Eli uuden sukupolven marttyyr kyseessä. Miksihän ihmeessä suostuit kummitädiksikin, vaikka tiedät kyllä että se vaatii lisähommaa? Kyllä pitäisi ymmärtää olla ottamatta ylimääräisiä rasteja vielä omien hommien lisäksi.

Vierailija
20/31 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna osa lapsista pois? Helpottaa kuormitusta valtavasti. Nim.merk. Kokemusta on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi