Minusta on tulossa joulun vihaaja
Aiemmin rakastin joulua. Mutta nyt kun lapsiarki, perhe, työt, koti, ystävät ja kummilapset painaa päälle tässä hässäkässä tuntuu että voimat ei riitä.
Olen joutunut ihan pienestä pitäen tekemään joulun kaikille. Ei ole ollut mahdollista päästä valmiille. Omat vanhemmat aina joulun töissä, joten siivous, koristelu ja ruuan laitto jäi minulle. Olen varmaan 10 vuotiaasta hoitanut kaiken.
Sen jälkeen kaikki ovat pitäneet itsestään selvänä että kokoonnutaan meillä ja laitan itse kaikki ruuat. Raskaana ollessani kieltäydyin laittamasta kun hyvä että pystyin seistä ja silloin ei sitten kenelläkään ollut joulua.
Nyt kun pitäisi vielä lahjat hommata kaikille kummilapsille yms tuntuu ettei vain aika ja rahat riitä, ruokiin sentään osallistuu muutkin.
Nyt on mennyt pari vuotta että toivoisin ettei koko joulua ole ja voisin oikeasti käyttää joulun lepäämiseen. Äidille jo ahdistuksessani laitoin että ensi jouluksi pääsen toivottavasti ulkomaille. VALMIILLE joskus itsekin. Ei silti tuntunut ymmärtävän eikä edes tarjoutunut auttamaan joulun kanssa vaikka nykyään ovat jo itsekin joulun vapailla.
Ja kyllä olen niin lapanen että en ole sanonut että en oikeastaan jaksaisi pienen lapsen kanssa olla koko joulua keittiössä.
Kommentit (31)
Aika moni vihaa ylimääräistä jouluhössötystä.
Kun olin lapsi, olimme usein valmiissa täyshoidollisessa joulussa. Ensin muutaman kerran hotellissa, sitten maatilamatkailupaikoissa, joissa oli täyshoidon lisäksi mukavaa ohjelmaa sellaista haluaville, sekä ihana tunnelma.
Raskaitahan nuo joulut ovat perheellisellä.
Sano, että teillä on vatsatauti ja sitten laitat vähän koristeita kotiin ja haet ruuat omalle perheelle valmiina kaupasta. Itse hommaan lahjat ajoissa kummilapsille ja vien ne pari viikkoa ennen. Kuusi, muutama koriste laitettu kuukauden alussa. Me ei välitetä jouluruuista, kinkku paistetaan, mutta muuten syödään mitä muulloinkin ja siivotaan kuten muulloinkin. Meille saisi tulla kylään kyllä, mutta ei lähdetä enää ajelemaan ympäriinsä. Joulu on minulle nykyään ensisijaisesti rauhoittumisen aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo no kuten sanottu niin mun perheessä ei ole innokkaita muita ruuan laittajia tai joulun järjestäjiä joten minulle aina jää tämä laitto ja koska oma perheeni ei joulua laita en itse pääse muuallakaan joulupöytään. Ja joulua kuitenkin halauisin juhlia. Ei ole myöskään ollut varaa lähteä jouluksi minnekään reissuun ja onhan se vähän hankalaa pienen lapsen kanssa.
Joskus ehdotin että joku auttaisi ruuan kanssa ja vastaukseksi sain että äiti voi tulla tänne tekemään salaatin. Joo, siinä nyt ei paljon apua ole eli olkoot.
Nyt on kyllä sinun itsesi vastuulla tehdä joulustasi sellainen kuin itse haluat.
Ensimmäinen kerta kirpaisee, tiedän. Olen itsekin irtisanoutunut sukujoulusta. Nykyään vietän sukulaisten kanssa välillä, kumppanin kanssa välillä.
Ratkaisut ja vuorosanat joudut miettimään itse. Jos haluat aloittaa jo tänä vuonna, ehkä voit ilmoittaa, että olette noroviruksen kourissa koko perhe?
eikai tuosta tarvihe ressata? ite en mitään koristeita edes laita paitsi kaapista otin Led kynttelikön ikkunaan. lahjoja en osta vaan käyn sitten joulun jälkeen ostamassa jos tarvitsee turhaahan sitä on kaikkea roinaa nurkkiin pyörimään. joulu ruuat ei kiinnosta kun ovat pahoja mieluummin syön perus ruokia mitä muutenkin menee naamariin.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan joulua. Tänä vuonna mies kutsui omat ja minun aikuiset lapset meille ja kukapa se niille kaikille sen joulun järjestää, minä tietysti. Ja vielä meillä remontti menossa. Aivan mahtavaa. Erikoisruokavaliot tietty vähä monella. Ei stna.
Olen joo ollu valmiissa joulussa monet kerrat hotellissa, kylpylässä mutta sekin on sellaista helvetin teeskentelyä.
Vihaan Vihaan joulua.
Tässä toinen, joka ei osaa puhua. AIKUISET lapset vielä.
Yksi tekee aina yhden laatikon, erityistuokavaliot huomioiden, yksi tuo kalat, yksi hommaa kalkkunan tai kinkun. Jokainen tuo pullon viiniä tai mitä nyt juottekaan ja kuluja tasataan, kun lohi on kalliimpaa kuin lanttu.
Toisen valinnoista ei vittuilla, jos joku tuo valmislaatikon niin siinähän tuo.
Mies saa siivota, sinä voit sammuttaa valot ja sytyttää kynttilät. Tai led-tuikut.
Vastaus on yksinkertainen: Arvomaailma uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Raskaitahan nuo joulut ovat perheellisellä.
No ei ole jos niistä ei tee raskaita. Yksinasuvahan joutuu laittamaan koko joulun yksin pystyyn. Perheessä kuitenkin kaksi aikuista.
En ymmärrä. Sanot ettei perheessä ole innokkaita muita ruoan laittajia. Ethän sinäkään ole innokas! Mitä ihmettä? Jos perheesi on noin itsekästä porukkaa, miksi haluat uhrautua heidän takiaan vuodesta toiseen?
Kokeile olla yksi joulu yksin lapsen kanssa, tee vain se mitä itse haluat, ja mitä lapsesi haluaa.
Sano että tämän jälkeen on muiden vuoro "laittaa joulu", jos haluavat että kaikki ovat yhdessä.
Ei joulu ole lähestyvä mörkö, anna sen olla aikaa olla rauhassa lapsesi kanssa ja iloita hänen kanssaan. Vaikkei tekisi yhtään mitään, joulu tulee ja menee. Sehän on vain pari päivää kalenterissa.
Toiveesi todellakin on kohtuullinen, mutta vastuu on myös omasi. Sinun täytyy itse sanoa vieraille suoraan, jos et jaksa. Tee rajat selväksi! Jotkut eivät sanomatta ymmärrä tai sitten eivät vaan välitä. Pitää sanoa suoraan. Joskus jopa silläkin uhalla, että joku vetää herneen nenäänsä.