Huonoiten ei menekään kaupaksi sähkölämmitteiset talot, vaan pikkuasunnot. Kukaan ei edelleenkään halua asua neukkukuutiossa.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet yksiöt ja kaksiot eivät tarkoita neukkukuutiota. Neukkukuutio on talomalli, ei asunto.
Kaikki kerrostaloasunnot on säälittäviä kuutioita, joita ei ole tarkoitettu ihmisasunnoksi. Kerrostaloasunto vastaa jotain häkkikanalaa, mihin ihmiset on tungettu. Yksikään itseään arvostava ihminen ei asu kerrostalossa.
minä asuin pitkään kerrostalossa, ei jäänyt traumoja
Minä olen asunut kerrostaloissa puolta vuotta vaille koko ikäni. Ehkä se selittää sen, että kesällä 50 täyttävä lapseton homo kirjoittelee vauva-palstalle.
Onneksi meidän häkkikanalassa on erilaisia virikkeitä ja tilaakin yli 90 neliömetriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku 26 neliötä tai vähemmän on liian vähän pidempiaikaiseen asumiseen.
Kokemuksella.Totta. Itse pystyisin elämään ihan hyvin esim. 34 neliöisessä tupakeittiöllisessä yksiössä. Minimivaatimus on että sänkyä ei tarvitse laittaa olohuoneeseen.. Olen asunut myös 30 neliöisessä keittokomerollisrssa yksiössä ja se ei ollut ratkaisuiltaan yhtä hyvä
34 neliötä on nykyisen käsityksen mukaan kaksion pinta-ala. Kysy vaikka miltä tahansa rakennusliikkeeltä. Itse duunasin sen kokoisesta yksiöstä leikisti kaksion. Oikea kaksio se ei ole, koska kaappien rajaamaa tilaa ei ikkunan puutteen takia saa kutsua huoneeksi. Oven kuitenkin saa kiinni, ilmanvaihto toimii ja 160 cm leveä parisänky mahtuu niin, että kolmelle sivulle jää vielä tila liikkumiseen. Olohuoneeseen mahtuu kahden istuttava sohva, työpiste, telkkari yms. Säilytystilaa on runsaasti. Oman näkemykseni mukaan yhdelle ihmiselle lähes luksusta ja kaksikin siihen näyttäisi mahtuvan. Ainakaan nyt vuokralla oleva pariskunta ei ole vähääkään valittaneet asuntovalintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa tämän palstan asuntokateuttajat. Ei ole ikinä varaa omakotitaloon, joten haukkua pitää korvat luimussa.
Osa näistä kirjoittajista unohtaa, että monet haluavat asua lähellä palveluita ja kaupungin vilinää. Kuinka moni tekee kotona erilaisia asioita? Kotonahan istutaan läppärin tai kännykän kanssa ja ollaan paikoillaan. Mihin siinä tilaa tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt muutaman 20-25 kokoisen asunnon ja ihan hirvittää, että ihmiset asuu noin pienissä asunnoissa.
Tosin sitten katsoin Kiinan tilannetta ja hyi helvetti, siellä asuu ihmiset tyyliin yhden sängyn kokoisessa tilassa.
Mikä niissä niin hirvittää?
Ahtaus. Ei ihme, että ihmisillä on niin paljon mielenterveysongelmia kun joutuvat komerossa asumaan.
Taidat olla isokokoinen ihminen, jos tulee ahdasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt muutaman 20-25 kokoisen asunnon ja ihan hirvittää, että ihmiset asuu noin pienissä asunnoissa.
Tosin sitten katsoin Kiinan tilannetta ja hyi helvetti, siellä asuu ihmiset tyyliin yhden sängyn kokoisessa tilassa.
Kommentoija pelkää juuttuvansa johonkin kiinni läskeistään.
Ap on itse ontto neukkukuutio. 1970-luvulla tehtiin hyväpohjaisia elementtitaloja. Yksiöt 35, kaksiot 60 neliötä ja huoneet avaria, keittiö ja kylppäri omia huoneita kaikkien seinien ja ovien kanssa.
Johtuu siitä, että sijoittajat eivät nyt osta. Omakotitalo-homemörskät maakuntien hevonperseissä kun eivät yleensäkään ole kovin vetovoimaisia sijoituskohteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahtaus. Ei ihme, että ihmisillä on niin paljon mielenterveysongelmia kun joutuvat komerossa asumaan.
Entä mistä ne ongelmat omalla kohdallasi johtuvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa tämän palstan asuntokateuttajat. Ei ole ikinä varaa omakotitaloon, joten haukkua pitää korvat luimussa.
Osa näistä kirjoittajista unohtaa, että monet haluavat asua lähellä palveluita ja kaupungin vilinää. Kuinka moni tekee kotona erilaisia asioita? Kotonahan istutaan läppärin tai kännykän kanssa ja ollaan paikoillaan. Mihin siinä tilaa tarvitaan?
Jep. En tarvitse yhtään hukkaneliötä lisää siivottavaksi ja lämmitettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ, harrastukset, läheiset, ystävät, jne. On muutakin elämää kuin ne kodinseinät. Ei ole mitään järkeä sitoa pääomaa seiniin, jossa lähinnä säilytetään välttämättömiä tavaroita ja nukutaan. Kun syö lounaan töissä ja tapaa kavereitaan viikonloppuisin ei tarvitse esim tilaa kokata.
Ja kavereilla on asuntona samankokoiset kanankopit.
Niin. Mitä väliä sillä on?
Nyt on sanan merkitys pielessä ap:lla, mutta eihän se mielisairaan kohdalla mikään ihme ole.
Neukkukuutioksi nimitetään näitä 1970-luvulla rakennettuja harmaita betonielementtitaloja. Tosin meidän talossa on kahta eri punaisen sävyä, harmaata ja sinistä julkisivussa. Vastapäinen talo on viininpunainen ja toisen tientausnaapurin talo vihreä ja keltainen ja umpipäädyssä kasviaiheinen muraali.
Pihamaalla kallio ja 140-vuotiaita mäntyjä ja kuusia.
Näissähän on tilaa, asunnot läpi talon ja muunneltavuus erinomainen kun väliseinät on kevyitä. Lisäksi nämä on mitoitettu väljemmin kuin nykyiset uudisasunnot.
Ap on mielisairas eikä viihdy kodissaan, joten hän on ainakin 10 vuotta spämmäillyt päivittäin näitä kauhistelujaan ja asuntokuplajuttujaan, eikä ikinä tule omistamaan asuntoa, ei pientä eikä isoa. Ikuinen epäviihtyjä, jolla on hankala olo oman nahkansa sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on sanan merkitys pielessä ap:lla, mutta eihän se mielisairaan kohdalla mikään ihme ole.
Neukkukuutioksi nimitetään näitä 1970-luvulla rakennettuja harmaita betonielementtitaloja. Tosin meidän talossa on kahta eri punaisen sävyä, harmaata ja sinistä julkisivussa. Vastapäinen talo on viininpunainen ja toisen tientausnaapurin talo vihreä ja keltainen ja umpipäädyssä kasviaiheinen muraali.
Näissähän on tilaa, asunnot läpi talon ja muunneltavuus erinomainen kun väliseinät on kevyitä. Lisäksi nämä on mitoitettu väljemmin kuin nykyiset uudisasunnot.
Ap on mielisairas eikä viihdy kodissaan, joten hän on ainakin 10 vuotta spämmäillyt päivittäin näitä kauhistelujaan ja asuntokuplajuttujaan, eikä ikinä tule omistamaan asuntoa, ei pientä eikä isoa. Ikuinen epäviihtyjä, jolla on hankala olo oman nahkansa sisällä.
Ne pienet asunnot ovat neukkukuutiossa, joten ihan oikein kirjoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Joo, en pystynyt itsekään ostamaan kuin n. 750 000 hintaisen kerrostalohuoneiston. Ei olisi tosiaan ikinä varaa homemörskään jossain hevonvitun junttilassa. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. En tarvitse yhtään hukkaneliötä lisää siivottavaksi ja lämmitettäväksi.
Mä myin ok-talon ja ostin puolikkaan talon hinnalla 74 neliötä kerrostalosta kaupungista.
Palvelut lähellä eikä itse tarvitse enää lumitöitäkään tehdä.
Eikä tämä 74 neliötä mitenkään ahdas ole yhdelle. Hyvin mahdun ja jaksan imuroida.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei tosiaan tule uudemmista kerrostaloista mikään neukkukuutio mieleen. Asuin aiemmin alle 10 vuotta vanhassa pienkerrostalossa, ja se oli paras asunto kaikin puolin missä olen ikinä asunut (ja olen asunut mm. kolmessa eri omakotitalossa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne pienet asunnot ovat neukkukuutiossa, joten ihan oikein kirjoitettu.
paskat ole. Noin pieney yksiöt on 1990-2020 tulleet muotiin (koska rakennusyhtiöiden voitto-osuus eli vapaa markkinatalous). 1970-luvun yksiöt on paljon isompia. Ap on juntyi ja sinä myös.
Ne ns neukkukuutiot ovat useimmiten ihan päteviä asuntoja. Nämä nykyiset sen sijaan eivät ole, aivan hirveitä pohjapiirustuksia.
Vierailija kirjoitti:
Monikin asuu ihan sujuvasti pienehkössä asunnossa. Nykyhetken ongelma on se, että noita ostaa joko sijoittajat tai köyhät ja kummallakaan ei ole varaa korkojen noustessa. Lisäksi nää uudet pikkuasennot on niin karseasti suunniteltu tilojen osalta (jättivessa + keittiö olohuoneen seinällä + varastotilakin asunnon yhteydessä) ja nuo yhdistettynä surkeaan rakentamisen laatuun ja pieneen neliömäärään ei houkuttele.
Järkevämpi pikkuasunto pienellä kylppärillä ja erillisellä varastokopilla olisi paljon käytännöllisempi kuten noi vanhat pienet asunnot tuppaa olemaan.
Ylipäänsä pikkuasuntoja kauhistelee eniten se porukka joka ei ole tuollaisessa koskaan asunut ja jonka oma asunto on luokkaa 100+ neliötä oma talo.
Itse ainakin muistelen kaiholla opiskeluaikojen 'itsemurhayksiötä'. Siellä oli kaikki tarvittava eikä mitään turhaa. Sellaiseen haluaisin palata, jollen olisi perheellinen. Ei todellakaan pidä paikkaansa, ettei kukaan halua asua pienessä asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monikin asuu ihan sujuvasti pienehkössä asunnossa. Nykyhetken ongelma on se, että noita ostaa joko sijoittajat tai köyhät ja kummallakaan ei ole varaa korkojen noustessa. Lisäksi nää uudet pikkuasennot on niin karseasti suunniteltu tilojen osalta (jättivessa + keittiö olohuoneen seinällä + varastotilakin asunnon yhteydessä) ja nuo yhdistettynä surkeaan rakentamisen laatuun ja pieneen neliömäärään ei houkuttele.
Järkevämpi pikkuasunto pienellä kylppärillä ja erillisellä varastokopilla olisi paljon käytännöllisempi kuten noi vanhat pienet asunnot tuppaa olemaan.
Ylipäänsä pikkuasuntoja kauhistelee eniten se porukka joka ei ole tuollaisessa koskaan asunut ja jonka oma asunto on luokkaa 100+ neliötä oma talo.
Itse ainakin muistelen kaiholla opiskeluaikojen 'itsemurhayksiötä'. Siellä oli kaikki tarvittava eikä mitään turhaa. Sellaiseen haluaisin palata, jollen olisi perheellinen. Ei todellakaan pidä paikkaansa, ettei kukaan halua asua pienessä asunnossa.
Jep. Onnellisuus ei ole kiinni neliöistä. Asia, jonka ap:kin hyvin todennäköisesti on huomannut omassa elämässään.
Minäkin asuin yksiössä, tosin meilläpäin ei ole noita "keittiö" olotilan sisällä, vaan siinä oli olotila, iso alkovi, kylppäri ja keittokomero.
Sitten ostin samasta taloyhtiöstä kaksion 71,5 neliömetriä. On turvallista ja edullista asua hyvin hoidetussa kerrostalossa. Mökki on erikseen.