Huonoiten ei menekään kaupaksi sähkölämmitteiset talot, vaan pikkuasunnot. Kukaan ei edelleenkään halua asua neukkukuutiossa.
Kommentit (65)
Harva kuitenkin asuntoa ostaessa miettii sen myyntiarvoa, vaan ostaa kotinsa omien arvojen ja tarpeiden mukaan.
Minulla 23m2 yksiö kaupungin keskustassa ja se täyttää kaikki tarpeet mitä kaupunkiasunnolta toivon eli hyvä sijainti. En tarvitse keittiötä, kun syön ulkona tai pese pyykkiä.
Toinen koti on luonnon helmassa, jossa paljon tilaa ja vietän aikaani.
Suurin osa pienistä asunnoista, ovat kakkosasuntoja, joko työn tai elämäntilanteen mukaan ja sitä varten niitä myös ostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Suorasähkö omakotitalo ilman mitään tulisijaa tällä hetkellä erittäin huono aika ostaa omakotitalo. Nyt oon omakotitalossa mutta
Täällä 2 tulisijaa ja ilmalämpöpumppu ja kaupunkikoti kerrostalossa.
Lämmitysmuodon perusteella tuskin kukaan ostaa okt, sillä se on yhtä helposti vaihdettavissa, kuin tehdä keittiöremontti esim. puulämmitykseen, aurikopaneleihin, keskuslämmitykseen, ilmalämpöpumppuu, maalämpöön jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet yksiöt ja kaksiot eivät tarkoita neukkukuutiota. Neukkukuutio on talomalli, ei asunto.
Kaikki kerrostaloasunnot on säälittäviä kuutioita, joita ei ole tarkoitettu ihmisasunnoksi. Kerrostaloasunto vastaa jotain häkkikanalaa, mihin ihmiset on tungettu. Yksikään itseään arvostava ihminen ei asu kerrostalossa.
Taidat olla itse ko ryhmään kuuluva. Sinun tilanteessa ongelma on, että olet katkera, et halua asua kerrostalossa ja kadehdit muita, joilla on varaa mielestäsi parempaan. Henkilökohtaisesti asun mielummin kerrostalossa, joka kuuluu hyvin hoidettuun vanhempaan taloyhtiöön, jossa siis kaksionkin pohja on järkevä, kunnon keittiö, kylpyhuone WC ja olohuone sekä makuuhuone, johon mahtuu parisängyn lisäksi yöpöydät ja kirjoituspöytä.
Mitään korjaus- tai pihatöitä ei tarvitse tehdä itse. Kiinteistöhuolto ja isännöitsijä huolehtivat kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet yksiöt ja kaksiot eivät tarkoita neukkukuutiota. Neukkukuutio on talomalli, ei asunto.
Kaikki kerrostaloasunnot on säälittäviä kuutioita, joita ei ole tarkoitettu ihmisasunnoksi. Kerrostaloasunto vastaa jotain häkkikanalaa, mihin ihmiset on tungettu. Yksikään itseään arvostava ihminen ei asu kerrostalossa.
Ei täällä oikein muita ole
No katsotaan kahden vuoden päästä kun katteita ja hintoja nostetaan nyt päivittäin... se tarkoittaa sitä että tuolloin ulosotossa ja työttöminä on valtaosa suomalaisista ja sitten on asuntoja vapaana runsaasti... yhteiskunta romahtaa... hetken aikaa tässä pärjäillään mutta kahdessa vuodessa tuho on jo tehty...
Vierailija kirjoitti:
Etenkin suurten kaupunkien lähettyvillä: Jos on varaa yli puolen miljoonan euron omakotitaloon niin ei se lämmitys ole niin iso kustannus. Ei noita köyhät ostele.
Muutama tonni lisää lämmitykseen ja korkomenoihin vuodessa ei tuollaisen ostopäätöksessä juuri vaikuta. Suomalaisten pankkitileillä säästössä olevien varojen määrä kasvoi korona-sulkujen aikaan kuulemma johonkin 17 miljardiin, aivan käsittämätön summa siis, että on sitä rahaa mitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt muutaman 20-25 kokoisen asunnon ja ihan hirvittää, että ihmiset asuu noin pienissä asunnoissa.
Tosin sitten katsoin Kiinan tilannetta ja hyi helvetti, siellä asuu ihmiset tyyliin yhden sängyn kokoisessa tilassa.
Työ, harrastukset, läheiset, ystävät, jne. On muutakin elämää kuin ne kodinseinät. Ei ole mitään järkeä sitoa pääomaa seiniin, jossa lähinnä säilytetään välttämättömiä tavaroita ja nukutaan. Kun syö lounaan töissä ja tapaa kavereitaan viikonloppuisin ei tarvitse esim tilaa kokata.
Ja kavereilla on asuntona samankokoiset kanankopit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa tämän palstan asuntokateuttajat. Ei ole ikinä varaa omakotitaloon, joten haukkua pitää korvat luimussa.
Uskokaan nyt jo hyvät ihmiset että syrjäseudulta omakotitalon saa hyvin edullisesti, alle kahdellakymmenellä tuhannella. Helsingin pikku asunnot voivat maksaa kymmenen kertaa enemmän.
Sillä 20 k saa pienen rempattavan hökkelin syrjäseuduilla. Jos on käytettävissä 40 k saa omakotitalon, joka on välttävässä kunnossa.
Joku 26 neliötä tai vähemmän on liian vähän pidempiaikaiseen asumiseen.
Kokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt muutaman 20-25 kokoisen asunnon ja ihan hirvittää, että ihmiset asuu noin pienissä asunnoissa.
Tosin sitten katsoin Kiinan tilannetta ja hyi helvetti, siellä asuu ihmiset tyyliin yhden sängyn kokoisessa tilassa.
Mikä niissä niin hirvittää?
Ahtaus. Ei ihme, että ihmisillä on niin paljon mielenterveysongelmia kun joutuvat komerossa asumaan.
Johtuu varmaan siitä että näitä pieniä asuntoja on vaan rakennettu ihan liikaa. Ovat tyypillisesti sijoittajien heiniä muutenkin. Nyt vois ostaa lapsille yksiöt opiskeluja varten jos hinnat laskee riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Joku 26 neliötä tai vähemmän on liian vähän pidempiaikaiseen asumiseen.
Kokemuksella.
Totta. Itse pystyisin elämään ihan hyvin esim. 34 neliöisessä tupakeittiöllisessä yksiössä. Minimivaatimus on että sänkyä ei tarvitse laittaa olohuoneeseen.. Olen asunut myös 30 neliöisessä keittokomerollisrssa yksiössä ja se ei ollut ratkaisuiltaan yhtä hyvä
Korkojen nousu laskee sijoitusasuntojen tuottoa eikä hintakaan enää nousu. Jos aikoo panikoida, niin kannattaa panikoida ensimmäisenä. Osa on siirtänyt varat paremmalle tuotolle tai vain ihan parkkipaikalle odottamaan parempaa hetkeä.
Sijoittamisessa hoetaan, ettei markkinoita voi ajoittaa. Se pitää paikkansa kun haetaan 6-12 kk sisällä pikavoittoja. Jos on pidempi sijoitusperspektiivi niin sokea Reettakin näkee, että sakkaus tulossa.
Näitä minikokoisia (= alle 30m2) asuntoja löytyy lähinnä wanhoista kerrostaloista, että uudemmista 2000-luvun taloista ja suurin osa niistä on sijoitusasuntoja.
Neukkukuutioissa (= 1960-1980-lukujen tuotanto) asuntojen pohjat ovat pääosin mukavan väljiä ja valoisia, etenkin 1970-luvun taloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahtaus. Ei ihme, että ihmisillä on niin paljon mielenterveysongelmia kun joutuvat komerossa asumaan.
Näissä pienemmissä komeroissa ei mahdu edes kunnon ruokapöytää tai sohvaa olemaan ja tästä seuraa se, ettei pysty vieraita kutsumaan eikä kestitermään. Näivettää sosiaalista elämää- mikä tälläkin palstalla on nähtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa tämän palstan asuntokateuttajat. Ei ole ikinä varaa omakotitaloon, joten haukkua pitää korvat luimussa.
Uskokaan nyt jo hyvät ihmiset että syrjäseudulta omakotitalon saa hyvin edullisesti, alle kahdellakymmenellä tuhannella. Helsingin pikku asunnot voivat maksaa kymmenen kertaa enemmän.
Sillä 20 k saa pienen rempattavan hökkelin syrjäseuduilla. Jos on käytettävissä 40 k saa omakotitalon, joka on välttävässä kunnossa.
40k saa syrjäseudulta jo aivan hyväkuntoisia ok taloja, remonttikuntoisia sitten sillä 20k. Syrjäseutu toki tarkoittaa tässä tapauksessa oikeaa syrjäistä seutua, kauempana suurista kaupungeista.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä näissä 16 neliön yksiöissä tuli ongelmia kun jengi kävi pideellä suihkussa eikä veski ollut edes märkätila, vain kosteussuojattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä pienemmissä komeroissa ei mahdu edes kunnon ruokapöytää tai sohvaa olemaan ja tästä seuraa se, ettei pysty vieraita kutsumaan eikä kestitermään. Näivettää sosiaalista elämää- mikä tälläkin palstalla on nähtävissä.
Maaseudulla on toki luonnollista kutsua tutut syömään kotiinsa, mutta suuremmissa kaupungeissa ihmiset tapaavat usein ruokaravintoloissa, ne ajavat sen ruoka huoneen viran.
Nämä sähkötuet ja hintakatot eivät ole vielä näköjään toimineet, ihmiset valitsevat vielä mielummin leväperäisen luxuksen, kuin klaustrofobisen elämän.
Minä ja mies asutaan kerrostalossa 90m2. Vierestä meni samankokoinen asunto viime viikolla muutamassa päivässä. Yksiö samasta yhtiössä ollut jo kohta pari kk myynnissä. Eli on kyllä tosi erikoiset asuntomarkkinat tällä hetkellä.
Meillä ns haluttu yhtiö, josta sijoitusasunnot menneet hyvin, osa jo ennen julkista myyntiä.