Fb-ryhmät täynnä taas jotain nyyhkyilmoituksia, kun ei oo (muka) vara ostaa yhtään lahjaa lapsille
Sitten nyristään kiukkuisena jos joku muistuttaa tuplalapsilisistä...
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi lukea historiaa..kuvauksia miten joulu on ollut ennen niin tärkeä juhla, että köyhimpienkin perheiden äidit ovat yrittäneet jotain lapsillensa antaa. Itse tekeminenkään ei ole mahdotonta, muhkea pipo on helppo neuloa, nukenvaatteita virkata, barbeille ommella ( barbinvaatteita tein 11v ihan käsin ompelemalla); vain mielikuvitus on rajana mitä voi valmistaa. Hernepusseja kopittelu-ja jumppaleluiksi, lahjakortti metsäretkelle, yhdessä leipomiseen. Kännykätön askarteluilta.
Läsnäoloa. Idea ja ajatus on tärkein, ei hinta. Oman äidin tekemä on tärkeä, on se sitten pienen unilelu päiväkotiin tai avainnauha isommalle.
Ja kyllä, kangasmateriaalia saa jopa ilmaiseksi ota tästä-laatikoista, lankoja puikkoja ja koukkuja kirppareilta hyvin halvalla.
Onko sinulla esim. 2- vuotias? Osaatko neuloa oikean silmukan? Nyt neulomaan sukkapuikoilla pitkää pehmolelumatoa ensi jouluksi. Pikkuisen kerrallaan iltaisin. Täytteen saa vanhoista pestyistä tyynyistä. Jos itsellä ei koskaan varaa uusia tyynyjä, voi kysyä sukulaisilta tai muualta.
Iloa, mielikuvitusta, ahkeruutta peliin! Kirjastosta saa ideoita, on ohjeita kirjoissa ja lehdissä.
Kivoja vinkkejä, mutta vaikeuksissa olevan perheen vanhemmilla ei aina ole henkisiä resursseja. Pitkäaikainen köyhyys, lapsen vakava sairaus tai teini-ikäisen ongelmat, toisen vanhemman päihdeongelma tms vievät kaikki voimavarat. Lopussa ajatus pyörii vain omanperheen ongelmien ympärillä eikä ihminen jaksa raahautua edes kirjastoon. Kirjassa "Arkipäivän kokemuksia köyhyydestä" on koskettavia kuvauksia vaikeuksien keskellä elävistä lähimmäisistämme. Yksi lapsistani kirjoitti sinne, vaikken silloin tiennyt sitä. Itselle jäi mieleen yh-äiti, jolla rahat ja voimat olivat loppu ja hän itki illalla peiton alla.-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni vanhempi käyttää lapsilisän omaan biletykseen tai sijoituksiin/säästöihin. Sama homma tuplalapsilisän kohdalla.
So? Jos lapset kuitenkin ruokitaan ja vaatetetaan niin mitä väliä minkä rahan itseensä käyttää?
Viittasin siihen kun moni vanhempi valittaa kuinka rahaa ei ole lapsien lahjoihin vaikka nyt tulee tuplalapsilisät. Sitä rahaahan ei siis käytetä lapsen hyväksi missään tapauksessa vaan vanhempien omaan huvitteluun tai säästöihin.
Olet jotenkin vihamielinen muita ihmisiä kohtaan.
Nää on näitä, joilla raha mene viinaan, tekoripsiin ja tatuointeihin. Lasten lahjoihin ei riitä muutamaa kymppiä, ei vaikka 23.12 tulee ekstra rahaa.
Mä olen laittanut Joulupuuhun hygieniatuotteita, kun niitä pyydettiin. Onkohan niitäkin on haukuttu somessa, kun ei ollut mitään Lancomea ja Paul Mitchellia vaan tavallista Niveaa ja XZ:aa? 🙄
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole yhtään varaa ostaa joululahjoja. Olen ollut sairaana 10 v. ja 5 v. siitä tulottomana, koska en ole oikeutettu eläkkeeseen tai toimeentulotukeen. Lapsia ei sentään ole, enkä niitä muutenkaan haluaisi.
Saanko kysyä alapeukuttajiltani miksi alapeukutitte, vai osaatteko mitenkään kommentoida asiaa? Ikävää tulla painamaan nappia alas sanomatta mitään.
onkohan se ylimääräinen lapsilisä jo tosiaan käytetty etukäteen? Jos on kaksikin lasta niin kyllä sillä ylimääräisellä vajaalla 200e yksistään jo järjestää joulun. Lapsille lahjat vaikka 60e per naama ja loput ruokaan. Vai onko tässä ongelma kun mamma ei pääse viihdyttämään itseään sillä ylimääräisellä?
Vierailija kirjoitti:
onkohan se ylimääräinen lapsilisä jo tosiaan käytetty etukäteen? Jos on kaksikin lasta niin kyllä sillä ylimääräisellä vajaalla 200e yksistään jo järjestää joulun. Lapsille lahjat vaikka 60e per naama ja loput ruokaan. Vai onko tässä ongelma kun mamma ei pääse viihdyttämään itseään sillä ylimääräisellä?
Mammat käyttää ne rahat weetee ripsiin ja siideriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä jouluna tosiaan kaikilla on varaa ostaa lahjat ainakin lapsille kun saavat sen ylimääräisen lapsilisän. Jos joku väittää ettei ole varaa niin valehtelee ja on itse valinnut käyttää lapsille tarkoitetun rahan muuhun.
Mitä tuo kaikki uutisointi ja ulina nousseista elinkustankustannuksista ja sähköstä on jos sitä ei oikeasti ole tapahtunut?
AIvan varmasti on tapahtunut ja tapahtuu koko ajan. Eikä vain meillä Suomessa vaan kaikissa Euroopan maissa. Englannissa opettajat ovat huolestuneita, kun lapset eivät voi syödä koulupäivän aikana. Hyväosaisten lasten vanhemmat maksavat kouluruoasta, heille se ei ole ongelma. Jotkut köyhien lapset saavat sikäläistä sossuavustusta kouluruokaan, mutta avulle on tiukat normit. Väliinputoajat lähettävät lapsen kouluun ilman ruokailumahdollisuutta. Jollakin lapsella voi olla mukana kotoa leivänpala ilman leivänpäällistä tai pieni purkillinen keitettyä riisiä eikä mitään muuta sen kanssa. Opettajista tuntuu pahalta, senhän ymmärtää. Eräässä rikkaassa pohjoismaassa kerätään parhaillaan lahjoja köyhemmälle väestönosalle. Tanskassa joku perhe oli yhtenä jouluna valmistautunut syömään jouluna voileipää, jonka päällä on tavallista halpaa maksapasteijaa. Englannissa on ruoka-avun pyytäjien määrä viime aikoina noussut, mutta ruokapankeilla on vähemmän jaettavaa kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni vanhempi käyttää lapsilisän omaan biletykseen tai sijoituksiin/säästöihin. Sama homma tuplalapsilisän kohdalla.
So? Jos lapset kuitenkin ruokitaan ja vaatetetaan niin mitä väliä minkä rahan itseensä käyttää?
Viittasin siihen kun moni vanhempi valittaa kuinka rahaa ei ole lapsien lahjoihin vaikka nyt tulee tuplalapsilisät. Sitä rahaahan ei siis käytetä lapsen hyväksi missään tapauksessa vaan vanhempien omaan huvitteluun tai säästöihin.
Yleisemmin lapsen ruokaan ja lapsen vaatteisiin, uusiin lapasiin, perheen laskuihin jne.
Minkä nimisiä nämä ryhmät ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä joitain vuosia sitten osallistuin kampanjaan, jossa pyydettiin joululahjoja köyhän perheen lapsille. Ostin teini-ikäiselle tytölle 30 euron lahjakortin Gina Tricot -myymälään, toiveena oli ollut nimenomaan lahjakortti vaatekauppaan. Lisäksi laitoin levyn Fazerin sinistä ja kortin. Myöhemmin kaveri löysi FB:sta postauksen, jossa lapsen äiti oli haukkunut kuvan kera lahjani saatesanalla "v+++ttuilua". Kommentteihin äiti oli kirjoittanut, että ei 30 eurolla saa mitään, ja tyttö olisi toivonut jotain mistä saa "merkkivaatteita" tasoa Gucci tai "edes" Nikea tai Adidasta. Antamastani suklaalevystä oli kommentoitu, että "mitä nää oikein kuvittelee".
En tiedä, oliko äidin päivitys kännissä vai tunnekuohussa kirjoitettu, mutta poistettiin aika nopeasti saman päivän aikana. Mulle jäi kyllä huono fiilis, sillä olin pienen palkan kesätöillä, opintotuella ja -lainalla itseni elättävä sote-alan yliopisto-opiskelija.
Huh huh. En ihmettelisi lainkaan, jos sulta olisi ikuisesti mennyt lahjoittamishalut yhtään mihinkään keräykseen. Tällaiset mätäpaiseet pilaavat kaikkien periaatteeltaan hyvien kampanjoiden maineen. Mielestäni Gina Tricotin lahjakortti + suklaalevy oli tosi hyvä lahja teinille ja se äiti oli täysi idiootti.
Vähän samantyylisiä kokemuksia erilaisista hyväntekeväisyyskampanjoista. Olen neulonut sukkia, lapasia ym ja askarrellut kortteja. Lähettänyt ne erään yhdistyksen huutokauppaan ja toiselle yhdistykselle jaettavaksi köyhille lapsille Suomessa ja ulkomailla. Mitään ei koskaan näy missään huutokaupassa eikä yksi yhdistys edes huoli mitä tarjotaan. Ja olen ihan taitava käsityöläinen, en tee mitään liruja löysäänneulottuja värihirvityksiä vaan laadukkaita kirjoneuleita joissa värit sommiteltu. Kenelle ne menee, käyttöön vai eteenpäin myyntiin ja rahat omaan pussiin. Paikallisen seurakunnan ylläpitämä kirppis ei omista edes kassakonetta, rahat menee johonkin kassiin tai taskuun. En luota enää yhteenkään ihmiseen tai yhdistykseen, kaikkein vähiten mihinkään seurakuntaan lahjoitusten kerääjinä. Huijareita varmaan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni sai joulupaketin sossusta. Avasin sen ja siellä oli kosteusvoide ja kasvovesi + 50 euron lahjakortti. Todella hyvä lahja, mutta kosmetiikka jää käyttämättä, koska tyttärellä on atooppinen iho, joka ei siedä oikein mitään, mutta voin ostaa ne tyttäreltä omaan käyttööni.
Miksi sä avaat tyttäresi paketin?
Siellä oli myös ruokalahjakortti koko perheelle samassa pussissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo rööki huulessa hyvä manata, ettei ole varaa lapsen lahjaan.
Ja aina on ollut varaa ripsenpidennyksiin ja hiusten suoraväriin. Miehellä perjantaipulloon. Ja se koira. Koira on vaan oltava, vaikkei kymppiäkään ole ylimääräistä. Koiran eläinlääkärikustannukset, jos niitä tulee? Niinpä. Ei yhtään osannut varautua, että tulisi sellaisia.
Mulla myös tällainen sukulainen. Lisäksi on aina rahaa satojen eurojen tatuointeihin. Mutta jouluna kerjätään.
Mistä näitä nega kommentteja lahjoista voi lukea?
Vierailija kirjoitti:
Joo rööki huulessa hyvä manata, ettei ole varaa lapsen lahjaan.
Ja kävinpä juuri ottamassa uuden tatuoinnin viime viikolla. Ja baarireissujakin kertynyt. Mutta niitä joululahjoja ei vain ole varaa ostaa!
Vierailija kirjoitti:
alapeukuttajien mielestä ruokabudjetista puuttuu selkeästi mäyräkoiravara, sillä muuten 80e saa kyllä jouluruuat ihan kivasti: laatikoita, kinkkua( ei tarvitse ostaa kokonaista), lapsille nakkeja/lihapullia ja suklaata/pipareita/paistaa torttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ylimääräinen lapsilisä tuntuu muuten vituttavan suuresti näitä nyyhkytarinoitsijoita 😂
Vituttaisi varmaan sinuakin jos vasta perjantaina voisit jouluostokset hoitaa.
?? mitä väliä sillä päivällä on
Haluan sanoa kaikille pienituloisille. Ala säästää tammikuulla, nimittäin 12 kuukauden päästä on joulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole yhtään varaa ostaa joululahjoja. Olen ollut sairaana 10 v. ja 5 v. siitä tulottomana, koska en ole oikeutettu eläkkeeseen tai toimeentulotukeen. Lapsia ei sentään ole, enkä niitä muutenkaan haluaisi.
Saanko kysyä alapeukuttajiltani miksi alapeukutitte, vai osaatteko mitenkään kommentoida asiaa? Ikävää tulla painamaan nappia alas sanomatta mitään.
Eli puoliso on siellä tukena,myös rahallisesti.
Jep saadut rahat menee päihteisiin eikä mihinkään lasten lahjoihin tai ruokaan