Fb-ryhmät täynnä taas jotain nyyhkyilmoituksia, kun ei oo (muka) vara ostaa yhtään lahjaa lapsille
Sitten nyristään kiukkuisena jos joku muistuttaa tuplalapsilisistä...
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole yhtään varaa ostaa joululahjoja. Olen ollut sairaana 10 v. ja 5 v. siitä tulottomana, koska en ole oikeutettu eläkkeeseen tai toimeentulotukeen. Lapsia ei sentään ole, enkä niitä muutenkaan haluaisi.
Saanko kysyä alapeukuttajiltani miksi alapeukutitte, vai osaatteko mitenkään kommentoida asiaa? Ikävää tulla painamaan nappia alas sanomatta mitään.
Eli puoliso on siellä tukena,myös rahallisesti.
Ok, kiitos kun vastasit. Hieman silti ihmettelen miksi pitää alapeukuttaa, jos puoliso on tukena. Enhän ollut edes maininnut miehestäni tuossa viestissä, eli jokin muu syy alapeukkuihin taisi kuitenkin olla. Mietin onko mielestäsi hyväksyttävämpää mainita varattomuudesta vain silloin, jos olisi tulottoman ja työkyvyttömän lisäksi aivan koditon ja nukkuisi taivasalla ilman mitään tai kenenkään apua?
Olen kyllä sairauteni alussa hetken ollut kodittomanakin, enkä saa mieheltäni käyttörahaa tai viitsisi sitä pyytääkään. Hän tuo ruoan pöytään ja maksaa laskut. Se riittää hyvin. Joululahjankin ostaa, mutta minä voin vain askarrella, vaikka mukavaahan tuokin toisaalta on. Juuri sain valmiiksi kauniin paperitähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kovaa tekstiä. Osa perheistä on todella isoissa vaikeuksissa.
Joo, mut täysin bullshittiä että ne rahat loppuu just siinä kohtaa kun pitäis ostaa edes se yks lahja. Muutamalla eurolla saa lahjan. Roskalava-ryhmistä ilmaiseksikin.
Miltä sinusta tuntuisi jos joku antaisi sinulle lahjan roskalavalta? En ymmärrä miksi lapsia pitäisi arvostaa niin vähän. Kyllä me kaikki ansaitaan edes kerran vuodessa jotain mitä ollaan toivottu.
FAcebookin roskalavalla jaetaan ilmaiseksi paljon muutakin "roskaa". Ideana on laittaa kiertoon itselle ylimääräistä tavaraa ja se voi olla ihan uudenveroista. Esim. leluja ja käyttämättä jääneitä astioita. Ei kaikki jaksa alkaa torissa niitä myymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni sai joulupaketin sossusta. Avasin sen ja siellä oli kosteusvoide ja kasvovesi + 50 euron lahjakortti. Todella hyvä lahja, mutta kosmetiikka jää käyttämättä, koska tyttärellä on atooppinen iho, joka ei siedä oikein mitään, mutta voin ostaa ne tyttäreltä omaan käyttööni.
Miksi sä avaat tyttäresi paketin?
En ole ym. äiti, mutta kun lapsi saa lahjan tuntemattomalta henkilöltä, vanhemman on viisasta hieman kurkistaa mitä paketissa on. Ikävä kyllä on häiriintyneitä ihmisiä, jotka voivat viedä lahjakeräykseen jotakin, mikiä ei ole lahja, Näistä on kerrottu myös toisten pohjoismaiden keräyssivustoilla. Joku suomalainen kertoi tästä mediassa, mutta olen unohtanut millä foorumilla. Hän oli toiminut aikaisemmin joulupukkina monta vuotta ja toimittanut keräyslahjoja perille.
Yhtenä kesänä sanomalehdessä kerrottiin köyhien perheiden kesästä. Yhdessä perheessä lapset olivat säästäneet viisisenttisiä, jotta saivat uimarannalla ostaa tikkarit. Se oli heille juhlahetki. Sellaista on köyhyys Suomessa. Kun kirjoitat vähän alentuvasti halvoista lahjoista, niin ensi vuonna sossuun menevään joulupuukeräykseen saattaa tulla vielä vähemmän lahjoja. Negatiiviset somekirjoittelut ovat jo vaikuttaneet keräykseen, sillä viime vuonna sinne tuli vähemmän paketteja kuin edellisenä vuonna.