Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fb-ryhmät täynnä taas jotain nyyhkyilmoituksia, kun ei oo (muka) vara ostaa yhtään lahjaa lapsille

Vierailija
19.12.2022 |

Sitten nyristään kiukkuisena jos joku muistuttaa tuplalapsilisistä...

Kommentit (184)

Vierailija
121/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääntyminen on vapaaehtoista. Jos ei budjetti luonnistu niin kannattaisi miettiä mikä muu on elämässä pielessä.

Vierailija
122/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulut ja synttärit tuntuu aina tulevan joillekin vanhemmille yllätyksenä

Ei tule yllätyksenä, mutta ei sitä rahaa tule muina kuukausina yhtään enemmän jotta siitä jäisi säästöön, samat perusmenot on joka kuukausi ja jos johonkin kuukauteen tulee yllätysmeno on budjekti sekaisin.

Lapsinlisät tippuu tuplana tilillä näkyy 23.12. Kerkii hyvin ostoksille viellä silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden tapauksen joka tekee tätä jatkuvasti, ilman jouluakin...juo kaiken kurkusta alas ja ostelee turhuuksia. Sitten ilmestyy fbsivuille nyyhkytarinoita, omalle sivulle ja ryhmiin. Ja olen ihan todistanut tämän, ollut samassa porukassa bilettämässä niinku olis köyhä koskaan ollutkaan. Muutenkin epävakainen tapaus että lapsia puski useamman kappaleen vaikka se oli monella tiedossa että hällä on vaikeaa ja elämänhallintaongelmia. En enää halua olla edes tekemisissä kun jatkuvasti narisee sossupäätöksistä kuinka ne on ksipäitä.

Vierailija
124/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulut ja synttärit tuntuu aina tulevan joillekin vanhemmille yllätyksenä

Onhan se sillä elämän menolla aina yllätys kun joku selviää hengissä jouluun asti tai täyttää vuosia.

Vierailija
125/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras oli tällainen "olen 4 lapsen yh" ja sitten jostain tuli ilmi että ne 3 vanhinta on jo aikuisia 😆

Onko kyseessä sama 4 lapsen yh minkä nuorinkin lapsi oli jo 16v?

Vierailija
126/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kovaa tekstiä. Osa perheistä on todella isoissa vaikeuksissa.

Niin te vanhemmat saatte nyt elää kuten minä yksinhuoltajana olen elänyt jo vuosia.

Päivä kerrallaan ja kaikki rahat menee ruokaan, laskuihin ja lapseen tietysti, mutta itse et mitään voi ostaa, tai käydä edes kampaajalla.

Todella isoissa vaikeuksissa...

Jättäisivät ne omat turhuudet pois ja ostakoot lapsille lahjat ja ruokaa jouluksi.

Vierailija
127/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä joitain vuosia sitten osallistuin kampanjaan, jossa pyydettiin joululahjoja köyhän perheen lapsille. Ostin teini-ikäiselle tytölle 30 euron lahjakortin Gina Tricot -myymälään, toiveena oli ollut nimenomaan lahjakortti vaatekauppaan. Lisäksi laitoin levyn Fazerin sinistä ja kortin. Myöhemmin kaveri löysi FB:sta postauksen, jossa lapsen äiti oli haukkunut kuvan kera lahjani saatesanalla "v+++ttuilua". Kommentteihin äiti oli kirjoittanut, että ei 30 eurolla saa mitään, ja tyttö olisi toivonut jotain mistä saa "merkkivaatteita" tasoa Gucci tai "edes" Nikea tai Adidasta. Antamastani suklaalevystä oli kommentoitu, että "mitä nää oikein kuvittelee".

En tiedä, oliko äidin päivitys kännissä vai tunnekuohussa kirjoitettu, mutta poistettiin aika nopeasti saman päivän aikana. Mulle jäi kyllä huono fiilis, sillä olin pienen palkan kesätöillä, opintotuella ja -lainalla itseni elättävä sote-alan yliopisto-opiskelija.

se se nykyajan vitsaus on että työssäkäyvät hankkivat vaatteensa prismasta, hm:stä, vero modasta ja vastaaasta ja muiden teineille pitäisi ostaa ties mitä merkkiä. 30e lahjakortti + suklaalevy ventovieraalta on mielestäni todella hyvä lahja. Mut tämä on valitettavaa realisimia tukien varassa eläville + hopen sun muiden vakioasiakkaille, kun on totuttu saamaan kaikki ilmaiseksi, häviää sen rahan arvon käsitys ja paljonko se tienaamiseen menee aikaa ja tulee oletus että on oikeutettu muiden rahoihin. Sulla opiskelijana meni siinä varmaan koko päivän nettoliksa.

Itse annoin saman verran käteisenä per siskon lapsi..lapsia on useita, enemmän kuin 3...saa nähdä kuuluuko perästä, että olen pihi täti, eivät ole vielä saaneet pakettejaan(vasta matkalla). Parasta tässä vielä se etten itse saa sieltä suunnalta yhtään mitään( en odota mitään kallista, joku kahvipaketti ja suklaa olisi ihan kiva "ele").

Vierailija
128/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää ne "muutin omaan asuntoon/poikakaverin kans yhteen eikä oo mitään". Siis häh? Ennen oltiin töissä ja tienattiin ne rahat että saa vuokravakuudet sekä huonekalut ostettua, ja kotoa saatiin osa. Onko ne laiskoja vai mitä nykyään??

Vierailija
129/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole yhtään varaa ostaa joululahjoja. Olen ollut sairaana 10 v. ja 5 v. siitä tulottomana, koska en ole oikeutettu eläkkeeseen tai toimeentulotukeen. Lapsia ei sentään ole, enkä niitä muutenkaan haluaisi.

Vierailija
130/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

17v kotoa muuttanut kirjoitti:

Mua ihmetyttää ne "muutin omaan asuntoon/poikakaverin kans yhteen eikä oo mitään". Siis häh? Ennen oltiin töissä ja tienattiin ne rahat että saa vuokravakuudet sekä huonekalut ostettua, ja kotoa saatiin osa. Onko ne laiskoja vai mitä nykyään??

jep eikä kierrätyskeskus tietty käy..en meinaa että sieltä sänky pitäisi hommata, mutta paljon muuta sieltä kyllä saa. Someaika tekee sen että 20v pitää olla kaikki saavutettuna ja sama elintaso kun aiemmin 45v.

Vierailija
131/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyselin eräästä Facen  ryhmästä  vinkkejä, mistä saa edullisesti  (Meinasin oikeasti pyörtyä Suomalaisessa kirjakaupassa!) taitelijatarvikkeita teinille koska lahjabudjettiin tuli tuhkauurnan mallinen lovi. Rakas kissamme kuoli yllättäen .( Tuohon päälle kahden atoopikon rasvat .

En kerjännyt  mitään, mutta silti muutama ihana ihminen lähetti tyttärelle ilmaiseksi kyniä ja ns mallikäden  <3 

Kissan saa haudata ilmaiseksikin. Kysyy vaan sopivalta maanomistajalta luvan jos ei ole omaa pihaa/mökkiä. Meidänkin metsään on naapurin kissat haudattu.

Minä antaisin myös luvan haudata lemmikin mailleni. Sinne hautaan omatkin. Kulttuuri kuuluu vain muuttuneen sellaiseksi, ettei enää haudata vaan lemmikki pistetään uurnaan. sitä uurnaa sitten säilötään kotona.

Maa on nyt jäässä. Kuka lainasi pakastinta?

Voi  hel.....tti. Mene töihin.

Tai heitä sinäkin perheenjäsenesi niiden kuollessa roskikseen kuten jo ehdotettu.

Vierailija
132/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä joitain vuosia sitten osallistuin kampanjaan, jossa pyydettiin joululahjoja köyhän perheen lapsille. Ostin teini-ikäiselle tytölle 30 euron lahjakortin Gina Tricot -myymälään, toiveena oli ollut nimenomaan lahjakortti vaatekauppaan. Lisäksi laitoin levyn Fazerin sinistä ja kortin. Myöhemmin kaveri löysi FB:sta postauksen, jossa lapsen äiti oli haukkunut kuvan kera lahjani saatesanalla "v+++ttuilua". Kommentteihin äiti oli kirjoittanut, että ei 30 eurolla saa mitään, ja tyttö olisi toivonut jotain mistä saa "merkkivaatteita" tasoa Gucci tai "edes" Nikea tai Adidasta. Antamastani suklaalevystä oli kommentoitu, että "mitä nää oikein kuvittelee".

En tiedä, oliko äidin päivitys kännissä vai tunnekuohussa kirjoitettu, mutta poistettiin aika nopeasti saman päivän aikana. Mulle jäi kyllä huono fiilis, sillä olin pienen palkan kesätöillä, opintotuella ja -lainalla itseni elättävä sote-alan yliopisto-opiskelija.

Huh huh. En ihmettelisi lainkaan, jos sulta olisi ikuisesti mennyt lahjoittamishalut yhtään mihinkään keräykseen. Tällaiset mätäpaiseet pilaavat kaikkien periaatteeltaan hyvien kampanjoiden maineen. Mielestäni Gina Tricotin lahjakortti + suklaalevy oli tosi hyvä lahja teinille ja se äiti oli täysi idiootti.

Vierailija
133/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh huh. En ihmettelisi lainkaan, jos sulta olisi ikuisesti mennyt lahjoittamishalut yhtään mihinkään keräykseen. Tällaiset mätäpaiseet pilaavat kaikkien periaatteeltaan hyvien kampanjoiden maineen. Mielestäni Gina Tricotin lahjakortti + suklaalevy oli tosi hyvä lahja teinille ja se äiti oli täysi idiootti.

Ei jumankauta, jos jotain Guccia haluaa niin menkööt itse tienaamaan. Ei noille mukamas köyhille riitä mikään.

Vierailija
134/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kovaa tekstiä. Osa perheistä on todella isoissa vaikeuksissa.

Täällä kyllä on todella monena vuonna tuomittu, kuinka ei tarvitse osallistua joulupuu-keräykseen jos ei ole varaa ostaa kunnon lahjaa. Värityskirja ja kynät tms haukuttiin pystyyn lapsen lahjaksi muunmuassa, on jäänyt itsellänikin mieleen.

Minäkin luin noita haukkumisia lasten saamista keräyslahjoista. Mutta silti ostin pikku lahjoja myös tänä vuonna ja vein keräykseen viime viikolla. Ne olivat juuri tuota lehtiö ja värit -tasoa. Toisessa paketissa oli pojan yöpuku ja lelu, kolmannessa tytölle vaate. Lastensuojelun ja sossun asiakkaat voivat oikeasti tarvita ylimääräisiä lahjoja. Uskon, että perheissä arvostetaan niitä. Joku vieras ihminen on  ajatellut heidän lastaan ja toivonut heille hyvää. Jos joku moittii lahjaa netissä, se kuvastaa hänen omaa pahaa oloaan. Yhtä hyvin voi saada väärin valitun lahjan myös sukulaiselta.  Itse osallistun siksi, kun ei ole lapsenlapsia ja rakastan  lahjojen pakkaamista.

Vierailija
135/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän itku on kaunista musiikkia korvilleni.

Vierailija
136/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kannattaa muistaa että todellinen hätä on hiljaa, oikeasti köyhä ei yleensä kerjää mitään vaan sinnittelee. Kerjäävät aikuiset on useimmiten huijareita.

Itse kuulun näihin,jotka sinnittelevät miten taitavat,vaikka olisin oikeutettu esim.useisiin eri harkinnanvaraisiin tukiin,harrastuskulujen kattamisiin,jouluavustuksiin,vaate- ja ruoka-apuihin yms. mutta koska olen saanut niin törkeää ja ala-arvoista kohtelua viranomaisilta sekä yhteiskunnan hyväosaisilta,mieluummin olen nälkäinen ja ostan lapsille toimeentulotuesta lahjat joihin ei oikeasti ole varaa,kuin että antaisin teille kusipäille nautintoa siitä,että voitte sanoa minun loisivan yhtään senttiä enempää,kuin lasteni hengissä pysymisen vuoksi on pakko. Haistakaa v..u te,jotka kuvittelette köyhien pyytävän apua turhan takia-useimmat meistä mieluummin vaikka varastavat tarpeeseensa, kuin alentavat itsensä teille p..eraiskattaviksi. Suomalaiset ovat inhottavia ja kylmiä ihmisiä.

Vierailija
137/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ylimääräinen lapsilisä tuntuu muuten vituttavan suuresti näitä nyyhkytarinoitsijoita 😂

Vituttaisi varmaan sinuakin jos vasta perjantaina voisit jouluostokset hoitaa.

Itsekin ajattelin, että se on vähän myöhään, kun lauantai on jouluaatto.  Etenkin nyt, kun jatkuvasti uutisoidaan tartuntataudeista, jotka voivat estää perheen kauppareissut ja sekoittaa jouluvalmistelut. Kaupat menevät varmaan aikaisin kiinni aattona.

Vierailija
138/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyselin eräästä Facen  ryhmästä  vinkkejä, mistä saa edullisesti  (Meinasin oikeasti pyörtyä Suomalaisessa kirjakaupassa!) taitelijatarvikkeita teinille koska lahjabudjettiin tuli tuhkauurnan mallinen lovi. Rakas kissamme kuoli yllättäen .( Tuohon päälle kahden atoopikon rasvat .

En kerjännyt  mitään, mutta silti muutama ihana ihminen lähetti tyttärelle ilmaiseksi kyniä ja ns mallikäden  <3 

Tuhkauurna? Oletko nyt tosissasi?

Kuollutta lemmikkieläintä ei saa heittää sekajätteisiin. Aiheesta on silloin tällöin ollut lehdessä kohuotsikoiota, kun joku oli tehnyt niin.

Vierailija
139/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin arvostan kierrätettyä lahjaa enemmän kuin uutta. Vielä enemmän arvostan lahjanantajan aikaa - jotain yhteistä (vaikka ilmaista) tekemistä tai vaikka jotain itseleivottua. 

Ja ei ole rahasta kiinni, puskurista löytyy kymppitonni ja sijoituksista lisää.

Kierrätetyt ja itse tehdyt lahjat ovat ihania. Eikä tarvitse olla mitään suurta tai ihmeellistä, pienetkin kivat yllätykset lämmittävät sydämen ja mielen, jos osaa arvostaa sellaista. Itse askartelen puolisolleni paperista joulukoristeita.

-131, se sairas jolla ei varaa ostaa mitään

Vierailija
140/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo rööki huulessa hyvä manata, ettei ole varaa lapsen lahjaan.

Ja aina on ollut varaa ripsenpidennyksiin ja hiusten suoraväriin. Miehellä perjantaipulloon. Ja se koira. Koira on vaan oltava, vaikkei kymppiäkään ole ylimääräistä. Koiran eläinlääkärikustannukset, jos niitä tulee? Niinpä. Ei yhtään osannut varautua, että tulisi sellaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi