Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada lapsi suostumaan nukahtamaan yksin?

Vierailija
18.12.2022 |

Ei vain tule mitään. Jos en ole samassa huoneessa siihen saakka kunnes hän nukahtaa, ei nukahtamisesta tule mitään. Välillä itkee ja saattaa itkeä tunteja. Välillä vain tulee koko ajan pois huoneestaan eikä pysy siellä vaikka palauttaisin hänet sänkyyn 100 kertaa illassa. Jos olen samassa huoneessa kaikki menee hyvin ja lapsi nukahtaa 30-60 minuutissa. Jos en ole samassa huoneessa niin nukkumaanmenorumba itkuineen ja juoksuineen kestää tunteja ja tunteja, pitkälle yli puolen yön.

Minun kuitenkin pitäisi saada iltaisin käytyä läpi jotain työsähköposteja, käytyä suihkussa, ehkä tehtyä vähän kotitöitä kuten laitettua pyykkejä ja välillä haluaisin vain rentoutua ja katsoa leffan. Nyt nämä eivät onnistu millään.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo nyt on 5v ikäiseltä ihan vaan valtataistelua eikä mitään muuta. Sinuna en antaisi lapselle kuin kaksi vaihtoehtoa eli a) makaa sängyssä hiljaa tai b) on jäähyllä/arestipaikassa.

Kyllä osalla aikuisistakin on pimeään liittyviä pelkoja. Yksin nukahtamaan pakottaminen vain villitsee niitä pelkoja.

Vierailija
22/65 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo nyt on 5v ikäiseltä ihan vaan valtataistelua eikä mitään muuta. Sinuna en antaisi lapselle kuin kaksi vaihtoehtoa eli a) makaa sängyssä hiljaa tai b) on jäähyllä/arestipaikassa.

Loistava idea. Ensin ei opeteta rauhoittumaan itse ja seuraavaksi rangaistaan siitä. Varma vuoden: äiti aiheutti trauman-palkinto lähtee..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa kirjaa ennen unta, entä iltamaito. Jätä yövalo saataville. Lapsen ikää ei kerrota taas. Yritä lohduttaa lasta, pidä kädestä kiinni jos haluaa ja ole rohkaiseva. Kummitteleeko siellä, ahdistaako lasta, mikä ahdistaa, masentaako? Onko tarha tai koulu ok? Onko joku tehnyt pahaa lapselle tai liian levoton ympäristö. Kysy mikä on jos osaa puhua. Lapset ihan normaalistikin itkevät vanhemman perään, jos on vielä pieni tai muu itkun syy. Ei pidä pakottaa lasta asioihin tai olla tyly. Nukkuuko päiväunia usein, joka vie yöunet tms. Onko koliikki, korvatulehdus, kipu, vatsakipu, jalkoja särkee eli kasvukipu? Iltarukous lohduttaa?

Lapsi on viisi. Tämä on ollut tällaista aina. Ei häntä mitkään kummitukset pelota, sanoo vain että ei pysty nukahtamaan ilman äitiä. Ja isä ei koskaan kelpaa nukahtamista varten, vain minä.

Ap

Miksi suostutte tuohon? Annat 5-vuotiaan määrätä.

Vierailija
24/65 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistava idea. Ensin ei opeteta rauhoittumaan itse ja seuraavaksi rangaistaan siitä. Varma vuoden: äiti aiheutti trauman-palkinto lähtee..

Mistäpä tämän päivän lapsi ei saisi traumoja...

Vierailija
25/65 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa kirjaa ennen unta, entä iltamaito. Jätä yövalo saataville. Lapsen ikää ei kerrota taas. Yritä lohduttaa lasta, pidä kädestä kiinni jos haluaa ja ole rohkaiseva. Kummitteleeko siellä, ahdistaako lasta, mikä ahdistaa, masentaako? Onko tarha tai koulu ok? Onko joku tehnyt pahaa lapselle tai liian levoton ympäristö. Kysy mikä on jos osaa puhua. Lapset ihan normaalistikin itkevät vanhemman perään, jos on vielä pieni tai muu itkun syy. Ei pidä pakottaa lasta asioihin tai olla tyly. Nukkuuko päiväunia usein, joka vie yöunet tms. Onko koliikki, korvatulehdus, kipu, vatsakipu, jalkoja särkee eli kasvukipu? Iltarukous lohduttaa?

Lapsi on viisi. Tämä on ollut tällaista aina. Ei häntä mitkään kummitukset pelota, sanoo vain että ei pysty nukahtamaan ilman äitiä. Ja isä ei koskaan kelpaa nukahtamista varten, vain minä.

Ap

Pakko suostua koska jos 5-vuotias ei saa määrätä niin sille tulee siitä traumat.

Vierailija
26/65 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä osalla aikuisistakin on pimeään liittyviä pelkoja. Yksin nukahtamaan pakottaminen vain villitsee niitä pelkoja.

Ostaa sille yövalon.

Vierailija
27/65 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama homma, mutta kyseessä onkin nepsylapsi, joten ihan ymmärrettävää että ei yksin onnistu meillä nukahtaminen, vaan kaipaa aikuisen tukea siihenkin.

Vierailija
28/65 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot sen aikaa lapsen seurassa että nukahtaa, helppo lapsi hän on, jotkut lapset karkaa sängystä sen 100kertaa vaikka ois itse vierellä.

Vierailija
29/65 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama homma, mutta kyseessä onkin nepsylapsi, joten ihan ymmärrettävää että ei yksin onnistu meillä nukahtaminen, vaan kaipaa aikuisen tukea siihenkin.

Jokainen lapsi tarvitsee aikuisesta turvaa, osa enemmän kuin toinen, ei ole mikään nepsyjen erityispiirre

Vierailija
30/65 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pakko suostua koska jos 5-vuotias ei saa määrätä niin sille tulee siitä traumat.

5v on pieni vielä, voi pelätä nukahtaa yksin.

Vierailija
31/65 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota läppäri mukaan nukuttamaan. Itse selaan aina samalla sähköpostit ja wilmat yms, kun nukutan. Näyttö vaan himmeälle enkä enää juttele. Lapsi nukahtaa siihen itsekseen kun olen lähellä eikä häiriinny näpyttelystäni.

Ennen sitä luen toki iltasadun ja halaan mutta sen jälkeen teen omiani vierellä.

Vierailija
32/65 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei tule olemaan aina tuota, äiti on aina lapselle tärkeän, mutta se ei kestä ikuisesti. Kun lapsi lähtee kouluun hän yleensä kehittyy silminnähden nopeasti, itsenäistyy ja tarvitsee sinua päivä päivältä vähemmän.

Vierailija
33/65 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rauhoitettiin illat. Luin heille iltasadun. Annoin suukon, halin ja toivotin hyvää yötä. Kaikki ovat nukkuneet omissa sängyissään pienestä asti.

Ei aikuisten kanssa samassa huoneessa. Paitsi vauvana tai kipeenä.

T. 3 aikuisen lapsen äiti

Vierailija
34/65 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, myöhässä olet viisivuotiaan kanssa. Eipä siinä auta sanoa, että olisi pitänyt heti opettaa.

Lapsi on jo sen verran iso, että tarvitsee yhdessä opetella kivat iltarutiinit. Voitte miettiä mitä niihin kuuluu ja aloitatte ne ajoissa. Samalla voit kertoa, että sinulla on vielä hetken kotitöitä yms. lasten nukkumaan menon jälkeen.

Nukkumaan valmistautuminen rauhoittamalla ilta, telkkari kiinni, musat pois. Kun yhdessä sovitut iltatoimet on tehty, luet lyhyen iltasadun, luette kenties iltarukouksen, teet sovitut peittelyt ja halimiset ja jätät oven auki, että lapsi kuulee sinut. Ei tarjoiluja eikä palveluja tämän jälkeen. Vessahätäkin heille usein silloin iskee, joten enempiä puhumatta vessaan. Sitten hyvää yötä.

Lapsi oppii kyllä, kun voi luottaa siihen että äiti on lähellä ja toivottavasti kuulee kun laittelet tiskejä yms.

Mun lapsenlapset kävivät nukkumaan näillä systeemein, vaikka kotona oli vaikeuksia ja kaikenlaista ramppaamista. Pidin asettumista itsestään selvänä, enkä tarjonnut vaihtoehtoja. Sama oppi siirtyi kotiin ja on toiminut hyvin. Pelot, mitä ne sitten koskivatkaan, jäivät pois.

Vierailija
35/65 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä rauhoitettiin illat. Luin heille iltasadun. Annoin suukon, halin ja toivotin hyvää yötä. Kaikki ovat nukkuneet omissa sängyissään pienestä asti.

Ei aikuisten kanssa samassa huoneessa. Paitsi vauvana tai kipeenä.

T. 3 aikuisen lapsen äiti

Lapset ovat erilaisia tässä. Uskoisin, että nämä on jo kokeiltu.

Vierailija
36/65 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei opeteta? Kyse on tottelemisesta eikä siitä että ei olisi opetettu.

Vierailija
37/65 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei kun opettaa sen pennun rauhoittumaan itsekseen. Miten itse rupeat nukkumaan?

Vierailija
38/65 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuden viikon ikäiseksi vauva nukkui meidän makkarissa. Meitä häiritsi hänen kopistelunsa äitiyspakkausvuoteessa ja häntä häiritsi meidän myöhemmin nukkumaan tulo ja kuorsaus. Kun vauva siirtyi nukkumaan omaan huoneeseen, kaikki kolme nukkuivat paremmin. Koskaan ei tarvinnut nukuttaa, ei yö- eikä päiväunille, pistettiin vain sänkyyn. Myöhemmässä vaiheessa luettiin iltasatu, mutta silloinkaan ei mitään nukuttamisrumbaa tarvittu.

Se on se, mihin sen lapsen opettaa. Vanhempi voi valita, viettääkö illastaan tuntikausia "nukuttamassa" lasta vai tekeekö omia hommiaan.

Vierailija
39/65 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ehkä about tuon ikäisenä "äiti tulee x minuutin päästä kurkkaamaan" systeemi. Sillä vieroittauduttiin äidin viereen nukahtamisesta. Ei pelottanut tai mitään, kun tiesin että kurkkaus on tulossa.

Vierailija
40/65 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu, jos itse olet vaikka matkalla ja isä hoitaa? Jos ette ole kokeilleet, niin nyt kokeilemaan.