Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulle sanotaan, että olen todella älykäs ymmärtämään psykologiaa ja olen todella taitava ilmaisemaan itseäni sanallisesti. Kuitenkin saan tulokset äo testeistä. Mistä tämä johtuu?

Vierailija
18.12.2022 |

Monesti minua pidetään todella viisaana ja jossain määrin koen niin itsekin.
En kuitenkaan pidä itseäni älykkäänä ja saankin älykkyystestistä huonoja tuloksia.
Mistä tällainen johtuu? Myös empatia kykyni ja omatunto on hyvin heikko.
Pystyn kyllä asettumaan toisen asemaan, mutta hyvin harvinaisissa tilanteissa tunnen oikeasti sääliä. Tiedän vain, että milloin niin kuuluu tuntea. Omatuntokin on vähän sama jos en jää kiinni niin ei haittaa niin. Sitten mulla tulee huono-omatunto jos jään kiinni. Lähinnä se huonomuuden tunne heijastuu muista ja heidän ajatuksistaan.
Minulle on aika tärkeää, että minusta ajatellaan.
Narsisti en varmastikkaan voi olla, vaikka olen taitava puhumaan itseni puolesta, mutta en ole älykäs.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei narsismi ole mitenkään sidoksissa älykkyyteen, koska se on persoonallisuuden häiriö eli älyllisesti heikko- tai keskilahjainen voi olla narsisti kuten älykäs henkilökin. Tällöin toki narsisti ei ole elämässään yhtä menestynyt eikä niin taitava manipuloimaan ihmisiä. Tunnen tällaisen henkilön.

Kyllä ne älykkyystestit kertovat siitä, mitä ne mittaavat eli mm. matemaattisesta, kielellisestä ja avaruudellisen hahmottamisen lahjakkuudesta, mutta eiväthän nämä mitattavat älykkyyden osa-alueet kata kaikkia lahjakkuuden osa-alueita eli vaikka sosiaalista älykkyyttä, musikaalista lahjakkuutta tai käytännön järkeä eli kertovat vain sangen rajatusta ns. akateemisesta älykkyydestä, joskin mm. työssä menestymistä tämä perus älykkyysosamäärä ennustaakin sangen luotettavasti. Ihminen voi olla erittäin hyvä puhumaan, vaikka ei olisi älykäs. Yksi yleisimmistä ajatusharhoista (bias) itse asiassa on, että pidämme hyvät keskustelu- ja puhelahjat omaavaa ihmistä pätevänä, vaikka mitään korrelaatiota ei puhelahjojen ja älykkyyden/pätevyyden välillä ole.

Sääliä nyt ei sinänsä tarvitse tunteakaan, mutta empatian tai katumuksen tunteiden puutteet kertovat kyllä siitä, että ihan kaikki ei ole kunnossa eli persoonallisuudessasi lienee ainakin joitain psykopaattisia/narsistisia piirteitä. Älykästä tai viisasta kuvaa ei Sinusta valitettavasti ainakaan kirjoituksesi perusteella saa.

Älykäs ihminen ei arvioi toista tuohon tyyliin muutaman kirjoituksen perusteella. Ihmisen empatiakykyyn vaikuttaa moni asia. Jos oma jaksaminen on koetuksella ei jaksa välttämättä olla kovin empaattinen. Jos kaveripiiri on tyly niin omat empatiavarat on äkkiä tyhjennetty.

Vierailija
22/22 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla voi olla hyvä suullinen ulosanti ja sosiaalista lahjakkuutta. Itselläni nuo kumpikin ovat max. keskitasoa, mutta ao-testeistä ( nettitestit) pääsen reippaasti yli keskitason.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi