Ei se hedelmällisyys romahda jokaisella yksittäisellä ihmisellä 35-vuotiaana
Täällä kun on tullut luettua näitä keskusteluja liittyen lasten saantiin missäkin iässä, niin huomaa miten ihmiset ei ymmärrä tilastoja. Otetaan ihan kirjaimellisesti se, että 35v iässä jokaisella alkaa hedelmällisyyden jyrkkä lasku. Ei ala. Kyse on keskiarvosta ja yksilölliset erot on todella isoja. Moni saa lapsia helpostikin ikävuosina 35-40 ja jopa sen jälkeenkin, toiset eivät saa parikymppisenäkään. Lisäksi niillä joilla on 35-vuotiaana ongelmia tulla raskaaksi on usein ollut ongelmia jo nuorempana. Ei se 35v ikä ole mikään maaginen raja, että sinä päivänä kun sen verran täyttää tapahtuu jotain kamalaa. Ei tapahdu. Hedelmällisyys laskee iän myötä, mutta ei se ole jokaisella joku jyrkkä romahdus ja on hyvin yksilöllistä missä iässä se hedelmällisyys lähtee nopeimmin kenelläkin heikkenemään.
Alalla olevana näkee synnyttäjien ikään, elämäntilanteisiin ja perhetilanteisiin liittyvää kirjoa niin paljon, että ymmärtää miten monenlaisia tilanteita voi olla. Lisäksi englanninkielisillä sivuilla on paljon asiaa siitä, miten tuo 35v iän jälkeen tapahtuva romahdus on usein liioiteltua, yksinkertaistavaa ja perustuu iänikuisen vanhoihin tietoihin jotka eivät täysin ole tätä päivää. Siitä huolimatta ilman muuta hedelmällisyys heikkenee iän myötä. Mutta tässä on paljon vaihtelua eri ihmisten välillä eikä tilastot kerro kenenkään yksittäisen ihmisen tilanteesta.
Kommentit (111)
On otettava huomioon myös se että nelikymppisenä vaikka tulisi helposti raskaaksi niin ei välttämättä raskaus suju ongelmitta loppuun asti. Keskenmenon ennenaikaisen synnytyksen riski kasvaa huomattavasti kun naiselle tulee ikää.
Vierailija kirjoitti:
On otettava huomioon myös se että nelikymppisenä vaikka tulisi helposti raskaaksi niin ei välttämättä raskaus suju ongelmitta loppuun asti. Keskenmenon ennenaikaisen synnytyksen riski kasvaa huomattavasti kun naiselle tulee ikää.
Toki. Eikä raskaus missään iässä suju välttämättä ongelmitta. Nämä riskien kasvut ymmärretään monesti myös hiukan oudosti. Joku tuolla aiemmin kirjoitti, että riskien kasvu Down-lapsen saamiseen kasvaa tyyliin 0,25 prosentista 0,5 prosenttiin eli se riski on edelleen hyvin minimaalinen. Näin esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen huomannut sen miten näistä asioista puhutaan etenkin keskustelupalstoilla aika hassuun sävyyn. Jos joku aloittaa keskustelun jossa miettii lapsen yrittämistä 33-vuotiaana tulee ketjuun nopeasti moni varoittamaan miten on enää kaksi vuotta aikaa ennen kuin ikää on 35 ja silloin hedelmällisyys tipahtaa. Puhutaan ihan kuin se juuri sillä yksittäisellä henkilöllä heikentyisi radikaalisti kahden vuoden kuluttua. Tietenkin on hyvä puhua ja ymmärtää iän vaikutuksia, mutta ei asia ole niin yksinkertainen miten moni sen ymmärtää. Tokikaan ei pidä uskotella itselleen, että voi täysin huoletta lykätä raskauden yrittämistä miten pitkälle tahansa. Mutta mikään ei ole loppujen lopuksi varmaa missään iässä.
Tämä!
En muutenkaan ymmärrä miksi se on joillekin niin kummallista kun lapsia saadaan vaikkapa nelikymppisenä. Kautta aikojen on lapsia saatu sen ikäisinä, etenkin silloin kun ehkäisyä ei ollut saatavilla. Ei se todellakaan ole ollut harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein huvittavinta on se, että täällä varmuudella kerrotaan että vanhemmalla iällä (+40) isäksi tulevat saavat usein vammaisia lapsia tai miehen olisi ylipäätään iän takia vaikea saada enää lapsia.
Tämä on ehkä huvittavin av-totuus. Nainen voi tulla nelikymppisenä tuosta noin vain raskaaksi, mutta miehen hedelmällisyys romahtaa 🤦🏻
Jotenkin ei voida myöntää, että naisen hedelmällisyydellä on viimeinen käyttöpäivä, miehen hedelmällisyydellä ei ole. Pakonomaista tasa-arvon tavoittelua asiassa, jossa se ei vain ole mahdollista.
Mistä ihmeestä johtuu se, että miinustellaan faktoja? Ovatko nämä miinustelijat jotain koronakriitikoita?
Vierailija kirjoitti:
En muutenkaan ymmärrä miksi se on joillekin niin kummallista kun lapsia saadaan vaikkapa nelikymppisenä. Kautta aikojen on lapsia saatu sen ikäisinä, etenkin silloin kun ehkäisyä ei ollut saatavilla. Ei se todellakaan ole ollut harvinaista.
Tilastollisesti nelikymppisenä raskautuminen on vaikeaa. Se, että tiedät jotain poikkeuksia, ei muuta asiaa miksikään.
Minä olin 35v, kun synnytin kuopuksen. Raskaaksi tuloon riitti yksi kerta.
Se siitä hedelmällisyyden laskusta.
Tutkimus, että hedelmällisyys laskisi naisilla dramaattisesti 35-vuotiaana, on peräisin 1800-luvun Ranskasta. Uudempaa kattavaa tutkimusta ei ole. 1800-luvulla ei ensimmäistä kertaa menty yleensä naimisiin yli 35-vuotiaana, joten ei lapsia tullut siksi yli 35-vuotiaille ensisynnyttäjille.
Meillä on jo monessa sukupolvessa kuopuksen äiti ollut yli 40v. Ennen lapsia oli useita ja viimeisen kohdalla äiti oli yli 40.
Sain lapsen ensiyrittämällä 36-vuotiaana. 37-vuotiaana vielä nauroin noille jutuille hedelmällisyyden romahtamisesta. 38-vuotiaana alkoi kuukautiset reistailla, eli ns. esivaihdevuodet. Kroppa ja naama muuttui vuodessa tätimäiseksi ja lihasvoima väheni reippaasti, vaikka pidin itsestäni huolta. 39-vuotiaana ensimmäiset harmaat. Kuukautiset loppui 44-vuotiaana. Koko tämän ajan ollut ehkäisy poissa ja säännöllinen, aktiivinen seksielämä, eikä yhtäkään uutta raskautta. Lääkärin mukaan kaikki hyvin ja normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ihmetellyt keskustelua asiasta. Suurin osa naisista tulee vielä yli 35v, jopa 40v:na hyvinkin nopeasti raskaaksi.
Mun tuttavapiirissä ovat kaikki alle 36-vuotiaat kaverit tulleet raskaaksi "hyvinkin nopeasti", mutta yli 36-vuotiaista kaikki ovat yrittäneet pidempään, useimmiten vähintään vuoden, yleensä noin kolme vuotta ennen kuin on onnistanut. Pari pariskuntaa ei ole onnistunut vielä 42-vuotiainakaan, yritys aloitettu juurikin yli 36-vuotiaina. Keskenmenojen ja muiden ongelmien määrä on ollut moninkertainen myöhemmin yrittämistä aloittaneilla. Nopeiten yli 36-vuotiaista kavereista on raskautuneet ne, kenellä on ollut jo ennestään lapsia.
Se, että sinulle jonkun 40-v tutun vauva on tullut yllätyksenä, ei tarkoita sitä etteivätkö he olisi yrittäneet jo pitkään. Se kun on aika arka aihe puhua.
Hyvin pitkälti kiinni siitä, onko nainen alunperin hedelmällistä, vai vaikeasti raskautuvaa sorttia. Ja mistäpä sen etukäteen voi tietää, ennenkuin kokeilee?
Itse tulin raskaaksi 19v. ja 3kk synnytyksestä olin jo uudelleen raskaana, vaikka imetin ja kumiakin käytettiin. Sitten minulle laitettiin kierukka, mutta siitäkin huolimatta aloin taas odottaa uutta vauvaa. Noh, kolmannen lapsen jälkeen teetin sterilisaation, joka ihmeekseni on toiminut. Isoäidiksi tulin 40-vuotiaana. Olemme siis hedelmällistä sukua useammassa polvessa.
Monilla tutuilla on ollut vaikeuksia saada se ainut lapsi. Sen takia en tykkää, että puhutaan lasten tekemisestä. Niitä saadaan, jos saadaan.
Mikähän tämän aloituksen pointti oli? Että ihmiset on yksilöitä?
Minulla diagnosoitiin kolmekymppisenä krooninen sairaus, joka haluttiin saada hyvään hoitotasapainoon ennen raskautta. Olin aivan varma, että unelma perheestä meni sen sileän tien, koska olin kuullut vuosia joka tuutista siitä, että yli 30-vuotiaana hedelmällisyys laskee kuin lehmän häntä. Pääsin onneksi puhumaan aiheesta terveydenhuolloin ammattilaisen kanssa. Hän naurahti ja totesi, että minähän olen vielä nuori, eikä asian kanssa mikään kiire ole. Oli ihanan raikastavaa kerrankin saada synninpäästö eikä jatkuvaa saarnaa biologisesta kellosta ja sen tikittämisestä.
Ei tässä naisena voi voittaa. Lapsia saa hankkia vasta opiskelujen jälkeen, vakituisessa työsuhteessa, hyvässä taloudellisessa tilanteessa, pitkän parisuhteen jälkeen ja niin, että on henkisesti valmis kasvattamaan lapset. Silti saisi olla maksimissaan 25-vuotias.
Mä olin 37 kun laitatin vihdoin klipsut viidennen abortin jälkeen. Käytin pillereitä, mutta mun ei tarvinnut kuin nähdä mies, niin jo olin taas raskaana. Se oli henkisesti tosi raskasta ja kamalaa ja välttelin seksiä avioliitossa mahdollisimman paljon. Olisipa ollutkin jokin 35 suojaikä, jonka jälkeen ei olisi raskaantunut, mutta ei ollut.
Nykysin oon onnellinen ja lapseton, eikä enää tarvi pelätä raskaaksi tuloa. En voi sietää lapsia.
Mittautin 35-vuotiaana AMH-arvon kun lasta ei puolen vuoden tikutetulla yrittämisellä kuulunut. Arvo oli lievässä laskussa, mutta lääkärin mukaan juuri tyypillistä ikäiselleni ja ultrassa munarakkuloita oli vielä ihan kivasti. Lääkäri kuitenkin arvioi, että kiirettä kannattaa pitää, etenkin jos on toive enemmästä kuin yhdestä lapsesta.
Niinpä aloitimme hoidot ja sain kaksi lasta: 38- ja 39-vuotiaana. Nyt juuri 40v täyttäneenä huomaan muutoksia ennen hyvin tarkassa kierrossani ja arvelen esivaihdevuosien alkaneen. Onneksi hakeuduin lääkäriin ajoissa, kolmannen lapsen toiveesta olen opetellut luopumaan ja olen kiitollinen, että nämä kaksi maailman ihaninta ehdin saada.
Jos niitä vaikeuksia on 35-vuotiaana niin nainen on alunperinkin voinut olla vaikeasti raskautuvaa sorttia. Tai sitten ongelma on miehessä. Syitä on monia muitakin kuin ikä.
Vierailija kirjoitti:
Sain lapsen ensiyrittämällä 36-vuotiaana. 37-vuotiaana vielä nauroin noille jutuille hedelmällisyyden romahtamisesta. 38-vuotiaana alkoi kuukautiset reistailla, eli ns. esivaihdevuodet. Kroppa ja naama muuttui vuodessa tätimäiseksi ja lihasvoima väheni reippaasti, vaikka pidin itsestäni huolta. 39-vuotiaana ensimmäiset harmaat. Kuukautiset loppui 44-vuotiaana. Koko tämän ajan ollut ehkäisy poissa ja säännöllinen, aktiivinen seksielämä, eikä yhtäkään uutta raskautta. Lääkärin mukaan kaikki hyvin ja normaalisti.
Kukaanhan ei ole kieltänyt ettei näin voi käydä. Tässä oli nyt kyse siitä, että se hedelmällisyyden lasku ei ole mikään automaatio 35-vuotiaan kohdalla. Koska asiasta keskustellaan ikään kuin näin olisi. Vaan ei ole. Koko ajan on yleisempää saada se esikoinenkin yli kolmekymppisenä ja iät ja ajat menneinä aikoina nainen sai lapsia yli nelikymppiseksi saakka kun ei ehkäisty.
Hedelmällisyyteen vaikuttaa todella moni muukin asia kuin pelkkä ikä.
Ensinnäkin, hedelmällisyys on todella yksilöllistä. Joku voi esimerkiksi olla vielä lähemmäs viisikymppisenä hedelmällisempi kuin joku on 20-vuotiaana. Toiset ei ole hedelmällisiä koskaan. Joku taas on hedelmällinen läpi elämänsä siten että raskaudet alkaa helposti ja sujuu hyvin eri ikäisenäkin. Jollain hedelmällisyys taas laskee rajusti heti 25v tai 30v jälkeen samalla kun joku muu saa esikoisensa ensiyrityksellä 37v.
Sitten on vielä tietty se seikka, että myös kumppani vaikuttaa. Jos kumppanin siittiöiden laatu on heikko, ei hedelmällinen nainenkaan tule välttämättä raskaaksi ongelmitta.