Mitä ruokia mummosi teki
Kommentit (31)
Perusruokia. Perunoita ja kastiketta. Lihakeittoa. Hernekeittoa. Halstarissa paistetut muikut muistan hyvin, koska olivat herkkuani. Tykkäsin myös kuivalihakeitosta ja paistetusta harjuksesta
Mun mummo oikeasti teki niitä mummon kurkkuja etikkasokeriliemeen ja tilleihin.
Poron kuivalihaa oli aina keväisin ja mulla oli mummolassa oma pikku puukko :)
En tavannut mummoja eri syistä. Kaverin mummo ja pappa tekivät keitettyjä perunoita, lihapyöryköitä kastikkeella ja marjamehua. Yksi mummo teki ehkä perunalihakeittoa tai perunaa ja lihaa.
Mummo leipoi pullaa, Hanna-tädin kakkuja ja maailman parasta omenapiirakkaa! Leipää tietysti myös.
Mummolan ruoista en niinkään välittänyt. Mieleen on jäänyt karjalanpaisti ja liian suolainen perunamuusi. En edelleenkään tykkää karjalanpaistista. Pikkutyttönä olin kauhuissani, kun mummolassa eno yritti saada minut maistamaan jänispaistia. Minua suretti niin paljon se kuollut pupuparka, etten suostunut sitä syömään.
Vierailija kirjoitti:
Mun mummo oikeasti teki niitä mummon kurkkuja etikkasokeriliemeen ja tilleihin.
Tuo mummo myös virkkasi mattoja niistä maitopakkauksista ja osasi tehdä kuhilaan ja hoitaa eläimiä. Lypsäminen onnistui tietenkin.
Meidän mummi oli meillä lähes kodinhoitajana vanhempieni avuksi. Liioittelematta älyttömän hyvä tekemään ruokaa ja näki arkenakin vaivaa kattaa pöytä kauniisti. Jälkkäriä oli aina ja ne hän koristeli myöskin sievästi olipa kiisseliä tai muuta herkkkua . Mummista näki, että hän tykkäsi huushollata ja huolehtia. Mummilla oli hyvin laaja repertuaari ja tykkäsi kehitellä itse sekä kokeilla uutta. Piti tärkeänä, että syödään vihanneksia ja juureksia.
Kun me lapset halusimme muistotilaisuudessa mummia muistettavan erityisesti hyvänä kokkina siirsi naispappi puheenaiheen kaikkeen muuhun, mitä mummi oli. Jälkikäteen mietin olikohan se pappi tiukka feministi? Mummille oli tosi tärkeää, että me lapsenlapsetkin tajuttaisiin miten ruokaa voi tehdä sydämellä ja huolellisesti. Silloin ei vaan surultaan osannut sanoa papille vastaan.
Suosikkini oli suolaiset ropsut, monet tekee makeahkoja mutta suolaisina paljon parempia.
Lihapullia ja ruskeaa kastiketta, perunamuhennosta, kaalikääryleitä, karjalanpaistia, paistettua kalaa, kalakeittoa, lammaskaalikeittoa, lihasoppaa, jauhelihakeittoa, lihaperunalaatikkoa, uuniporkkanoita ja- lanttuja, marjakeittoja ja -kiisseleitä, puolukkapuuroa. Kalat ja lihat ostettiin niitä myyvistä erikoisliikkeistä. Marjat poimittiin metsästä, juurekset ja vihannekset viljeltiin itse vuokraviljelymaalla.
Kala ja lanttu ukko, naurisvelli, ruispuuro, perunapuuro, mannavanukas rusinoilla. Karjalanpaisti, tilliliha. Hyviä olivat. Myös voissa paistetut ruileipä palat, jota mummo sanoi leipäressuksi.
Mummo teki ihan mahtavaa uunilihapiirakkaa. Se oli sellaista levyä. Siinä oli riisiä, jauhelihaa ja jotain taikinaa. En edelleenkään tiedä reseptiä.
Vierailija kirjoitti:
Mummo teki ihan mahtavaa uunilihapiirakkaa. Se oli sellaista levyä. Siinä oli riisiä, jauhelihaa ja jotain taikinaa. En edelleenkään tiedä reseptiä.
Oliko se tämän tapainen:
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/reseptit/resepti/lihapiirakka/5653034
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se tämän tapainen:
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/reseptit/resepti/lihapiirakka/5653034
On!
Kaalilaatikkoa, lihapullia ja perunamuusia, janssoninkiusausta, jauhelihakastiketta eli "murukastiketta".
Mummoni leipoi tosi paljon: karjalanpiirakoita, pasteijoja, rahkapiirakoita, pullakransseja.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Mulla on kaksi hyvinkin erilaista mummoa.
Maatilan emäntä teki paljon ruokaa omasta maasta. Ei ollut kummoinen kokki, mutta ruoka oli aina hyvää. Hänen leivinuunissa paistamassa leivät voila olivat parhaita.
Toinen mummi tykkäsi etiketistä ja oli erittäin tarkka tietyistä säännöistä. Hänen ruokansakin oli hyviä. Salaattia oli enemmän.
Toinen mummo teki maailman parhaat lihapullat. Muuta en muista.
Toinen taas keitteli aina tammukoita ja oli hyvää. Inhosin vain niitä ruotoja ja jonkun piti niitä nyppiä pois. Aina siti jäi niitä pieniä ja ne vähän pilas nautinnon
Karjalanpaistia, lihakeittoa, kalakeittoa, mykykeittoa, perunahuttua, ruishuttua, riisipuuroa, pinaattilettuja, keitettyjä perunoita/perunamuusia ja kastiketta ainakin.
Jälkiruokana oli monesti marjakiisseliä tai puolukkapuuroa.
Leipoi pullaa, karjalanpiirakoita, kuivakakkuja, Hanna-tädin kakkuja, kääretorttuja, kaurakeksejä, ässiä ja lusikkaleipiä.
Minä en muista mitään mummon tekemiä ruokia, hän oli melko vanha, kun minä olin pieni, asui yksin ja lopuksi hoivakodissa, oli diabeetikko ja siihen aikaan diabeetikon ruokavalio oli hyvin toisenlainen kuin nykyään. Muistan vain, että hänen luona käydessäni oli aina "mummon keksit" ja muitten keksit tarjolla, hänelle sokerittomia pahvikeksejä. Tuoretta ruisleipää muistan mummon luona syöneeni, muttei ole muita ruokamuistoja. Tämä 70-luvulla.