Minulla ei ole koskaan asukriisiä kapselivaatekaapin ansiosta
En käytä housuja ollenkaan, paitsi ulkoillessa/urheillessa. Lapselivaatekaappiin ei kuulu yhtäkään vaatetta missä olisi kuosi. Vain yksivärisiä.
Hameita arkeen on a-linjaiset yksiväriset hameet, joita on helppo yhdistää oikeastaan mihin vain yläosaan. Helman pituus aina peittää vähintään polven. Minulla on 5 hametta: Ruskea, sininen, vihreä, harmaa, musta. Paitoja on myös 5: punainen, valkoinen, musta, sininen, harmaa. Kaikki värit ovat murrettuja sopivat toistensa kanssa yhteen.
Mekkoja käytän pääasiassa kuitenkin. Tyköistuvia ja ryhdikkäästä kankaasta. Arkena mattapintaisia ja arkisista materiaaleista. Juhlaan kimmeltäviä tai kiiltäviä juhlavasta kankaasta. Minulla on 10 arkimekkoa ja 10 juhlamekkoa.
Kaikkiin kenkiin on yhteenkuuluva laukku (tyyli, väri, materiaali). Arkikenkiin arkilaukku ja juhlakenkiin juhlalaukku. Talvikengissä minulla on kaksi värivaihtoehtoa (musta ja ruskea nahka), joista molemmista on matalakorkoinen ja korkeakorkoinen vaihtoehto.
Talvitakkeja löytyy toppatakista villakangastakkiin ja trenssiin. Värejä on monta. Vihreä, musta, punainen, valkoinen, sininen, beige. Kaikkiin kaulahuiveihin saman värinen päähine. Värejä on näissäkin monta.
Päivitän ja huollan vaatteet säännöllisesti. Omistan paljon vaatteita, huiveja, hattuja, kenkiä ja laukkuja jotka eivät ole osa tätä kapselivaatekaappia, mutta ovat ihana lisä maustamaan asukokonaisuutta. Niissä on sitten näyttävämpiä värejä ja kuoseja.
Perusrunko on kuitenkin rakennettu huolellisesti vuosien saatossa. Vaatteet on ostettu tarkkaan harkiten ja valittu huolella. Rima on ollut korkealla. Nyt minulla ei ole koskaan tilannetta, mihin en löytäisi jotain päällepantavaa ja säästyn siltäkin stressiltä.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että suurinta osaa ärsyttää tämä minun aloitukseni. Yrittäkää kuitenkin suhtautua keskusteluun asiallisesti, eikä tuolla tavalla tahallaan väärinymmärtämällä ja vääntämällä. Aikuinen osaa keskustella vaikka joku asia vähän harmittaisi.
Kapselivaatekaappi voi olla pieni tai suuri. Sen idea on, että sieltä löytyvät vaatteet toimivat keskenään ja vaatekaapista löytyy asu eri tilaisuuksiin.
Kapselivaatekaapin ei tarvitse olla tylsä, voit koota sen vaikka neonväreistä halutessasi. Paida voivat olla tosi rimpsuisua, hameet myös, kunhan sopivat yhteen idean mukaisesti. Mekot voivat olla vielä vauhdikkaampia, koska ne ovat asu yksinään. Ap
Itse toivoisin, että tajuaisit, mikä useaa tässä luultavasti ärsyttää. Ensinnäkin monella ei ole varaa tuollaiseen, varsinkaan laadukkaaseen kapselivaatevarastoon. Itse taas ajattelen, etten voi joka päivä sitoutua tyylikkääseen murretun sävyiseen asukokonaisuuteen. Minulla on erivärisiä, -tyylisiä ja -materiaalisia farkkuja, mekkoja, puseroita, hameita ja vaikka mitä pontsoja, iltapukuja ja kaapuja eri tilanteisiin ja mielialoihin, ja se on juuri hyvä. Ei ole ongelmaa valita aamulla. Tyylisi kirjoittaa ja neuvoa on myös hieman alentuva, minkä takia viestisi ei välttämättä mene perille niin kuin haluaisit.
Ymmärrän kyllä miksi ärsyttää, mutta en koe sitä omaksi asiakseni ottaa selvitettäväksi. Aikuinen ymmärtää olevansa vastuussa itse omasta ärsyyntymisestään, tunteenhallinnasta ja huomion sekä energian kohdistamisesta. En minä.
Tyylini ei ole alentuva, tosin sen (ja minkä tahansa k-raudan mainoksesta lakiuudistuksiin) voi toki halutessaan sellaiseksi tulkita. Tämäkään asia ei ole minun vastuullani, vaan jokaisen omalla.
Höpsis, sinä pikku provoilija 😁
Jatketaan kuitenkin keskustelua kapselivaatekaapista tai kunkin haaveiden vaatekaapista, ainakin minua kiinnostaa. Sille voi avata vaikka uuden ketjun, jos ap:n ylimielisyys vie liikaa huomiota muuten.
Mullakaan ei ole koskaan asukriisiä, vaikka ei mitään kapseleita löydy kuin lääkekaapista. 😂
Olen aina luullut että kapselihommiin kuuluu minimalismi. Ilmeisesti ei.
Vierailija kirjoitti:
Mullakaan ei ole koskaan asukriisiä, vaikka ei mitään kapseleita löydy kuin lääkekaapista. 😂
Sama täällä. En ole koskaan edes kuullutkaan mistään kapselikaapeista, enkä ole siltikään koskaan lähtenyt ulos paljas perse vilkkuen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuuluu, ja yleensä pyritään noin 30 vaatekappaleeseen. Ap vois meidän mieliksi laskea, montako hänellä on 😂
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuo vie montaa metriä tankoa, muutama jakku, 5 paitaa, 5 hametta ja 10 mekkoa. Se on vain vähän yli 20 henkaria. Juhlavaatteet ovat vaatehuoneessa ja takit eteisen kaapissa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuuluu, ja yleensä pyritään noin 30 vaatekappaleeseen. Ap vois meidän mieliksi laskea, montako hänellä on 😂
Arkivaatteita noin 20 ja juhlavaatteita 10. Ulkotakkeja muutamia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän kuulu mikään minimalistisuus siihen. Kapselin tarkoituksena on poistaa stressi ja saada pukutuminen tuntumaan helpolta ja antaa aikaa kaikkeen muuhun. Sulla voi olla ona kapseli vaikka kaikille 4:lle vuodenajalle ja jokaisessa kapselissa montakin eri asiaa. Mulla on kapseli vain kesälle ja talvelle. Kevään ja syksyn elän pientä välivaihetta ja vaate vaatteelta siirryn toiseen. Toki löytyy niitä vaatteita, joita käydän ympäri vuoden kuten kuoritakki ja siihen irroitettava alusfleece tai valkoiset ja mustat tennarit. Toki sen voi yhdistää minimalistisuuteen siinä mielessä, että siellä kaapissa ei ole yhtään ylimääräistä vaatetta, vaan kaikki ovat käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän kuulu mikään minimalistisuus siihen. Kapselin tarkoituksena on poistaa stressi ja saada pukutuminen tuntumaan helpolta ja antaa aikaa kaikkeen muuhun. Sulla voi olla ona kapseli vaikka kaikille 4:lle vuodenajalle ja jokaisessa kapselissa montakin eri asiaa. Mulla on kapseli vain kesälle ja talvelle. Kevään ja syksyn elän pientä välivaihetta ja vaate vaatteelta siirryn toiseen. Toki löytyy niitä vaatteita, joita käydän ympäri vuoden kuten kuoritakki ja siihen irroitettava alusfleece tai valkoiset ja mustat tennarit. Toki sen voi yhdistää minimalistisuuteen siinä mielessä, että siellä kaapissa ei ole yhtään ylimääräistä vaatetta, vaan kaikki ovat käytössä.
Nimenomaan. Kapselivaatekaapin idea on juurikin se, että voit vaikka sokkona valita ylä- ja alaosan ja osien pitäisi käydä yhteen ja valmiit käyttöön.
Silleen sopivasi kaikki eläm ässäsi. Surllista ja jännitys puuttuu elämsätsi kaikilla aloilla.Rakkaudessa, töissä, yksityiselämässä.Noin beigeä elämää elävä on surullinen hahmo.
Joku älykääpiö tajunnut vasta vanhemmiten, että vaatteiden tulisi sopia keskenään yhteen ja luullut olevansa ensimmäinen tämän havainnut...
Vierailija kirjoitti:
Joku älykääpiö tajunnut vasta vanhemmiten, että vaatteiden tulisi sopia keskenään yhteen ja luullut olevansa ensimmäinen tämän havainnut...
Täällä on iltaisin oksettavampaa porukkaa kuin päivisin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että suurinta osaa ärsyttää tämä minun aloitukseni. Yrittäkää kuitenkin suhtautua keskusteluun asiallisesti, eikä tuolla tavalla tahallaan väärinymmärtämällä ja vääntämällä. Aikuinen osaa keskustella vaikka joku asia vähän harmittaisi.
Kapselivaatekaappi voi olla pieni tai suuri. Sen idea on, että sieltä löytyvät vaatteet toimivat keskenään ja vaatekaapista löytyy asu eri tilaisuuksiin.
Kapselivaatekaapin ei tarvitse olla tylsä, voit koota sen vaikka neonväreistä halutessasi. Paida voivat olla tosi rimpsuisua, hameet myös, kunhan sopivat yhteen idean mukaisesti. Mekot voivat olla vielä vauhdikkaampia, koska ne ovat asu yksinään. Ap
Mikä meitä muita tässä sun kapselivaatekaapissasi pitäisi harmittaa? Lähinnä tässä on ihmetelty, että mikä tämän aloituksen pointti oli. Lisäksi kuulostaa tylsältä tuollainen. Ei mulla tuollaista ole ja silti vallan mainiosti löydän vaatteet mitä laittaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai asukriisiä voi tullakaan, kun omistaa kymmeniä tai satoja vaatteita?
Asukriisi nimeonomaan tulee silloin, jos omistaa liikaa tai liian vähän vaatteita, tai jos kaikki ovat huonokuntoisia/huonolatuisia/epäsopivia.
Ikä? Lapset? Paksuudet? Arvioin tässä, pysyykö samassa koossa vai tuleeko 35 kg.
Vierailija kirjoitti:
Onko typerämpää sanaa kuin kapselivaatekaappi, miksei voi sanoa yhteensopiva puvusto, ei montaa kirjainta enempää ja kertoo miten pukeutuu eikä kuljeta pilleri päässä ja kapselikaappi selässä.
Munkin mielestä hyvin voitais puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Eli yhteensopiva, toimiva vaatekaappi tai asukokoelma. Mikä hiton kapseli? Miksi?
Ei sellaista ole olemassakaan, mutta kiitos kuitenkin. Ap