Joulunvietto ja autottomat ihmiset
Mitä tekisitte tässä tilanteessa. Olen kutsunut ihmisiä meille joulun viettoon ja hoksasin, että autottomat ihmiset pääsee tänne paikanpäälle kyllä julkisilla, mutta sitten bussiliikenne loppuu , eikä illasta pääse takaisin. Mitään ryyppäjäisiä täällä ei ole, mutta toki nyt ruoan kanssa viiniä on tarjolla. En ihan hirveän mielläni lähtisi illalla kuskaamaan, mutta onko se velvollisuus jos on ihmisiä kotiinsa kutsunut. Onko epäkohteliasta sanoa, että tilatkaa taksi...
Kommentit (84)
Ei sitä välttämättä pysty aattona rentoutumaan, kun pitää miettiä poispääsyasiaa. Parempi vierailla vasta tapsanpäivänä.
Ei tarvitse vierailla silloin kun julkinen ei kulje , eli jouluna. Jos ei ole valmis taksiin. . Voi vierailla muina aikoina. Miksi ihmiset ahtautuvat yhteen juuri jouluna??
On ollut mielenkiintoista lukea tätä ketjua. Mielestäni ap on kohtelias, että miettii vieraiden kulkemisia etukäteen. Kulkemiset eivät ole ap:n vastuulla, mutta on se vieraanvaraista ja myötätuntoista miettiä vierailua kokonaisuutena vieraiden näkökulmasta. Matkustaminen on osa vierailukokemusta kuitenkin. Kyllä minulla jäisi vierailusta huono maku jos olisin tullut kylään ja kotiinlähtöä tehdessä kävisi ilmi (yleensä selvitän kyllä etukäteen, olen suunnitelmallinen ihminen), ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin kallis taksi. Jos sitäkään, kun kyseessä on erikoisajankohta. Juhlien järjestäjät tuntevat alueensa liikenteen usein parhaiten, joten jossain tilanteissa parkkipaikkavinkit ja muut kulkemiseen liittyvät asiat ovat tärkeitä keskusteltavaksi.
Jotenkin vastenmielinen ajatus viettää joulua ap:n kanssa. Kuulostaa justiin joltain megasuorittamiselta, joka kuvataan Instagramiin. Kutsutaan jotain puolituttuja mukaan, että se näyttää joltain suurelta spektaakkelilta hienosteluviineineen. Ap saa hermoromahduksen, jos yksikin koristerisu on väärässä asennossa.
Hyi.
Minä ainakin vietän joulun rakkaiden läheisteni kanssa. En mieti sekuntiakaan, jos joku autoton pitää hakea mukaan ja viedä kotiin. Meillä saa olla vaikka yötä.
Viettäisin joulua mieluummin yksin kuin jonkun sellaisen kanssa, josta kaikki on niin vastenmielistä.