Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulunvietto ja autottomat ihmiset

Vierailija
18.12.2022 |

Mitä tekisitte tässä tilanteessa. Olen kutsunut ihmisiä meille joulun viettoon ja hoksasin, että autottomat ihmiset pääsee tänne paikanpäälle kyllä julkisilla, mutta sitten bussiliikenne loppuu , eikä illasta pääse takaisin. Mitään ryyppäjäisiä täällä ei ole, mutta toki nyt ruoan kanssa viiniä on tarjolla. En ihan hirveän mielläni lähtisi illalla kuskaamaan, mutta onko se velvollisuus jos on ihmisiä kotiinsa kutsunut. Onko epäkohteliasta sanoa, että tilatkaa taksi...

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämätöntä, ettei julkinen liikenne kulje jouluna. Itseltäni jäi jouluvierailut tekemättä hoitokotiin iäkkään omaisen luo, kun aattona sieltä olisi päässyt seuraavan kerran pois tapaninpäivänä. En takuulla ollut ainoa samassa tilanteessa oleva. Vähävaraiselle ei taksi ole vaihtoehto kaikkien muiden joulukulujen päälle.

Vierailija
22/84 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos joskus ollut sellaisia paikkoja, jossa julkinen liikenne eli lähinnä bussit kulkisivat jouluaattona puolenpäivän jälkeen? Kaukoliikenteen junistakin kulkevat vain ne, joiden lähtöaika on ennen puoltapäivää.

Täällä paikallisliikenne on kulkenut aika kauan iltapäivällä ennenkin. Tänä vuonna ei enää klo 20 jälkeen lähde vuoroja liikkeelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan käsittämätöntä, ettei julkinen liikenne kulje jouluna. Itseltäni jäi jouluvierailut tekemättä hoitokotiin iäkkään omaisen luo, kun aattona sieltä olisi päässyt seuraavan kerran pois tapaninpäivänä. En takuulla ollut ainoa samassa tilanteessa oleva. Vähävaraiselle ei taksi ole vaihtoehto kaikkien muiden joulukulujen päälle.

Miksi sinulla on bussikuskia suurempi oikeus olla joulu läheisesi kanssa? Hae se iäkäs sukulainen teille ajoissa kun kerta tiedät ettei muuten pääse näkemään.

Vierailija
24/84 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi ihmeessä edet mietit tuollaista? Kai ne vieraat itse hommaavat kyytinsä takaisin tai jättävät tulematta. 

Vierailija
25/84 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulla on bussikuskia suurempi oikeus olla joulu läheisesi kanssa? Hae se iäkäs sukulainen teille ajoissa kun kerta tiedät ettei muuten pääse näkemään.

Tähän on aina vedottu, että kyllähän nyt bussinkuljettajilla on oikeus viettää joulunpyhät perheensä kanssa. On paljon aloja, joilla työskennellään kaikkina päivinä ympäri vuoden ja itsekin teen sellaista työtä. Minulle ei ole perheettömänä (ja joulua hyvin vähän viettävänä) ongelma olla töissä joulun päivinä - suon mielelläni kotijoulun työkavereille, joille on sillä merkitystä. En edes aloita vastaamaan siihen, miten hölmöjä ehdotat omaisen hakemisesta omaan kotiin. Omainen on kuollut jo vuosia sitten.

Vierailija
26/84 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on aina vedottu, että kyllähän nyt bussinkuljettajilla on oikeus viettää joulunpyhät perheensä kanssa. On paljon aloja, joilla työskennellään kaikkina päivinä ympäri vuoden ja itsekin teen sellaista työtä. Minulle ei ole perheettömänä (ja joulua hyvin vähän viettävänä) ongelma olla töissä joulun päivinä - suon mielelläni kotijoulun työkavereille, joille on sillä merkitystä. En edes aloita vastaamaan siihen, miten hölmöjä ehdotat omaisen hakemisesta omaan kotiin. Omainen on kuollut jo vuosia sitten.

Miksi sitten harmittelet sitä ettet jouluna päässyt sukulaisen luokse jos sillä ajankohdalla ei ole väliä? Jos sillä ajankohdalla on väliä niin miksi sinulla olisi suurempi oikeus kuin bussikuskilla?

Vierailija
27/84 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on auto, mutta se kuluu käytöstä. Kuskaan sukua aika usein ja öljyä sekä bensaa palaa huomattavasti enemmän kuin puolisolla. Renkaitakin vaihdan useammin kuin mies.

Eli toisen auton käyttäminen on oikeastaan hyväksikäyttöä. Erityisesti jos kulkija ei maksa bensoista mitään korvausta, mutta se ei tietysti kaikkea kata vaikka maksaisikin.

Ikävää tuntea syyllisyyttä auton omistamisesta, jota itse pidän lähinnä töiden takia.

Vierailija
28/84 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä varmistaisin, että ovatko huomioineet tämän asian. Kerrot rehellisesti, että sinä juot rauhassa jouluviinisi, etkä ole kuskina...

Vierailija
29/84 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö taksiin ole kerran vuodessa ?

Vierailija
30/84 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa etukäteen infota näistä, jos jotkut eivät muista asiaa. Jos osalla ei olekaan varaa taksiin? Onko parempi ettei kaikki autottomat tule, kotona silloin kivempi, ettei kylmään säähän yöllä joudu.

Vierailija
31/84 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni vähän sama ongelma mutta jo ennen joulua. Käyn töissä ja vanha sukulainen olettaa että kukaan häntä jouluostoksille ja asioilla kun minulla nyt on se auto. Koskaan ei tarjoa korvauksia mutta kilttinä ihmisenä kuljetan velvollisuudentunteesta. Joo,tiedän että olen idiootti

Vierailija
32/84 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi bussikuskin pitäisi siis pilata jouluaattonsa, mutta sinä tuskin tekisit aattona töitä, vaikka siitä maksettaisiin 5 miljoonaa. Puhumattakaan siitä 100 eurosta bruttona, joka olisi todellisuus.

Vierailija
33/84 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos joskus ollut sellaisia paikkoja, jossa julkinen liikenne eli lähinnä bussit kulkisivat jouluaattona puolenpäivän jälkeen? Kaukoliikenteen junistakin kulkevat vain ne, joiden lähtöaika on ennen puoltapäivää.

Helsinki ei tuota ongelmaa ole 24.12. Taitaa ongelma olla maasetu kaupungit?

Vierailija
34/84 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua, tuttua... Oma äitini olettaa saavansa kyydin aina asioille ja muille huveille. Kun alan puhumaan parkkimaksuista tai bensan hinnasta, niin puheenaihe vaihtuu hyvin nopeasti. Ei koskaan anna rahaa, oletetaan vain, ettei siitä kuluja synny kun hän istuu autossa. Ajattelematonta.

Itse maksan aina kaverin kanssa pysäköinnin puoliksi, jos menemme hänen autollaan ja annan myös diesel rahaa. Ihan perusasioita!

Vierailija
35/84 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole edellinen kirjoittaja, mutta minäkin olen alalla, jossa joutuu olemaan joka kolmas joulu aattona töissä ja tiedän, miten kauheaa se on. Sellaista rahasummaa ei tästä maailmasta löydy, joka korvaa sen. etten ole jouluaattona tekemässä oikeita asioita oikeaan aikaan.

Vierailija
36/84 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajoissa aamupäiväksi ja sitten takaisin?

Vai luuletko, että hoivakodissa olevan iäkkään voi laittaa sohvalle nukkumaan jouluaatosta tapaninpäivään, kun on hoivakodissa sähkösänky, jossa laidat, on vaipat, on lääkitys, on monenlaisia hoidollisia toimenpiteitä tehtävänä ainakin 2-3 krt päivässä.

Vierailija
37/84 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuja kutsuu. Kutsuttava itse miettii mistä saa kyydin, pääseekö lähtemään ja tuleen takaisin.

Vierailija
38/84 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin kutsutuille etten pysty kyyditsemään. Selvittäisin pystyykö ne jotka tulevat autolla. Tarjoaisin myös yökyläpaikkaa jos mahtuu.

Vierailija
39/84 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua miten joku lähtisi autottomana jonnekin julkisten ulottumattomiin ilman että edes vähän suunnittelee poispääsyä. Varsinkaan juhlapyhänä. No, siinähän sitten yllättyy.

Tässä syy, miksi en joulukyläile. Kutsuja kyllä tulee, mutta kukaan ei hoksaa, että en pääse joulujuhlasta poi ilman tarkkoja etukäteisvalmisteluja.

Sama. Ja mä en rupea makselemaan monen kymmenen euron taksimatkoja. Olen muutenkin pienipalkkaisissa töissä. Luulisi joltain autolliselta vieraalta liikenevän edes sen verran älyämistä, että ottaisi paluumatkalle kyytiin ja jättäisi jonnekin, mistä pääsee omin neuvoin kotiin ilman takseja.

AP ei sitten ole sellaista hoksannut, että autottomat pitkämatkalaiset voisivat yöpyä kyläpaikassa? Jos vieraat ovat liian vieraita nukkumaan saman katon alla, niin miksi edes kutsua heitä..? 

Vierailija
40/84 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksi on ihan normaali juttu joulun pyhinä. Vieraat tietenkin suunnittelevat itse oman kulkemisensa. Ei sinun tarvitse sitä järjestää, eikä varsinkaan kuskata. 

Jos jollain autottomalla ei ole koskaan varaa taksiin, hän taatusti selvittää julkisten aikataulut etukäteen. Muille taksin tilaaminen on ihan tavallista eikä siitä tarvitse tehdä numeroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi