Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko perheesi musta lammas, syyttä suotta likasangoksi määrätty? Tämä on yllättävän yleistä.

Vierailija
18.12.2022 |

https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/cf338a6e-35c0-417e-be2b-c7bf…

Varsinkin narsistiperheessä (narsistivanhempi aina tarvitsee syntipukkilapsen) tämä on tuttua. Olen itsekin kaikkeen syyllinen ja jo lapsena syytettiin ja rangaistiin vanhempien ongelmista (työongelmat, rahaongelmat, sukuriidat, parisuhdeongelmat, kaikki oli minun syytäni, kiltin ja alistuvan kympin tytön vika).

Lohdutonta on tässä se että kuvio ei muutu KOSKAAN. Nytkin olen tilanteessa missä koko muu perhe liittoutunut minua vastaan, ja perintöä juuri siirretään ennakkoon suosikille ja minut jätetään ilman (aikeena se että ei jäisi edes sitä lakiosaa mitä vaatia).

Onko sinun lapsuudenperheessäsi samaa?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua on. Ja ei pääse eroon roolista, koskaan. Yleensä se kiltein, ahkerin ja mukavin joutuu tuohon rooliin.

Vierailija
2/32 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olisiko tilanne muuttunut koska en tietenkään ole tekemisissä. Ei narsisti tosin muutu.

Se tässä ihmetyttää että mistä tiedät mitä he puuhailevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen kuopus saattaa joutua muiden sisaruksien kiusattavaksi pienenä ja nuoruudessaan. Sisarukset pitävät tyhmänä jos on erilainen kuin muut.

Vierailija
4/32 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen kuopus saattaa joutua muiden sisaruksien kiusattavaksi pienenä ja nuoruudessaan. Sisarukset pitävät tyhmänä jos on erilainen kuin muut.

Toisaalta huono käytös laitetaan sen piikkiin että on nuorin ja vanhempien sisarusten tulee joustaa. Pienintä usein myös lellitään koska pienet lapset ovat halutuimpia.

Vierailija
5/32 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää jukolauta vaan se yks lapsi, niin kaikki on onnellisia!

Sisarkateus ei katoa koskaan ja on erittäin harvinaista että sisarukset pitävät toisistaan koskaan

Vierailija
6/32 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää toistako vanhempienne virheitä. Ei lapsia tai se yksi

Vierailija
7/32 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa keino laittaa mustalammas syntipukkina olemiselle stoppi on katkoa välit ja ei vaan pelata narsistien mielisairaita manipulointi gaslightining pelejä.

Vierailija
8/32 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää toistako vanhempienne virheitä. Ei lapsia tai se yksi

Minulle kyllä kerrottiin jo pienenä miten elämäni on suunniteltu, eli että menen naimisiin ja lisäännyn. Olisikin liian monimutkaista keksiä jotain muuta kuin se kaikkien muidenkin toistama kaava.

Vierailija
9/32 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin lapsena semmoinen joka vain keräsi syytöksiä ja rankaisuja osakseen. Ongelmani johtuivat myös vanhemmista ja vaikka olinkin myös villi, niin ehkä sekin johtui vanhemmista. Olen tullut huomaamaan, että lapset oireilevat käyttäytymällä huonosti jos perhe ei toimi hyvin. Jos vanhemmat esim epäoikeudenmukaisia niin lapset oireilee.

Vierailija
10/32 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin lapsena semmoinen joka vain keräsi syytöksiä ja rankaisuja osakseen. Ongelmani johtuivat myös vanhemmista ja vaikka olinkin myös villi, niin ehkä sekin johtui vanhemmista. Olen tullut huomaamaan, että lapset oireilevat käyttäytymällä huonosti jos perhe ei toimi hyvin. Jos vanhemmat esim epäoikeudenmukaisia niin lapset oireilee.

No mutta sitten vain syyttää sitä syntipukkia. Vanhemmuuden arvostelu on tabu.

Vierailija
11/32 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vain, että kun noita erilaisia ja aika paljon myös toisiaan muistuttaviakin persoonallisuushäiriöitä on vaikka kuinka, niin aika "junttia" sanoa kaikkea narsismiksi- vaikka onkin sana muodissa. Nykyisillään, jos ehtii kahvi kylmetä, niin sekin on kai narsismia (sarcastoball)

Vierailija
12/32 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vikani oli se, että olen tyttö. Minun piti siivota, tehdä ruokaa ja hoitaa nuorempia veljiäni. Veljilläni ei kodinhoitotehtäviä ollut. Jos asiaa ihmettelin, sain korvilleni, kiittämätön.

Vierailija
13/32 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pershäiriöiset vanhemmat ovat harmillisen yleisiä.

Vierailija
14/32 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pershäiriöiset vanhemmat ovat harmillisen yleisiä.

Persoonallisuushäiriöihin liittyy heikko impulssikontrolli, siksi vahva lisääntymisvietti.

Noin 10%:lla väestöstä on jokin persoonallisuushäiriö ja määrä näillä spekseillä tulee todennäköisesti entisestään kasvamaan.

https://www.duodecimlehti.fi/duo99142

Vierailija
15/32 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kiltti, muttei uraihminen (sillä hetkellä), usein urasukulaiset hylkäävät ja paheksuvat vaikka olisivat hurskaita uskovaisia. 

Vierailija
16/32 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välit poikki vaan :) Emotionaalisesti hyvin helppoa vältellä kuluttavaa seuraa, käytännössä ehkä vaikeaa jos pershäiriöinen takertuu ja stalkkaa.

Vierailija
17/32 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa kukaan ei pystyisi lisääntymään ja lisäämään kärsimystä ja väestömäärää enempää, ja pakottamaan toista seuraansa ja valtansa alle ja kuolemaan.

Vierailija
18/32 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa keino laittaa mustalammas syntipukkina olemiselle stoppi on katkoa välit ja ei vaan pelata narsistien mielisairaita manipulointi gaslightining pelejä.

Tämä. Ja vaikka uhriksi on valikoitu se kiltiksi ajateltu niin pitää silti pystyä asettamaan rajat.

Vierailija
19/32 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se taitaa olla niin että ryhmädynamiikka vaatii sen yhden uhrin. Kun ryhmässä on sylkykuppi, se parantaa muiden henkistä yhteispeliä.

Koulukiusaamisessa osa tapauksista liittyy samaan ilmiöön.

Ja tämä kaikki nivoutuu laumakäyttäytymiseen ja paikan hakemiseen laumassa.

Vierailija
20/32 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua on. Ja ei pääse eroon roolista, koskaan. Yleensä se kiltein, ahkerin ja mukavin joutuu tuohon rooliin.

Juuri näin. Esimerkiksi kun autoin vanhempiani hankalissa terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa, niin sosarukset ja toinen vanhempi tulkitsivat sen aina jotenkin oman etuni tavoitteluksi. Eivät tajunneet, että tein sen, koska apua tarvitsivat sen enempää itseäni ajattelematta. Kertonee kai enemmän heistä kuin minusta.

Olimme isäni kanssa ne mustat lampaat. Nyt jatkan yksin. Välit piti laittaa poikki, sillä en enää jaksanut olla se kaiken pahan alku ja juuri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi