Miksi et vie lasta yksityislääkörille vaan kuormitat terveyskeskusta?
Käytin tänään omaa lasta yksityisessä, 15min käynti ja hinta oli 49€. Ei paha hinta ja miten helppoa. Resepti saatiin ja nyt kaikki ok.
Kommentit (57)
Vien aina jos mahdollista kun on vakuutus.Akuutissa tilanteessa viikonloppuna vain on pakko mennä päivystykseen...
Mitä tekee yksityinen muka viiidelläkympillä?Kyllä meillä menee aina vähintään 120e pelkkään vartin tutkimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin viime kesänä Pohjanmaalla lomaillessa. Minulla on vakuutukset ja olisin mielelläni mennyt yksityiselle. Mutta eihän siellä perähikiällä pääse lääkäriin, lähimmät auki olevat yksityiset olivat satojen kilometrien päässä. 998
Eikö Oulussa ole?
Ymmärrätkö mikä on Pohjanmaa? Se ei ole Oulussa päinkään.
Ymmärrän, ei ole kaukana.
Itse ehdottaisin ensimmäisenä Vaasaa, jos just Pohjanmaalla haluaa isommassa kaupungissa käydä.
Joo, kyllä muut menee Vaasaan, mutta Vaasalaista ei saa Seinäjoelle lääkäriin. Siitähän nousi haloo jota hallituskin ratkoi.
Vanhukset ne "kuormittaa" päivystystä eivät lapset, koska vanhustenhoito on kriisissä hoitajapulan takia. Tottakai julkisia terveydenhoitopalveluja pitää käyttää. Siitähän me veroja maksamme. Toiset tarvitsee enemmän lääkärinapua kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä lasta ja jos päivystysluontoista, en minä ainakaan osaa arvata, että viidelläkympillä hoituu kuntoon. Viimeksi, kun oli päivystysluonteista, pojalla hemoglobiini alle 100, sitä tutkittiin ja seurattiin aluksi ja odotettiin kyytiä, sen jälkeen ambulanssilla yliopistolliseen sairaalaan. Sairaalassa oli muistaakseni neljä päivää. Tutkittiin vaikka mitä verestä ja tähystämällä.
Millä hinnalla tuo olisi yksityisellä mennyt?
Yksityinen laittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon, jos on vakavampaa. Terv. aneminen nainen 45v.
Niin ja kutsuuko vai eikö kutsu ambulanssia? Tiputukseen laittokin maksaa ylimääräistä, seuranta odottaessa kyytiä maksaa, lisäverikokeet ensimmäisten paljastaessa anemian maksaa. Kun käytiin tk päivystyksessä lääkäri kävi kolme kertaa labrojen jälkeen katsomassa, sekö menisi yksityisellä siihen vartin aikaan ja viiteen kymppiin?
Eikö esimerkiksi tuossa ambulanssilla tule ero jos se lähtee tk:sta yliopistolliseen/keskussairaalaan tai yksityiseltä lääkäriasemalta? Tk:sta lähetettynä sairaalaanhan se menee tk:n piikkiin. Kun muualta lähetetään sairaalaan tulee Kelan omavastuu ainakin maksettavaksi. Eli oliko se 25 € ambulanssista?
Vai tietääkö joku paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin viime kesänä Pohjanmaalla lomaillessa. Minulla on vakuutukset ja olisin mielelläni mennyt yksityiselle. Mutta eihän siellä perähikiällä pääse lääkäriin, lähimmät auki olevat yksityiset olivat satojen kilometrien päässä. 998
Eikö Oulussa ole?
Ymmärrätkö mikä on Pohjanmaa? Se ei ole Oulussa päinkään.
Ymmärrän, ei ole kaukana.
Itse ehdottaisin ensimmäisenä Vaasaa, jos just Pohjanmaalla haluaa isommassa kaupungissa käydä.
Joo, kyllä muut menee Vaasaan, mutta Vaasalaista ei saa Seinäjoelle lääkäriin. Siitähän nousi haloo jota hallituskin ratkoi.
No mutta Seinäjoki onkin Etelä-Pohjanmaata, kun taas Vaasa on Pohjanmaata.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se että perheet vie nykyään lapsia ihan liian herkästi päivystykseen.
Esim korvatulehduslapsi ei kuulu päivystykseen. Nykytiedon mukaan korvakipuisen kanssa voi rauhassa odotella kotona pari päivää. Suurin osa tulehduksista paranee itsekseen kun annetaan aikaa. Apteekista saa puuduttavia korvatippoja ja särkylääkettä.
Tämä! On vanhentunutta, ja jopa haitallista, tietoa, että korvatulehdus pitäisi hoitaa antibioteilla.
Vierailija kirjoitti:
Neljä lasta ja jos päivystysluontoista, en minä ainakaan osaa arvata, että viidelläkympillä hoituu kuntoon. Viimeksi, kun oli päivystysluonteista, pojalla hemoglobiini alle 100, sitä tutkittiin ja seurattiin aluksi ja odotettiin kyytiä, sen jälkeen ambulanssilla yliopistolliseen sairaalaan. Sairaalassa oli muistaakseni neljä päivää. Tutkittiin vaikka mitä verestä ja tähystämällä.
No jos lapsi on ambulanssi-kunnossa, niin eiköhän järkikin sano, että ei sillon ruveta varaamaan mitään kiireetöntä yksityislääkäriaikaa. Silloin ambulanssi tai päivystys tosiaan on varmaan ihan asianmukainen. Mutta nyt on kyse niistä, jotka istuu pienen lapsen kanssa jonkun nuhan takia tuntikausia päivystyksessä odottamassa. Ei tulis mieleenkään oman lapsen kanssa mennä mihkään odottelemaan, mielelläni maksan siitä ja mielelläni maksan lapseni sairausvakuutusta, jossa omavastuu 100e/vuosi. Itse on 80-l. syntynyt, enkä oo ikinä käyttänyt mitään terveyskeskuksia. Suoraan yksityiselle menty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos lapsi on ambulanssi-kunnossa, niin eiköhän järkikin sano, että ei sillon ruveta varaamaan mitään kiireetöntä yksityislääkäriaikaa. Silloin ambulanssi tai päivystys tosiaan on varmaan ihan asianmukainen. Mutta nyt on kyse niistä, jotka istuu pienen lapsen kanssa jonkun nuhan takia tuntikausia päivystyksessä odottamassa. Ei tulis mieleenkään oman lapsen kanssa mennä mihkään odottelemaan, mielelläni maksan siitä ja mielelläni maksan lapseni sairausvakuutusta, jossa omavastuu 100e/vuosi. Itse on 80-l. syntynyt, enkä oo ikinä käyttänyt mitään terveyskeskuksia. Suoraan yksityiselle menty.
Mistä ihmeestä sen ambulanssin tarpeen tietää, jos menee alhaisen hemoglobiinin vuoksi tk:n päivystykseen?
Ei sitä alhaista hemoglobiinia näe ennen kuin on labrat, vaan ne väsymyksen oireet joiden vuoksi ei ainakaan tule itsellä ambulanssikyyti mieleen ja epäilee ylipäätään onko nyt yksi turhaksi leimattu kävijä. Lääkäri päätti ambuanssista ja tiputuksesta, kyyti ei ollut kiireinen, mutta vaati lääkärin mielestä hoitajan. Matkaa siis päivystyksestä sairaalaan 140 km,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen laittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon, jos on vakavampaa. Terv. aneminen nainen 45v.
Niin ja kutsuuko vai eikö kutsu ambulanssia? Tiputukseen laittokin maksaa ylimääräistä, seuranta odottaessa kyytiä maksaa, lisäverikokeet ensimmäisten paljastaessa anemian maksaa. Kun käytiin tk päivystyksessä lääkäri kävi kolme kertaa labrojen jälkeen katsomassa, sekö menisi yksityisellä siihen vartin aikaan ja viiteen kymppiin?
Eikö esimerkiksi tuossa ambulanssilla tule ero jos se lähtee tk:sta yliopistolliseen/keskussairaalaan tai yksityiseltä lääkäriasemalta? Tk:sta lähetettynä sairaalaanhan se menee tk:n piikkiin. Kun muualta lähetetään sairaalaan tulee Kelan omavastuu ainakin maksettavaksi. Eli oliko se 25 € ambulanssista?
Täällä on ambulanssikyyti aina viiskymppiä. Se on se omavastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ambulanssikyyti aina viiskymppiä. Se on se omavastuu.
Ei kai potilasta saa kunnallisessa terveydenhuollossa laskuttaa, jos siirretään yksiköstä toiseen ja laskutetaan samalta päivältä osastovuorokausi?
Ainakin minä sain hyvitystä siitä päivästä, kun yliopistosairaalalta kotiutumis iltana jouduin päivystykseen läheiseen keskussairaalaan. Sain ensin samalta vuorokaudelta laskun molemmista sairaaloista. Kun soitin PPSHP:n (jonka sairaaloita molemmat oli) ja kysyin jostain muusta, huomasi henkilö, että minua oli laskutettu kahdesti samasta vuorokaudesta ja kerroin, että ne kävin erikseen, jolloin hän sanoi, että ei samasta vuorokaudesta laskuteta kahta vuorokautta vaikka tautikin olisi ollut eri.
Puolisoani on siirretty päivystävästä sairaalasta ambulanssilla yliopistosairaalaan ja noin viikkoa myöhemmin lähemmäs terveyskeskukseen osastolle (CRP ainakin edelleen noin 120, mutta laskenut murto-osaan alkuperäisestä, jotkut muut arvot olivat lähellä rajoja). Minusta silloin he sanoivat erikseen, ettei yksiköiden välisiä ambulanssikyytejä laskuteta, enkä muista, että ambulanssikyydeistä olisi tullut laskua.
Koska maksan ihan helvetisti veroja tähän maahan.
Kela- korvauksiakaan ei saa enää 1.1. jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se että perheet vie nykyään lapsia ihan liian herkästi päivystykseen.
Esim korvatulehduslapsi ei kuulu päivystykseen. Nykytiedon mukaan korvakipuisen kanssa voi rauhassa odotella kotona pari päivää. Suurin osa tulehduksista paranee itsekseen kun annetaan aikaa. Apteekista saa puuduttavia korvatippoja ja särkylääkettä.
Tämä! On vanhentunutta, ja jopa haitallista, tietoa, että korvatulehdus pitäisi hoitaa antibioteilla.
Onko vanhentunut myös se tieto, että kun tärykalvo puhkeaa, voi seurauksena olla kuulonalenema?
Mistä löytyy noin halvalla? Me maksoimme yli 100 euroa.
Ketä varten sinusta terveysasemat ja muu julkinen terveydenhuolto sitten on?
Niin, sano suoraan vaan.
Aika erikoista kysyä tällaista, Ap. Asia ei kosketa minua henkilökohtaisesti, mutta jopa minä, vela, ymmärrän, että kaikilla ei ole taloudellisesti siihen mahdollisuutta. Jos joudutaan ottamaan paljon kokeita, kuvia, yms. tekemään useita tutkimuksia, hintalappu yksityisellä ei todellakaan ole 49 €.
Jännä, kuinka toisten ihmisten ajattelukyky on niin paljon eri tasolla kuin toisten