Jos olisit edunvalvojana niin ottaisitko edunvalvonta palkkio minimin siitä huolimatta että asiakkaallesi ei jää rahaa ruokaan jouluksi ja loppukuun ajaksi?
Vai voisitko luopua tai lykätä edunvalvonta palkkiota myöhemmäksi niin että asiakkaasi saa ostettua ruokaa mutta jäät itse ilman minimi palkkiota edunvalvonta tehtävästä?
Kommentit (24)
Eihän sitä palkkiota ole pakko ottaa.
Riippuu aivan kenen edunvalvonnasta olisi kyse.
Ainokainen lapsi ei ota vanhempansa edunvalvonnasta mitään palkkiota, siitä olisi vaan lisätyötä ilmoitella palkkion maksamisesta verottajalle ja dvv:lle ja saadusta summasta menisi valtaosa veroihin. Menee sitten joskus tulevaisuudessa perintövero siitä summasta, mitä on säästynyt.
En nosta palkkiota lainkaan, koska olen lähisukulaiseni edunvalvoja ja tällä sukulaisellani on selvästi pienemmät tulot kuin minulla. Julkinen edunvalvoja tuskin pystyy jättämään palkkiot nostamatta.
Jos rahaa ei jää edunvalvojan palkkion jälkeen tarpeeksi ruokaan, niin edunvalvoja on todennäköisesti mokannut eikä ole hakenut päämiehelleen kaikki tälle kuuluvia etuuksia (viime kädessä toimeentulotukea). Eikö päämiehellä ole lainkaan säästöjä, joista palkkion voisi maksaa?
Edunvalvojalle maksettava perusmaksu on tavallisesti 440 euroa vuodessa. Mikäli päämiehen vuosittaiset tulot ovat 14 000 euroa tai sitä pienemmät, on perusmaksu 280 euroa.
Kyseessä ei siis mikään ylivoimainen suoritus.
Mikä on ollut perustelu että niitä ei makseta?