Ehdotuksia meidän joulupöytään
Tässä mitä on suunniteltu 7 aikuiselle. Ei ole ruokarajoitteita mutta kasvissyöjä on.
Kinkku
Keitetyt perunat
Porkkanalaatikko
Perunalaatikko
Lanttulaatikko
Rosolli + kastike
Herneet
Lämminsavulohi
Tortut
Konvehteja
Jälkkäripöytä on kyllä aika olematon, mutta ei olla makean ystäviä oikein kukaan. Mutta olisiko parannusehdotuksia? Pitäisikö jotain makeaa kuitenkin vielä tehdä?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille ei tule joulu ilman kunnon kalapöytää, varsinkin graavilohi ja mäti ovat ehdottomat. Myös juustot ovat tärkeitä. Yleensä meillä on myös esimerkiksi kylmäsavuporoa yms. vähän parempaa leikkelettä, maksapateeta jne.
Minusta tuo teidän pöytä ei ole juhlava, vaan siinä on vain se köyhinä aikoina rakentunut perussetti eli juureksia ja lihaa. Arkiruokaa periaatteessa.
Ap:n joulupöytä on perinteinen suomalainen. Ei ole ap:n vika että suomessa jouluruuista iso osa on valmistettu arkisista aineiksista. En kyllä tunne ketään joka noita ruokia ehkä perunoita lukuunottamatta söisi arkena joten itse ruokia en pidä arkisina.
Eiköhän kinkkua aika monikin syö arkenakin, tosin ehkä vähän eri muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille ei tule joulu ilman kunnon kalapöytää, varsinkin graavilohi ja mäti ovat ehdottomat. Myös juustot ovat tärkeitä. Yleensä meillä on myös esimerkiksi kylmäsavuporoa yms. vähän parempaa leikkelettä, maksapateeta jne.
Minusta tuo teidän pöytä ei ole juhlava, vaan siinä on vain se köyhinä aikoina rakentunut perussetti eli juureksia ja lihaa. Arkiruokaa periaatteessa.
Ap:n joulupöytä on perinteinen suomalainen. Ei ole ap:n vika että suomessa jouluruuista iso osa on valmistettu arkisista aineiksista. En kyllä tunne ketään joka noita ruokia ehkä perunoita lukuunottamatta söisi arkena joten itse ruokia en pidä arkisina.
Jos ne ruoat olisivat hyviä, niitä syötäisiin ympärivuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä se juhlava ruoka sittne olisi? Itse syön lohta useammin kuin porkkanaa, lantusta puhumattakaan. Kalkkunaa syön päivittäin, en näe sitä juhlaruokana. Kinkkua taas vain jouluna. Punajuurta, suolakurkkua, omenaa syön silloin tällöin mutta yhteen sotkettuna jouluna.
Itse pitäisin näitä mainittuja vihersalaatteja melonipaloilla arkiruokana. Tai lohta, meillä syödään lohta eri muodoissaan kerran-pari viikossa. Sieniä en itse syö mutta osa perheestä syö sieniä pitkin kesää ja syksyä iltapalaksi aina kun löytää joten en niitäkään näe arjesta poikkeavina.
En vain ymmärrä näitä laatikoiden dissaajia joiden pitää haukkua niiden arkisuutta. Mikä on näiden ihmisten juhlavampi ruoka? Erityisesti kun tuo sisälsikin nyt mahdollisuuden eri muodossa eli porkkanaraaste ja porkkanalaatikko nähtiinkin samana ruokana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän taitaa olla sellaisia raaka-aineita, joita ei jossain muodossa syötäisi arkena. Itse mainitsit kalan ja juuston. Erittäin arkisia raaka-aineita. T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä söisin, jos saisi kaupasta, tai viitsisin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä söisin, jos saisi kaupasta, tai viitsisin tehdä.
Kaupasta saisi, jos kysyntää olisi.
Minä lisäsin tuohon graavilohen, sillin ja mätiä. Perunan kanssa meillä on myös kylmäsavuhirvestä tai -porosta ja smetanasta sekä punasipulista tehty mousse. Lisäksi hyvää paikallisen leipomon limppua ja saaristolaisleipää. Juustolajitelma löytyy toki kans. Kastike perunalla. Teen valkokastikkeen. Tuo AP:n menu on kyllä tosi simppeli ja kaipaisit itse siihen paljon lisää. Jälkiruokaa ei meillä jaksa kukaan syödä ja se on yleensä juustoja hillojen kanssa ja konvehteja jos maistuu.
Vauvansoseita ja lihalientä, lisäksi punaviintä ja kosanderia
Hyi hitto mikä pula-ajan ruoka lista.
Minä ostan jouluksi savu lohta ja Tapolan yli kypsän maalais kinkinkun jollaista ei pysty koti uunissa paistamaan kun se on erikois uunissa paistettu ja siinä on savu aromia. Koti uunissa ei sellaista kinkkua saa.
Sitten valmiissa kinkussa ei ole sitä huonoa osaa ollenkaan tai hyvin vähän, juurikaan ei ole pois heitettävää syömäkelvotonta läskiä ja jänteitä.
On joskus paistettu kinkkuja joissa ei ole sitä syötävää osaa ollut paljonkaan ja kamala vaiva sellaista alkaa paistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jälkiruokaa ei meillä jaksa kukaan syödä ja se on yleensä juustoja hillojen kanssa ja konvehteja jos maistuu.
Salli mun nauraa. Juustot ja hillot ja konvehdit onkin tosi ihana tarjottava yleensä ylensyönneille. Huomaat kai itsekin epäloogisuuden.
Vegaaninen on eri asia kuin kasvissyöjälle kelpaava. Ns. lakto-ovo vegetaristille käyvät laatikot ja rosollit (jos ei silliä).
Suurin osa perinteisestä jouluruoasta on kasvisruokaa. Kinkun tilalle ei tarvita mitään korviketta. Itse ainakin pidän eniten laatikoista ja herneistä.
Sienisalaatti + saaristolaisleipä/joululimppu on parasta!
Täysin vegaanit voivat itse tuoda syötävänsä, ei sekään ole mikään ongelma jos ei siitä haluta tehdä.
Siis et ajatellut tarjota kasvissyöjälle mitään? Helpoin ja halvin on ohueksi siivutettu ja pannulla paistettu marinoitu tofu. Mutta mielellään myös muuta. Ja jos on kyseessä vegaani niin muut ruuat säädettävä sen mukaan tai tehtävä osin tuplat.
Menyy on kyllä ankea, suoraan sanottuna. Itse jättäisin pois keitetyt perunat, herneet ja rosollin. Lisäisin viher-vihannes-juustosalaatin ja muutaman juustolajin irtona. Jälkkäriksi joku mehevä kakku, tyyliin puolukkahyydykekakku tms. täytekakkutyyppinen.
Vierailija kirjoitti:
Siis et ajatellut tarjota kasvissyöjälle mitään? Helpoin ja halvin on ohueksi siivutettu ja pannulla paistettu marinoitu tofu. Mutta mielellään myös muuta. Ja jos on kyseessä vegaani niin muut ruuat säädettävä sen mukaan tai tehtävä osin tuplat.
Menyy on kyllä ankea, suoraan sanottuna. Itse jättäisin pois keitetyt perunat, herneet ja rosollin. Lisäisin viher-vihannes-juustosalaatin ja muutaman juustolajin irtona. Jälkkäriksi joku mehevä kakku, tyyliin puolukkahyydykekakku tms. täytekakkutyyppinen.
Yök
Vierailija kirjoitti:
Minä lisäsin tuohon graavilohen, sillin ja mätiä. Perunan kanssa meillä on myös kylmäsavuhirvestä tai -porosta ja smetanasta sekä punasipulista tehty mousse. Lisäksi hyvää paikallisen leipomon limppua ja saaristolaisleipää. Juustolajitelma löytyy toki kans. Kastike perunalla. Teen valkokastikkeen. Tuo AP:n menu on kyllä tosi simppeli ja kaipaisit itse siihen paljon lisää. Jälkiruokaa ei meillä jaksa kukaan syödä ja se on yleensä juustoja hillojen kanssa ja konvehteja jos maistuu.
Mikä ihme se on, jos ensin vedetään napaan miljoona muuta ruokalajia? Jotkut haluavat mieluummin jälkiruokaa kuin silliä, mätiä tai hirvimoussea.
Vierailija kirjoitti:
Siis tofua, juustoa ja juustoa. Mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on sekä keitettyä perunaa että perunalaatikkoa?
Meillä ainakaan ei moni syö perunalaatikkoa, jos muitakaan laatikoita. He haluavat keitettyjä pottuja.
Osa taas haluaa jotain laatikkoa josta pitää.
Mun mielestä keitetyt perunat kuuluu ehdottomasti kalan kylkeen!
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitto mikä pula-ajan ruoka lista.
Minä ostan jouluksi savu lohta ja Tapolan yli kypsän maalais kinkinkun jollaista ei pysty koti uunissa paistamaan kun se on erikois uunissa paistettu ja siinä on savu aromia. Koti uunissa ei sellaista kinkkua saa.
Sitten valmiissa kinkussa ei ole sitä huonoa osaa ollenkaan tai hyvin vähän, juurikaan ei ole pois heitettävää syömäkelvotonta läskiä ja jänteitä.
On joskus paistettu kinkkuja joissa ei ole sitä syötävää osaa ollut paljonkaan ja kamala vaiva sellaista alkaa paistamaan.
Aika köyhä on teidän pöytä kun on vaan savulohta ja kinkku.
Vierailija kirjoitti:
Hyi, tofu on pahaa. On paljon parempaakin mitä voi tarjota.
Terv: Vegaani joka ei koska tofuun pitkällä tikullakaan.
Kasvissyöjä =\= vegaani