Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämäkin talvi oli sitten ennätystalvi.

Vierailija
16.12.2022 |

Kesällä rikottiin vaikka mitä ennätyksiä, kuten viime talvena, sitä edellisenä kesänä jne..
Sanoin tossa pari viikkoa sitten että eiköhän tänäkin talvena ole joku hirmutalvi. Joskus 5 vuotta sitten huomasin että jokaisena vuodenaikana rikotaan joku ennätys 50-150 vuoden ajalta. Kukaan muu ei ole huomannut tätä.

Kauaa ei mennyt että arvaukseni toteutui. Juuri kuulin radiosta että näin paljon lunta joulukuussa oli viimeksi 60-luvulla.
Vasta pari viikkoa mennyt talvea ja rikottiin lumiennätys jonka jälkeen välittömästi -20C, jonka jälkeen varmaan lisää lunta. Tätä vielä 3,5 kuukautta, jonka jälkeen arpomaan mikä ennätys rikotaan kesällä 2023. Kuumimmat yöt? Puolen vuoden helleputki? 40 astetta rikki?

Olen asunut Suomessa koko elämäni mutta joka vuosi tuntuu että olen kyllästyneempi Suomen ilmastoon. Tai oikeastaan siihen, millaiseksi se on muuttunut. Talvisin on nykyään vain kaksi säätä: kovat pakkaset tai lumimyrskyt. Mitään siltä väliltä ei ole. Jokainen sää on äärisää. Tämä on ilmastonmuutosta.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa mitä ennätyksiä rikottiin kesällä ja esim. mikä helleputki oli kesällä 2022 - älä nyt keksi omiasi...

Ilmastonmuutos on yhtä suurta rahastushuijausta... mikään ennuste ei ole toteutunut...

Vierailija
2/4 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerropa mitä ennätyksiä rikottiin kesällä ja esim. mikä helleputki oli kesällä 2022 - älä nyt keksi omiasi...

Ilmastonmuutos on yhtä suurta rahastushuijausta... mikään ennuste ei ole toteutunut...

https://suomenluonto.fi/kesa-2022-oli-euroopassa-ennatyksellisen-kuuma-…

"Suomessa tehtiin muutamilla asemilla uusia kesäkuun lämpöennätyksiä: mm. Porissa 32,9°C ja Nuorgamissa 31,7°C."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä 2022 myös rikottiin +33 C raja viidettä kesää peräkkäin. Aiemmin tuo on ollut Suomessa niin poikkeuksellinen lämpötila, että se on mitattu keskimäärin kerran 15-20 vuodessa. Eihän ilmasto ole lämmennyt, eihän?

4/4 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan rippuu aika paljon siitä, missä päin Suomea asuu. Täällä Vantaalla on tosiaan aika paljon lunta, mutta pakkasta vain 9 astetta. Kun käytin päivällä koiran ulkona, mun mielestä oli tosi kiva ilma. Enemmän mä tästä tykkään kuin kahlata nilkkoja myöten loskassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä