Hoitajien huono palkka ja sairausloma
Kannattiko olla nostamatta hoitajien palkkaa? Kynnys sairausloman ottamiseen on todella matala.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Ihme että isot palkan korotukset ei sitten auttaneet tilannetta.
Jos on iso palkankorotus, mutta muuten uuvuksissa, niin palkankorotus voi piristää muutaman kuukauden. Sen jälkeen työntekijä on vielä enemmän uuvuksissa.
Toki jos palkka nousee niin paljon, että voi palkata kotiin palvelusväkeä ja työmatkoilla kuljettajan niin uupumus saattaa hellittää.
Vierailija kirjoitti:
Kannatti olla. Suomessa on muutenkin sairaanhoitajia ihan riittävästi, eikä haittaa vaikka lähtisi 4 sairaanhoitajaa 1000 potilasta kohden. Heidät kun potkii töihin ja uudelleen järjestelee niin saa toimivan ja tehokkaan organisaation. Johtajat voisi laittaa samalla vaihtoon ja uudistaa koko kentän. Sillä tavalla ei tarvitse nostaa hoitajien palkkaa, joka on aivan hyvässä suhteessa heidän koulutukseen ja työpanokseen, vaan saadaan sitä heidän toivomaa tukea siihen työhön.
Jos olisin itse jossain terveydenhoidon yksikössä isona johtajana niin potkisin kaikki pois ja kaikki joutuisivat hakemaan itseään kiinnostavaa positiota. Organisaatiot rakennetaan uudestaan ja katsotaan, mihin niitä resursseja oikeasti vaaditaan. Haastattelut läpi ja katsotaan kokoonpano, että mitkä positiot saadaan täytettyä. Minun alaisesta lähtien. Johtajien paikat tulisivat avoimeen hakuun, luonnollisesti. Haastattelut tekisi ulkopuolinen taho, jolla on tietotaito terveydenhoidosta ja kuinka liittää kyseinen positio terveydenhoitoon. Johtajina voi olla myös joku muu kuin terveydenhoitoalan ammattilainen, esimerkiksi kauppatieteistä valmistunut ammattijohtaja tai jokin muu edistyksellisesti johtanut henkilö. Aivan turha tulla mussuttamaan, että pitäisi tietää jotain myös johdettavasta alasta, höpön höpö. Kunhan osaat henkilöstöjohtamisen ja ymmärrät pääsääntöisesti, mitä johdetaan ja miksi. Saat alaisesi sitoutettua työntekoon ja pidettyä motivaation korkealla.
Mitä alemmaksi mennään organisaatiossa niin siinä vaiheessa tulee sotealan ammattitaito enemmän kyseeseen. Lääkärit ovat lääkäreitä, sairaanhoitajat sairaanhoitajia, lähihoitajat lähihoitajia, johtajat ja esimiehet ovat johtajia ja esimiehiä. Jo sairaanhoitajien lähiesimies voisi johtaa ilman tasan tarkkaista tietoa, mitä sairaanhoitaja tekee. Tietää heidän työtoimenkuvan, mutta ei ole tietoinen miten piikitetään tai vastaavaa. Täten he ei ainakaan sotkeutuisi siihen, mitä sairaanhoitajat tekevät, vaan keskittyvät siihen henkilöstöhallintoon niin kuin heidän pitäisi. Antaa sairaanhoitajien tehdä oma työnsä ja esimies turvaa sen työrauhan.
Jos olen mediasta saanut oikean käsityksen niin nykyään terveydenhoitoalalla on aivan liian pienet piirit ja aivan liian sulkeutunut järjestelmä. Siellä saattaa olla esimiehenä sairaanhoitajia ilman lisäkoulutuksia, joille olisi parempi olla siellä kentällä. Siellä saattaa olla esimiehenä lääkäreitä, joille on parempi olla siellä kentällä. Mitään väliä siitä, että oikeasti olisi myös sitä ulkopuolista näkemystä siitä, miten asiat voisi tehdä. Tässä tulee juuri se asenne, joka ratkaisee kaikessa tekemisessä. Sitä ei palkalla korjata.
Olen täsmälleen samaa mieltä. Amen.
Entinen sairaanhoitaja. Ehkä voisin palatakin hoitoalalle, jos tuollainen uudistus tulisi.
De Facto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla opettajalta murtui jalka, mutta hän tuli töihin joka päivä kainalosauvoilla, koska sijaista ei ollut 1/2 vuotta. Samassa työpaikassa yksi toinen henkilö, joka tekee istumatyötä, jäi samaisesta syystä sairauslomalle. Onpa kummalllista jotenkin?
No eipä sairastuneelle sijaisen järjestäminen ole varsinaisesti oma ongelma. Se on työnantajan ongelma. Paitsi jos on itse yrittäjä.
En tiedä asiasta sen enempää, mutta tämä henkilö kävi ratikalla töissä 1/2 vuotta murtuneen jalana kanssa, kun sijaan toinen jäi sairaslomalle (ei opettaja). No ongelmana on myös se, että joutuu irtisanotuksi, jos on kauhean paljon saikulla. Kyllä pomo ei millään haluaisi sijaista palkata, vaan on tosi äkäinen, jos on pois. Valittaa, ettei sijaisia ole. Mitä yleensä sitten tekee sellaisella opettajalla, joka on paljon pois (siis johto ajattelee). Ei ole siis minun ajatus.
Höpö höpö.
Jos lääkäri määrää saurauslomalle, niin silloin ei työpaikalle ole menemistä.
Julkiselta alalta ei ketään irtisanota sairauslomien takia, eikä pitäisi voida sanoa yksityiseltäkään, muuten kuin erikistapauksissa.
Olet väärässä. Lääkärin todistus ei ole mikään vapaalippu olla poissa töissä. Ja ennen kun kukaan huutaa vakuutuksista, nekin on voimassa.
Sarjasaikuttaminen on yksi tapa ottaa itse itselleen palkankorotusta.
Korotukset saatiin, itku alkoi taas noin kuukauden kuluttua. Hoitajien muisti on lyhyt kuin kissalla, joka kuolee mielestään nälkään vaikka söi kupin tyhjäksi viisi minuuttia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka se hoitajan palkka olisi nostettu pilviin, niin ihan yhtä lailla olisivat olleet sairauslomalla. Ei se palkka sitä asiaa yhtään miksikään muuta. Ainoa oikea tapa kaikille olisi se, että sairauslomapäivistä ei makseta palkkaa lainkaan tai max puolet normiperuspäiväpalkasta. Se estäisi turhat poissaolot.
Tuota, ei ole sellaista ammattia kuin hoitaja. Voidaan kyllä puhua hoitoalasta, noin yleensä, mutta esimerkiksi lähihoitaja tai sairaanhoitaja ovat ihan eri ammatteja.
Palkka vaikuttaa henkilöstön saatavuuteen ja alan vetovoimaan. Jos alalla on hyvä vetovoima, niin työvoimasta ei ole pulaa, ja riittävä henkilöstömäärä puolestaan vaikuttaa työoloihin.
Silloin kun itse vielä olin töissä hoitoalalla, niin olin loppuaikoina myös sairauslomilla, olin myös ihan uupumuksenkin vuoksi. Meidän yksikössä oli paljon sairauslomia ja työt kasaantuivat niille, jotka olivat paikalla, koska sijaisia ei saatu. Työ oli psyykkisesti ja eettisesti erittäin kuormittavaa. Oli pakko vaihtaa alaa, että en olisi menettänyt kokonaan työkykyäni.
Vierailija kirjoitti:
De Facto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla opettajalta murtui jalka, mutta hän tuli töihin joka päivä kainalosauvoilla, koska sijaista ei ollut 1/2 vuotta. Samassa työpaikassa yksi toinen henkilö, joka tekee istumatyötä, jäi samaisesta syystä sairauslomalle. Onpa kummalllista jotenkin?
No eipä sairastuneelle sijaisen järjestäminen ole varsinaisesti oma ongelma. Se on työnantajan ongelma. Paitsi jos on itse yrittäjä.
En tiedä asiasta sen enempää, mutta tämä henkilö kävi ratikalla töissä 1/2 vuotta murtuneen jalana kanssa, kun sijaan toinen jäi sairaslomalle (ei opettaja). No ongelmana on myös se, että joutuu irtisanotuksi, jos on kauhean paljon saikulla. Kyllä pomo ei millään haluaisi sijaista palkata, vaan on tosi äkäinen, jos on pois. Valittaa, ettei sijaisia ole. Mitä yleensä sitten tekee sellaisella opettajalla, joka on paljon pois (siis johto ajattelee). Ei ole siis minun ajatus.
Höpö höpö.
Julkiselta alalta ei ketään irtisanota sairauslomien takia, eikä pitäisi voida sanoa yksityiseltäkään, muuten kuin erikistapauksissa.
Olet väärässä. Lääkärin todistus ei ole mikään vapaalippu olla poissa töissä. Ja ennen kun kukaan huutaa vakuutuksista, nekin on voimassa.
Jos sairastunut on todettu työkyvyttömäksi, niin on. On täysin työnantajan murhe, löytyykö sairastuneen tilalle toista työntekijää vai ei.
Luehan vaikka vähän työsopimuslakia.
Vierailija kirjoitti:
Korotukset saatiin, itku alkoi taas noin kuukauden kuluttua. Hoitajien muisti on lyhyt kuin kissalla, joka kuolee mielestään nälkään vaikka söi kupin tyhjäksi viisi minuuttia sitten.
Korotukset tulevat kolmen vuoden sisällä. Toistaiseksi palkka ei ole noussut euroakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se korotus ole sellainen, että sen takia palaisin hoitotyöhön. Mietin myös että onkohan olemassa mitään rahaa, mikä riittäisi korvaukseksi siitä, että jaksaisi kuunnella tuollaista itseensä ja omaan ammattikuntaansa jatkuvasti suuntautuvaa vähättelyä ja halveksuntaa.
Pitäisi olla niin että ensimmäinen sairaspäivä on palkaton ja sitä pidempiin sairauksiin tarvitsee lääkärin todistuksen
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvett..? Hoitajathan saivat korotuksensa. Mitä ne vielä vinkuu?
Luet kirjoitettua tekstiä ja se miten sen päässäsi kuulet on ihan omaa mielikuvitustasi. Jos kuulet normaalissa neutraalissa tekstissä vinkunaa niin olet itse hoitoa vailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkeäkään en usko, että joku vaati häntä käymään töissä.
Kyllä vähän luulen, että oli pakko käydä töissä, koska hänelle ei olisi löytynyt sijaista. Firma olisi joutunut maksamaan opiskelijoiden kurssimaksut takaisin yms. Ei voi muuten ymmärtää, miksi kävi töissä. Voi tietenkin olla, ettei olisi elänyt sairausajan palkalla, koska se on kait vain 60 % palkasta. Ehkä ei uskaltanut myöskään sanoa pomolle, että jää saikulle.
Vierailija kirjoitti:
Ei palkka ratkaise työyhteisön ongelmia. Tämä nyt pitäisi kaikkien jo tietää. Ja eikö se punatukkainen nainen julistanut neuvottelujen päätteeksi, että voitto tuli. Laskivatko korotukset pieleen?
Joo, ei tullut korotuksia. Pelkkä huijaus koko homma. Ja kyllä tasa varmasti auttaisi, jos OIKEASTI palkkoihin tulisi kunnolliset korotukset, mutta jatkakaa vaan sinnikkäästi vikojen etsimistä muualta, ja ihmetelkää miksi hoitajia ei enää ole. Rahastahan se ei teidän mukaan voi olla kiinni. No ei sitten. Ei onneksi kuulu mulle enää millään tavalla. T.ex hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi se on sitten ongelma hoitoalalla, jos se ei ole ongelma opetusalalla. Ihan yhtä vaikeaa on sinne saada sijaista kuin hoitoalalle. Eikä ilman opettajaa tulla toimeen niin kuin ei hoitajakaan. Koko ajanhan maristaan, ettei löydy hoitajille sijaisia. Opettajia on lisäksi koulussa vain yksi luokkaa kohden, eikä koululla ole mitään opettajareserviä, joka odottaa, jospa löytyisi sijaisuus.
De Facto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
De Facto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Jos sairastunut on todettu työkyvyttömäksi, niin on. On täysin työnantajan murhe, löytyykö sairastuneen tilalle toista työntekijää vai ei.
Kyllä voin lukea työsopimuslakia, mutta kun asioita tehdään myös sillä salaa pöydän alla. Kyllä epämukavista ihmisistä osataan hankkiutua eroon. Kyllä keinot keksitään..... tai tehdään olo oikein epämukavaksi yms.
Tällä palstalla valitettiin tässä juuri vähän aikaa, kuinka huonoja opettajat ovat. Miten sitten löytyy sijaisia, jos vakkaritkin on niin huonoja, että aiheuttavat maalle katastrofin. No se ainakin on huono juttu, jos opettaja on koko ajan saikulla ja paikalla on joku vaihtuva sijainen, joka ei tunne oppilaita lainkaan. Tekee työtä kuin liukuhihnalla.
Olis kyllä kiva jos kaikki matalapalkkalaiset saisi korotuksia, mutta olen ymmärtänyt ettei rahaa riitä kaikille?
Ymmärrän että koetaan väsymystä, olisiko kuitenkin lisälomat enemmän tarpeen kuun lisäpalkka?
T. Erityisope yläkoulussa 2280e/kk ja saan hien päälle jo ekalla tunnilla pitäessä oppilasta hallinnassa ja päivän aikana 8-16 ei ole kuin yksi vessatauko
Vierailija kirjoitti:
De Facto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
De Facto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Kyllä voin lukea työsopimuslakia, mutta kun asioita tehdään myös sillä salaa pöydän alla. Kyllä epämukavista ihmisistä osataan hankkiutua eroon. Kyllä keinot keksitään..... tai tehdään olo oikein epämukavaksi yms.
Miksi sitten niitä epämukavia pitäisi sietää?
Vierailija kirjoitti:
Olis kyllä kiva jos kaikki matalapalkkalaiset saisi korotuksia, mutta olen ymmärtänyt ettei rahaa riitä kaikille?
Ymmärrän että koetaan väsymystä, olisiko kuitenkin lisälomat enemmän tarpeen kuun lisäpalkka?
T. Erityisope yläkoulussa 2280e/kk ja saan hien päälle jo ekalla tunnilla pitäessä oppilasta hallinnassa ja päivän aikana 8-16 ei ole kuin yksi vessatauko
En voi muuta sanoa kuin että voi ihmisparkaa. Kauhea oppilasporukka ja siinä sitten yrität heille opettaa. Miten Marin puhuu, että jokaisella pitäisi olla vähintään 3.000 euron kuukausipalkka. Tuo 2.280 euroahan on paljon alle sen.
Hetkeäkään en usko, että joku vaati häntä käymään töissä.