Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisu, 11, moikkaa hymyillen vieraita ihmisiä "Onneksi en saanut tuollaista lasta", sanoi rouva pojan äidille lounaalla

Vierailija
14.12.2022 |

https://yle.fi/a/74-20007527

Miten on mahdollista että tällaista tapahtuu Suomessa v.2022? Luulisi nyt että ollaan opittu siitä kuinka erilaisia ihmisiä on olemassa ja kaikki pitää hyväksyä.

Kommentit (191)

Vierailija
61/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko nimitteli yhteiskunnan elätiksi,kun uuvuin aikoinaan kokonaan työssä,jossa aina lisättiin taakkaa. Uusia suunnitelmia,ei niihin lisää työaikaa,vaan entisten lisäksi vain. Tein työtäni 16v ja pidin siitä,pärjäsin siinä hyvin.

Ei kukaan vieras ole niin raaka ollut minulle,kuin tämä sisko.

Käly kirjoitteli Kuopiosta kyllä haukkumakirjeitä,hyvä kun kotiinsa ehti,kun kirje jo tuli. Oli nälässä pidetty jne. Kahdet kahvit joi suolaisen ja makean kanssa. Noin parin tunnin ajomatka oli kotiinsa ja oli vain muutaman tunnin vierailu.. Siitä päästiin kun korona vapahti noista vierailuista. Päätimme kyllä,että että enää ei tule meille,jos ei mukana tule viisampaa valvojaa näkemässä niitä kauheuksia,mitä tuolle tehdään meillä. Siskonsa käski meidän hakea omenia mökiltään,niitä haettiin pussillinen ja paljon jäi puihin. Näistä sitten tämä sama haukkui minut mieheltäni salaa,naikkonen, jolle koko asia ei kuulunut ollenkaan. Tälle naiselle vielä oltiin tuomassa 125km päästä rahdattu piano päästä omalla autollamme,sitä tuotiin silloin. Ja kannettiin toiseen kerrokseen.. Ei maksanut mitään tuonnista,ei edes bensaa,vain haukkumalla palkitsi meidät.

Vierailija
62/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityislapsen vanhempana sitä joskus toivoo, että joku analfabeetti tulee laukomaan tuollaisia kommentteja, jotta voi ottaa sen verbaaliseen käsittelyyn. Kun ei oikein nakkikiskan jonoonkaan ehdi tappelemaan.

Siinä sitten erityislapsi katsoo vieressä kun erityisvanhempi saa erityiskäsittelyä. Onpahan kotona sitten yhteistä erityiskeskusteltavaa ja pohdittavaa mitä molemmat eritysperheessä voisivat tehdä erityisen toisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku lapsi moikkaa mua hymyillen, mä hymyilen ja moikkaan takaisin. Tuollaiset vanhat eukot on just pahimpia vihaajia.

Eihän se mitään vihannut. Sanoi, että ymmärtää jotain ja ei itse halua vammasta lasta. En minäkään halua vammasta lasta.

Menisitkö töksäyttämään tuollaisen vammaisen lapsen äidille, että onneksi minulla ei ole vammaista lasta?

jos se rasittava kakara jankuttaa siinä vieressä huutamalla, niin varmasti sanoisin

No onko iso ongelma vaikka poistua paikalta? Ei tarvitse siinä olla pilaamasta muiden päivää vielä lisää..

Vierailija
64/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kun ADHD-lapseni ovat olleet villejä, huutaneet ja tapelleet julkisissa kulkuneuvoissa, koulun juhlissa, ovat jotkut ihmiset suuttuneet ja sanoneet lapsille, että pitäisi olla hiljaa. Osa aikuisista on menettänyt hermot ja huutanut lapsille."

Tietenkin tuollainen häiritsee muita. Ei ADHD ole mikään syy jättää kasvattamatta

Häh? Tiiäksä mikä ON adhd? No et varmaan, sillä toi ei ole kasvatuksesta kiinni vaan psyykkisestä häiriöstä.

Ei oikeuta muiden häiriköintiä ja melskaamista julkisella paikalla. Varsinkin koulun juhlien pilaaminen tekee pahan mielen kaikille kun esityksien eteen on nähty kovasti vaivaa, harjoiteltu ja jännitetty

Vierailija
65/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaa kertaa varten valmis kommentti rouvalle: "Minäkin olen tyytyväinen, ettette ole lisääntynyt."

Vierailija
66/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis joku harmiton (ehkä huomiota herättävä) tilanne jonkun erityistarpeisen lapsen kanssa kaupassa joka kestää sen 10 min... arvatkaa millaista se on sitten äidillä?? Kun ei mieti tilannetta nenäänsä pidemmälle ei ymmärräkään miten rankkaa se on. 24/7 hoitaa lasta joka ei ole kuin muut lapset. Äiti ei ole valinnut häntä tänne eikä lapsi ole valinnut omia erityispiirteitään itselleen. Joten mitkään tuollaiset kommentit eivät ainakaan helpota tilannetta. Parempi olisi pitää vaan mölyt mahassansa.

No siellä ultrassa sen asian olisi voinut ratkaista.

Äärettömän itsekästä tuoda maailmaan näitä henkilöitä jotka eivät koskaan maksa veroja ja joita muut joutuvat elättämään.

Vierailija
67/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityislapsen vanhempana sitä joskus toivoo, että joku analfabeetti tulee laukomaan tuollaisia kommentteja, jotta voi ottaa sen verbaaliseen käsittelyyn. Kun ei oikein nakkikiskan jonoonkaan ehdi tappelemaan.

Siinä sitten erityislapsi katsoo vieressä kun erityisvanhempi saa erityiskäsittelyä. Onpahan kotona sitten yhteistä erityiskeskusteltavaa ja pohdittavaa mitä molemmat eritysperheessä voisivat tehdä erityisen toisin.

Älä viitsi yrittää, kun et vain osaa.

Vierailija
68/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisimpa kaltaisesi erityisosaaja.

Vierailija
69/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis joku harmiton (ehkä huomiota herättävä) tilanne jonkun erityistarpeisen lapsen kanssa kaupassa joka kestää sen 10 min... arvatkaa millaista se on sitten äidillä?? Kun ei mieti tilannetta nenäänsä pidemmälle ei ymmärräkään miten rankkaa se on. 24/7 hoitaa lasta joka ei ole kuin muut lapset. Äiti ei ole valinnut häntä tänne eikä lapsi ole valinnut omia erityispiirteitään itselleen. Joten mitkään tuollaiset kommentit eivät ainakaan helpota tilannetta. Parempi olisi pitää vaan mölyt mahassansa.

Äärettömän itsekästä tuoda maailmaan näitä henkilöitä jotka eivät koskaan maksa veroja ja joita muut joutuvat elättämään.

Mahtuuko siihen vajakkikalloon, että vain pieni osa kehityshäiriöistä näkyy raskausaikana?

Vierailija
70/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä möläyttäjämummelin kanssa, mutta sen verran minulla on käytöstapoja, että en menisi tuollaista kenellekään sanomaan.

On muuten tosi ärsyttävää, kun näiden ihastuttavan erityisten annetaan meluta ja rikkoa kaikki. Pitää vaan ymmärtää, ymmärtää ja ymmärtää ja ihailla, kun erilaisuus on rikkaus. Oikeuksiakin on paljon, mutta velvollisuudet? Eihän erityiseltä voi mitään vaatia. Meneehän siinä hermot.

Vierailija
71/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku lapsi moikkaa mua hymyillen, mä hymyilen ja moikkaan takaisin. Tuollaiset vanhat eukot on just pahimpia vihaajia.

Eihän se mitään vihannut. Sanoi, että ymmärtää jotain ja ei itse halua vammasta lasta. En minäkään halua vammasta lasta.

Menisitkö töksäyttämään tuollaisen vammaisen lapsen äidille, että onneksi minulla ei ole vammaista lasta?

jos se rasittava kakara jankuttaa siinä vieressä huutamalla, niin varmasti sanoisin

Kärsitkö ääniyliherkkyydestä, assosiaalisesta personaallisuushäiriöstä vai oletko yksinkertaisesti tollo?

olen allerginen kasvattamattomille kakaroille. uskotko vai pitääkö minun hakea diagnoosi. sinäkin hait kakarallesi adhd diagnoosin, että sait tekosyyn jättää se kasvattamatta

Vierailija
72/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätellen siitä, ettet osaa edes kirjoittaa, se olisi varmasti kohdallasi melkoinen askel ylöspäin.

Nimim. vuosiansiot 100k€.

Vierailija
73/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen siitä saa, kun syö mt-pillereitä raskausaikana

Vierailija
74/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt loukkaannuin. Olen vanha eukko.

Olen usein hommissani pihalla. Tiellä kulkee erivärisiä lapsia ja eri tavalla muuten erilaisia ja ihan tavallisia lapsia.

Monet heistä heilauttavat kättään ja moikkaavat.

Vastaan aina ja sanon jonkun ystävällisen sanan ja näin meidän,läähipiirisämme täällä tekevät kaikki vanhat eukot, nuorista en tiedä.🤯😈

Vierailija
75/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärsitkö ääniyliherkkyydestä, assosiaalisesta personaallisuushäiriöstä vai oletko yksinkertaisesti tollo?

olen allerginen kasvattamattomille kakaroille. uskotko vai pitääkö minun hakea diagnoosi. sinäkin hait kakarallesi adhd diagnoosin, että sait tekosyyn jättää se kasvattamatta

Joku tarina tämänkin ihmisen takana on. Voi puuttua diagnoosi tai kaksi.

Vierailija
76/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätellen siitä, ettet osaa edes kirjoittaa, se olisi varmasti kohdallasi melkoinen askel ylöspäin.

Nimim. vuosiansiot 100k€.

Miksi erityisosaaja näppäilee tuollaisilla karkkirahoilla.

Nimim. sijoituksissa 10Miljoonaa €

Vierailija
77/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kehitysvammat eivät näy ultrassa. Kaikki kehitysvammat eivät tule raskausaikana. Onko tarpeeksi yksinkertaisesti selitetty sinulle?

Vierailija
78/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku tarina tämänkin ihmisen takana on. Voi puuttua diagnoosi tai kaksi.

Normaalin rajoissa matala ÄO ja kusipäisyys yhdessä tai erikseen eivät ole dg:n perusteita.

Vierailija
79/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä möläyttäjämummelin kanssa, mutta sen verran minulla on käytöstapoja, että en menisi tuollaista kenellekään sanomaan.

On muuten tosi ärsyttävää, kun näiden ihastuttavan erityisten annetaan meluta ja rikkoa kaikki. Pitää vaan ymmärtää, ymmärtää ja ymmärtää ja ihailla, kun erilaisuus on rikkaus. Oikeuksiakin on paljon, mutta velvollisuudet? Eihän erityiseltä voi mitään vaatia. Meneehän siinä hermot.

Jos olisin ollut tuon lapsen äiti, niin olisin sanonut, ettei tarvitse häävi olla, että pääsee sanomaan.

T. Loukkaantunut vanha ämmä

Vierailija
80/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Luulisi nyt että ollaan opittu siitä kuinka erilaisia ihmisiä on olemassa ja kaikki pitää hyväksyä."

Miltä vaikuttaa tämän palstan annin perusteella?

Luulisin että tuo kertomuksen rouva on hyvä esimerkki erilaisesta ihmisestä. Se että joku käyttäytyy noin on jo todiste. Päältä ei näe minkälainen mielenterveydellinen, neurologinen tai muu vamma tai sairaus jollakulla on. Hyvinkin nuori voi sairastaa vaikka otsalohkoa rappeuttavaa estoihin ja käytökseen vaikuttavaa dementiaa. Äidin on ymmärrettävästi järkyttävää ja vaikeaa kuulla tuollaista jos on kuvitellut keskustelevansa ns. normaalin ihmisen kanssa, mutta kannattaa miettiä tarkemmin ennen kuin alkaa kehitellä jotain elinikäistä tuskaa loukatuksi tulemisesta.

Oman erityiseni kanssa mietittiin, että kun kukaan ei ole täydellinen, jokaisella on joku vika tai vamma. Toisilla se näkyy päällepäin, toisilla sen huomaa vasta/heti kun ao. avaa suunsa. Rouva kuulunee jälkimmäiseen joukkoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä