Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisu, 11, moikkaa hymyillen vieraita ihmisiä "Onneksi en saanut tuollaista lasta", sanoi rouva pojan äidille lounaalla

Vierailija
14.12.2022 |

https://yle.fi/a/74-20007527

Miten on mahdollista että tällaista tapahtuu Suomessa v.2022? Luulisi nyt että ollaan opittu siitä kuinka erilaisia ihmisiä on olemassa ja kaikki pitää hyväksyä.

Kommentit (191)

Vierailija
21/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi kaveri, jolla on mm. ADHD:tä sairastava 7-vuotias kummilapsi. Lapsi on välillä tosi rasittava eikä osaa aina käyttäytyä, mutta ei ole koskaan väkivaltainen eikä edes hauku ketään erityisen pahasti.

Kävin kerran kaverini ja tämän lapsen kanssa ruokakaupassa kun lapsi sai energiakohtauksen, jonka aikana se hyppi ja pomppi villisti, huitoi käsillään ilmaa ja huusikin välillä. Joku täysin vieras nainen tuli sanomaan lapsen kuullen, että mitä me oikein ajatellaan kun liikutaan ihmisten ilmoilla tuollaisen hirviön kanssa. Lapsi alkoi sen kuullessaan itkeä, mutta nainen vain kääntyi ja lähti pois. Surulista, ettei edes aikuiset osaa käyttäytyä yhtään paremmin.

Kyllä terveet aikuiset osaa. Naisella oli itselläänkin vaan selvästi rajoitteita, ainakin mt-puolella. Voi olla toki vaikka autistikin, nehän saattaa töksäytellä mitä sattuu.

Vierailija
22/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tottahan se on, kuka oikeasti haluaa vammaisen lapsen ?? ADHD on usein ihan jo siitä ravinnosta kiinni ja usein vain "syy" omalle laiskuudelle kasvattaa lasta.

Vammainen lapsi on taakka muille, itselleen ja yhteiskunnalle, mutta jos sellainen on pakko synnyttää vielä nykyaikana maailmaan niin voisi pitää huolta että ne häiritse muita.

No sinulla on siis sitten pokkaa sanoa samalla tavalla kuin tämä ajattelematon rouva? Pitääkö kaikki erityislapset sulkea jonnekin laitokseen pois ns, "normaalien" ihmisten silmiltä... nykyään se ei ole mahdollista, eikö vammaisilla lapsilla ole samat oikeuden kuin muillakin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jutun tänään päivällä. Osa siinä kerrotuista tapauksista on suorastaan julmia. Hirveää ajatella, että keskuudessamme liikkuu ihmisiä, jotka suhtautuvat noin lapsiin. Hyvä kuitenkin että ilmiöstä puhutaan.

Vierailija
24/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
25/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika suuri osa ihmisistä on samaa mieltä tuon rouvan kanssa, mutta ei silti sano mitään.

Alaspeukuttajat haluavat itselleen vammaisen lapsen?

Et muuta vaihtoehtoa keksi, oletko jotenkin heikkolahjainen?

Vierailija
26/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi tämå rouva purkaa omaa pahaa oloaan viattomaan. Asennevammaisia riittää. Miksei voi vaan moikata iloisesti takaisin - eikö siitä tulisi hyvä olo kummallekkin? T. Rouva 50+

Vierailija
27/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku lapsi moikkaa mua hymyillen, mä hymyilen ja moikkaan takaisin. Tuollaiset vanhat eukot on just pahimpia vihaajia.

Eihän se mitään vihannut. Sanoi, että ymmärtää jotain ja ei itse halua vammasta lasta. En minäkään halua vammasta lasta.

Vierailija
28/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opittu?

Ei tarvitse kun lukea av-palstaa, niin pian ymmärtää, ettei mitään ole opittu, vaikka Suomessa ilmainen koulutus ja sivistys.

Tänään taas julkaistiin uusi tutkimus vihapuheesta ja ei uskoisi, että eletään sivistysvaltiossa ja jotain olisi opittu. Ja persuthan ne siellä.

https://yle.fi/a/74-20008452

29/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kun ADHD-lapseni ovat olleet villejä, huutaneet ja tapelleet julkisissa kulkuneuvoissa, koulun juhlissa, ovat jotkut ihmiset suuttuneet ja sanoneet lapsille, että pitäisi olla hiljaa. Osa aikuisista on menettänyt hermot ja huutanut lapsille."

Tietenkin tuollainen häiritsee muita. Ei ADHD ole mikään syy jättää kasvattamatta

Häh? Tiiäksä mikä ON adhd? No et varmaan, sillä toi ei ole kasvatuksesta kiinni vaan psyykkisestä häiriöstä.

𝐓𝐲𝐲𝐩𝐩𝐢 ❤💅

Vierailija
30/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulle on todella vaivaannuttavaa jos joku kehitysvammainen alkaa toistelemaan nyt vaikka tervehdystä tuntemattomille. Usein näin aiemmin kaupassa sellainen tyyppin joka heilutti kättään ja suurinpiirtein huuti tervehdyksen kaikille vastaantulijoille. Toinen on että usein näitä eritavoin rajoitteisia ihmisiä saa odotella kaupassa kun ei meinaa ostosten tekemisestä ja kassalla asioinnista tulla mitään.

Ymmärrän kyllä etteivät tarkoita varmaan pahaa eivätkä mahda itselleen mitään, mutta silti...

Ei hyvänen aika...Rajoitteisia ihmisiä saa odotella etc.

Ja ihan vaivaannuttavaa? Missä komerossa sinut on kasvatettu? Häpeäisit mielipiteitäsi. Sitä elämää ei voi hallita, omaa tai läheisten toimintakykyä pitää itsestäänselvyytenä koskaan. Tulet todennäköisesti huomaamaan tämän kunhan saat elämänkokemusta rutkasti lisää.

Vierailija
31/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kun ADHD-lapseni ovat olleet villejä, huutaneet ja tapelleet julkisissa kulkuneuvoissa, koulun juhlissa, ovat jotkut ihmiset suuttuneet ja sanoneet lapsille, että pitäisi olla hiljaa. Osa aikuisista on menettänyt hermot ja huutanut lapsille."

Tietenkin tuollainen häiritsee muita. Ei ADHD ole mikään syy jättää kasvattamatta

Häh? Tiiäksä mikä ON adhd? No et varmaan, sillä toi ei ole kasvatuksesta kiinni vaan psyykkisestä häiriöstä.

^ Olisiko kuitenkin neurologisesta häiriöstä?

Vierailija
32/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku lapsi moikkaa mua hymyillen, mä hymyilen ja moikkaan takaisin. Tuollaiset vanhat eukot on just pahimpia vihaajia.

Eihän se mitään vihannut. Sanoi, että ymmärtää jotain ja ei itse halua vammasta lasta. En minäkään halua vammasta lasta.

Niin mutta on epäkohteliasta sanoa noin, varsinkin hänen äidilleen... se on henkilökohtaista. Ei se ainakaan muuta tilannetta parempaan suuntaan. Joillekin asioille ei mahda mitään.

Vierailija
33/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä.

T: itsekin ADHD

Vierailija
34/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vammaiset sikiöt pitäisi pakko abortoida.

Pahinta mitä ihmistä voi kohdata, ei ole vammaisuus tai sairaus, kun niihin saa apua, vaan asennevamma ja ilkeys, ne ovat luonteenpiirteitä, johon ei ole edes lääkettä ja aiheuttavat ympäristölle ja muille paljon pahaa ja kärsimyksiä. Ja heitäkin on vain siedettävä.

Vierailija
35/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse onkin siitä että, pitääkö mielipiteensä mennä kertomaan ventovieraalle ihmiselle? Pyytämättä?

Käytöstapojen puutteesta on kyse. Ei tällä lapsella ja äidil,ä vaan tällä henkilöllä joka katsoo asiakseen mennä kertomaan se ventovieraalle.

Toimitko itsekin noin?

Vierailija
36/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ajattelee, että tuota voi mölytä kIkille vastaantulijoille, on oltava jonkinmoisia kognitiivisia haasteita itsellään.

Vierailija
37/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulle on todella vaivaannuttavaa jos joku kehitysvammainen alkaa toistelemaan nyt vaikka tervehdystä tuntemattomille. Usein näin aiemmin kaupassa sellainen tyyppin joka heilutti kättään ja suurinpiirtein huuti tervehdyksen kaikille vastaantulijoille. Toinen on että usein näitä eritavoin rajoitteisia ihmisiä saa odotella kaupassa kun ei meinaa ostosten tekemisestä ja kassalla asioinnista tulla mitään.

Ymmärrän kyllä etteivät tarkoita varmaan pahaa eivätkä mahda itselleen mitään, mutta silti...

:D On sulla ongelmat, siis voi hyvä luoja

Vierailija
38/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika suuri osa ihmisistä on samaa mieltä tuon rouvan kanssa, mutta ei silti sano mitään.

Alaspeukuttajat haluavat itselleen vammaisen lapsen?

Onkohan sinun käsityskyvyssä jotain ongelmaa?

Vierailija
39/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, jos on nykyään pakko jotenkin puskea maailmaan niitä vammaisia lapsia, niin kyllä ne voi pitää sitten poissa muiden silmistä kun on kerran väen vängällä sellaisen itse halunnut vaikka olisi voinut abortoidakin ja sitten valitetaan kun on raskasta, ei ole muiden murhe eikä muiden rasite.

Jos et olisi niin yksinkertainen ja miettisit niin kaikkia neurologisia ongelmia ei tosiaan nähdä ultrassa. Downin syndrooman voi (niskan paksuudesta). Joten syntyvä lapsi voi olla neurologisilta toimiltaan arpapeliä. Sitä ei voi ennustaa millainen lapsi syntyy. Lapsi voi syntyä myös vammaiseksi synnytysklmplikaatioiden vuoksi.

Vierailija
40/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On törkeää mennä laukomaan mielipiteitään tuntemattomille ihmisille. Esim. onneksi mulla ei oo tuollaista lasta.

On myös törkeää kysellä kenenkään henkilökohtaisia asioita. Esim. miksi tuo lapsi on tuollainen?

Se, että joku on vammainen, ulkomaalainen tai muuten vain erilainen, ei oikeuta kyselemään häneltä henkilökohtaisia asioita.

Miksi sitä ja miksi tätä.

Kukaan meistä ei pitäisi tuollaisesta tungettelusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä