Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisu, 11, moikkaa hymyillen vieraita ihmisiä "Onneksi en saanut tuollaista lasta", sanoi rouva pojan äidille lounaalla

Vierailija
14.12.2022 |

https://yle.fi/a/74-20007527

Miten on mahdollista että tällaista tapahtuu Suomessa v.2022? Luulisi nyt että ollaan opittu siitä kuinka erilaisia ihmisiä on olemassa ja kaikki pitää hyväksyä.

Kommentit (191)

Vierailija
101/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäasiallisuus ja ilkeys erikseen, mutta musta Suomessa ei kerro mitään jos ei jokainen vastaantulija tervehdi takaisin kun tuntematon moikkaa. Itselle esim. olisi niin odottamaton tilanne että todennäköisesti menisin ohitustilanteen ajaksi ihan lukkoon ja sitten tuntuis jo hölmöltä huudella moita perään...

Vierailija
102/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olisin sanonut että haista sinä ämmä Vttu! tuolle katkeralle akalle, jonka oli kaupassa ihan pakko sanoa ilkeästi tuolle ystävällisesti moikkaavalle kehitysvammaiselle.

Ei noin luokatonta käytöstä tarvitse keneltäkään sietää ja tuo jos mikä oli siltä akalta huonoa käytöstä! Siis pöyristyttävää - millainen ihminen oikein tulee sanomaan toiselle noin päin naamaa?

Tai sit olisi voinut sanoa, että voi kunpa sinun vanhempasi olisivat älynneet tehdä abortin ennen kuin sinä synnyit, katkera ämmä. Olisimme jääneet paitsi tuollaisia pahoja ihmisiä ja maailma olisi parempi paikka.

Luitko sä mitään muuta kuin otsikon?! Eihän tuollaista "akkaa" ole/ollut edes olemassakaan :D

P.s. saman olisin minä voinut sanoa sinun äidillesi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tuon kommentin sanoneella naisella ei tosiaan ole lapsia. Nehän olisivat äitinsä tavoin ihan tunnevammaisia.

Juuri näin! Eipä olisi häävi kasvattaja, kun itsekin on niin kieroon kasvanut.

Ettepä te itse näytä kasvaneen yhtään sen suorempaan. Toivottavasti teilläkään ei ole lapsia.

Vierailija
104/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hävettää pohjois-savolaisena. Törkeää käytöstä.

Tuo loukannut ja ikävästi kommentoinut kertoi eniten itsestään.

Oi, hyvät, kohteliaat ja tahdikkaat käytöstavat kunniaan.

Vierailija
105/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika suuri osa ihmisistä on samaa mieltä tuon rouvan kanssa, mutta ei silti sano mitään.

Alaspeukuttajat haluavat itselleen vammaisen lapsen?

Et muuta vaihtoehtoa keksi, oletko jotenkin heikkolahjainen?

Ovat eri mieltä siitä, että ihmiset eivät tyypillisesti halua itselleen vammaista lasta. Mitä muita vaihtoehtoja tuohon pitäisi keksiä?

Vierailija
106/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäasiallisuus ja ilkeys erikseen, mutta musta Suomessa ei kerro mitään jos ei jokainen vastaantulija tervehdi takaisin kun tuntematon moikkaa. Itselle esim. olisi niin odottamaton tilanne että todennäköisesti menisin ohitustilanteen ajaksi ihan lukkoon ja sitten tuntuis jo hölmöltä huudella moita perään...

Mä moikkaan aina jokaiselle joka moikkaa ja sitten rupean jälkikäteen miettimään, tunnenko ton??

Vierailija
107/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa tilanteissahan voi kovaan ääneen kertoa lapselle, ettei kaikki vammat näy ulospäin. Rouvalla voi olla esimerkiksi muistisairaus tai muu mielenterveydellinen häiriö, joka saa möläyttelemään asioita, jotka ovat muiden mielestä epäkohteliaita. Jotkut ihmiset ovat myös vaan epäkohteliaita ilman syytä.

Mielestäni hyvä vastaus, koska se on neutraali ja mahdollisesti totuuden mukainen selitys lapselle, mutta möläyttelijää se saattaa loukata, jos kerran vammaisuus tai sairaus on sellainen kirous.

Vierailija
108/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi kaveri, jolla on mm. ADHD:tä sairastava 7-vuotias kummilapsi. Lapsi on välillä tosi rasittava eikä osaa aina käyttäytyä, mutta ei ole koskaan väkivaltainen eikä edes hauku ketään erityisen pahasti.

Kävin kerran kaverini ja tämän lapsen kanssa ruokakaupassa kun lapsi sai energiakohtauksen, jonka aikana se hyppi ja pomppi villisti, huitoi käsillään ilmaa ja huusikin välillä. Joku täysin vieras nainen tuli sanomaan lapsen kuullen, että mitä me oikein ajatellaan kun liikutaan ihmisten ilmoilla tuollaisen hirviön kanssa. Lapsi alkoi sen kuullessaan itkeä, mutta nainen vain kääntyi ja lähti pois. Surulista, ettei edes aikuiset osaa käyttäytyä yhtään paremmin.

Se todellinen hirviö on tuo nainen. Ihan hirveä olo tuli lapsen puolesta tuosta.

Vierailija
109/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulle on todella vaivaannuttavaa jos joku kehitysvammainen alkaa toistelemaan nyt vaikka tervehdystä tuntemattomille. Usein näin aiemmin kaupassa sellainen tyyppin joka heilutti kättään ja suurinpiirtein huuti tervehdyksen kaikille vastaantulijoille. Toinen on että usein näitä eritavoin rajoitteisia ihmisiä saa odotella kaupassa kun ei meinaa ostosten tekemisestä ja kassalla asioinnista tulla mitään.

Ymmärrän kyllä etteivät tarkoita varmaan pahaa eivätkä mahda itselleen mitään, mutta silti...

Nämä paheksumasi ihmiset ovat syntyneet sellaisiksi ja koettavat parhaansa mukaan sopeutua sääntöihin vaikkei se ole helppoa eikä aina onnistukkaan. Joku heitä sympatiseeraa ja moikkaa takaisin ja se hyvä fiilis voi pelastaa koko viikon, tai enemmänkin kun monet on vain katsoneet vaivaantuneena kengän kärkiään tai muovilevyä käsissään.

Se että fiksu aikuinen pakenee tätä todellisuutta sormella hiveltävän muovilevyn somemaailmaan podikuulokkeet korvilla kengän kärkiään kävellessään tuijottaen on vielä valittavissa. Tähän tämä cancel-kulttuuri onkin tullut, kun kielletään elävä ympärillä oleva elämä omalta osaltaan pois vastuusta, niin oma hyvinvointi tulee narsistiseen fokukseen= minun kaupasa käynti ei saa häiriintyä, en halua kuulla rajoitteisen ihmisen ääntä koska minä olen parempi ihminen. Ehkä sinäkin haluat joskus ylittää platkun  ja tuntea miten elämä voi olla värikästä kuten tervehtiä tuntematonta lasta, auttaa vanhuksen tien yli tai hymyillä kun naapurin koira kakkaa taas oman aidan varteen.

Tässä on korostettu ymmärtämistä vuosikymmeniä, mutta monen ymmärtäminen yhä pitäisi lähteä omasta itsestään mitä siinä on ja mitä siihen voi kehittää.

Vierailija
110/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, joka valitti, että hänen adhd -poikansa saavat ikäviä ja negatiivisia katseita julkisissa kulkuvälineissä äänekkyytensä ja levottommuutenaa takia, niin.... huhhuh. Eikö muka tajua, ettei muut ihmiset oikeasti halua eikä jaksa sellaista todistaa esim väsyneenä raskaan työpäivän jälkeen. Luulisi tuollaisten vanhemman, jos kenen ymmärtävän sen, että ne omat lapset saattavat olla tosi rasittavia kanssa matkustajien mielestä.

Vierailija
111/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulle on todella vaivaannuttavaa jos joku kehitysvammainen alkaa toistelemaan nyt vaikka tervehdystä tuntemattomille. Usein näin aiemmin kaupassa sellainen tyyppin joka heilutti kättään ja suurinpiirtein huuti tervehdyksen kaikille vastaantulijoille. Toinen on että usein näitä eritavoin rajoitteisia ihmisiä saa odotella kaupassa kun ei meinaa ostosten tekemisestä ja kassalla asioinnista tulla mitään.

Ymmärrän kyllä etteivät tarkoita varmaan pahaa eivätkä mahda itselleen mitään, mutta silti...

Että ihan joutuu hetken odottamaan joskus kaupassa vuoroaan.. on se kamalaa elämä joillekin. Joku kerta se voi sattua omalle kohdalle, että on se avustettava pyörätuolissa tai hidas vanhus jne, olisiko silloin muiden haukkumiset ym. ok?

Miten aikuisilta ihmisiltä puuttuu täysin empatia ja käytöstavat, tässä maassa on kuitenkin oppivelvollisuus niin luulisi edes jotain älliä löytyvän ihmisiltä. Eikö ihmisiä hävetä huono käytöksensä, sehän kertoo vain omasta sivistyksen ja muiden asioiden puutteesta.

Ainoa mikä pisti silmään jutussa oli muita häiritsevät adhd-lapset. Adhd voi olla syy käytökseen, mutta ei ole ok että vanhempi ei tee mitään vaan pilaa esim. esitykset kaikilta ja antaa lapsen pitkään riehua.

Vierailija
112/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hienoa jos osaavat edes moikata. Jotkut vain mölisevät.

Vierailija
113/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että ihan joutuu hetken odottamaan joskus kaupassa vuoroaan.. on se kamalaa elämä joillekin. Joku kerta se voi sattua omalle kohdalle, että on se avustettava pyörätuolissa tai hidas vanhus jne, olisiko silloin muiden haukkumiset ym. ok?

Miten aikuisilta ihmisiltä puuttuu täysin empatia ja käytöstavat, tässä maassa on kuitenkin oppivelvollisuus niin luulisi edes jotain älliä löytyvän ihmisiltä. Eikö ihmisiä hävetä huono käytöksensä, sehän kertoo vain omasta sivistyksen ja muiden asioiden puutteesta.

Ainoa mikä pisti silmään jutussa oli muita häiritsevät adhd-lapset. Adhd voi olla syy käytökseen, mutta ei ole ok että vanhempi ei tee mitään vaan pilaa esim. esitykset kaikilta ja antaa lapsen pitkään riehua.

Miksi säkään et osaa lukea? Suu vaahdossa vaan vauhkoot.

Eihän tuo ihminen ole haukkunut ketään tai ole käyttäytynyt mitenkään huonosti.

Vierailija
114/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle autisminkirjon lapselle on yksi vastaantulija, vanha eukko huutanut että ole sinä siinä hiljaa kun moikkasi häntä kaksi kertaa. Mikä hirveä rikos. Sanoin kovaan ääneen, että Suomessa pitää aina muistaa olla hiljaa ettei kukaan vaan häiriinny.

Lapsen sukulainen on sanonut meille, että toi on kyllä aivan hirveää vanhemmille (siis lapsi). Emme ole enää tekemisissä.

Vierailija
115/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi säkään et osaa lukea? Suu vaahdossa vaan vauhkoot.

Eihän tuo ihminen ole haukkunut ketään tai ole käyttäytynyt mitenkään huonosti.

1 osa kommentista koski lainaamaani tekstiä, loppu juttua ja muita kommentteja yleisemmin. Pitäisikö itsesi opetella ymmärtämään lukemasi? Eikä tarvitse käyttäytyä huonosti, sivistymättömiä viestejäkin voi kommentoida.

Vierailija
116/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku lapsi moikkaa mua hymyillen, mä hymyilen ja moikkaan takaisin. Tuollaiset vanhat eukot on just pahimpia vihaajia.

nainen tarkoitti että onneksi ei ole vammaista lasta

Kai sille olisi voinut tokaista, että onneksi tuollainen nainen on jäänyt ilman minkäälaisia lapsia.

Vierailija
117/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teini 21 vuotta ja ei meille mitään olla sanottu. Hänellä keskivaikea kehitysvamma.

Sanoisin että rakastan mun poikia ja muuhun en vaihtaisi.

Ei pätkääkään kiinnosta muiden sanomiset.

Vierailija
118/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kauhea oli tuo aloituksen juttu. Lapsen kuullen sanoo tuollaista.

Minä sain ilkeitä kommentteja kaksosista. Ihan terveet ja kovasti toivotut, hoidoilla tehdyt kaksoset kyseessä. Eräs opiskeluaikojen kaveri oli kuullut että saimme kaksoset ja soitti sanoen "otan osaa". Sillä hetkellä hänestä tuli entinen kaveri.

Ja kerran olin eräässä tapahtumassa ja siellä vaihdoin kaksosvauvoilleni vaipat, niin yksi vanhempi muija toljottaa vieressä ja lausuu: "En _minä_ kyllä olisi kaksosia halunnut". Onneksi minulla hoksottimet pelasi ja tokaisin, ettei niitä kaikki saakaan.

Ei voi kuin ihmetellä ihmisten käytöstapoja.

Vierailija
119/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele kun täällä on niin paljon samanmielisiä ihmisiä kuin tuo möläyttelevä rouva... kertoo paljon palstan tasosta.

No tällähän tosiaan kokoontuu kaikki elämämkoululaiset, päihdeongelmaiset, mt-vaivaiset ja muuten vaan kovaa lapsuutta eläneet tai katkerat. Huomaa palstan keskusteluiden tasosta.

Tulee paha olo, jos tämän pastan jutuille perustaa ihmiskuvaansa.

Totta, ja moni noista luusereista spämmää ketjut täyteen esiintyen useana eri ihmisenä. :D

Ei todellakaan pidä ottaa palstan juttuja tosissaan, normielämässä ihmiset ovat ihan erilaisia mitä täällä.

Vierailija
120/191 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika suuri osa ihmisistä on samaa mieltä tuon rouvan kanssa, mutta ei silti sano mitään.

Niimpä. Oisko sen pitäny sanoa että "Olispa mullakin tuollainen lapsi!"?

Olisi vaan pitänyt turpansa kiinni. Katsos kun sillä lapsellakin on tunteet, vaikka vammainen onkin. Oletko sinäkin tuollainen möläyttelijä, joka luulee että hänen pitää päästä sanomaan mielipiteensä, vaikkei sitä kysytty?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi