Miten muka vartti päivässä siivousta riittää?
Mä oon kuullut tän moneen kertaan, että ylläpitosiivous ei vaadi enempää. Mulla meni just 40min ihan perussiivoukseen aamulla ja tiedän, että päivään vielä tulee mahtumaan siivousta.
Mitä tein: tyhjensin ja täytin tiskikoneen, siivosin aamupalatarvikkeet keittiöstä. Vein lastenhuoneesta edellisen päivän likaiset vaatteet pyykkiin, yhdessä oli tahra, mikä piti poistaa. Otin kuivat pyykit telineestä, viikkasin ja vein kaappeihin, ripustin märät pyykit kuivumaan. Imuroin olohuoneen melko huolellisesti.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun miehen mielestä varmaan 5 min päivässä riittää. Riittää kun imuroi vaan kerran kahdessa viikossa ja laittaa tiskit kolmen päivän välein, ja silloinkin vaan ne tiskit mitkä mahtuu koneeseen heittelemällä minne sattuu, ilman mitään asettelua. Ne tiskit jotka ei mahdu, voi hyvin odottaa seuraavaa kertaa.
Ihanan rento ote :) Ottakaa tiukkikset mallia ja eläkää oikeesti ilman stressiä!
Tuollainen sotkun keskellä eläminen se stressiä aiheuttaa, ei siisti koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartti viikossa riittää.
- 15m2 yksiö
Yksiö on ihan kamala kun tavaroita saa olla jatkuvasti järjestelemässä. Et voi pöydälle jättää mitään kun mahtuu vain se yksi pieni pöytä. Et voi lattialle jättää mitään kun ei ole tilaa. "Keittiössä" on pöytätilaa laittaa muutama kippo ja kuppi ja sitten sekin on aivan täynnä. Kaikki on pakko siivota heti käytön jälkeen omalle paikalleen.
Ja näimpä käänteisesti asuntoni on aina siisti, tavarat on juuri sillä ainoalla paikallaan, mitään turhaa ei hanki ja ei tarvi tuota varttia enempää viikossa kuurata.
Juurikin onnellinen vallitsevaan tilanteeseen. Ja vuokraan & sijaintiin. 550e ja 200m mannerheimintielle.
Mä asun yksin koirani kanssa eikä vartti riitä. On vartin päiviäkin joukossa, mutta sitten on myös isompia töitä, jotka nostaa keskiarvoa. Esim suihkun viemärin putsaukseen ja pesuun ja kerääjän vaihtoon pelkästään menee 20-30 min ja sitten vielä muun kylppärin lattian moppaus. Nyt kura-aikana olen pessyt koiraa lenkkien jälkeen ja roskaa ja hiekkaa kertyy. Lapsi- ja lemmikkiperheissä vartti on tosi lyhyt aika.
Vartissa vien roskat ja laitan uudet pussit roskiksiin wcssä ja keittiössä ja pyyhin keittiön roskiskaapin oven. Tai vartissa laitan pyykin koneeseen ja pesen lavuaarin. En ole mielestäni erityisen hidas siivoaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki vitonen: täytä tiskikonetta sitä mukaa kun likaisia astioita tulee. Samalla vaivalla laittaa astian koneeseen kuin tiskialtaaseen odottamaan.
Tää on ehkä surkein ohje ikinä. Kun jokainen täyttää konetta pikkuhiljaa minä joudun lopulta purkamaan kaiken sieltä ja asettelemasn oikein, jotta saan loput tiskit mahtumaan koneeseen. Ei säästä yhtään aikaa. Ja ne astiat alkaa haista siellä umpinaisessa lämpimässä ja kosteassa koneessa.
Eikä perheenjäsenille ole mahdollista neuvoa miten kone kuuluu täyttää tai pyytää huuhtomaan pahimpia jottei ne ala haisemaan? Ainakin jos tulee jotain kalaa syötyä niin ihan suosiolla huuhtelen lautasen hanan alla ennen koneeseen laittoa. Rupeaa muuten kesäkuumalla haisemaan.
Meillä ei asu ennustajia. Kukaan ei voi tietää mitä astioita päivän aikana tullaan käyttämään ja mihin kohtaan konetta ne tulee lopulta sijoittumaan. Se tetris on joka kerta hieman erinäköinen. Siksi siis pyydän, ettei meillä täytetä konetta pikkuhiljaa vaan kaikki kerralla, jotta saadaan kaikki sopimaan.
Minä kun en tiskaa mitään käsin. Kaiken on sovittava koneeseen. Täyttökuvio riippuu siitä onko käytetty muovikippoja, syviä vai matalia lautasia, isoja vai pieniä kattiloita, sihtiä, onko leivottu, mitä laseja on käytetty, ehkä muumikulhoja vai isompia taika kulhoja...
Teet elämästäsi vaikeaa ihan itse tuolla omalla neuroottisuudellasi. Ei kannata tehdä yksinkertaisista asioista tarpeettomasti monimutkaisia.
Jotkut kehittää elämäänsä tuommoisia ihmeellisiä sääntöjä, varmaan siksi että kontrolloimisen tarve on niin vahva. Joka työpaikallakin on yleensä tiskikonenatsi, joka vahtii että lusikat menee juuri oikein.
Onhan se järkevämpää pestä yksi täysi tiskikoneellinen kuin kaksi vajaata. Siksi niitä astioita joutuu järjestelemään.
eri
Kyllä meillä onnistuu täydet koneet ilman että astioita säilytetään jossain välivarastossa.
Oikeasti lapsiperheissä pitäisi olla 2 tiskikonetta jos keittiön työtasot halutaan pitää kokonaan likaisista astioista vapaana. Niitä kotitöitä pitäisi osata jakaa useammille päiville, niin ettei yleissiistimiseen mene sitä aikaa kuin 15-30 minuuttia päivässä ja jos niitä lapsia on pitää vain tottua siihen, että kaikki ei ole kotona aina tip top. Siivouspalvelujen käyttö on yleistynyt jo keskituloistenkin keskuuteen ja veikkaampa, että ollaan kohta menossa siihen suuntaan, että suomalaisissakin lapsiperheissä käytetään myös säännöllisiä jopa päivittäisiä kotiapulaispalveluita.
Jos jokainen siivoaa jälkensä toiminnan jälkeen, sekä talo on muuten siisti ja järjestyksessä (tavaroita ei ole liikaa ja kaikelle oma paikkansa) riittää keskimäärin vartti päivässä ihan kaikkeen. Kun astiat löytää tiensä koneeseen, pyykit pyykkikoriin valmiiksi taskut läpi käytynä ja käännettynä, lelut ja vehkeet siivottu heti leikin loputtua. Kengät pyyhitään sisään tullessa harjaan ja niillä ei kävellä eteisen yli. Kokkauksen tai syömisen jälkeen pyyhitään murut rätillä tai talouspaperilla. Robotti imuroi vähintään kerran vko, mies imuroi itse kunnolla kerran kuussa.
Pienet, jatkuvat teot ja opetellut tavat auttavat että koti pysyy koko ajan siistinä. Tämän päälle paikkoja pyyhitään noin tunnin ajan viikossa. Kerran vuodessa sitten isompi siivous, joka hoituu päivässä.
Terveisin nepsyperhe ja itselläkin ADHD. Omassa lapsuudenkodissani oli kova kuri (toinen vanhempani autistinen) ja olen sen ottanut osittain käyttöön. Jos sitä ei olisi, olisi kaikki aivan kaaosta. Itselläkin meni monta vuotta kaaoksessa muutettuani yksin, ennen kuin otin vanhat tavat käyttöön. Kaikki tai ei mitään toimii meillä.
No ei vartti päivässä riitä mihinkään. Keittiön saa siivota pari kertaa päivässä, siihen se vartti jo meneekin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä nuo tiskit, pyykit, sänkyjen petaus, tavaroiden paikoilleen laittaminen ja keittiöhommat on päivittäisiä arkirutiineja. Siivousta on imurointi, lattioiden ja tasojen pyyhkiminen, vessojen pesu. Näitä tehdään viikoittain sen mukaan mikä tarve on ja vie varmaankin keskimäärin 15 min/päivä.
Mutta tässä lasketaan ylläpidoksi nuo tiskit, tavaroiden järjestelyt jne. Sitähän ne on, siisteyden ylläpitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki vitonen: täytä tiskikonetta sitä mukaa kun likaisia astioita tulee. Samalla vaivalla laittaa astian koneeseen kuin tiskialtaaseen odottamaan.
Paitsi jos tiskikone on täynnä puhtaita astioita..
Kuka säilyttää puhtaita astioita tiskikoneessa? Ne laitetaan kaappiin.
minä en ainakaan nouse aamuyöstä tyhjäämään tiskikonetta, joten kyllä se on täynnä puhtaita astioita aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki tee niin?! Itsellä se on päivänselvää, että likaiset astiat koneeseen. Likainen vuoka tms. likoamaan tiskialtaaseen ennen koneeseen laittoa. Tiskipöydän pyyhintä liinalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki tee niin?! Itsellä se on päivänselvää, että likaiset astiat koneeseen. Likainen vuoka tms. likoamaan tiskialtaaseen ennen koneeseen laittoa. Tiskipöydän pyyhintä liinalla.
Jotkut oikeasti liottaa niitä lavuaarissa. Olin järkyttynyt kun ystäväni, muuten siisti ihminen, teki kotonaan näin. Se rasvainen vesi likosi siinä koko ajan eikä lavuaaria voinut käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se vähän neliöistäkin riippuu, paljon aikaa menee.
Meitä on vanhemmat ja taapero sekä kolme koiraa eikä edes tiskikonetta. Talossa 88m2. Aikaa ei mene päivittäin edes varttia kotitöihin. Imuroin joka päivä vähintään alakerran, koska koirilla on nyt karvanlähtö. Pyykkiä pesen 3-4x viikossa. Tiskaus iltaisin ei montaa minuuttia vie sekään. Leikkien jälkeen lelut siivotaan yhdessä mutta en laskisi sitä kotitöihin, koska se on opetushetki myös lapselle. Pyykkien laitto narulle ja kaappiin ei sekään montaa minuutti vie. Keittiö siivootaan aina käytön jälkeen, eli murut ei jää koko päiväksi muhimaan pöydälle jne. En keksi millään miten saisin aikaa kulumaan kotitöihin. Noh, ehkä synttäreiden ja illanistujaisten jälkeen.
Toki jos neliöitä on 200 imuroitavana niin viehän se aikaa.
Ei mene tuo 15 minuutissa. Kannattaa katsoa kelloa, kuinka nopeasti 15 min menee. Se menee jo tiskauksessa.
No olen kyllä katsonut kellosta, koska mies ei tykkää tiskauksesta, "kun siinä menee niiiiiin pitkään". Tiskaan päivän astiat seitsemässä minuutissa. Toki olen tehnyt tiskausta ja siivousta myös työkseni, että osaan tiskata tehokkaasti enkä jäädä unelmoimaan tekemisen kanssa :-) murujen poisto/pöydän pyyhintä vie ihan muutamia sekunteja. Alakerran imurointi vie ehkä viisi minuuttia, toki pohjaratkaisu on sellainen, että imuroin piuhan pituus riittää koko alakerran imurointiin eikä tarvitse siirrellä imuria sinne tänne. Vessankin pesen joskus jopa päivittäin, koska mulla on ärtyvä suoli ja varpusparvi tulee herkästi.
Parempi se vartti päivässä, kuin ei sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on ehkä surkein ohje ikinä. Kun jokainen täyttää konetta pikkuhiljaa minä joudun lopulta purkamaan kaiken sieltä ja asettelemasn oikein, jotta saan loput tiskit mahtumaan koneeseen. Ei säästä yhtään aikaa. Ja ne astiat alkaa haista siellä umpinaisessa lämpimässä ja kosteassa koneessa.
Eikä perheenjäsenille ole mahdollista neuvoa miten kone kuuluu täyttää tai pyytää huuhtomaan pahimpia jottei ne ala haisemaan? Ainakin jos tulee jotain kalaa syötyä niin ihan suosiolla huuhtelen lautasen hanan alla ennen koneeseen laittoa. Rupeaa muuten kesäkuumalla haisemaan.
Meillä ei asu ennustajia. Kukaan ei voi tietää mitä astioita päivän aikana tullaan käyttämään ja mihin kohtaan konetta ne tulee lopulta sijoittumaan. Se tetris on joka kerta hieman erinäköinen. Siksi siis pyydän, ettei meillä täytetä konetta pikkuhiljaa vaan kaikki kerralla, jotta saadaan kaikki sopimaan.
Minä kun en tiskaa mitään käsin. Kaiken on sovittava koneeseen. Täyttökuvio riippuu siitä onko käytetty muovikippoja, syviä vai matalia lautasia, isoja vai pieniä kattiloita, sihtiä, onko leivottu, mitä laseja on käytetty, ehkä muumikulhoja vai isompia taika kulhoja...
Kyllä on tarkkaa, voi yhden kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se vähän neliöistäkin riippuu, paljon aikaa menee.
Meitä on vanhemmat ja taapero sekä kolme koiraa eikä edes tiskikonetta. Talossa 88m2. Aikaa ei mene päivittäin edes varttia kotitöihin. Imuroin joka päivä vähintään alakerran, koska koirilla on nyt karvanlähtö. Pyykkiä pesen 3-4x viikossa. Tiskaus iltaisin ei montaa minuuttia vie sekään. Leikkien jälkeen lelut siivotaan yhdessä mutta en laskisi sitä kotitöihin, koska se on opetushetki myös lapselle. Pyykkien laitto narulle ja kaappiin ei sekään montaa minuutti vie. Keittiö siivootaan aina käytön jälkeen, eli murut ei jää koko päiväksi muhimaan pöydälle jne. En keksi millään miten saisin aikaa kulumaan kotitöihin. Noh, ehkä synttäreiden ja illanistujaisten jälkeen.
Toki jos neliöitä on 200 imuroitavana niin viehän se aikaa.
Ei mene tuo 15 minuutissa. Kannattaa katsoa kelloa, kuinka nopeasti 15 min menee. Se menee jo tiskauksessa.
No olen kyllä katsonut kellosta, koska mies ei tykkää tiskauksesta, "kun siinä menee niiiiiin pitkään". Tiskaan päivän astiat seitsemässä minuutissa. Toki olen tehnyt tiskausta ja siivousta myös työkseni, että osaan tiskata tehokkaasti enkä jäädä unelmoimaan tekemisen kanssa :-) murujen poisto/pöydän pyyhintä vie ihan muutamia sekunteja. Alakerran imurointi vie ehkä viisi minuuttia, toki pohjaratkaisu on sellainen, että imuroin piuhan pituus riittää koko alakerran imurointiin eikä tarvitse siirrellä imuria sinne tänne. Vessankin pesen joskus jopa päivittäin, koska mulla on ärtyvä suoli ja varpusparvi tulee herkästi.
Joko teillä tulee erittäin vähän tiskiä tai sitten tiskaan todella ylimalkaisesti. Pahoin pelkään jälkimmäistä. En suostuisi syömään teillä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mä asun yksin koirani kanssa eikä vartti riitä. On vartin päiviäkin joukossa, mutta sitten on myös isompia töitä, jotka nostaa keskiarvoa. Esim suihkun viemärin putsaukseen ja pesuun ja kerääjän vaihtoon pelkästään menee 20-30 min ja sitten vielä muun kylppärin lattian moppaus. Nyt kura-aikana olen pessyt koiraa lenkkien jälkeen ja roskaa ja hiekkaa kertyy. Lapsi- ja lemmikkiperheissä vartti on tosi lyhyt aika.
Vartissa vien roskat ja laitan uudet pussit roskiksiin wcssä ja keittiössä ja pyyhin keittiön roskiskaapin oven. Tai vartissa laitan pyykin koneeseen ja pesen lavuaarin. En ole mielestäni erityisen hidas siivoaja.
Oletko kellottanut noita? Joko olet todella hidas, tai asiaan menee huomattavasti vähemmän aikaa kuin luulet. Kannattaa ottaa aikaa, monesti sitä yllättyy positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
15 min riittää useimmissa kodeissa, mutta esim taaperokodeissa se ei riitä.
Lapsiperheissäkin on eroja. On huomattavasti helpompaa pitää yllä siisteyttä, jos on rauhallisia lapsia, jotka vaikkapa värittävät mielellään, kuin jos on taaperotornado, joka ei ole eläissään ollut vapaaehtoisesti paikoillaan viittä sekuntia kauempaa.
Keittiön siistiminen ja astianpesukoneen täyttö/tyhjäys siinä samalla kun ruoka valmistuu. Syönnin jälkeen astiat koneeseen ja pöydän pyyhkiminen. Aikaa menee 4 hengen perheessä ehkä 2 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun miehen mielestä varmaan 5 min päivässä riittää. Riittää kun imuroi vaan kerran kahdessa viikossa ja laittaa tiskit kolmen päivän välein, ja silloinkin vaan ne tiskit mitkä mahtuu koneeseen heittelemällä minne sattuu, ilman mitään asettelua. Ne tiskit jotka ei mahdu, voi hyvin odottaa seuraavaa kertaa.
Ihanan rento ote :) Ottakaa tiukkikset mallia ja eläkää oikeesti ilman stressiä!
Tuollainen sotkun keskellä eläminen se stressiä aiheuttaa, ei siisti koti.
No, ehkä täydellisyyttä tavoittelevalle tiukkikselle rento ote on kuitenkin eniten stressaavaa.
Meillä nuo tiskit, pyykit, sänkyjen petaus, tavaroiden paikoilleen laittaminen ja keittiöhommat on päivittäisiä arkirutiineja. Siivousta on imurointi, lattioiden ja tasojen pyyhkiminen, vessojen pesu. Näitä tehdään viikoittain sen mukaan mikä tarve on ja vie varmaankin keskimäärin 15 min/päivä.