Miten muka vartti päivässä siivousta riittää?
Mä oon kuullut tän moneen kertaan, että ylläpitosiivous ei vaadi enempää. Mulla meni just 40min ihan perussiivoukseen aamulla ja tiedän, että päivään vielä tulee mahtumaan siivousta.
Mitä tein: tyhjensin ja täytin tiskikoneen, siivosin aamupalatarvikkeet keittiöstä. Vein lastenhuoneesta edellisen päivän likaiset vaatteet pyykkiin, yhdessä oli tahra, mikä piti poistaa. Otin kuivat pyykit telineestä, viikkasin ja vein kaappeihin, ripustin märät pyykit kuivumaan. Imuroin olohuoneen melko huolellisesti.
Kommentit (139)
Jos on nelihenkinen perhe niin eikö se yksinkertaisella matematiikalla ole neljä kertaa viisitoista minuuttia? Eihän se niin saa mennä, että neljä sotkee ja yksi siivoaa perässä.
Kai se vähän neliöistäkin riippuu, paljon aikaa menee.
Meitä on vanhemmat ja taapero sekä kolme koiraa eikä edes tiskikonetta. Talossa 88m2. Aikaa ei mene päivittäin edes varttia kotitöihin. Imuroin joka päivä vähintään alakerran, koska koirilla on nyt karvanlähtö. Pyykkiä pesen 3-4x viikossa. Tiskaus iltaisin ei montaa minuuttia vie sekään. Leikkien jälkeen lelut siivotaan yhdessä mutta en laskisi sitä kotitöihin, koska se on opetushetki myös lapselle. Pyykkien laitto narulle ja kaappiin ei sekään montaa minuutti vie. Keittiö siivootaan aina käytön jälkeen, eli murut ei jää koko päiväksi muhimaan pöydälle jne. En keksi millään miten saisin aikaa kulumaan kotitöihin. Noh, ehkä synttäreiden ja illanistujaisten jälkeen.
Toki jos neliöitä on 200 imuroitavana niin viehän se aikaa.
Vierailija kirjoitti:
vartti on ehkä yksiön siivouksessa paljon mut isos talos ei. ite teen päivittäistä pikasiivousta.yhtenä päivänä imuroin.toisena tiskaan, kolmantena siivoon kylppärin yms. eli aina kiertää homma. niin ei kasaannu kaikki samal päivälle.helpottaa hommaa.
Tämä ei itseasiassa pidä paikkaansa. Asuin ennen kerrostalossa ja nykyisin omakotitalossa. Ei tämän siivoamiseen mene juuri sen enempää aikaa vaikka neliöitä on kolminkertainen määrä. Koska minä sotken ihan yhtä paljon kuin ennenkin. Monella tapaa siivoaminen on jopa helpompaa kun huoneet on väljemmin sisustettu, eikä huoneita käytetä yhtä paljon.
Sä oot piika. Olet valinnut olla. Tyhmää.
Miksei aamupalan syöjät itse tyhjennä pöytää, puuttuuko niiltä kädet ja aivot?
Astiat suoraan koneeseen käytön jälkeen.
Kone tyhjennetään ennen ruuanlaittoa, että sinne mahtuvat uudet tiskit sitä mukaa kuin niitä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei arkisin levitetä aamupalatarvikkeita, jokainen ottaa vain sen minkä tarvii ja siivoaa itse jälkensä. Ja lastenhuoneet on heidän valtakuntansa. Jos pyykit ei löydä koriin niin niitä ei pestä. En asu yksin, jotan minun ei tarvitse kellottaa kaikkea kotitöihin kuluvaan aikaa itselleni vaan jaan sen muiden kanssa. Esim eilen en tehnyt minuuttiakaan kotitöitä.
Hienoa. Teillä lapset varmaan käveli välittömästi syntymisen jälkeen.
Teillä varmaan jo vaippaikäiset heittää likaiset vaatteensa ympäriinsä sinun kerättäväksi.
Perheessämme asuu nyt isä, äiti ja 2 teiniä. Siivoamiseen menee todella vähän aikaa. Varsin pienelläkin panostuksella meillä olisi erittäin siistiä, nyt perussiistiä.
En itse huomaa, tai laske siivoamiseksi juuri mitään. Siis en ajattele likaisia vaatteitani illalla pyykkikoppaan pudottaessani, että nyt siivoan. Samoin omien astioiden laitto tiskikoneeseen ja omien murujen pyyhkiminen pöydältä käy ihan huomaamatta.
Jotkut kotitöiden osat huomaan, mutta niihin ei mene ylimääräistä aikaa tai ajankäyttö on niin minimaalista, että en kiinnitä niihin huomiota. Esim. tiskikoneen tyhjennän yleensä aina aamulla, kun odotan kahvin tippumista ja leivän paahtumista. Pyykkikoneen laitan pyörimään lähes huomaamatta kävellessäni ohi, samoin kuivarin. Puhtaat pyykit taittelen koreihin telkkaa katsellen.
En tietenkään kenellekään toiselle väittäisi, että näihin ei mene lainkaan aikaa, tai niitä ei ole olemassa, mutta itselleni ne ovat huomaamattomia ja helppoja.
Jos siis kaikki perheenjäsenet siivoaisivat 15 min päivässä omien sotkujen siivoamisen lisäksi (pyykit ja tiskit eivät minusta kuulu siivoamiseen, kuten ei ruoanlaitto tai remontointikaan), niin meillähän olisi aikaa siivota todella usein vaikka pakastimentauksia, kristallikruunua kristalleja ja kattolistojen pölyjä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset ei vielä voi kaikesta huolehtia itse. Siivousta opetellaan kyllä, mutta jos kaiken tekee lasten kanssa menee enemmän aikaa. Ikätason mukaan siis. Ja puhtaissa menevät hoitoon ja kouluun, en jätä sitä lasten vastuulle.
Pyykkiä meillä on melkein joka päivä, tuskin ollaan ainoa lapsiperhe, jossa näin on.
Nykyään tiski- ja pesukoneet käy yöllä sähkön hinnan takia. tyhjennän aamulla ja täytän sen verran kun on jo ehtinyt kertyä aamun aikana tiskiä. Arkena ei tule kuin yksi koneellinen tiskiä, ja ehkä vähän käsitiskiä.
T.ap
Miten pieni pyykkikonekone teillä on? Meitä on viisi henkilöä, eikä kone tule täyteen yhden päivän vaatteista, kyllä se useamman päivän vaatii.
Toinen ihmetyksen aihe: miksi edellisen päivän vaatteet ovat lasten huoneissa? Opeta riisumaan illalla pyykkikoriin suihkuun mennessä.
Pyykinpesu ja viikkaus ei kuulu siivoukseen, tavaroiden järjestely kuuluu ja kyllä ehtii vartissa hyvinkin siivota ne lasten vaatteet pois, siivota eteinen, asetella tavarat järjestykseen, imuroidakkin, sen kyllä tekee robotti. Mies
Pelkästään tuo imurointi on siivoamista. Nuo kaikki muut ovat kotitöitä.
Kannattaa opetella tekemään asiat järkevästi.
Esimerkiksi meillä laitetaan tiskikone aina illalla/yöllä pesemään ja aamulla ensimmäiseksi tyhjennetään. Näin toimimalla on aina päivällä tilaa laittaa likaisia tiskejä suoraan koneeseen. Ei synny tuota ongelmaa, että tiskikone on keskellä päivää päällä ja likaiset tiskit kerääntyy tuottamaan ylimääräistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki vitonen: täytä tiskikonetta sitä mukaa kun likaisia astioita tulee. Samalla vaivalla laittaa astian koneeseen kuin tiskialtaaseen odottamaan.
Tää on ehkä surkein ohje ikinä. Kun jokainen täyttää konetta pikkuhiljaa minä joudun lopulta purkamaan kaiken sieltä ja asettelemasn oikein, jotta saan loput tiskit mahtumaan koneeseen. Ei säästä yhtään aikaa. Ja ne astiat alkaa haista siellä umpinaisessa lämpimässä ja kosteassa koneessa.
Nelihenkinen perhe, 15 minuuttia siivoamista päivässä per hlö.
Sehän tekee yhteensä seitsemän tuntia viikossa! Lähes kokonaisen työpäivän verran tehokasta kodinhoitoa. Jos ihan aidosti ja oikeasti tämän ajan käyttää tehokkaaseen työskentelyyn niin kodin pitäisi suorastaan säihkyä puhtautta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki vitonen: täytä tiskikonetta sitä mukaa kun likaisia astioita tulee. Samalla vaivalla laittaa astian koneeseen kuin tiskialtaaseen odottamaan.
Tää on ehkä surkein ohje ikinä. Kun jokainen täyttää konetta pikkuhiljaa minä joudun lopulta purkamaan kaiken sieltä ja asettelemasn oikein, jotta saan loput tiskit mahtumaan koneeseen. Ei säästä yhtään aikaa. Ja ne astiat alkaa haista siellä umpinaisessa lämpimässä ja kosteassa koneessa.
Eikä perheenjäsenille ole mahdollista neuvoa miten kone kuuluu täyttää tai pyytää huuhtomaan pahimpia jottei ne ala haisemaan? Ainakin jos tulee jotain kalaa syötyä niin ihan suosiolla huuhtelen lautasen hanan alla ennen koneeseen laittoa. Rupeaa muuten kesäkuumalla haisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kai se vähän neliöistäkin riippuu, paljon aikaa menee.
Meitä on vanhemmat ja taapero sekä kolme koiraa eikä edes tiskikonetta. Talossa 88m2. Aikaa ei mene päivittäin edes varttia kotitöihin. Imuroin joka päivä vähintään alakerran, koska koirilla on nyt karvanlähtö. Pyykkiä pesen 3-4x viikossa. Tiskaus iltaisin ei montaa minuuttia vie sekään. Leikkien jälkeen lelut siivotaan yhdessä mutta en laskisi sitä kotitöihin, koska se on opetushetki myös lapselle. Pyykkien laitto narulle ja kaappiin ei sekään montaa minuutti vie. Keittiö siivootaan aina käytön jälkeen, eli murut ei jää koko päiväksi muhimaan pöydälle jne. En keksi millään miten saisin aikaa kulumaan kotitöihin. Noh, ehkä synttäreiden ja illanistujaisten jälkeen.
Toki jos neliöitä on 200 imuroitavana niin viehän se aikaa.
Ei mene tuo 15 minuutissa. Kannattaa katsoa kelloa, kuinka nopeasti 15 min menee. Se menee jo tiskauksessa.
4 pientä lasta. 15min ylläpitosiivousta riittää hyvin, kunhan sen tekee noin vartin välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä perheenjäsenille ole mahdollista neuvoa miten kone kuuluu täyttää tai pyytää huuhtomaan pahimpia jottei ne ala haisemaan? Ainakin jos tulee jotain kalaa syötyä niin ihan suosiolla huuhtelen lautasen hanan alla ennen koneeseen laittoa. Rupeaa muuten kesäkuumalla haisemaan.
Meillä ei asu ennustajia. Kukaan ei voi tietää mitä astioita päivän aikana tullaan käyttämään ja mihin kohtaan konetta ne tulee lopulta sijoittumaan. Se tetris on joka kerta hieman erinäköinen. Siksi siis pyydän, ettei meillä täytetä konetta pikkuhiljaa vaan kaikki kerralla, jotta saadaan kaikki sopimaan.
Minä kun en tiskaa mitään käsin. Kaiken on sovittava koneeseen. Täyttökuvio riippuu siitä onko käytetty muovikippoja, syviä vai matalia lautasia, isoja vai pieniä kattiloita, sihtiä, onko leivottu, mitä laseja on käytetty, ehkä muumikulhoja vai isompia taika kulhoja...
Jos ehtii monta tuntia päivässä selailemaan vauvapalstaa niin ihan turha mussuttaa, ettei muka ehdi pitämään kotia siistinä. Olette vain laiskoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei asu ennustajia. Kukaan ei voi tietää mitä astioita päivän aikana tullaan käyttämään ja mihin kohtaan konetta ne tulee lopulta sijoittumaan. Se tetris on joka kerta hieman erinäköinen. Siksi siis pyydän, ettei meillä täytetä konetta pikkuhiljaa vaan kaikki kerralla, jotta saadaan kaikki sopimaan.
Minä kun en tiskaa mitään käsin. Kaiken on sovittava koneeseen. Täyttökuvio riippuu siitä onko käytetty muovikippoja, syviä vai matalia lautasia, isoja vai pieniä kattiloita, sihtiä, onko leivottu, mitä laseja on käytetty, ehkä muumikulhoja vai isompia taika kulhoja...
Teet elämästäsi vaikeaa ihan itse tuolla omalla neuroottisuudellasi. Ei kannata tehdä yksinkertaisista asioista tarpeettomasti monimutkaisia.
Robotti-pölynimuri metsästää pölyjä lattioilta. Tiskikone tiskaa astiat. Pyykkikone pyykkää ja kuivausrumpu kuivaa. En nyt sanoisi, että tässä valtavasti jää jokapäiväistä kotitöiden parissa raatamista jäljelle. Hyvin ehtii hoitamaan vaikka käy töissä. Vähän kerrallaa joka päivä niin ei pääse kaaos ottamaan tilaa haltuunsa.
Kyllä vartti riittää siisteyden ylläpitoon. Ei siis itse siivoukseen, vaan ylläpitosiivoukseen
Tähän kuuluu sängyn petaus, tavarat paikoilleen, keittiön tasojen pyyhintä, tiskit koneeseen, roskien vienti ja tarvittaessa pikaimurointi (yms. muut nopeasti tehtävät siivoushommat)
Kerran viikossa minulla menee tasan tunti imurointiin, luuttaukseen, mattojen rasvistamiseen ulkona, vessan pesuun ja tasojen pyyhitään. Tarvittaessa sitten niitä harvemmin hoidettavia siivoustöitä, kuten uunin pesu, mutta kuka nyt kellottaisi töitä, joihin menee max puoli tuntia vuodessa
Tuskin kukaan olettaakaan, että vartin siivouksella päivässä saisi pidettyä kodin aina puhtaana. Mutta vartti auttaa siihen, että koti on aina perussiisti, yllätysvieraat ovat tervetulleita, eikä viikkosiivoukseen kulu aikaa 4h kun pitää selvitä tiski- ja pyykkivuoresta ja tasot on täynnä niille kuulumatonta tavaraa
Ja kyllä, lapset voi ottaa mukaan siivoukseen. Jos lapsi osaa itse vaihtaa vaatteet, hän osaa myös viedä likaiset pyykkikoriin. Jos taas pieni lapsi on vielä puettava, voi vanhempi viedä likapyykit koriin, eikä syyttää lapsia sotkusta. Pienikin lapsi osaa kerätä lelut paikoilleen, ja koululainen osaa kyllä jo imuroida, pyyhkiä pölyt ja vaikka pestä ikkunat