Hohoi Turkulaiset.. Ultrasta asiaa..
Heissan
Kuinka usein turussa tehdään ultrat kunnallisel puolel? Ja millä raskausviikoil?
Kiitos =)
Kommentit (14)
ja sinne halutaan varsin tarkasti viikoilla 12 ja 20. Molemmissa raskauksissa sikiö on ollut ekassa ultrassa vasta 10 vkoa ja ovat halunneet minut sinne uudelleen kaksi viikkoa myöhemmin. Vaikka jossain sanotaan että np ultran voi tehdä rv 9-14, niin varsin tarkkaan pyrkivät tuohon vko 12.
Meillä th tekee lähetteen ekaan ultraan ja se varataan sen jälkeen itse puhelimitse äitipolilta. TOisen ultran aika varataan np ultrassa käytäessä kun viikot varmistuu.
kun mun kömpelöt sormet kirjoitti sut pupuksi:)
On tää kummaa:)
pupu09, nyt aloin miettiä, että saako vieraspaikkakuntalaiset "paremman" kohtelun kuin turkulaiset. Ei siis mitenkään laisinkaan pahalla. Mutta ei mua ainakaan TYKSissä ultrattu/ultrata. Olen ymmärtänyt, että paikkakuntalaiset (nyt en sitten enää olekaan varma että koskeeko kaikkia, aiemmin oli tosiaan siinä uskossa) ohjataan ultriin pääterveysaseman yhteydessä olevaan ultrayksikköön, Mäntymäen terveysasemalle.
Olis myöskin ihana päästä ultraan niillä viikoilla kuin "kuuluu" :)
Minä myös tänne nyt syöksyn kommentoimaan, kun mä myös siis asun Turun viereisellä paikkakunnalla, ja KYLLÄ, myös mut on aina ultrattu TYKS:ssa!! :O Siis sekä np että sitten se rakenneultra! Osastolla 320, eli äitiyspolilla.... On kyllä perin eriskummallista, jos tosissaan ulkopaikkakuntalaisia ja turkulaisia kohdellaan jotenkin eri tavalla....!? Tarviikin oikein tosissaan alkaa uteleen ihmisiltä, että missä kukakin on ultrattu :D
Mutta Turussa on kyllä se hyvä puoli, että tarjoaa joka tapauksessa sen kaksi ulrtraa. Nimittäin esimerkiks Tampere ei tarjoa ku yhen, sen np:n!!! Mun rakenneultra oli viikoilla 20+5, että venähti sekin ehkä hiukan pitkälle, mutta ei niin pitkälle, ku sulla Tikru... \" Vaan uskon, että niillä viikoilla, ku nyt oot menossa, ni saadaan kuitenkin selville olennainen :) Ei ne muuten antais aikaa sinne, niinku "turhan takia". Joten älä huoli <3
.:Naranja:. & Pikkutyyppi 23+2
Moi!
Turkulaisena on ultrattu aina Mäntymäessä ja siellä on kyllä todella osaavat ultraajat, että en kapilaile TYKS:iin. Mäntymäessä esim. Heikki Virtanen, jolla reilusti yli 10 vuoden kokemus uä:stä, että varmasti osaa hommansa. :)
turkulaiset sitten näköjään MÄntymäessä. Perustuu varmaan ostopalvelusopimuksiin ja sairaanhoitopiirissä tehtyihin järjestelyihin. Henkilökunta varmasti on ammattitaitoista ja kokenutta molemmissa paikoissa.
Kuntakohtaista on mitä ultria tarjotaan. Jotkut kaupungit tarjotavat molemmat, jotkut toisen ja joissain saa itse valita kumpaan menee, mutta vain toinen on ilmainen. Käsittääkseni on kuitenkin tulossa johonkin STM:n suositukseen tai olisko peräti lakiin että molemmat ultrat pitää jatkossa tarjota. Th tästä jotain ohimennen mainitsi.
En tiennyt tuotakaan että toinen on vaan ilmainen ja toinen pitää maksaa :/
Kiva tietää =)
Siis JOILLAKIN paikkakunnilla tarvitsee toinen kustantaa itse. Turussa kuitenkin _tarjotaan_ molemmat, eli siis täällä ei maksa kumpikaan mitään :)
.:Nar:.
Pakko kommentoida "naapurikuntalaisena", eli riippuu näköjään paljon kunnasta, mistä palvelut ostetaan.
Asumme Paraisilla ja kunta ostaa palvelut (np ja rakenneultra) Medisonarista. Olemme nykyisin onnekkaita, ennen "jouduimme" Turunmaan sairaalaan ja sieltä "einiinmiellyttäviäkokemuksia".. Kokemukset myös Turusta ja siis Mäntymäestä. Heikki Virtanen on todellakin asiantunteva - sosiaalisista taidoista voidaankin sitten olla montaa mieltä... Itselle sattuneet ultranneet kätilöt myös asiansa osaavia.
Kaarina ja Piikkiö taas käsittääkseni ostavat palvelut Kaarinassa vastaanottoa pitävältä Jussi Savonlahdelta.
Paljon kuntakohtaisia eroja siis. Nythän tuo maksukäytäntö ja se mitä kunta atrjoaa onneksi yhtenäistyy koko Suomea kattavaksi.
Tanja
Minäkin naapurikuntalainen. Pääsin np-ultraan Medisonariin ja rakenne tehtiin Loimaan aluesairaalassa.
Mitä olen turkulaisten neuvolatoiminnasta kuullut kauttarantain, suosittelen pitämään puolia ja huolehtimaan, että kaikki tehdään ajallaan. Mäntymäki ei ole paras mahdollinen neuvola (toki poikkeuksiakin varmasti on), tutullani venyi ensimmäinen lääkärineuvola hieman pitkälle, koska siitä ei ollut mitään juttua.
Olen itsekin ex-turkulainen ja Turussa syntynyt, mutta pakko sanoa, että pienissä kunnissa on terveydenhoito julkisella puolella erittäin paljon tasokkaampaa. Onneksi saatte sentään 2 ilmaista ultraa!
Molemmat ultrat saatiin ostopalveluina Medisonarista. Oli kyllä ihan huippupalvelua. Täällä Lahdessa odotan toista, ja niin ikävä on.. Täällä "tarjotaan" np-ultra (maksettava polimaksu 22e), ei muuta. Onneksi tosiaan 2010 yhtenäistyy käytännöt, ja rakenneultra tulee pakolliseksi kaikkialla. Niin tyhmästä asiasta säästetään.
Tänne tosiaan alkaa kertyä varsin mielenkiintoista tietoa! :)
Me muutetaan kuun vaihteessa, ja neuvola vaihtuu. Turkulaisina tosin pysytään. Mut siis uä-yksikkö edelleen Mäntymäki, neuvola vain eri. Ja voi mikä ero! Varasin ajan, ja kysyin samalla ihmeen myöhään olevasta ultrasta. Terkka ihmetteli myöskin, ja varasi meille saman tien ajan 10 päivää aiemmaksi!! :) Joten jossain hyvääkin palvelua:)
Mutta ekassa ultrassa ainakin oli erittäin kiva naispuolinen lääkäri ultraamassa. Positiiviset kokemukset jäi siitä.
tikru ja Möykky rv 17+1
.. paljon näköjään kommentteja, kiva kun täällä Lansi-Suomessakin ollaan aktiivisia:).
Pakko vielä kommentoida Mäntymäestä ja nimenomaan NEUVOLAN puolesta; meillä ollut paras neuvolaterkkari mitä ikinä maa päällään kantaa Mäntymäen neuvolassa. Näin jälkeenpäin muutamia neuvolaterkkoja nähneenä se aikaa nousee arvoon arvaamattomaan. Eli on kyllä paljon ihmisestä kiinni, siis siitä neuvolan terkkarista:)!
Tanja
menossa, ja minä ainakin sain molempiin ultriin ajat neuvolasta. Tosin jos nyt voisin tehdä jotain toisin, soittaisin suoraan ultra-yksikköön Mäntymäkeen ja varaisin itse ajat.
Eli kaksi aikaa saa kunnalliselta puolelta. Np-ultra n. viikolla 12 (itsellä oli 12+1) ja rakenneultra myöhemmin. Yleisesti se tehdään viikoilla 18-20, neuvolassa mulle sanottiin että Turussa se pyritään tekemään viikolla 20. Sain ajan hetki sitten, ja kun ei oikein ollut noita vapaita aikoja, niin pääsen vasta viikolla 21+3.
tikru ja Möykky rv 16+6