Työkyvytön työnhakija ja karenssi nykyisin
Tervehdys arvon palstalaiset.
Nyt on niin hienosti asiat, että olen mt-syistä työkyvytön, mutta roikun työttömänä työnhakijana, kun terveyskeskuslääkäri ei suostunut määräämään sairaslomaa. Diagnooseina masennus, ahdistuneisuushäiriö ja paha sosiaalisten tilanteiden pelko.
Lekurilla asiointi oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Luettelin pitkän listan syistä, miksi en nyt kykene töihin enkä opiskelemaan, kertoessani itsemurha-aikeista tuli itku. Olin ahdistunut ja apaattinen, mutta sain myöhemmin lukea Omakannasta olleeni vastaanotolla kuulemma pirteä ja reipas...
Olen ollut jo kolme vuotta kotona, juuri selvinnyt kuiville päihdeongelmista syksyllä, ja vointi on raitistumisesta huolimatta romahtanut ihan totaalisesti. Lekurin mielestä töihinmeneminen parantaisi kaikki ongelmani, ja tilanteeni pahenisi hänestä vain, jos jään kotiin. Mutta en kyllä ole tämänkuntoisena yrittämässäkään mennä minnekään, olen opiskellut ja tehnyt työharjoittelujaksoja paljon, lisäksi ravannut milloin missäkin erilaisissa yksilö- sekä ryhmäterapioissa kohta 15 vuotta. Sosiaalisten tilanteiden pelko sen kun pysyy ja varjostaa jokaista päivää.
Sossussa minulle on neuvottu vain pysymään työnhakustatuksella kyvyttömyydestäni huolimatta, kommentoivat samalla sieltä että systeemissä on minun kohdallani aukko enkä ole ainoa tässä tilanteessa.
Ensi vuoden alussa pitäisi TE-toimiston työntekijän mukaan päivittää työllistymissuunnitelma, enkä muuta nyt olekaan miettinyt koko joulukuuna. Mitenhän minun tulee käymään. Olen alkanut kuumottaa karenssia myös ihan älyttömästi, työttömyysturva on juuri ja juuri sen suuruinen että sillä nyt elää jotenkuten joka kuukausi, mutta jos joku 40% rapsahtaa siitä tuesta pois niin ei helvetti...
Onko muita yhtään samankaltaisessa tilanteessa sinnitteleviä?
Tai osaako joku sanoa, että jos jatkuvasti joudun nyt sitten ensi vuoden alusta saakka kieltäytymään kaikesta TE-palveluiden työpakotuksesta, että alkaako tuista lähtemään jatkuvasti se 40 prosenttia lopulta?
Kyllä itsemurha pyörii vaan jatkuvasti enemmän mielessä päivittäin kun pelottaa tämä tilanne niin hemmetisti...
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vähän samassa jamassa, olen pitkäaikaistyötön työtön työnhakija, mt-ongelmia, keskivaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö, sosiaallisten tilanteiden pelko + vielä määrittelemätön persoonallisuushäiriö. Lekureilla olen ravannut, ihan turhaa. En pääse saikulle, en pääse töykyvyttömäksi eläkkeelle. Roikun työttömänä työnhakijana, toisinaan olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa jossa olen romahtanut aina täysin josskain vaiheessa. Viime kerralla oli niin paha olla että lähdin syksyllä kaatosateeseen sieltä ilamn kenkiä kävelemään koska piti vaan päästä pois hetkeksi.
Voi hitto.. Tosi kurja kuulla :( kaikki sympatiat sulle.
Velvoitetaanko sua hakemaan jotain töitä? Varmaan tuo kuntouttavakin oli työkkärin kuningasidea. Oon aika varma, että mut pakotetaan vähintään sinne seuraavaksi...
Rauhassa roikut vain työttömänä ei ne sua minnekään laita . Kerrot vaan työkkärissä reilusti tilanteesi .
avuton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän samassa jamassa, olen pitkäaikaistyötön työtön työnhakija, mt-ongelmia, keskivaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö, sosiaallisten tilanteiden pelko + vielä määrittelemätön persoonallisuushäiriö. Lekureilla olen ravannut, ihan turhaa. En pääse saikulle, en pääse töykyvyttömäksi eläkkeelle. Roikun työttömänä työnhakijana, toisinaan olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa jossa olen romahtanut aina täysin josskain vaiheessa. Viime kerralla oli niin paha olla että lähdin syksyllä kaatosateeseen sieltä ilamn kenkiä kävelemään koska piti vaan päästä pois hetkeksi.
Velvoitetaanko sua hakemaan jotain töitä? Varmaan tuo kuntouttavakin oli työkkärin kuningasidea. Oon aika varma, että mut pakotetaan vähintään sinne seuraavaksi...
Samoin myös sinulle <3. Työkkärin ideoita oli joo nuo kuntouttavat. Tällä hetkellä velvoitetaan hakemaan yhtä paikkaa per kuukausi, toistaiseksi kuitenkaan en ole päässyt edes haastatteluun minnekään, joka on 100% ymmärrettävää.
Jos ei ole työkyvyttömyydestä lääkärintodistusta, niin et ole lain tarkoittama työkyvytön. Työnhaku on varmasti kamalaa ja on ihmisoikeusloukkaus, että moiseen häpeään joutuu, mutta laki nyt sattuu olemaan semmoinen, että töitä on haettava. Ota yhteyst EU:n ihmisoikeuskomissioon ja pyydä sieltä lausunto siitä, että viranomaiset kiusaavat.
Vierailija kirjoitti:
Rauhassa roikut vain työttömänä ei ne sua minnekään laita . Kerrot vaan työkkärissä reilusti tilanteesi .
Ootkohan nyt ihan varma..? Aion toki joo kertoa tammikuussa sille työkkärin tädille kaiken, rehellinen kun oon enkä edes osaisi/pystyisi valehtelemaankaan, liian tunnollinen sellaseen.
Luulisi, että vähintään karenssia kuitenkin alkaa jossain vaiheessa pukata, kun en ole valmis hakemaan työpaikkoja, ja sitähän edellytetään, jos työttömyystukia nostelee...
Tällä hetkellä ei vielä tarvitse hakea ollenkaan, pelkästään jotain työnhakuvalmennusta ollut kesästä saakka, sille valmentajalle oon jo pitkät pätkät tilanteesta kertonut. Mutta oon aika varma että ensi vuonna tulee käymään huonosti.
Vierailija kirjoitti:
avuton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin myös sinulle <3. Työkkärin ideoita oli joo nuo kuntouttavat. Tällä hetkellä velvoitetaan hakemaan yhtä paikkaa per kuukausi, toistaiseksi kuitenkaan en ole päässyt edes haastatteluun minnekään, joka on 100% ymmärrettävää.
Kuntouttava työtoiminta on kunnan palvelu, ei työkkärin. Toki pitää olla työtön, mutta kunta sen kuntouttavan järjestää.
Se on tää Marinin aktiivimalli sen verran hieno että sairaslomalaisenkin pitää hakea niitä töitä??
Minä olen samassa tilanteessa, mutta ongelmana on tukiranka. Saan täyttä toimeentulotukea, vaikka olen ollut näennäisesti saikulla jo monta vuotta. Kela ei lääkärinlausuntoa tosin hyväksy, mutta työkkäri katsoo läpi sormien. Olen siis työnhakijana, mutta hakuvelvoite 0kpl/kk. Sama tilanne usealla tuttavallani. Loistava järjestelmä kaikenkaikkiaan!
Vierailija kirjoitti:
Se on tää Marinin aktiivimalli sen verran hieno että sairaslomalaisenkin pitää hakea niitä töitä??
Minun siis ei tarvitse, kun en sairaslomaa mielen sairaudestani huolimatta saa, mutta vaikka saisinkin niin silti Kela voi silti katsoa etten ole oikeutettu sairauspäivärahaan ja joutuisin jokatapauksessa ilmoittautumaan työnhakijaksi. Tässä juuri kirjoittikin joku, jolla tukirangassa häikkää ja saanut s. lomatodistuksen, mutta siitä huolimatta pakko olla työnhakustatuksella, että saa riittävän toimeentulon.
Älytön tämä järjestelmä on jokatapauksessa. Nekin työtunnit jotka työkkäri ja työnhakuvalmentaja tulee minuun jatkossakin tuhlaamaan voisi käyttää paljon fiksummin.
Toivon ja rukoilen ihan tosissani, että tätä systeemiä järkevöitettäisiin ja pian. Oon lukenut paljon netistä viimeaikoina, että on ihan valtavasti meitä väliinputoajia, jotka roikkuvat epävarmuudessa. Alan olla myös sen surullisenkuuluisan perustulon kannalla, mitä enemmän näistä luen. Hyväksikäyttäjiä löytyy aina, oli systeemi mikä tahansa, mutta se ei saisi mielestäni olla syy sille, että rehelllinen ja omantunnon omaava porukka kärsii.
Ihmisiä roikotetaan työmarkkinatuella, koska pieninkin eläke on suurempi.
Asioit terveysongelmien vuoksi väärässä paikassa. Varaa aika mielenterveystoimistoon ja sitä kautta psykiatrille.
Vierailija kirjoitti:
Asioit terveysongelmien vuoksi väärässä paikassa. Varaa aika mielenterveystoimistoon ja sitä kautta psykiatrille.
Vähän sama tilanne, olen kuitenkin ehkä osatyökykyinen mutta anyway, voithan kai hakea niitä 4 paikkaa kuukaudessa tavallaan ihan rauhassa koska ei niitä töitä mitenkään kellekään tyrkytetä. Moni työhön kykeneväkään ei töitä saa.
Et ole ap töihin ajatellut mennä?
Vierailija kirjoitti:
Et ole ap töihin ajatellut mennä?
Tuolla luetunymmärtämisellä et itse taida juuri työpaikan lattioita kulutella.
avuton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veronmaksajien rahoillako pitäisi saada elää tekemättä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Sipilän mallissa multa vähennettiin työttömyyskorvausta, kun en ollut aktiivinen vaikka mulla oli lääkärintodistus työkyvyttömyydestä.
avuton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun siis ei tarvitse, kun en sairaslomaa mielen sairaudestani huolimatta saa, mutta vaikka saisinkin niin silti Kela voi silti katsoa etten ole oikeutettu sairauspäivärahaan ja joutuisin jokatapauksessa ilmoittautumaan työnhakijaksi. Tässä juuri kirjoittikin joku, jolla tukirangassa häikkää ja saanut s. lomatodistuksen, mutta siitä huolimatta pakko olla työnhakustatuksella, että saa riittävän toimeentulon.
Älytön tämä järjestelmä on jokatapauksessa. Nekin työtunnit jotka työkkäri ja työnhakuvalmentaja tulee minuun jatkossakin tuhlaamaan voisi käyttää paljon fiksummin.
Toivon ja rukoilen ihan tosissani, että tätä systeemiä järkevöitettäisiin ja pian. Oon lukenut paljon netistä viimeaikoina, että on ihan valtavasti meitä väliinputoajia, jotka roikkuvat epävarmuudessa. Alan olla myös sen surullisenkuuluisan perustulon kannalla, mitä enemmän näistä luen. Hyväksikäyttäjiä löytyy aina, oli systeemi mikä tahansa, mutta se ei saisi mielestäni olla syy sille, että rehelllinen ja omantunnon omaava porukka kärsii.
Mitään perustuloa ei tule koskaan. Mutta tukia tullaan leikkaamaan ja isosti tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipilän mallissa multa vähennettiin työttömyyskorvausta, kun en ollut aktiivinen vaikka mulla oli lääkärintodistus työkyvyttömyydestä.
Ei eläkkeellä olevilta mitään aktivoitumista tarvita. Jos et ole elääkkellä niin et ole myöskään työkyvytön.