Miksi munakkaan syömisen jälkeen on nälkä melkein heti?
Olen viimeaikoina ryhtynyt syömään munakkaita, koska munat ovat aika edullisia. Olen kuitenkin huomannut, että niistä ei lähde nälkä, vaan hetikohta pitää olla syömässä jotain muuta. Ihmettelen tätä, kun urheilijat jne. kuitenkin syövät paljon munia.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulavat niin hyvin. Eikä siinä ole juurikaan hiilareita tai tarpeeksi proteiinia.
Kananmunien valkuaisissa on runsaasti proteiinia.
Hiilarit eivät edes pidä nälkää.
Kanamunan keltuaisissa on vielä valkuaistakin enemmän proteiinia. Valkuaisessa on proteiinia noin 11%, kun keltuaisessa sitä on peräti 16%.
Aloittajalle vastaan, että laita munakkaan sekaan vaikka keitettyä pastaa/riisiä/perunaa, niin jo pitää kylläisenä. Vihanneksia aina joukkoon, mitä on ja mahtuu, herne-maissi-paprika on tässä aivan mainio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulavat niin hyvin. Eikä siinä ole juurikaan hiilareita tai tarpeeksi proteiinia.
Kanamunan keltuaisissa on vielä valkuaistakin enemmän proteiinia. Valkuaisessa on proteiinia noin 11%, kun keltuaisessa sitä on peräti 16%.
Aloittajalle vastaan, että laita munakkaan sekaan vaikka keitettyä pastaa/riisiä/perunaa, niin jo pitää kylläisenä. Vihanneksia aina joukkoon, mitä on ja mahtuu, herne-maissi-paprika on tässä aivan mainio.
Taidanpa jättää vain munakkaat syömättä. Pasta pastana ja riisi riisinä. En niitä halua muniin sotkea. Olen ilmeisesti vain jonkinlainen luonnonoikku, joka ei täyty munaruuista :D
t. ap
Jotenkin surullinen ketju. Kuulostaa ihan siltä kuin joku söisi lounaakseen vain paistettuja kananmunia ja toisen mielestä keitetty muna lounaaksi pitää kylläisenä iltaan asti. Varmaan tulkitsen jotenkin hassusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilareita pitääkin välttää koska ne lihottavat kaikkein herkimmin eikä keho käytännössä edes tarvitse niitä. Proteiiniahan niissä on suhteellisen paljon.
Työterveydessäkin näin minulle kerrottiin. Olen kerta kerran jälkeen joutunut toteamaan, että VHH ruokavalio ei vaan kertakaikkiaan sovi minulle. Käyn salilla 3 - 5 kertaa viikossa ja teen raskaita treenejä. Ilman hiilihydraatteja kortisolit ampuu kattoon ja yöunet sekä libido katoaa täysin. Oli oikeasti niin paha olo että teki mieli kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surullinen ketju. Kuulostaa ihan siltä kuin joku söisi lounaakseen vain paistettuja kananmunia ja toisen mielestä keitetty muna lounaaksi pitää kylläisenä iltaan asti. Varmaan tulkitsen jotenkin hassusti.
Kieltämättä tulkitset hyvinkin hassusti. Lähinnä tarkoitus oli kysellä olisiko jollain selitystä tälle, miksi juuri munakkaat eivät pidä nälkää vaikka muut ruuat pitävät. En tietenkään syö pelkkiä paistettuja kananmunia tai edes pelkkiä munakkaita. Lähinnä olen lisännyt munakkaat ruokavalikoimaani, koska oletin niiden olevan hyvää, kohtuullisen edullista ja täyttävää ruokaa. Aiemmin en ole syönyt niitä käytännössä lainkaan.
t. ap
No me ollaan yksilöitä. Monille tulee puuron jälkeen nopeasti nälkä, mutta toisille sitten munakas ei vie nälkää. Käsittääkseni ravitsemustiede on jatkuvasti menossa enemmän siihen suuntaan, että pikkuhiljaa ollaan ymmärtämässä, ettei yhtä kaikille sopivaa ruokavaliota ole olemassa, vaan eri ihmisille toimii eri asiat esim. juuri kylläisyyden tunteen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilareita pitääkin välttää koska ne lihottavat kaikkein herkimmin eikä keho käytännössä edes tarvitse niitä. Proteiiniahan niissä on suhteellisen paljon.
Työterveydessäkin näin minulle kerrottiin. Olen kerta kerran jälkeen joutunut toteamaan, että VHH ruokavalio ei vaan kertakaikkiaan sovi minulle. Käyn salilla 3 - 5 kertaa viikossa ja teen raskaita treenejä. Ilman hiilihydraatteja kortisolit ampuu kattoon ja yöunet sekä libido katoaa täysin. Oli oikeasti niin paha olo että teki mieli kuolla.
Jokainen vähänkään enemmän liikuntaa/urheilua harrastava tietää, että hiilareita tarvitaan. Mitä enemmän urheilee, sitä enemmän tarvitaan, koska hiilarit ovat polttoainetta lihaksistolle. Esimerkiksi ammattiurheilijoista ei kukaan välttele hiilareita. Enemmänkin tankkaavat niitä. Tässä on hyvä huomata, että hillari ei ole aina sama asia kuin sokerimättö, vaan hiilareita on monenlaisia.
Kyllä mä söisin esim. 2 munan munakkaan kanssa vaikka palan ruisleipää. Sitten pitäisi nälkää pitempään.
kokeile syödä munakkaan sijaan keitetty muna, itsellä ainakin keitetty muna pitää pidempään nälkää kuin munakas, en yhtään tiedä miksi
samoin sosekeitto pitää paremmin nälän, kuin jos keittäisin saman määrän vihanneksia ja söisin ne ilman soseutuksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo sohvapottu, joka ei tee koskaan mitään fyysistä. Proteiini on rakennusaine, kun taas hiilari on energian lähde. Jos teet fyysistä työtä, tai liikut vapaa-aikanasi paljon, niin energiat loppuu alta aikayksikön, jollet syö lainkaan hiilareita.
Munakkaaseen kun lisää jotain lihaa ja lisäksi juustoa, niin pitää nälkää minulla.
Munaskas ilman lihaa ei pidä nälkää.
Vierailija kirjoitti:
kokeile syödä munakkaan sijaan keitetty muna, itsellä ainakin keitetty muna pitää pidempään nälkää kuin munakas, en yhtään tiedä miksi
samoin sosekeitto pitää paremmin nälän, kuin jos keittäisin saman määrän vihanneksia ja söisin ne ilman soseutuksia
Sosekeitossa on varmaan ainakin kermaa ja ehkä jotain proteiiniakin mukana? Käsittääkseni nestemäisessä muodossa oleva ruoka pitää yleisesti ottaen huonommin nälkää kuin kiinteä, vaikka kalorimäärä olisi täsmälleen sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosekeitossa on varmaan ainakin kermaa ja ehkä jotain proteiiniakin mukana? Käsittääkseni nestemäisessä muodossa oleva ruoka pitää yleisesti ottaen huonommin nälkää kuin kiinteä, vaikka kalorimäärä olisi täsmälleen sama.
Tähän on looginen syykin. Kiinteän sulattaminen vaatii enemmän työtä ja niin kauan kuin sulattamolla on riittävästi töitä, nälkä pysyy poissa.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ole sosekeitoissa mukana kermaa tai proteiinia, vaan siis olen kokeillut ihan niin, että samat ainekset 100% toisinaan voin kyllä laittaa sosekeittoon vaikka raejuustoa, mutta tuolloin kun testasin havaintoani, niin olin tarkkana siitä, että ainekset ovat 100% samat ja grammalleen.
Kuulin vuosia sitten tuosta "soppa on parempi kuin kiinteä ruoka" jostain YLE:llä esiteystä painonhallinta ohjelmasta, jossa joku ravitsemustukija oli tutkinut asiaa enemmänkin. Siellä esitettiin, että on huomattu, että keitto pitää paremmin nälkää. Ja nimenomaan paksu keitto. Koitin äsken muistella ohjelman nimeä siinä onnistumatta, mutta löysyin googlella edes jotain lähdettä muistini turvaksi.
Alla oleva lainaus on sivulta https://time.com/collection/guide-to-weight-loss/4603869/soup-weight-lo…
"Why soup? Scientists say texture is key. Although liquids empty from the stomach faster than solids, thicker liquids like soup are different. They actually tend to cause the stomach to expand a bit more, and remain in the stomach longer, so you feel more full, for a longer length of time. And while some research suggests that form doesn’t matter, one study published in the European Journal of Clinical Nutrition concluded that smooth soup (think: butternut squash) worked even better than a chunky version (such as chicken noodle) when it came to slowing stomach emptying and boosting satiety. Plus, unlike smoothies, which can be sucked through a straw in mere minutes, soups are generally sipped at a more leisurely pace. And additional research shows that slower eating helps you feel more satisfied and consume fewer calories, often without even trying."
veikkaukseni on, että syöt munakkaan liian nopeasti: kehosi ei ehtinyt käsittää, että ruokaa tuli jo. Kokeile siis syödä munakas hitaammin. äläkä tee muuta samaan aikaan: samasta syystä ihmisillä on tapana syödä liikaa televisiota katsoessaan, kun aivojen huomio on muualla kuin ruoassa ja näin aivot eivät pääse kertomaan, että ravintoa tuli jo tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ole sosekeitoissa mukana kermaa tai proteiinia, vaan siis olen kokeillut ihan niin, että samat ainekset 100% toisinaan voin kyllä laittaa sosekeittoon vaikka raejuustoa, mutta tuolloin kun testasin havaintoani, niin olin tarkkana siitä, että ainekset ovat 100% samat ja grammalleen.
Olen huomannut tuon saman. Syön sosekeiton aika paksuna.
Munaa kun saa, sitä haluaa sitten aina vaan lisää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keltuaisissa on prosentuaalisesti enemmän.
Voit toki. Minä vain kysyin, miksi teet niin. Ei siitä tarvitse suuttua.