No, en enää yhtään ihmettele, miksi työnsaanti on niin vaikeaa
Onnistuin kerrankin pääsemään työtä hakiessani peräti haastatteluun asti, ja kun tieto siitä, miksi minua ei valittuatuli, niin päätin ihan uteliaisuuttani kokeilla kepillä jäätä, ja kysyin haastattelijalta palautetta työnhaustani, siis tyyliin, että oliko siinä jotain sellaisia seikkoja, mitkä vaikuttivat kohdallani negatiivisesti.
Ja yllätys, yllätys; haastattelija jopa ehti vastata minulle. Työkokemukseni oli kuulemma hyvä, samoin motivaationi ja kiinnostukseni uutta työtä kohtaan olivat hänen mukaansa kohdillaan. No, mistä homma sitten jäi kiinni.
No ilmeisestikin siitä, kun en osannut keksiä tarpeeksi luovia ja omaperäisiä vastauksia haastattelijan kysymyksiin.
Selväksi ei tosin tullut, että mitä nuo luovat ja omaperäiset vastaukset olisivat olleet -en viitsinyt häiritä enempää- kun valehtelemaankaan en viitsinyt ruveta ja valitettavasti minulle ei ole suotu mitään poikkeuskykyjä ja ominaisuuksia, joilla olisin voinut erottua muista.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy miljoonasta miksi aion joulun jälkeen v//ltää kaulani auki...
Tuu tänne Venäjälle, täällä on vähemmän masentavaa kun siellä suomessa. Asun Pietarissa, tule vaikka kylään? Mulla ois avaamaton vodkapullo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuu tänne Venäjälle, täällä on vähemmän masentavaa kun siellä suomessa. Asun Pietarissa, tule vaikka kylään? Mulla ois avaamaton vodkapullo.
Sanoin YKSI syy MILJOONASTA! Älä tule vi***uilemaan, kun et tiedä mun elämästä pa**an vertaa!
Eli toisin sanoen niillä oli jo tiedossa joku kumminkaima, joka halutaan palkata tehtävään ja piti keksiä riittävän epämääräinen syy miksi sua ei voida valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin YKSI syy MILJOONASTA! Älä tule vi***uilemaan, kun et tiedä mun elämästä pa**an vertaa!
No jää sinne suomeen sitten. Kutsun Mihailin kylään, kun et kerran tule.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas päätin päin vastoin, ihan vittuuksissanikaan en kuole vapaaehtoisesti, olenpahan edes joillekin kiusaksi.
Aika monessa haastattelussa haastattelijan roolissa olleena sanoisin, että luovuudella ja omaperäisyydellä tarkoitetaan monesti ihan sitä, että haastateltava ei yleiskysymyksiin vastaisi niitä samoja iltapäivälehden/linkedinin/monsterin/duunitorin jutuista opittuja "sano näin työhaastattelussa" -litanioita. Kun juttelet parinkymmenen henkilön kanssa, joista 19 selittää olevansa kiinnostunut yrityksen arvoista, olevansa luotettava ja tunnollinen sekä kaipaavansa haasteita ja etenemismahdollisuuksia juuri tässä kyseisessä yrityksessä, niin arvaapa jääkö heistä kukaan mieleen.
Yleensä haastatteluun valittavilla substanssiosaamisesta on olemassa tietty käsitys ja sillä ei ihan hirveän isoja eroja enää siinä kohden hakuprosessia saa, enemmänkin se haastattelu yrittää selvittää henkilön soveltuvuutta kyseiseen työyhteisöön, vähän minkälainen persoona on kyseessä jne.
Sä et saanut sitä paikkaa siksi, että niin moni muukin halusi sen, ja vain yksi valittiin. Eli varmasti moni hyväkin ehdokas putosi.
Ja oliko tämä hakemasi työ vielä joku luokkaa vessojen siivooja.
Mikähän tämä tarinan arvo oli? Joku toinen hakija oli parempi ja that's it.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heeh, toi masennus-juttu. :D
Kysykö tyyliin kumman valitset "vanhan säilyttäminen vai uudistus" tai "en sano, että näin olisi käynyt, mutta jos olisi tällainen tilanne, että...plaplaa, niin mitä tekisit?"
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä parempi, mutta jostain syystä sopivampi.
Vierailija kirjoitti:
Eli toisin sanoen niillä oli jo tiedossa joku kumminkaima, joka halutaan palkata tehtävään ja piti keksiä riittävän epämääräinen syy miksi sua ei voida valita.
Näinhän se menee tai sitten joku 100 pros. palkkatukityyppi.
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa haastattelussa haastattelijan roolissa olleena sanoisin, että luovuudella ja omaperäisyydellä tarkoitetaan monesti ihan sitä, että haastateltava ei yleiskysymyksiin vastaisi niitä samoja iltapäivälehden/linkedinin/monsterin/duunitorin jutuista opittuja "sano näin työhaastattelussa" -litanioita. Kun juttelet parinkymmenen henkilön kanssa, joista 19 selittää olevansa kiinnostunut yrityksen arvoista, olevansa luotettava ja tunnollinen sekä kaipaavansa haasteita ja etenemismahdollisuuksia juuri tässä kyseisessä yrityksessä, niin arvaapa jääkö heistä kukaan mieleen.
Yleensä haastatteluun valittavilla substanssiosaamisesta on olemassa tietty käsitys ja sillä ei ihan hirveän isoja eroja enää siinä kohden hakuprosessia saa, enemmänkin se haastattelu yrittää selvittää henkilön soveltuvuutta kyseiseen työyhteisöön, vähän minkälainen persoona on kyseessä jne.
Näin. Enemmän kuin luovuutta tai persoonallisuutta arvostan sitä,että haastateltava jättää rehellisen ja motivoituneen vaikutelman.
Moni kuitenkin kuvittelee liikaakin, että jokin yksittäinen juttu haastattelussa oli se,joka ratkaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vasta joulun jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Tuon sopivuuden voisi helpommalla ja halvemmalla selvittää ihan noppaa heittämällä...
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinoiden systeemi on nykyisellään huono, sitähän se osoittaa.