Joulun menu
Kertokaa perinteisten lisäksi, mitä uutta laitatte pöytään?
Minä kokeilen tänä vuonna uunissa tehtävää rosollia.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Mikäs varasuunnitelma jos sähköjä ei ole jouluna.
Talossa puulämmitteinen sauna; kiukaalla (ja pesässä) voisi paistaa jotain muutakin kuin makkaraa. Muistaakseni on joku kirja "Saunaruokia" tmv.? Löytyy myös pari kaasupulloa, retkikeitin, kylmäkellari... eli mitään hätää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolaan mennään syömään taas, ollaan koettu se meille sopivimmaksi vaihtoehdoksi.
https://www.ravintolameripaviljonki.fi/jouluaatto-24-12/
Tuollainen tänä vuonna. Illaksi sitten mätiä, suolalohta ja muuta pientä naposteltavaa kotona.
Joulupäivänä on perinteisesti ollut kotona poron sisäfileetä.
Suolalohi?
Mitä et ymmärrä? Suolalohi eli toiselta nimeltään (ruotsin kielestä lainattu) graavilohi.
Se on graavilohi,ikinä kuullutkaan suolalohesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolaan mennään syömään taas, ollaan koettu se meille sopivimmaksi vaihtoehdoksi.
Tuollainen tänä vuonna. Illaksi sitten mätiä, suolalohta ja muuta pientä naposteltavaa kotona.
Suolalohi?
Mitä et ymmärrä? Suolalohi eli toiselta nimeltään (ruotsin kielestä lainattu) graavilohi.
Ymmärsin kyllä kunhan veetuilin,en ole ikinä tähän ikään (65 v.)kuullut puhuttavan suolalohesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule jouluna,se on jo ollut uutisissakin.
Voipi katkoksia tulla jossain vaiheessa niin no hätä,meillä liitta,takka,puusauna,ulkohuussikin löytyy,aggregaatti,oma kaivo ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolalohi?
Ymmärsin kyllä kunhan veetuilin,en ole ikinä tähän ikään (65 v.)kuullut puhuttavan suolalohesta.
Alueriippuvaista ilmeisesti. Miksi tulet veetuilemaan muuten ihan kivaan ketjuun kun kerran kuitenkin asian ymmärsit? Menee mukava ketju jossa herkkuruokia piloille.
Itse 45v ja meillä päin puhutaan suolalohesta. Kauppahallissakin kyltissä lukee suolalohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule jouluna,se on jo ollut uutisissakin.
Voipi katkoksia tulla jossain vaiheessa niin no hätä,meillä liitta,takka,puusauna,ulkohuussikin löytyy,aggregaatti,oma kaivo ym.
Suunniteltua sähkökatkoa ei tule jouluna, mutta suunnittelemattomia voi tulla. Läheskään kaikkialla Suomessa sähköjohtoja ei ole kaivettu maahan. Ja sää vaikuttaa paljon ilmassa kulkevian johtojen toimivuuteen.
Myös rakas naapurimme saattaa järjestää pienen jouluyllätyksen infraan. Muistuttaa samalla leikkisästi olemassaolostaan.
Meillä aika perinteinen menu
Lounaalla:
Riisipuuroa ja sekahedelmäsoppaa
Karjalanpiirakoita ja munavoita
Illallisella:
Porkkana-, lanttu- ja perunalaatikoita
Karjalanpaistia
Keitettyjä perunoita
Quorn-rulla
Karjalanpiirakat ja munavoi
Rosolli
Sienisalaatti
Savulohi ja graavilohi
Porkkala
Herneitä
Suolakurkkuja
Jälkkäripöydässä:
Konvehteja ja marmeladeja
Jouluista piimäkakkua
Joulutorttuja erilaisilla täytteillä
Ainakin sienisalaata pitää olla ja valkosipuliperunoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolalohi?
Alueriippuvaista ilmeisesti. Miksi tulet veetuilemaan muuten ihan kivaan ketjuun kun kerran kuitenkin asian ymmärsit? Menee mukava ketju jossa herkkuruokia piloille.
Itse 45v ja meillä päin puhutaan suolalohesta. Kauppahallissakin kyltissä lukee suolalohi.
Suolalohi ja suolakala on itselleni tuttuja ilmaisuja. Enää niitä ei käytä kuin jotkut vanhukset.
Maustekakun meinasin tehdä. Aiempina jouluina olen tehnyt suklaakakkua tai jotain vastaavaa. Kaikilla on aina ähky ja jälkkärit jää suunnilleen koskematta. Niinpä tuollainen kuivakakku voisi olla hyvä. Teen sen jo pari päivää aiemmin, sehän säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin luopua perinteisistä laatikoista, mutta muut perheessä niitä haluaa. Joka vuosi ehdotan uudistettua menua , mutta muut ei lämpene :D
Itseäni kiinnostaisi erilaiset kasvispainotteiset syötävät , ideoita otetaan vastaan.
Kasvispainotteisia ovat esimerkiksi lanttu-, porkkana- ja perunalaatikot. Voisit tehdä myös punajuuresta laatikkoa.
Kerroin juuri, etten välitä noista perus laatikoista. Mutta kiitos vinkistä.
Miten olisi joku kasvismureke, esim. linsseistä? Itse tykkään uunijuureksista yli kaiken, joten tekisin niitä lisukkeeksi, jos laatikot ei nappaa. Täällä tulee heti vastaan raivoisa joukko, jos mainitsee porkkalan kaltaiset "korvikkeet", joten kutsutaan sitä sitten vaikka marinoiduiksi porkkalasiivuiksi - joka tapauksessa tykkään itse kyseisestä lisukkeesta todella paljon. Toki jos pöytään kuuluu joka tapauksessa kylmäsavulohi, ei varmaan tarjoa juurikaan lisäarvoa. Sienisalaatti on myös hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin luopua perinteisistä laatikoista, mutta muut perheessä niitä haluaa. Joka vuosi ehdotan uudistettua menua , mutta muut ei lämpene :D
Itseäni kiinnostaisi erilaiset kasvispainotteiset syötävät , ideoita otetaan vastaan.
Kasvispainotteisia ovat esimerkiksi lanttu-, porkkana- ja perunalaatikot. Voisit tehdä myös punajuuresta laatikkoa.
Kerroin juuri, etten välitä noista perus laatikoista. Mutta kiitos vinkistä.
Miten olisi joku kasvismureke, esim. linsseistä? Itse tykkään uunijuureksista yli kaiken, joten tekisin niitä lisukkeeksi, jos laatikot ei nappaa. Täällä tulee heti vastaan raivoisa joukko, jos mainitsee porkkalan kaltaiset "korvikkeet", joten kutsutaan sitä sitten vaikka marinoiduiksi porkkalasiivuiksi - joka tapauksessa tykkään itse kyseisestä lisukkeesta todella paljon. Toki jos pöytään kuuluu joka tapauksessa kylmäsavulohi, ei varmaan tarjoa juurikaan lisäarvoa. Sienisalaatti on myös hyvää.
Piti siis tietysti kirjoittaa porkkanasiivut.
Meillä on munakasrullaa sienitäytteellä sekä pororullia.
Ruisnapit kylmäsavulohella alkumaljan kanssa, ja ehkä parit juustot keksien kanssa
Kinkku
Peruna-, porkkana- ja maksalaatikko
Paistetut yrttiperunat
Sienisalaatti
Graavilohi
Joku salaatti
Punaviini
Konjakki ja konvehti
Juustolautanen yleensä vasta toisena päivänä.
Siinäpä ne aikalailla, itse tykkään jouluna aika perinneruuista, huonosti tehdyistä laatikoista en pitäisi, näissä on paljon eroja. Muulloin vuodessa tulee syötyä noita täällä mainittuja valkosipuliperunoita, skageneita, kasvispaistoksia jne. Nekin hyviä mutta ei jouluruokia itselle :)
Vierailija kirjoitti:
Ruisnapit kylmäsavulohella alkumaljan kanssa, ja ehkä parit juustot keksien kanssa
Kinkku
Peruna-, porkkana- ja maksalaatikko
Paistetut yrttiperunat
Sienisalaatti
Graavilohi
Joku salaatti
PunaviiniKonjakki ja konvehti
Juustolautanen yleensä vasta toisena päivänä.
Siinäpä ne aikalailla, itse tykkään jouluna aika perinneruuista, huonosti tehdyistä laatikoista en pitäisi, näissä on paljon eroja. Muulloin vuodessa tulee syötyä noita täällä mainittuja valkosipuliperunoita, skageneita, kasvispaistoksia jne. Nekin hyviä mutta ei jouluruokia itselle :)
Unohdin lanttulaatikon ja suolakurkut.
Mummon ohjeella porkkanalaatikkoa. Siihen tulee hirssiä ainakin ja porkkanaa raastetaan joukkoon. Ihanaa!
Hapankaali kuuluu meillä pöytään ja bratwursti myös
Perinteisillä mennään
- laatikot: imelletty perunalaatikko, riisitön porkkanalaatikko, bataattilaatikko ja lanttulaatikko sekä maksalaatikko
-herneitä ja punajuurta
-kinkku ja naudanpaisti
-keitetyt perunat
-savulohi
-leipää, juustoa, maksapasteijaa jne.
-jälkiruokaa en vielä tiedä
Aamupäivällä syödään riisipuuro karpalokiisselillä.
Nyt kun hintojen nousua niin ei mitään 20 lajia... Panostetaan kalaruokiin
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/Suolalohi?searchMode=all