Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Kannattaa tehdä lapset nuorena". Kun ei se vaan aina ole itse päätettävissä!!

Vierailija
12.12.2022 |

Täällä turhautunut lapseton sinkku 32v. Näen punaista joka kerta kun kuulen tuollaista puhetta. Tiedän kyllä, että biologian takia ihanteellista olisi tehdä ne lapset mahdollisimman nuorena. Mutta kun elämä ei läheskään aina ole omassa kontrollissa eikä asiat mene aina kuten suunnittelee. Tässä kun itsellä on hirveä suru lapsettomuudesta niin sattuu aivan hirveästi kaikki syyllistävä puhe. Minulla on viimeisin vakava parisuhde kariutunut täysin ennakoimattomasti ja sen myötä myös perhesuunnitelmat. Elämä on heittänyt eteen muutenkin kaikenlaista mihin en ole voinut itse vaikuttaa ja sen takia olen edelleen tässä iässä ilman sitä kaivattua ja toivottua lasta.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua lapsia. Lapset haittaa elämää ihan hirveästi. Lapset valvottaa ja sairastelee. Miten voi esim opiskella tai edetä uralla jos on lapsia?

N26

Ihan hyvin voi.

Tuo riippuu tilanteesta ja ihmisestäkin. Esim. Äitini pystyi siihen mutta minä en, vaikka ennen lapsen syntymää luulin, että itsekin pystyisin. Vaikka raskausajan opiskelin työn ohessa ja se sujui hyvin, niin lapsen synnyttyä en vaan pystynyt enää keskittymään. Ja kun lapsi kasvoi, niin elämä toi muita haasteita. Jos olisin halunnut edetä uralla, olisi pitänyt jäädä lapsettomaksi.

Koskaan ei voi tietää etukäteen.

Vierailija
42/59 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän meistä jokainen joutuu toteamaan jonkin asian suhteen elämässään, että olisi järjellä ajatellen tai todennäköisyyksiä laskien kannattanut toimia jollakin tietyllä tavalla, mutta minun tapauksessani se ei vain ollut mahdollista. Oli kyse sitten lapsista, asumismuodosta, työtilaisuuksista tai mistä tahansa.

Toisaalta osa ihmisistä lykkää tietoisesti tai tiedostamattaan esim. lasten hankintaa, vaikka siihen olisi edellytyksiäkin. Sitten nelikymppisenä ihmettelevät, mikseivät tulleet ajoissa ajatelleeksi, ettei asia ehkä olekaan niin yksinkertainen.

Kyllä lähes jokainen nainen pystyy samastumaan tahattomasti lapsettoman kärsimykseen. Suurin osa on kokenut ainakin yhden keskenmenon elämässään. Ja vaikka lapsen olisi saanutkin, raskauden alkaminen on saattanut kestää todella kauan ja ehtinyt herättää paljon pelkoja ja huolia ja suruakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap ajaa takaa aloituksellaan? Eikö tosiasioita saa sanoa, koska aina joku voi pahoittaa niistä mielensä?

Tuota samaa toitotettiin jo noin 30 vuotta sitten, kun olin vielä sinkku. Ikään kuin lapsen voisi tehdä itsekseen kuin nappia painamalla. Ilman luotettavaa kumppania tai mitään muutakaan. Tyyliin ostakaa kaupasta vauvataikina ja laittakaa nousemaan. Ärsyttävää.

Vierailija
44/59 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaisin lapsia niin olisin halunnut ne nuorena. Okei en ole vielä vanha, alle 30v, mutta siis niin että lapset olisi tehty kun olen 30v. Tokihan asia ei ole itse päätettävissä jos ei ole sopivaa kumppania.

Vierailija
45/59 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap ajaa takaa aloituksellaan? Eikö tosiasioita saa sanoa, koska aina joku voi pahoittaa niistä mielensä?

Tuota samaa toitotettiin jo noin 30 vuotta sitten, kun olin vielä sinkku. Ikään kuin lapsen voisi tehdä itsekseen kuin nappia painamalla. Ilman luotettavaa kumppania tai mitään muutakaan. Tyyliin ostakaa kaupasta vauvataikina ja laittakaa nousemaan. Ärsyttävää.

Entä jos joku sanoo, että kannattaa yrittää saada ainakin yhden tai kahden kuukauden palkan verran säästöön, mutta sinulla ei ole juuri sillä hetkellä mahdollisuutta säästää? Ärsyttääkö sekin, vai voisitko ajatella, että noinhan se on, mutta en juuri tällä hetkellä voi vaikuttaa asiaan.

Vierailija
46/59 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei halua yksinään lisääntyä vaikka näitä itseellisiäkin naisia on nykyään.

Vierailija
47/59 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että sinun elämä ei ole mennyt kuten olisi ehkä "pitänyt" ei tarkoita, että toivo on menetetty. Voit aivan hyvin saada lapsen edelleen, et todellakaan ole vanha! Eikä kenenkään vanhemmuudesta tee parempaa tai huonompaa se minkä ikäisenä on lisääntynyt. Olemme yksilöitä erilaisine elämäntilanteinemme ja monen olisi suonut odottavan vähän pidempään sen lapsenteon kanssa, nuori ikä ei takaa, että olisit hyvä vanhempi. Se on pelkkää biologiaa. Tuohan on nykyään koko ajan vain yleisempää saada lapsi vähän vanhempana. Toki biologian kannalta se on parempi tehdä nuorempana, mutta ei se tarkoita, että kaikkien pitäisi niin tehdä. Elämää voi elää niin monella tavalla!

Vierailija
48/59 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä aina ehdotetaan lapsen hankkimista yksin ikään kuin helppona ja itsestäänselvänä vaihtoehtona. Mutta ei tuollaista voi automaattisesti pitää jokaisen kohdalla ratkaisuna, ei ole mikään läpihuutojuttu ryhtyä yksin tällaiseen projektiin. Tietenkin kuka tahansa voi joutua jäämään yksin lapsen kanssa vaikka tulisikin raskaaksi parisuhteessa, mutta lapseton saattaa surra lapsen puuttumisen lisäksi myös sitä, että ei pääse kokemaan lapsen saamista puolison kanssa. Ei se lapsettomuuden suru korjaannu silloin vain sillä, että hakeutuu yksin hedelmöityshoitoihin. Tämä asia on hyvin monitasoinen eikä yksinkertaisia ratkaisuja ole.

Mitä tulee ap:n tilanteeseen, niin en olisi kuitenkaan hirveän huolissani. Tuossa voi hyvin olla vielä useita vuosia aikaa.

Vierailija
49/59 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen nyt saattaa surra niin kovin monenlaisia asioita. Joku nuorena lapsia saanut saattaa surra sitä, ettei saanut viettää villiä nuoruutta, päässyt opiskelijavaihtoon ulkomaille tai pystynyt tavoittelemaan unelmiensa uraa lasten ollessa pieniä.

Joku ydinperheellinen saattaa surra sitä, ettei koskaan enää saa tuntea itseään vapaaksi tai huolettomaksi. Kun lapsi syntyy, tajuaa ettei enää ikinä pysty olemaan onnellinen, jos lapsella on jokin hätä. Ja elämähän tuo eteen vaikka mitä. Ja unelmien täyttyminenkin saattaa tuoda mukanaan suuren surun: ei tämä ollutkaan sellaista kuin kuvittelin.

Vierailija
50/59 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri tekaisi 22-vuotiaana autistilapsen, että eipä se nuoruus siinä nyt auttanut sitten kuitenkaan.

Vierailija
51/59 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minun kaverini 48-vuotiaana liikuntakyvyttömän tytön. Kai sillä kehitysvammaa on, kun on pyörätuolissa viettänyt tuon pienen ikänsä.

Vierailija
52/59 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tässä elämässä monikaan asia ole aina itse päätettävissä. Ystäväni sairastui kolmekymppisenä syöpään, joka ei parane. Kummityttöni sairastui alle parikymppisenä psyykkisesti niin, ettei ehkä koskaan enää kykene ns. normaaliin elämään. Toinen ystäväni ei ole saanut lapsia, vaikka on yrittänyt nuoresta asti. Adoptio ei tule myöskään onnistumaan monestakin syystä.

Joku, joka ei tunne heidän tilannettaan, voisi ajattelemattomasti tokaista vaikka ensin mainitulle missä olet töissä? tai Millaisia suunnitelmia sinulla on lähivuosille?, kummitytölle miten opinnot etenevät? tai viimeksi mainitulle oletteko perheenlisäystä suunnitelleet? ja varmasti jokaisen kohdalla se satuttaisi.

Vierailija
53/59 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta kun elämä ei läheskään aina ole omassa kontrollissa eikä asiat mene aina kuten suunnittelee." Luuletko ettei kaikki tätä tiedä? Se ei poista sitä faktaa, että lapset kannattaa tehdä nuorena, jos on mahdollista valita tehdä lapsia ja ylipäätään haluaa lapsia joskus.

Vierailija
54/59 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen nyt saattaa surra niin kovin monenlaisia asioita. Joku nuorena lapsia saanut saattaa surra sitä, ettei saanut viettää villiä nuoruutta, päässyt opiskelijavaihtoon ulkomaille tai pystynyt tavoittelemaan unelmiensa uraa lasten ollessa pieniä.

Joku ydinperheellinen saattaa surra sitä, ettei koskaan enää saa tuntea itseään vapaaksi tai huolettomaksi. Kun lapsi syntyy, tajuaa ettei enää ikinä pysty olemaan onnellinen, jos lapsella on jokin hätä. Ja elämähän tuo eteen vaikka mitä. Ja unelmien täyttyminenkin saattaa tuoda mukanaan suuren surun: ei tämä ollutkaan sellaista kuin kuvittelin.

Sellaista se on kun on ihmisiä joista välittää, vai voitko olla onnellinen jos miehelläsi, äidilläsi, isälläsi, sisaruksellasi, ystävälläsi jne. on jokin hätä?

Ei lapsi mitään vapautta vie, silloin kun lapsi on ihan pieni, niin toki jonkin verran rajojittaa jos haluaa olla hyvä äiti/vanhempi, mutta lapsella on oma elämä, ethän sinäkään ole liimattu omaan äitiisi. Ja minä ainkaan en koskaan elämässäni ole ollut huoleton. En ymmärrä minkälainen ihminen on muka täysin huoleton, minä kutsun sitä tyhmäksi jos ei tajua, että koska tahansa voi sattua mitä tahansa, täysi huoletonhan kävelee suoraan auton alle kun keskittyy vaan olemaan niin huoleton.

Aina pitää huolehtia jonkin verran läheisistä, luonnosta, maailman menosta ylipäätään. Ei voi olla täysin huoleton vaikka ei olisi edes perhettä.

Vierailija
55/59 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, tunnen tuskasi ap. Itsekin 31v ikisinkku (8vuotta sinkkuna.) Pitkäaikaistyötön, vain pätkätöitä takana vaikka on 2 ammattiakin opiskeltuna. Olen lämmin tyyppi, kaunis, pidän itsestäni huolta. Paljon ystäviä, onneksi. Mutta kyllä tässä on psyyke koetuksella, kun elämä on jatkuvaa puskemista ja kituuttamista pienellä rahalla ja vieläpä yksin. Aika monesta haaveesta joutunut luopumaan. Ja tällä hetkellä alkanut luovuttaa rakkaudenkin suhteen. Saati lapsen. En voi tälle mitään. Sopivaa kumppania ei vain löydy, vaikka suhteita on ollut todella paljon. Loppuvat myös monesti muista syistä, kuin itsestäni. En voi toisenkaan ihmisen elämäntilanteelle mitään. Tai sille etten rakastu joka vastaantulijaan. Tai he minuun!

Vierailija
56/59 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta kun elämä ei läheskään aina ole omassa kontrollissa eikä asiat mene aina kuten suunnittelee." Luuletko ettei kaikki tätä tiedä? Se ei poista sitä faktaa, että lapset kannattaa tehdä nuorena, jos on mahdollista valita tehdä lapsia ja ylipäätään haluaa lapsia joskus.

No ilmeisesti kaikki ei todellakaan tätä minun kokemukseni mukaan tiedä. Olen saanut sen verran usein kommentointia tästä asiasta, että on tullut hyvin selväksi miten pelottavan monella ei ole ymmärrystä ihmisten erilaisista elämäntilanteista. Tästä asiasta puhutaan ikään kuin minäkin olisin huonompi ihminen siksi etten ole toiminut ajoissa ja ihan kuin olisin voinut valita toisin. Ap

Vierailija
57/59 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Jossain perähikiällä tai 1950-luvulla olisi varmaan outoa saada ensimmäinen lapsi yli kolmekymppisenä. Todellisuudessa tuo on nykyään koko ajan yleisempää, ei millään tavalla kummallista. Näitä kommentteja alapeukuttavat varmaan kaikki 20v iässä lisääntyneet joiden mielestä heidän tapansa on ollut ainoa oikea.

Vierailija
58/59 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

News flash: lapsia ei ole pakko tehdä ollenkaan.

No ei tietenkään ole, mutta kun minä nimenomaan olen aina halunnut ja sen takia tämä on vaikea asia. Ap

No mikset ole tehnyt lapsia?

Vierailija
59/59 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

News flash: lapsia ei ole pakko tehdä ollenkaan.

No ei tietenkään ole, mutta kun minä nimenomaan olen aina halunnut ja sen takia tämä on vaikea asia. Ap

No mikset ole tehnyt lapsia?

Onko ihmiset oikeasti näin ymmärtämättömiä vai onko tarkoitus vaan tietoisesti loukata ja satuttaa lisää? Ap