"Kannattaa tehdä lapset nuorena". Kun ei se vaan aina ole itse päätettävissä!!
Täällä turhautunut lapseton sinkku 32v. Näen punaista joka kerta kun kuulen tuollaista puhetta. Tiedän kyllä, että biologian takia ihanteellista olisi tehdä ne lapset mahdollisimman nuorena. Mutta kun elämä ei läheskään aina ole omassa kontrollissa eikä asiat mene aina kuten suunnittelee. Tässä kun itsellä on hirveä suru lapsettomuudesta niin sattuu aivan hirveästi kaikki syyllistävä puhe. Minulla on viimeisin vakava parisuhde kariutunut täysin ennakoimattomasti ja sen myötä myös perhesuunnitelmat. Elämä on heittänyt eteen muutenkin kaikenlaista mihin en ole voinut itse vaikuttaa ja sen takia olen edelleen tässä iässä ilman sitä kaivattua ja toivottua lasta.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Itse viivytin lastentekoa, kunnes vanhempana tajusin, että ei minulla ole enää energiaa lasten kanssa touhuamiseen. 43-vuotiaana tein sitten raskaan päätöksen jäädä lapsettomaksi kokonaan. Nuorena olisi pitänyt jo valita toisin, kun vielä virtaa riitti ja olisi jaksanut juosta lasten perässä. Enää ei.
Sama. Ajattelin että n. 30-vuotiaana olisi hyvä aika, kun on ok työpaikka ja elämä muutenkin tasapainossa. nyt 34 v. enkä todellakaan halua herätä keskellä yötä johonkin rääkymiseen. Mutta jos mulla olisi ollut sopiva tilanne nuorempana niin luultavasti olisin tehnyt lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua lapsia. Lapset haittaa elämää ihan hirveästi. Lapset valvottaa ja sairastelee. Miten voi esim opiskella tai edetä uralla jos on lapsia?
N26
Ihan hyvin voi.
Näin, todella hyvin voi. Aloin opiskelemaan uutta ammattia, kun nuorin kolmesta lapsesta täytti kaksi vuotta ja vanhemmat lapset olivat 4 ja 6 vuotiaat.
Mun äitini sai kaksi lastaan vähän yli parikymppisenä ja mut 36-vuotiaana. Ihan hyvin jaksoi ja hän kuoli, kun olin 42v. Oman lapseni sain 35- vuotiaana ja hyvin olen jaksanut. Kyllä sä ap vielä kerkiät. Tsemppiä!
nuorena tietenkin pääseehän sillä teini tiineenä ohjelmaan saa palkkiolla otettua ostettua lisää tatuointeja.
En usko
Ei mitenkään kun.
Liian liianhomoiluaois vaan?
En usko onnistuu ikinä!
Mitä ap ajaa takaa aloituksellaan? Eikö tosiasioita saa sanoa, koska aina joku voi pahoittaa niistä mielensä?
Kävin aivan samoja tuskia sinun iässäsi läpi. Ei vain ollut sitä miestä kenen kanssa perustaa perhe vaikka miten olisi halunnut! Sukujuhlat ja muiden häät oli täyttä tuskaa sielulle.
35v aloin vakavasti harkita yksin lapsen hankintaa kun ei mistään vaan tullut mitään. Samalla kuitenkin yritin myös viimeisiä panostuksia tinderiin ja viimein löytyi kuin löytyikin ihana mies! Ensimmäinen lapsi tuli vielä luomusti, nyt odotan hedelmöityshoitojen avulla toista syntyväksi tammikuussa. Tosi hyvin olen jaksanut ja elämä on parasta ikinä! Eli älä sisko hyvä luovuta, sinniä vaan
N39
Vierailija kirjoitti:
Varmasti asia on sinulle kipeä, mutta se ei muuta tosiasioita toisiksi.
Elämässä on paljon asioita, jotka kannattaa tehdä tietyllä tavalla jos toivoo tulosta X, ja on aivan selvää etteivät kaikki niihin pysty vaikka haluaisivat, ja toiset taas eivät halua samaa kuin useimmat. Tietysti se harmittaa, mutta mitä kiukuttelu auttaa? Faktat pysyvät silti faktoina.
Tuo lausahdus voi vaan tahattomasti lapsettomasta tuntua todella syyllistävältä ja vähättelevältä, koska he eivät ole itse voineet valita tehdä niitä lapsia nuorempana. Tuo lause antaa ymmärtää, että elämän voisi aina käsikirjoittaa, mikä ei ole totta. Lapsettomuus on iso suru jota ei sellainen ymmärrä joka sitä ei ole kokenut.
Olen 37 v, ja nyt olisi viimeiset hetket käsillä, jos lapsia meinaisi yrittää.
Minulla ei kertaakaan ole tähän ikään mennessä ollut sellaista tilannetta, että meillä olisi riittävät tulot edes lapsen perustarpeiden täyttämiseen. Ei kun joo, vuonna 2020 meni ihan hyvin ja melkein saatiin velat maksettua, kunnes mies sairastui. Taas.
Löysin puolison ylipäätään "vasta" 27-vuotiaana.
Nämä asiat ei todellakaan ole itsensä päätettävissä.
Meillä jää lapset saamatta, mutta sinulla on AP vielä hyvin aikaa. Pidä huolta itsestäsi ja taloudestasi parhaasi mukaan ja pohdi, olisiko lapsen hankkiminen yksin sinulle mahdollista.
Ja seuraavan kerran kun joku idiootti alkaa länkyttää parhaasta lapsentekoiästä, katsot häntä ilmeettömänä suoraan silmiin ja sanot, että sait kuusi keskenmenoa parikymppisenä etkä ole vielä pystynyt yrittämään uudelleen. Ja sitten nautit siitä, kun se ääliö kiemurtelee häpeästä.
En oikein käsitä tätä. Itse en tunne edes ketään joka olisi lisääntynyt alle kolmekymppisenä. Ihan normaalia on ainakin minun maailmassani perustaa perhe kolmenkympin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
En oikein käsitä tätä. Itse en tunne edes ketään joka olisi lisääntynyt alle kolmekymppisenä. Ihan normaalia on ainakin minun maailmassani perustaa perhe kolmenkympin jälkeen.
Joo, se ei todellakaan ole niin harvinaista mitä tämä palsta antaa ymmärtää. Todellisuus ja AV-maailma on vähän eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämässä on paljon asioita, jotka kannattaa tehdä tietyllä tavalla jos toivoo tulosta X, ja on aivan selvää etteivät kaikki niihin pysty vaikka haluaisivat, ja toiset taas eivät halua samaa kuin useimmat. Tietysti se harmittaa, mutta mitä kiukuttelu auttaa? Faktat pysyvät silti faktoina.
Tuo lausahdus voi vaan tahattomasti lapsettomasta tuntua todella syyllistävältä ja vähättelevältä, koska he eivät ole itse voineet valita tehdä niitä lapsia nuorempana. Tuo lause antaa ymmärtää, että elämän voisi aina käsikirjoittaa, mikä ei ole totta. Lapsettomuus on iso suru jota ei sellainen ymmärrä joka sitä ei ole kokenut.
Höpö höpö!
Maailma on täynnä näitä kannattaa-lausahduksia, ja ne voivat olla aivan totta, vaikka läheskään kaikilla ei ole mahdollisuutta toimia niiden mukaisesti.
- Kannattaa opiskella itselleen sellainen ammatti, josta itse pitää ja jolla voi elättää itsensä.
- Kannattaa välttää ylensyöntiä ja pitää muutenkin hyvää huolta itsestään.
- Kannattaa laittaa joka palkasta säästöön edes vähän.
On kaikille selvää, ettei osa ihmisistä pysty noihin ym. asioihin juuri koskaan ja osa ei edes halua. Eivät ne silti epätosiksi muutu.
Toki kenenkään ei pitäisi hieroa lapsettomuudesta tai rahattomuudesta tai ikävästä työstä kärsivän ihmisen haavoihin tahallaan suolaa toistelemalla hänelle tuollaisia faktoja, jos itse on tietoinen toisen pulmasta. Se on huomaavaista. Kaikki eivät toki huomaavaisuuteenkaan pysty.
Ap, tuo kommentti on tarkoitettu herättelyksi ja vinkiksi sellaisille jotka vähättelee ja sanoo, että ehkä sitten joskus. Älä ota henkilökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkös kukaan millä iällä ne riskit kasvaa, että on suurempi todennäköisyys saada kehitysvammainen lapsi?
16v
Vierailija kirjoitti:
Itse olin liian mukavuudenhaluinen, että lapsille antaisin aikani. Ehkä nuorena olisin valinnut toisin. Nyt viidessäkymmenissä ja melko yksinäistä voi elämä olla.
Tämä on kans samanlainen myytti kuin se että kun tekee nuorena lapset niin kerkeää nähdä sit lapsenlapset.
Äitini teki paljon lapsia, siis tyyliin 10. Ihan kauhea ihminen, potkinut kaikki lapset omilleen siinä 16-18 ikäisenä ja kukaan ei ole tainnut pitää häneen mitään yhteyttä. Tulee elämään yksinäisen vanhuuden.
Isäni teki lapset nuorena, kuoli sydänkohtaukseen 40-vuotiaana. Ei kerinnyt nähdä edes omia lapsiaan aikuisena.
Tarinan opetus on se että kaikilla on se oma tilanne, kukaan ei voi sanoa kellekkään että tee näin ja älätee näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on tahattomasti lapseton vasta siinä vaiheessa, mikäli lasta ei yrityksestä huolimatta siunaannu. Jos lapset todellakin on suurin unelma, niin ei todellakaan kannata jäädä odottamaan jotain "käsikirjoitettua" ydinperhettä, vaan rohkeasti yrittää lasta itsenäisesti.
Mielestäni kommentti johon vastasit oli erittäin hyvä ja realistinen. Aina ei elämä mene kuin Hollywood leffassa. Lapsihaavetta ei todellakaan kannata sitoa yhteen perheidylli -haaveen kanssa. Naisille on monia eri vaihtoehtoja. Tosin jos Ap on mies, niin silloin asia on Suomen lainsäädännön takia aidosti surullinen. -Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö!
Maailma on täynnä näitä kannattaa-lausahduksia, ja ne voivat olla aivan totta, vaikka läheskään kaikilla ei ole mahdollisuutta toimia niiden mukaisesti.- Kannattaa opiskella itselleen sellainen ammatti, josta itse pitää ja jolla voi elättää itsensä.
- Kannattaa laittaa joka palkasta säästöön edes vähän.On kaikille selvää, ettei osa ihmisistä pysty noihin ym. asioihin juuri koskaan ja osa ei edes halua. Eivät ne silti epätosiksi muutu.
Toki kenenkään ei pitäisi hieroa lapsettomuudesta tai rahattomuudesta tai ikävästä työstä kärsivän ihmisen haavoihin tahallaan suolaa toistelemalla hänelle tuollaisia faktoja, jos itse on tietoinen toisen pulmasta. Se on huomaavaista. Kaikki eivät toki huomaavaisuuteenkaan pysty.
Eihän kukaan ole väittänyt, että tuo lausahdus olisi epätosi. Kyse on vaan siitä, että tuo on todella yksinkertaistava ja myös syyllistävä toteamus. Ei se ehkä tunnu siltä niille joita tilanne ei kosketa. Ne jotka eivät ole tuossa tilanteessa olleet eivätkä lapsettomuutta kokeneet eivät ymmärrä miltä nämä lauseet lapsettomasta tuntuvat eivätkä käsitä miksi niihin reagoidaan kuten AP reagoi. Toivoisin, että ihmisillä olisi vähän enemmän empatiaa ja halua yrittää nähdä asioita toisen näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö!
Maailma on täynnä näitä kannattaa-lausahduksia, ja ne voivat olla aivan totta, vaikka läheskään kaikilla ei ole mahdollisuutta toimia niiden mukaisesti.- Kannattaa opiskella itselleen sellainen ammatti, josta itse pitää ja jolla voi elättää itsensä.
- Kannattaa laittaa joka palkasta säästöön edes vähän.On kaikille selvää, ettei osa ihmisistä pysty noihin ym. asioihin juuri koskaan ja osa ei edes halua. Eivät ne silti epätosiksi muutu.
Eihän kukaan ole väittänyt, että tuo lausahdus olisi epätosi. Kyse on vaan siitä, että tuo on todella yksinkertaistava ja myös syyllistävä toteamus. Ei se ehkä tunnu siltä niille joita tilanne ei kosketa. Ne jotka eivät ole tuossa tilanteessa olleet eivätkä lapsettomuutta kokeneet eivät ymmärrä miltä nämä lauseet lapsettomasta tuntuvat eivätkä käsitä miksi niihin reagoidaan kuten AP reagoi. Toivoisin, että ihmisillä olisi vähän enemmän empatiaa ja halua yrittää nähdä asioita toisen näkökulmasta.
Vaikkei siltä tunnu, väitän että iso osa ihmisistä on empaattisia ja näkee asiat muidenkin näkökulmasta. Noissa kannattaa-lausahduksissa on itse asiassa mielestäni sisäänrakennettuna jatko, jota ei vain ole tapana sanoa ääneen:
Kannattaa laittaa joka palkasta osa säästöön, JOS VAIN VOI. Kannattaa opiskella, JOS VAIN VOI. Kannattaa tehdä lapset nuorena, JOS VAIN VOI.
Kyllähän sitä kaikenlaista elämässä ehkä kannattaa tai olisi järkevää tehdä, mutta ei se tarkoita että ne olisi ainoita oikeita tapoja elää. Sä voit elää elämän silti eri tavalla kuin miten "kannattaa". Sulla on kaikki mahdollisuudet edelleen saada toivomasi, vaikka elämä ei olekaan mennyt kuten yleisen normin mukaan pitäisi. Ei ole olemassa mitään sääntöjä sille milloin ja missä järjestyksessä asiat kuuluu tehdä.
Sen tiedän, että mulla tulee kohta kiire tekemään.
-sivusta harmaantunut munasolu