Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi 13v haluaisi kerätä astioita

Vierailija
12.12.2022 |

Koska kuulemma kaveripiirissä usea tekee näin ja on kuulemma kerätty pitkäänkin jotain tiettyä astiasarjaa. Ihan vierasta mulle tuo että nyt jo jotain astioita kerätään.

No, toisaalta mikäs siinäkään. Tietysti lapsen maun otan huomioon, mut mikähän mahtaisi olla sellainen melko ajaton sarja? Teemaa on ollut pitkään, mutta lapsi sanoi ettei sitä halua. Pentikin valosta tykkää ainakin.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa tuo roinan keräily. Hyviä astioita löytyy puoli-ilmaiseksi sitten kun tarvii. Ei niillä kannata vuosia aikaisemmin kaappeja täyttää. Varsinkin kun useat ns. suomalaiset keramiikkavalmistajat teettää rojunsa jossain indokiinassa niin ihan sama, mistä kipponsa haalii. 

Vierailija
42/49 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulutusjuhlat opitaan kotoa. Miksi ihmeessä astioita pitäisi keräillä? Kotoa lähtiessä vasta tarvitaan ja halpoja hyviä astioita löytyy joka marketista.

Kotoa lähtiessä voidaan olla sellaisessa taloudellisessa tilanteessa, että ei ole varaa ostaa mitään ylimääräistä. Pitää maksaa takuuvuokra, kulkuneuvo, huonekalut ... Enemmän kulutusjuhlaan viittaa joka marketista ostettavat uudet tavarat kuin lapsuudenkodista mukaan otetut.

Omat lapseni huomasivat opiskelija-asunnossaan paljon kestävämmiksi ne astiat, jotka oli huolella valittu joskus aikaisemmin kuin uudet halpisastiat.

Silloin on hyvä olla olemassa jotain omaa, jonka voi ottaa mukaan. Toiseksi uudessa asunnossa voi tuntea olonsa paljon kotoisemmaksi, kun siellä on jo jotain omaa, kuten ne aikaisemmin omaa kotia varten hankitut astiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaa tuo roinan keräily. Hyviä astioita löytyy puoli-ilmaiseksi sitten kun tarvii. Ei niillä kannata vuosia aikaisemmin kaappeja täyttää. Varsinkin kun useat ns. suomalaiset keramiikkavalmistajat teettää rojunsa jossain indokiinassa niin ihan sama, mistä kipponsa haalii. 

Sanotko sinä roinaksi laatuastioita, kuten vanhoja arabialaisia? Eri asia nykyinen kiinaroina, mutta aloituksessa ajateltiinkin nimenomaan arvokkaampien astioitten hankkimista.

Vierailija
44/49 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astiastojen keräämisessä on vaarana se, että se mikä miellytti teini-ikäisenä, ei välttämättä miellytä enää siinä vaiheessa kun muuttaa pois kotoa. Toisaalta taas epämääräinen halppiskattaus ei ainakaan silmiä hivele. Se, mikä nyt on ajaton, ei välttämättä ole ajaton enää 10 vuoden kuluttua.

Toisaalta taas täydellinen astiasto on unelma, mutta se raha mikä sen astiaston keräämiseen käytännössä menee, on kertasuoritteena melkoisen suuri. Siksi sitä keräämistä pitäisi hajauttaa useammalle vuodelle...

Ne vanhat voi myydä ja ostaa sillä rahalla mieleisempää. Varsinkin laatuastiat säilyttävät arvonsa. Olisinpa aikanaan osannut hankkia yhtä monta millenium-muumimukia kuin lapsia, niin siitä yhdestä heidän ei tarvitsisi tapella.

Vierailija
45/49 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ollut todella kiitollinen, jos itselleni olisi kerätty jotakin kaunista astiastoa jo kotona asuessa. Serkuille kerättiin, mutta minun äiti sanoi, ettei tarvitse. Että kyllä he sitten isän kanssa ostavat, kun tulee tarve. Ostivatko? No eivät. Ostin sitten kaiken omaan kotiini itse, kun en apuja saanut. Sitten muutin yhteen mieheni kanssa, jolle oli kerätty laadukasta astiastoa teinistä asti. Omat Ikean halppikset lähti heti kiertoon. Kerään itse omille nuorille jo hyvissä ajoin samaa mitä kotona jo on. Ehkä uudessa kodissa on sitten kotoisampi olokin.

Vierailija
46/49 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vieläkin mummoni pippurimylly ja pari isoa lusikkaa ja taikinakaulin. 

Vierailija
47/49 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta lasten pitää itse päättää minkä sarjan haluaa ja sitä kerätään. 

Vierailija
48/49 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta lasten pitää itse päättää minkä sarjan haluaa ja sitä kerätään.

Ilman muuta, jos osaavat itse valita. Mulla on kolme poikaa ja kun asiasta kyselin, niin jokainen sanoi, että vaikka sitä samaa mitä kotona on. Eli varmaan jokaiselle nuorelle sillä ei niin ole väliä. Kunhan on jotkut astiat mitkä ottaa mukaan. Mutta näin aikuisena tiedän, että laadukkaat on oikeesti aikaa kestävät toisin kuin Ikean astiat.

Vierailija
49/49 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinne kirpparille riittää tavaraa jos kukaan ei koskaan "kulutusjuhli" ja osta uutena?

Olipa loistava älynväläys. Eihän se ole kirpputoreilla käyjien vika jos joku on ostanut tai saanut tavaroita joita ei halua pitää ja lahjoittanut pois. Eikä astioiden ostaminen ole mitään "kulutusjuhlaa", ne ovat välttämättömyys. Sitä paitsi siellä voi olla myös kuolinpesistä tullutta tavaraa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän