Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi 13v haluaisi kerätä astioita

Vierailija
12.12.2022 |

Koska kuulemma kaveripiirissä usea tekee näin ja on kuulemma kerätty pitkäänkin jotain tiettyä astiasarjaa. Ihan vierasta mulle tuo että nyt jo jotain astioita kerätään.

No, toisaalta mikäs siinäkään. Tietysti lapsen maun otan huomioon, mut mikähän mahtaisi olla sellainen melko ajaton sarja? Teemaa on ollut pitkään, mutta lapsi sanoi ettei sitä halua. Pentikin valosta tykkää ainakin.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vaikka kysyisit siltä nuorelta itseltään.

Meillä nuori keräsi useamman vuoden jo Marimekon astioita ennen kotoa pois muuttamista (ja toki täydennetään välillä edelleenkin). Sekaisin kaikkia mustavalkoisia, halusi itse niin.

Vierailija
2/49 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että tällainen tapa edelleen! Muista itse keränneeni jo nuoresta pitäen ja sitten kotoa pois muuttaessa oli jo kivasti kaikkea. Toki silloin ei juurikaan kerätty uutena, vaan sukulaisten nurkista ja ehkä kirpputorilta ja sitten jotain tietenkin sai lahjaksi toivoessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen annettiin kapiot mukaan, kun lapsi muutti kotoa.

Nykyisin voi alkaa ajoissa kerätä astioita, liinavaatteita jne. 

Karmea yllätys turhan monille, kun vessapaperista ja mausteistakin pitää ihan itse maksaa omassa kodissa. 

Vierailija
4/49 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutusjuhlat opitaan kotoa. Miksi ihmeessä astioita pitäisi keräillä? Kotoa lähtiessä vasta tarvitaan ja halpoja hyviä astioita löytyy joka marketista.

Vierailija
5/49 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni kummi kysyi haluaako tyttö syntymäpäivä- ja joululahjoiksi erästä tiettyä astiastoa. Hänellä on toinenkin kummityttö jolle alkanut kerätä jo aikaisemmin.

Mielestäni hyvä idea. Kun tyttö muuttaa omilleen on mukava kun on kattava astiasto valmiina, eikä hän sitä itsekään pahakseen pane. Itse aloin hankkia astioita vasta tuossa  alle parikymppisenä ennen kotoa muuttoa, samoin lakanoita yms. Olin tyytyväinen kun niitä oli sitten kun omaan kämppään muutin.

Ei hullumpi idea ollenkaan.

Vierailija
6/49 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulutusjuhlat opitaan kotoa. Miksi ihmeessä astioita pitäisi keräillä? Kotoa lähtiessä vasta tarvitaan ja halpoja hyviä astioita löytyy joka marketista.

Jos vastustat kulutusjuhlaa, niin miksi ostat astiat marketista etkä kirpparilta? 

Vierailija
7/49 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostaa jotain halpoja (jotka eivät yleensä oikeasti ole hyviä) kamala määrä siinä vaiheessa, kun lapsi muuttaa pois kotoa? Miksi ei ostaisi vähän parempaa (siis perushyvää) astian silloin toisen tällöin? Se on aika iso summa rahaa, mitä menee kaikkiin muihinkin kodin tarvikkeisiin muuton yhteydessä, joten on ihan jees, että edes jotain on jo valmiina.

Vierailija
8/49 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vastustat kulutusjuhlaa, niin miksi ostat astiat marketista etkä kirpparilta? 

M.O.T

Heh joo, aikoinaan olin  kiertsissä aussin kanssa. Oli saada slaakin kun oli heidän jotain ihannoimaa Royal Boulton/Villeroy muutamalla eurolla! Harmitteli kun ei voinut ostaa mukaansa! :D

Vierailija
9/49 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä nuorelta, mitä astioita se haluaa. Ei kai me sitä tiedetä.

Vierailija
10/49 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostaa jotain halpoja (jotka eivät yleensä oikeasti ole hyviä) kamala määrä siinä vaiheessa, kun lapsi muuttaa pois kotoa? Miksi ei ostaisi vähän parempaa (siis perushyvää) astian silloin toisen tällöin? Se on aika iso summa rahaa, mitä menee kaikkiin muihinkin kodin tarvikkeisiin muuton yhteydessä, joten on ihan jees, että edes jotain on jo valmiina.

Niinpä. Aikoinaan kun eräs nuoripari piti häät niin keräsin pyykkikoppaan kaikkea sälää, aloitin ajoissa. Tyyliin neuloja ja lankoja, pikkuisia nauloja, teippiä, sormustimia, leikkelehaarukoita, teesiivilä. perunankuorimaveitsi, kalaveitsi, kahvimitta eli kaikkea sitä sälää mitä aloitteleva perhe tarvitsee!

Tykkäsivät kovasti.

Saa ottaa vinkkiä :D

Vierailija
11/49 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ajatus kerätä astioita jo hyvissä ajoin. Mulle ei vanhemmat sallineet astioiden keräilyä edes lukiossa, ei sitten ole ollut kattavaa astiastoa koskaan. Ei ole ollut äidilläkään. Omille lapsille olen nyt ostanut sarjaa mitä he on valinneet.

Vierailija
12/49 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa joku todella neutraali. Teema on siitä hyvä että se ei todennäköisesti näytä urpolta 10 tai 20 vuoden päästä. Siihen voi myös yhdistellä lähes mitä vaan trndikkäämpää astiaa vuosien mittaan.

Vierailija
13/49 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tytöltäsi erinomainen aloite. Enkä ymmärrä väitettä kulutusjuhlasta tässä kohtaa. Astioita tarvitsevat kaikki ja oikein valittu astiasto saattaa olla käytössä vuosikymmeniä. Paljon parempi lahjaidea siis, kuin jokin tämän hetken muotivaate vaikkapa, joka on käytössä ehkä muutaman kuukauden. Minulle alkoi erä sukulaistäti kerätä astiastoa rippikouluikäisestä lähtien. Kysyi, mistä tykkään ja sitten tuli monesti synttäri-, joulu- ja valmistujaislahjaksi jotain siihen sarjaan kuuluvaa. Se astiasto on edelleen ahkerassa käytössä näin kolmekymmentä vuotta myöhemmin. 

Vinkkinä sanoisin, että kannattaa miettiä pohjalle joku neutraali perusastiasto, jota voi halutessaan täydentää värikkäämmillä yksittäisillä jutuilla. Sekä Arabialta että Marimekolta löytyy varmasti tosi hyviä, aikaa kestäviä vaihtoehtoja. Jos päädytte Pentikin astiastoon, kannattaa tarkistaa, kuinka kauan se on tuotannossa. Joskus tiettyjä Pentikin astioita saa vain pari vuotta, joten keräily voi jäädä pahasti vaiheeseen. 

Vierailija
14/49 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinne kirpparille riittää tavaraa jos kukaan ei koskaan "kulutusjuhli" ja osta uutena?

Vierailija
15/49 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Aikoinaan kun eräs nuoripari piti häät niin keräsin pyykkikoppaan kaikkea sälää, aloitin ajoissa. Tyyliin neuloja ja lankoja, pikkuisia nauloja, teippiä, sormustimia, leikkelehaarukoita, teesiivilä. perunankuorimaveitsi, kalaveitsi, kahvimitta eli kaikkea sitä sälää mitä aloitteleva perhe tarvitsee!

Tykkäsivät kovasti.

Saa ottaa vinkkiä :D

Ristus sentään kun oltaisiin saatu häälahjaksi 10v yhdessä asumisen jälkeen tommonen läjä sekalaista kamaa.. jotain leikkelehaarukoita ja teippiä. Ihan vaan onnittelukorttikin on parempi kuin tuo. 

Vierailija
16/49 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asialla on kaksi puolta. Kiva, jos on kotoa muuttaessaan astioita. Huono, jos maku muuttuu täysin. Kärrättiin kälyn kanssa kaatikselle asiat, joita hän keräsi rippikouluajoistaan. Maku muuttui niin täysin, ettei hän koskaan ottanut astiastoa mukaansa lapsuudenkodistaan.

Vierailija
17/49 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni näyttää suosittelevan neutraaleja perusastiastoja, mutta ei kaikki tykkää sellaisista ollenkaan. Tässäkin lapsi oli sanonut, ettei esim. Teemaa halua, ja silti sitä suositellaan. Kyllä minusta pitäisi mennä sen mukaan mitä hän haluaa. Meillä tytär kerää tällä hetkellä Vallilan Linnea-sarjaa. 

Vierailija
18/49 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kotoa pois muuttamisen jälkeen ostanut jo poistunutta sarjaa pikku hiljaa. Valitettavasti astioissa ja niiden kuvioissa on sävyeroja, koska ne on hankittu pitkällä aikavälillä.

Edellisen vuoksi kannattaisin enemmän rahan keräämistä ja astioiden ostamista yhdellä kerralla. Jopa pelkkä valkoinen astia voi olla kaikkia mahdollisia valkoisen sävyjä, vaikka kyse on samasta sarjasta.

Lisäksi olen oppinut, että nuorison mieli muuttuu kovin nopeasti.

Vierailija
19/49 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkulle kerättiin astiasarjaa mutta vuosien saatossa oli nuoren maku muuttunut niin et kerätty sarja ei enää miellyttänytkään vaan päätyi myyntiin.

Vierailija
20/49 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa autistiselta nämä astiankerääjät

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän