Kuinka teet karjalanpaistin?
Reseptin mukaan liemi jää litkuksi. Suurustatko sen?
Kommentit (48)
En tee karjalanpaistia. Yliarvostettu, mauton perinneruoka, mitä en ole ikinä ymmärtänyt. Tiedän, tätä ei kysytty.
Ei suurusteta. Lipalat pannun kautta pataan muine aineksineen ja uuniin muhimaan kunnolla. Meilläpäin se liemi on aina sellaista litkua.
Vierailija kirjoitti:
En tee karjalanpaistia. Yliarvostettu, mauton perinneruoka, mitä en ole ikinä ymmärtänyt. Tiedän, tätä ei kysytty.
= En osaa kokata enkä muutenkaan ymmärrä oikein mistään mitään.
Kunnolla tehty karjalanpaisti on todella maukasta.
Tuo on liemi, ei kastike, joten tietenkään sitä ei suurusteta!
Paistan lihat voissa ja laitan pataan. Aikaisemmin tein haudutuspadassa (crocpot) mutta nyt teen puuhellan päällä valurautapadassa. Hauduttelen 3-4 tuntia, jolloin liha on pehmeää ja suussasulavaa. Lientä ei saa olla liikaa.
Ja kun (toivottavasti) karjalanpaistia jää yli, niin siirrän kannelliseen säilytysastiaan ja jääkaappiin. Siellä se liemi hyytyy ihanaksi hyytelöksi, nam! ne jotka sanovat, että mautonta, eivät hauduta karjalanpaistia riittävän kauan.
Mä laitoin tänään kaikki ainekset sellaisenaan sähköiseen haudutuspataan. Uskon tuosta tulevan syötävää. Potaatit täytyy jossain vaiheessa keittää.
Lientä saa olla maksimissaan aineiden yläreunaan. Ei haittaa vaikka päällipalat olisivat kuiviltaan. Ei suurusteta missään nimessä.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitoin tänään kaikki ainekset sellaisenaan sähköiseen haudutuspataan. Uskon tuosta tulevan syötävää. Potaatit täytyy jossain vaiheessa keittää.
Meillä tänään samaa ruokaa :D Tein tuon karjalanpaistin kylläkin jo eilen ja nyt tässä mietin että pitäisiköhän se lämmittää uunissa kumminkin, kun mikrossa jotenkin lihapalat kuivuvat helposti.
Vierailija kirjoitti:
Me lohkotaan potut sinne sekaan pataan. Muhivat siinä samalla.
Keitän ensin lihoja, kuorin välillä sitä vaahtoa pois. Keitinvedessä pitää olla riittävästi suolaa, laakerinlehti ja maustepippureita. Kun olen vähän aikaa keittänyt, laitan lihat uuniin ensin kovalle lämmölle, sitten kun lientä on vaan vähän jäljellä, lisään vettä ja jätän hautumaan matalalle lämmölle. Näin tulee hyvä.
Se liemi on ikävä lautasella, koska se sotkeutuu salaattiin.
Laitan aika pekonia tuomaan makua. Se on perinteinen karjalanpaisti.
Mummoni karjalasta teki aina näin.
Vierailija kirjoitti:
Potakat siihen kuuluvat eikä mikään salaatti.
Vierailija kirjoitti:
Loimulohisalaatti?
Mä luin kerran ohjeen, jonka mukaan lihat kannattaisi ensin ruskistaa. Makuun tuo ei paljon vaikuta, mutta suutuntumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me lohkotaan potut sinne sekaan pataan. Muhivat siinä samalla.
Tuohan on hyvä idea. Eikös noin tehdä Karjalalaisen säränkin kanssa.
Lihat (lähinnä porsaan lapaa) valurautapataan, sekaan sipulia, pippureita ja suolaa. Kiehautettua vettä niin että lihat peittyy ja koko komeus uuniin vähintään 4 h ja noin 200 astetta. Välissä lisään vettä, jos kuivuu liikaa.
Äärimmäisellä hartaudella ja pieteetillä.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Surullista että ihmiset oikeasti kuvittelevat tarjoavansa hyvää ruokaa ja sitten pöydässä on mautonta ja vetistä karjalanpaistia.
En suurusta. Kun paisti on uunissa tarpeeksi kauan, ei ole minusta liian vetistä.