Kuinka teet karjalanpaistin?
Reseptin mukaan liemi jää litkuksi. Suurustatko sen?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
No sellaista sen liemen kuuluu olla 😅
Hyi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee karjalanpaistia. Yliarvostettu, mauton perinneruoka, mitä en ole ikinä ymmärtänyt. Tiedän, tätä ei kysytty.
Sama. Surullista että ihmiset oikeasti kuvittelevat tarjoavansa hyvää ruokaa ja sitten pöydässä on mautonta ja vetistä karjalanpaistia.
Siulta on unehtunu mausteet, eritoten suola jos sait aikaiseksi mautonta ruokaa. Myö muut ollaan siihen syyttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Se liemi on ikävä lautasella, koska se sotkeutuu salaattiin.
Just tämä! Miksi ihmeessä suomalaiset laittavat salaatin samalle lautaselle lämpimän ruuan kanssa?
Oma lautanen tietenkin salaatille, ja se syödään muutenkin erikseen, eikä samalla pääruuan kanssa.
Ei näillä sähkönhinnoilla voi tehdä 😔
Vierailija kirjoitti:
Keitän ensin lihoja, kuorin välillä sitä vaahtoa pois. Keitinvedessä pitää olla riittävästi suolaa, laakerinlehti ja maustepippureita. Kun olen vähän aikaa keittänyt, laitan lihat uuniin ensin kovalle lämmölle, sitten kun lientä on vaan vähän jäljellä, lisään vettä ja jätän hautumaan matalalle lämmölle. Näin tulee hyvä.
Kun keittää ja paistaa, niin makealta maistaa.
Vierailija kirjoitti:
Keitän ensin lihoja, kuorin välillä sitä vaahtoa pois. Keitinvedessä pitää olla riittävästi suolaa, laakerinlehti ja maustepippureita. Kun olen vähän aikaa keittänyt, laitan lihat uuniin ensin kovalle lämmölle, sitten kun lientä on vaan vähän jäljellä, lisään vettä ja jätän hautumaan matalalle lämmölle. Näin tulee hyvä.
Se kaikki hyvä paistamisesta tullut maku ja väri puuttuu tällä tyylillä. Ei missään tapauksessa mitään esikeittoa.
Vierailija kirjoitti:
Se liemi on ikävä lautasella, koska se sotkeutuu salaattiin.
Jos tuntuu ikävältä sotkeutuminen niin tarjoa salaatti annosmaljoissa.
Keitetyt perunat kun lohkoo ja muussaa lautasella liemeen, sen saa hyvin syötyä. Karjalanpaisti on maukasta, kun sen hyvin tekee ja monta tuntia hauduttaa.
Jos alat suurustella lientä, alkaa pata kuulostaa palapaistimaiselta, joka on ihan eri ruoka.
Fiksut ihmiset tietää että karjalan paisti on huuhaa nimi potlohkolle...
https://vapaavuoro.uusisuomi.fi/ornouti/279726-mika-ihmeen-potlohko/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kaikki hyvä paistamisesta tullut maku ja väri puuttuu tällä tyylillä. Ei missään tapauksessa mitään esikeittoa.
Miksi ihmeessä lihat pitäisi keittää, taitaa tulla lihakeittoa. Minä laitan lihat uuniastiaan ja kaadan kiehuvan veden päälle, että lihassyyt sulkeutuvat ja lihasnesteet jää lihaan. Suola ja maustepippuria ja sipulia. Pitkä haudutusaika uunissa, niin onpa maukasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä luin kerran ohjeen, jonka mukaan lihat kannattaisi ensin ruskistaa. Makuun tuo ei paljon vaikuta, mutta suutuntumaan.
Tulee siihen sitä voin tuomaa makua myös.
Ap:n kysymykseen vastaan, että palapaistissa tehdään suuruste. Itse en kyllä yleensä mene ohjeiden mukaan vaan fiiliksen. Kuuluuko karjalanpaistiin porkkanat vai ei, riippuu minulla ihan fiiliksestä. Hyvä vinkki tuo, että laittaa perunat sinne sekaan. Tulee varmasti hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä lihat pitäisi keittää, taitaa tulla lihakeittoa. Minä laitan lihat uuniastiaan ja kaadan kiehuvan veden päälle, että lihassyyt sulkeutuvat ja lihasnesteet jää lihaan. Suola ja maustepippuria ja sipulia. Pitkä haudutusaika uunissa, niin onpa maukasta.
Porkkanaa ehdottomasti mukaan. Siitä saa keitettynä vitamiineja, jotka ehkäisee ryppyjä.
Mä paahdan lihat ensin uunissa, sitten kattilaan muhimaan suolan, pippurin, sipulin, porkkanan ja lantun kanssa, joskus heitän pari lihaliemikuutiota sekaan. Perunat keitän erikseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee karjalanpaistia. Yliarvostettu, mauton perinneruoka, mitä en ole ikinä ymmärtänyt. Tiedän, tätä ei kysytty.
Sama. Surullista että ihmiset oikeasti kuvittelevat tarjoavansa hyvää ruokaa ja sitten pöydässä on mautonta ja vetistä karjalanpaistia.
Siulta on unehtunu mausteet, eritoten suola jos sait aikaiseksi mautonta ruokaa. Myö muut ollaan siihen syyttömiä.
Se luetun ymmärtäminen. Minä en tee karjalanpaistia koska en pidä siitä, ne omasta mielestään hyvää ruokaa tarjoavat tekevät mautonta litkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luin kerran ohjeen, jonka mukaan lihat kannattaisi ensin ruskistaa. Makuun tuo ei paljon vaikuta, mutta suutuntumaan.
Tulee siihen sitä voin tuomaa makua myös.
Ap:n kysymykseen vastaan, että palapaistissa tehdään suuruste. Itse en kyllä yleensä mene ohjeiden mukaan vaan fiiliksen. Kuuluuko karjalanpaistiin porkkanat vai ei, riippuu minulla ihan fiiliksestä. Hyvä vinkki tuo, että laittaa perunat sinne sekaan. Tulee varmasti hyvää.
Nyt puhuu kokki ja ruoasta tietävä.
Vierailija kirjoitti:
Fiksut ihmiset tietää että karjalan paisti on huuhaa nimi potlohkolle...
https://vapaavuoro.uusisuomi.fi/ornouti/279726-mika-ihmeen-potlohko/
Uunipaistia meillä, T pohjoiskarjalainen
Se mauton vesilillu keitettyjen perunoiden kanssa on täysin älytön. Järki sanoo että tietenkin se suurustetaan (ja jos hurjaksi äidytään niin ehkä jopa maustetaan (ei vaan, ei toimi suomessa)) mutta ei voi koska perinteet. Kun ruoka on tehty päin vittua satoja vuosia niin eihän sitä voi enää tässä vaiheessa parannella. Karjalanpaisti on Suomen yliarvostetuin perinneruoka.
chefpentti kirjoitti:
Se mauton vesilillu keitettyjen perunoiden kanssa on täysin älytön. Järki sanoo että tietenkin se suurustetaan (ja jos hurjaksi äidytään niin ehkä jopa maustetaan (ei vaan, ei toimi suomessa)) mutta ei voi koska perinteet. Kun ruoka on tehty päin vittua satoja vuosia niin eihän sitä voi enää tässä vaiheessa parannella. Karjalanpaisti on Suomen yliarvostetuin perinneruoka.
Jos se liemi suurustetaan, siitä tulee silloin kastike jota meillä on aina kutsuttu palapaistikastikkeeksi. Ihan eri ruoka kuin vetinen karjalanpaisti.
No sellaista sen liemen kuuluu olla 😅