Saan luottotietoni puhtaaksi tammikuussa ja mietin, että uskallanko hankkia käytetyn auton rahoituksella
Olen siis vakituisessa työssä hoitoalalla ja on vakaat tulot. Mulla on tällä hetkellä käytössä 21 vuotta vanha auto. Ihan ok auto muuten, mutta ilmastointi ei toimi.
Nyt mietin, että uskallanko heti tietojen puhdistuttua ostaa edes vähän uudemman auton rahoituksella. Tämä nykyinen auto on ostettu rahoituksella miehen nimiin, mutta mä maksoin siitä lyhennykset vaikka samaan aikaan maksoin ulosottoon.
Kun saan tietoni puhtaaksi, niin en halua enää ikinä päätyä luottotiedottomaksi!
Kommentit (22)
Työtön 47 kirjoitti:
Minun velat meni vanhaksi jo viime vuonna. 22000 euron velat vanheni.
Mun luottotiedot puhdistuu ihan sillä, että olen maksanut velkani.
Ajattelin siis max. 5000 euron autoa. Nykyisen oli ostettaessa reilu 2000€ ja ollut jo muutaman vuoden mulla, joten sen arvo ei ole paljon mitään enää.
Älä hanki rahoituksella, niin houkuttelevalta kuin se vaikuttaakin. Ota mieluummin lainaa pankista. Silloin auto on ihan sinun omasi saman tien eikä tarvitse sählätä rahoitusyhtiön uhkauskirjeitten kanssa. Jos et jostakin syystä pystyisi maksamaan autolainaasi, auto olisi edelleen sinun omistuksessasi ja saisit jo pitää sen tai myydä itse kenelle haluaisit. Kummassakin on sama homma jos auto hajoaisi lopullisesti. Silloin sinulla olisi edelleen velkaa, mutta ei autoa.
Uskallat, uskallat. Miten sitä osaa olla ilman luottotiedottomuuden tuottamaa elämäntyyliä.
Ilmastointihuolto alle 100e tuon ikäiseen autoon jos joku pikkuvika. Vai joko käytetty?
(Siis ilman Helsinki lisää)
Vierailija kirjoitti:
Älä hanki rahoituksella, niin houkuttelevalta kuin se vaikuttaakin. Ota mieluummin lainaa pankista. Silloin auto on ihan sinun omasi saman tien eikä tarvitse sählätä rahoitusyhtiön uhkauskirjeitten kanssa. Jos et jostakin syystä pystyisi maksamaan autolainaasi, auto olisi edelleen sinun omistuksessasi ja saisit jo pitää sen tai myydä itse kenelle haluaisit. Kummassakin on sama homma jos auto hajoaisi lopullisesti. Silloin sinulla olisi edelleen velkaa, mutta ei autoa.
No mietin kyllä tätäkin vaihtoehtoa ja olisihan se järkevämpi. Pitäisi vain olla joku takaaja lainaan. S-Pankista taitaa saada lainaa ilman takaajaa, mutta omasta Pop-pankista ei saanut ainakaan aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Uskallat, uskallat. Miten sitä osaa olla ilman luottotiedottomuuden tuottamaa elämäntyyliä.
Siis mitä elämäntyyliä? Ihan asumme omakotitalossa, olen vakituisessa työssä, opiskelen samalla ja ihan tavallista arkea eletään.
Vierailija kirjoitti:
Ilmastointihuolto alle 100e tuon ikäiseen autoon jos joku pikkuvika. Vai joko käytetty?
(Siis ilman Helsinki lisää)
Ilmastointi ei nyt ollut se oleellisen asia vaan se, että haluaisin edes vähän uudemman auton.
Ei noilla kriteereillä. Autoissa on aina laitettavaa ja aina jotain vikaa. 5000 auto on mahdollisesti sellainen pommi, ettei mitään järkeä tuossa vaihdoksessa.. Eikä silläkään ole väliä onko nykyisellä autollasi joku arvo. Auton tarvittu arvo on, että se toimii. Muuta arvoa sillä ei ole ja sen ostohinta ei pysy arvona kauppaa kauemmaksi. Sun kannattaa säästää seuraavaksi sen auton verran sivuun rahaa.
Älä nyt oikeasti. Luottotiedot puhdistuu ja olet HETI ottamassa uutta lainaa?
Eikö kuulosta typerältä.
Nyt on vielä sähkö nousemassa ja inflaatio riehuu. Et nyt lähde jonkun ilmastoinnin takia uutta autoa ostamaan.
Teet sen sijaan näin: Jätät sen tietyn määrän säästöön autoa varten joka kuussa ja kun on vähintään puolet tai suurin osa säästetty, niin SITTEN vasta ostat sen auton.
Eli nyt teet työn ensiksi ja sitten palkitset itseäsi.
Muussa tapauksessa olet kohta taas luottotiedoton.
ei siitä että sinulla on palannut luottokelpoisuus, voi antaa YHTÄÄN mitään tietoa että uskaltaisiko ostaa auton osamaksulla vai ei. Ja koska et niitä tietoja antanut mistä olisi voinut päätellä että uskaltaisiko vaiko ei, voimme päätellä että EI KANNATA OTTAA. Olet kohta taas luottokelvoton. (luottoTIEDOThan sinusta on ollut koko ajan)
Vierailija kirjoitti:
Eikö kuulosta typerältä.
Nyt on vielä sähkö nousemassa ja inflaatio riehuu. Et nyt lähde jonkun ilmastoinnin takia uutta autoa ostamaan.
Teet sen sijaan näin: Jätät sen tietyn määrän säästöön autoa varten joka kuussa ja kun on vähintään puolet tai suurin osa säästetty, niin SITTEN vasta ostat sen auton.
Ajattelin samaa! Kitkuttelisin vielä jonkin aikaa vanhalla, sinä aikana säästäisin sinne s-pankkiin rahastoon vaikkapa sen saman summan mitä ulosottoon on mennyt. Sehän sulla on nyt käytössä. Sitten sulla ois vaikkapa vuoden kuluttua jo isompi pesämuna sitä uutta autao varten. joo. Kato S-pankki ja sieltä rahastot.
Mä olen laskenut, että auton pitäminen on aivan hirveä rahanreikä. Olipa se vanha tai uusi, niin kuluja riittää, on vakuutusmaksut ja autovero ja polttoaineverot ja vaikka mitä, ajoipa sillä autolla tai ei. 10 vuoden vanha auto on jo sellaista tekniikkaa, että ei enää itse pysty sille juuri mitään tekemään. Esim. umpion vaihto yli 200 euroa, jos joku särkee sivupeilin parkkipaikalla, niin yllätys yllätys uuden tilaus ja asennus 500 euroa. Jos sen maksattaisi vakuutuksesta, menisi bonukset. Kun on jonkun verran kauan sitten rassannut ja korjannut autoja, niin yllättää nämä "uudet" autot, jossa lampun vaihtoon pitää purkaa puoli autoa.
Nyt ei meillä enää ole vähäisen käytön takia tehty määräaikaishuoltojakaan, ja onkin ihan tyhmyyttä pitää koko autoa, koska halvemmaksi tulisi varmaan ne vähät ajot tehdä taksilla. Täytynee ainakin tuo kallis vakuutus vaihtaa pois, koska ei tuolla vanhalla autolla olisi mitään korvausarvoa, vaikka se vähän ajettu onkin. Ilmeisesti vuosimalli ratkaisee.
Auton ostaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Siis ilman Helsinki lisää)Ilmastointi ei nyt ollut se oleellisen asia vaan se, että haluaisin edes vähän uudemman auton.
Ei ole pätevä syy.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen laskenut, että auton pitäminen on aivan hirveä rahanreikä. Olipa se vanha tai uusi, niin kuluja riittää, on vakuutusmaksut ja autovero ja polttoaineverot ja vaikka mitä, ajoipa sillä autolla tai ei. 10 vuoden vanha auto on jo sellaista tekniikkaa, että ei enää itse pysty sille juuri mitään tekemään. Esim. umpion vaihto yli 200 euroa, jos joku särkee sivupeilin parkkipaikalla, niin yllätys yllätys uuden tilaus ja asennus 500 euroa. Jos sen maksattaisi vakuutuksesta, menisi bonukset. Kun on jonkun verran kauan sitten rassannut ja korjannut autoja, niin yllättää nämä "uudet" autot, jossa lampun vaihtoon pitää purkaa puoli autoa.
Nyt ei meillä enää ole vähäisen käytön takia tehty määräaikaishuoltojakaan, ja onkin ihan tyhmyyttä pitää koko autoa, koska halvemmaksi tulisi varmaan ne vähät ajot tehdä taksilla. Täytynee ainakin tuo kallis vakuutus vaihtaa pois, koska ei tuolla vanhalla autolla olisi mitään korvausarvoa, vaikka se vähän ajettu onkin. Ilmeisesti vuosimalli ratkaisee.
Samaa laskeskelin ja päädyin myymään koko kotteron pois. Nyt saa olla mukavan huoleton velattomana ja omaisuudettomana :) Rahaa säästyy ihan eri tavalla vaikka sitten vuokra-auton satunnaiseen ottamiseenkin jos yhtäkkiä tulee joku tarve.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kuulosta typerältä.
Todella typerää olettaa mun joutuvan uudestaan luottotiedottomaksi. Kirjoitin selvästi aloituksessa, että en sitä enää halua kun eroon pääsen. Miksi te jotkut kuvittelette, että kerran luottotiedoton on aina luottotiedoton eikä koskaan maksa velkoja?!?
Meillä ei sähkö vielä nouse koska on määräaikainen sopimus. Kirjoitin myös tuossa yhdessä viestissä, että ilmastointi ei ole se pääsyy auton vaihtamiseen. Ei olisi pitänyt sitä mainita ollenkaan kun tollot nyt takertuu tuohon. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
No kivat teille. Mulla on pakko olla auto, että pystyn käymään töissä ja opiskelemaan. Ei onnistu julkisilla kulkeminen ja taksilla tekisin konkurssin todella nopeasti.
Auton ostaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kivat teille. Mulla on pakko olla auto, että pystyn käymään töissä ja opiskelemaan. Ei onnistu julkisilla kulkeminen ja taksilla tekisin konkurssin todella nopeasti.
Älä välitä noista kiukkupyllyistä. Jos tarvitset auton, ostan sen. Tosin itsekin suosittelen mielummin pankkilainaa. Tästä on 6 vuotta aikaa, mutta Nordeasta sain jopa työttömänä 3000e lainan autoa varten ja siihen kun laittoi tonnin lisää niin sai jo ihan mukavan pirssin. Toimiva auto se on vieläkin, kertaakaan ei ole mitään isompaa remppaa tullut.
Tapauskohtaisesti voi aina miettiä että tarvitseeko autoa aina omistaa. Voiko esim. leasing auto olla vaihtoehto. Tai voiko auton omistaa kimpassa läheisen tai muun luotettavan ihmisen kanssa, jolloin ostohinta ja kiinteät kulut menisi puoliksi.
Minunkin luottotietoni palautui, mutta en ole ainakaan heti ottamassa mitään luottoa tai lainaa.
Keväällä tekisi mieli ostaa trike moottoripyörä, mutta täytyy katsoa sitä sitten. Lainallahan se pitäisi ostaa. Triket ei kovin helposti lähde alta 7000 euron eli painitaankin vähän eri sarjassa kuin joittenkin autojen kanssa. Sitä pitää katsoo tarkasti sitten.
Minun velat meni vanhaksi jo viime vuonna. 22000 euron velat vanheni.