Miehen lapsuudenperheessä joulu on vain lapsille
Ollaan viisi vuotta yhdessä ollut (vielä) lapseton pariskunta. Ollaan joka toinen joulu vietetty mun suvun kanssa ja joka toinen miehen suvun kanssa.
Mua on alkanut häiritä erilainen tapa viettää joulua. Miehen suvussa joulu on lasten juhla, mä oon tottunut, että se on tasaveroisesti aikuisten ja lasten. Mun suvussa ostetaan pienet lahjat kaikille periaatteella "ajatus on tärkein" (tai voi olla yhteinen perhelahja, jossa on jotain lapsille sopivaa ja jotain aikuiselle). Miehen suvussa ostetaan kalliit lahjat lapsille ja aikuisille ei mitään.
Mä en koskaan miehen sukulaisten luona pääse joulutunnelmaan. Mies huolehtii lahjojen ostamisesta sukulaislapsilleen ja mä noudatan omia tapojani siinä, että vien appivanhemmille aina lahjan, mikä nyt vähintään minusta kuuluu asiaan, kun he suurimman osan jouluvalmisteluista hoitaa. Varsinkin se, ettei anoppi saa muilta lahjoja tuntuu tylyltä, kun hän heillä eniten vaivaa näkee.
No ahdistaa jo tuleva joulu.
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oliko se pelkät lahjat nyt se ongelma vai jotenkin joulu muutenkin? Ostatte miehen kanssa toisillenne lahjat ja vaihdatte ne.vaikka hieman myöhemmin omassa rauhassa.
Varmaan tuohon lahjoihin mun mielestä kulminoituu se, että mun mielestä heidän suvussa lapsia lellitään liikaa ja aikuisia ei arvosteta. Lapset käyttäytyy paljon huonommin kuin mihin olen tottunut. Ap
Siinä sivussa tulee melko varmasti vielä sellainen pikku ilmiö tulevina vuosina, että kun nuo lapset kasvavat ja alkavat pikkuhiljaa saada vähemmän lahjoja vuosi vuodelta, niin h.elvetti on irti, kun he näkevät nuorempien sisarusten/sukulaislasten samaan aikaan saamat lahjavuoret.
Samaa mieltä. Ja millaisen mallin ja esimerkin nuo lapset saavat aikuisilta, kun lapsista tehdään puolijumalia ja aikuiset ovat ympärillä ylistämässä ja ihailemassa heitä. Ja ruokahalu kasvaa syödessä tai muuten tulee pettymyksiä. Ja aikovatko jatkaa tuota teatteria, kun lapset teinejä tai ovat aikuisia.
Eikä kukaan muu kuin ap. muista anoppia jouluna, vaikka on rakentanut yksin joulun.Tuollainen pelleily meillä ei kyllä tulisi kuuloonkaan, vaikka lapset jo teinejä ja joulu on koko perheen juhla, erityisesti isovanhempien.
Ja miten nuo lapset oppivat vieraanvaraisuutta ja lahjojen antamista, jos he ovat vain kaiken huomion keskipisteenä. Siinä aikuiset vievät lapselta lahjojen antamisen ilon ja mielihyvän ja aikuiset toimivat lahja-automaatteina.
Siinä kasvatetaan lapsista pieniä narsisteja, ettei muita tarvitse huomioida.Ap. nostaisin kissan pöydälle tai kieltäytyisin kutsusta. Itse en ainakaan veisi omaa lasta tuollaiseen joulusirkukseen. Kyllä kaikkia tulee kohdella samanarvoisesti ja kunnioittavasti.
Eniten säälittää anoppi, joka raataa joulun, jota eivät muista lahjalla lapset, eikä lastenlapset.
Ei edes piirustusta tai korttia mummille.Nykypäivän puolijumalia ovat lapsettomat aikuislapset, jotka eivät ymmärrä, että he itse eivät ole enää lapsia. Suvun uudet lapset sitten pilaavat joulun 🤣
Kolmen lapsen äitinä olen eri mieltä, yhä enemmän on vanhempia, jotka nostavat lapsensa jalustalle ja kaikki pitäisi pyöriä heidän ympärillään. Oli sitten joulu, hautajaiset, jopa perhevierailut ovat näiden vanhempien lasten show kyläpaikassa. Viimeiksi tästä tällä viikolla avautuivat opettajat, kun vanhemmat vaativat lapsen keskipisteenä oloa ja kaikki pitäisi tapahtua lasten pillin mukaan. Sama päiväkodissa. Millaisen mallin ja esimerkin he antavat lapsilleen? Sääli lapsia.
Meillä vietettiin kauan sukujoulua, mutta meidän perhe ei enää pariin vuoteen olla jaksettua osallistua, kun veljeni perheen lapset vievät kaiken huomion ja sanelevat aikataulut ja lapset määräävät jopa aikuisten keskustelut ja nukkumaanmeno ajat ja lapset saavat elää kuin pellossa ja kaikki toiveet täytetään, mitä lapset keksivät pyytään. Tuon kaiken show jälkeen kaikki aikuiset ovat hermoromahduksen partaalla ja rättiväsyneitä. Myös isovanhemmat.
Sympatiat ovat ap. puolella
no joulun idea on antaa lahjoja lapselle ja juhlia lapsen syntymää. ainoa juhla mikä on puhtaasti lasten juhla.
Mutta mitä järkeä on jokaisen sukujouluun osallistuvan antaa vain lapsille lahjoja?
Meillä vietettiin noita sukujouluja, niin kauan kuin isovanhemmat eli meillä oli sama systeemi (lapsiperheiden päätös) ja lapset saivat valtavat lahjakasat, joita sitten vanhemmat ihastelivat. Muistan eräänkin 4v lapsen , joka sai ainakin 20 pakettia ja hän avasi vain paketteja ja viskasi lahjan syrjään ja taas avasi uuden ja kun lahjat oli loppu, hän vaati lisää paketteja avattavaksi, kun se oli niin hauskaa . Lahjan sisältö oli toisarvoinen.
Itse vihaan sukujouluja, kun yleensä se olin minä, joka autoi mummia jouluvalmisteluissa, tehtiin laatikot, paistettiin kinkku, siivottiin ja mummolaan piti tulla jo hyvissä ajoin tekemään joulua, jotta serkut vanhempineen tulivat joulun viettoon hyasintin kanssa valmiiseen pöytään.
Itse en muista saaneeni heiltä lahjoja tai edes kiitosta.
Nyt kun oma perhe, ollaan kotona ja serkut muistelevat, kuinka olisi mukava viettää sukujoulua, mutta eivät itse viitsi laittaa tikkua ristiin.
Mitä vanhempasi tekivät, jos sinä jouduit yksin auttamaan mummoasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oliko se pelkät lahjat nyt se ongelma vai jotenkin joulu muutenkin? Ostatte miehen kanssa toisillenne lahjat ja vaihdatte ne.vaikka hieman myöhemmin omassa rauhassa.
Varmaan tuohon lahjoihin mun mielestä kulminoituu se, että mun mielestä heidän suvussa lapsia lellitään liikaa ja aikuisia ei arvosteta. Lapset käyttäytyy paljon huonommin kuin mihin olen tottunut. Ap
Siinä sivussa tulee melko varmasti vielä sellainen pikku ilmiö tulevina vuosina, että kun nuo lapset kasvavat ja alkavat pikkuhiljaa saada vähemmän lahjoja vuosi vuodelta, niin h.elvetti on irti, kun he näkevät nuorempien sisarusten/sukulaislasten samaan aikaan saamat lahjavuoret.
Samaa mieltä. Ja millaisen mallin ja esimerkin nuo lapset saavat aikuisilta, kun lapsista tehdään puolijumalia ja aikuiset ovat ympärillä ylistämässä ja ihailemassa heitä. Ja ruokahalu kasvaa syödessä tai muuten tulee pettymyksiä. Ja aikovatko jatkaa tuota teatteria, kun lapset teinejä tai ovat aikuisia.
Eikä kukaan muu kuin ap. muista anoppia jouluna, vaikka on rakentanut yksin joulun.Tuollainen pelleily meillä ei kyllä tulisi kuuloonkaan, vaikka lapset jo teinejä ja joulu on koko perheen juhla, erityisesti isovanhempien.
Ja miten nuo lapset oppivat vieraanvaraisuutta ja lahjojen antamista, jos he ovat vain kaiken huomion keskipisteenä. Siinä aikuiset vievät lapselta lahjojen antamisen ilon ja mielihyvän ja aikuiset toimivat lahja-automaatteina.
Siinä kasvatetaan lapsista pieniä narsisteja, ettei muita tarvitse huomioida.Ap. nostaisin kissan pöydälle tai kieltäytyisin kutsusta. Itse en ainakaan veisi omaa lasta tuollaiseen joulusirkukseen. Kyllä kaikkia tulee kohdella samanarvoisesti ja kunnioittavasti.
Eniten säälittää anoppi, joka raataa joulun, jota eivät muista lahjalla lapset, eikä lastenlapset.
Ei edes piirustusta tai korttia mummille.Nykypäivän puolijumalia ovat lapsettomat aikuislapset, jotka eivät ymmärrä, että he itse eivät ole enää lapsia. Suvun uudet lapset sitten pilaavat joulun 🤣
Kolmen lapsen äitinä olen eri mieltä, yhä enemmän on vanhempia, jotka nostavat lapsensa jalustalle ja kaikki pitäisi pyöriä heidän ympärillään. Oli sitten joulu, hautajaiset, jopa perhevierailut ovat näiden vanhempien lasten show kyläpaikassa. Viimeiksi tästä tällä viikolla avautuivat opettajat, kun vanhemmat vaativat lapsen keskipisteenä oloa ja kaikki pitäisi tapahtua lasten pillin mukaan. Sama päiväkodissa. Millaisen mallin ja esimerkin he antavat lapsilleen? Sääli lapsia.
Meillä vietettiin kauan sukujoulua, mutta meidän perhe ei enää pariin vuoteen olla jaksettua osallistua, kun veljeni perheen lapset vievät kaiken huomion ja sanelevat aikataulut ja lapset määräävät jopa aikuisten keskustelut ja nukkumaanmeno ajat ja lapset saavat elää kuin pellossa ja kaikki toiveet täytetään, mitä lapset keksivät pyytään. Tuon kaiken show jälkeen kaikki aikuiset ovat hermoromahduksen partaalla ja rättiväsyneitä. Myös isovanhemmat.
Sympatiat ovat ap. puolella
no joulun idea on antaa lahjoja lapselle ja juhlia lapsen syntymää. ainoa juhla mikä on puhtaasti lasten juhla.
Mutta mitä järkeä on jokaisen sukujouluun osallistuvan antaa vain lapsille lahjoja?
Meillä vietettiin noita sukujouluja, niin kauan kuin isovanhemmat eli meillä oli sama systeemi (lapsiperheiden päätös) ja lapset saivat valtavat lahjakasat, joita sitten vanhemmat ihastelivat. Muistan eräänkin 4v lapsen , joka sai ainakin 20 pakettia ja hän avasi vain paketteja ja viskasi lahjan syrjään ja taas avasi uuden ja kun lahjat oli loppu, hän vaati lisää paketteja avattavaksi, kun se oli niin hauskaa . Lahjan sisältö oli toisarvoinen.
Itse vihaan sukujouluja, kun yleensä se olin minä, joka autoi mummia jouluvalmisteluissa, tehtiin laatikot, paistettiin kinkku, siivottiin ja mummolaan piti tulla jo hyvissä ajoin tekemään joulua, jotta serkut vanhempineen tulivat joulun viettoon hyasintin kanssa valmiiseen pöytään.
Nyt kun oma perhe, ollaan kotona ja serkut muistelevat, kuinka olisi mukava viettää sukujoulua, mutta eivät itse viitsi laittaa tikkua ristiin.Mitä vanhempasi tekivät, jos sinä jouduit yksin auttamaan mummoasi?
Udellaampa täällä tarkasti.
Minun vanhempani kuolivat auto-onettomuudessa, kun olin 12v ja viranomaisten päätöksellä sen jälkeen isovanhemmistani tuli virallisia huoltajia ja asuin heidän kanssaan 19v asti, kunnes läksin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Riittääkö vanhempien kuolema syyksi, miksi vietin aikaa isovanhemmilla?
Ymmärrän sen periaatteen, että hankitaan lahjoja vain lapsille, mutta sitä en ymmärrä että myös lapsettomien aikuisten pitää osallistua tähän "huviin". Kaikki pääsisivät paljon helpommalla (ja edullisemmin), jos vanhemmat ostaisivat lahjat vain omilleen. Minulta menisi vuodessa varmaan tonni sisarusten lasten joulu- ja synttärilahjoihin, jos uskaltaisin edes kysyä toiveita.
Lapseton 45 v vela kaveripariskunta jotka avoimesti inhoavat lapsia laittoivat juuri kuvia Facebookiin tonttulakit päässään kun koristelevat kuusta. Ihmettelen miksi lapsia vihaavat viettävät joulua näennäisesti kristillisin tavoin? Käyvät myös joulukirkossa jne. Jotenkin ristiriitaista ja olisi kiva kun joku media tekisi laajemmin juttua joulunviettotavoista ja juuri erilaisten perinteinen taustoista jne.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sen periaatteen, että hankitaan lahjoja vain lapsille, mutta sitä en ymmärrä että myös lapsettomien aikuisten pitää osallistua tähän "huviin". Kaikki pääsisivät paljon helpommalla (ja edullisemmin), jos vanhemmat ostaisivat lahjat vain omilleen. Minulta menisi vuodessa varmaan tonni sisarusten lasten joulu- ja synttärilahjoihin, jos uskaltaisin edes kysyä toiveita.
Tämä. Ja jos joulu on vain lasten juhla, miksi lasten vanhemmat eivät huolehdi sitten lahjoista, vaan ilman pyytämättä lähetetään niitä toivelistoja (lue tilauslistoja) kummeille, isovanhemmille, sukulaisille ja muille kyläisille.
Itsekin ole äiti, mutta pöyristyttää nykyisin joidenkin vanhempien käytös, kun pokkana lähetetään joululahja tilaus, joka maksaa 70-120€. Ja kuvan kanssa, että merkki on oikea.
Ja samaan aikaan suu vaahdossa toitotetaan, ettei aikuisille osteta lahjoja.
Minulla viisi kummilasta, viikon nettopalkka ei riitä näiden vanhempien toiveisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ja jos joulu on vain lasten juhla, miksi lasten vanhemmat eivät huolehdi sitten lahjoista, vaan ilman pyytämättä lähetetään niitä toivelistoja (lue tilauslistoja) kummeille, isovanhemmille, sukulaisille ja muille kyläisille.
Itsekin ole äiti, mutta pöyristyttää nykyisin joidenkin vanhempien käytös, kun pokkana lähetetään joululahja tilaus, joka maksaa 70-120€. Ja kuvan kanssa, että merkki on oikea.
Ja samaan aikaan suu vaahdossa toitotetaan, ettei aikuisille osteta lahjoja.
Minulla viisi kummilasta, viikon nettopalkka ei riitä näiden vanhempien toiveisiin.
Meillä on myös viisi kummilasta, suurin osa jo nuoria aikuisia. Eikä todellakaan tullut mitään 70-120 € toiveita. Budjetti oli noin 20-50 € per lapsi, iän mukaan vaihdellen. Joulu/synttärilahjat loppuivat rippi-ikään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille vain lahjat eivät ole joulussa tärkeintä, vaan yhdessäolo, hyvä ruoka ja tunnelma. Eikö miehesi voi ostaa lahjaa sinulle, jos se on sinulle tärkeää?
Meillä joulu oli minun lapsuudessani perhejuhla, sisarusten perheellistymisen myötä siitä tuli lasten juhla. Nyt rauhallinen ilta-ateria on muuttunut nopeaksi lounaaksi, lahjat jaetaan jo iltapäivällä kun lapset eivät malta odottaa iltaan, kaikki tapahtuu hirveän nopeasti ja kärsimättömästi. Nykyään onkin niin, että minulle oikea joulu on ilta yksin omassa kodissa, vanhempien luona käyminen on sellainen vähän väkinäinen pakkovierailu.
Vierailija kirjoitti:
Lapseton 45 v vela kaveripariskunta jotka avoimesti inhoavat lapsia laittoivat juuri kuvia Facebookiin tonttulakit päässään kun koristelevat kuusta. Ihmettelen miksi lapsia vihaavat viettävät joulua näennäisesti kristillisin tavoin? Käyvät myös joulukirkossa jne. Jotenkin ristiriitaista ja olisi kiva kun joku media tekisi laajemmin juttua joulunviettotavoista ja juuri erilaisten perinteinen taustoista jne.
Joulu ei ole kristillinen, vaan pakanallinen juhla.
Moni tosi tosi kristitty ei hyvöksy joulupukkeja ja tonttuja, koska pitää niitä sielunvihollisen pilkkana Jumalaa ja Kristusta kohtaan.
Eli kun Jumala on kaikkitietävä, paholainen on tehnyt joulupukista myös hahmon, joka kuulee ja näkee kaiken. Jumalalla on enkeleitä, pukilla on tonttuja. Kun Raamatussa Kristus ajoi tulivaunuilla taivaalla valkopunaisessa asussa, pukki ajaa taivaalla reellä punavalkoisessa asussa jne.
Ihan vaan sivusta sinulle tämä, joka paheksuit jouluaviettäviä lapsettomia ateisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olimme viime jouluna anopin luona 7-vuotiaan poikamme kanssa. Siellä oli meidän lisäksi anopin miesystävä sekä anopin sisko perheineen ja hänen kaksi veljeä. Me vietiin kaikille aikusille pienet lahjat mm erikoisempaa kahvia, viiniä ja herkkuja sekä tietysti lapsille lahjat. Olen tottunut, että toisen muistaminen jouluna kuuluu jo perus käytöstapoihin. Olimme ainoat, siis minä ja mieheni, jotka eivät saaneet yhtäkään lahjaa. Ei mennyt tunteisiin, vaikka mielestäni röyhkeää oli, mutta poikamme ihmetteli kovaan ääneen, että onko joulupukki unohtanut äidin ja isin, kun yhtään lahjaa ei tullut. Se ei tuntunut kivalta. Ja kyllä, lapsemme uskoo edelleen suuresti joulupukkiin ja pukilta tulevat kaikki lahjat. Omassa lapsuuden kodissani olen tottunut, että lahjat ostetaan kaikille, mummani ja vanhempani ostavat minulle ja miehelleni aina lahjat ja me tietysti heille.
Siis sun mies ei ostanut sulle lahjaa etkä sinä miehelle? Eikö hyviin perus käytöstapoihin kuulu moinen?
Aikuisten on kohteliasta etukäteen varmistaa lahja-asia ja nykyisin ei lahjoja ole tapana tuoda, ne erikoiskahvit ja viinit ei ole asia, joita teetä juovat absoutistit haluavat saada eli turhaa kaapin- ja roskiksentäytettä. Iloinen joulumieli riittää, ei siis halpojen suklaarasioiden jakoa.
Tuossakin tilaisuudessa olisi ollut jaossa 49 pulloa viiniä, jos jokainen aikuinen olisi antanut jokaiselle aikuiselle pullon. Tai 49paketillista kahvia, 49 suklaarasiaa jne. Siis hurja määrä turhia ostoksia vain siksi, että jonkun peruskäytöstapoihin kuuluu hankkia kaikille tarpeetonta.
Kyllä ostimme toisillemme lahjat.
Nykyisin ei ole tapana tuoda lahjoja? Kyllä on ja näin on aina omassa perheessäni ollut. Sama kun mennään ensimmäistä kertaa toisen uuteen kotiin, katsomaan vauvaa ensimmäisen kerran ja synttäreille. Eli perus käytöstavat. Ihan vain tiedoksesi, me tiedämme mistä anoppi ja hänen sisaruksensa pitävät, joten lahjat eivät olleet turhaa kaapin/roskiksen täytettä ja niistä oltiin kyllä kiitollisia. Meidän tuomat herkut eivät myöskään olleet halpoja suklaarasioita.Kurjaa jos omat lahjasi ovat olleet turhia.
Entä jos siellä anoppilassa olisi ollut lisäksi veljien naisystävät ja molemmilla mukana 3 lasta? Olisiko sinulla ollut heille kaikille lahjat mukana? Tai miehen kummitäti olisi piipahtanut - sinä annat hänelle joululahjan?
Perhekunnalle voi antaa yhteisen lahjan. Jos tiedossa ei ole joku jouluvieras, niin sille ei mitään voi.
Siis oikeastiko ei kaikkia joulunviettäjiä tarvitse ottaa huomioon, kunhan vetoaa siihen, että eipä ollut tiedossa, että teidän lapsetkin tulevat tänne? Ja millaisen yhteisen, kaikki huomioivan lahjan ostat perheelle, jossa lapset on 15v, 10v ja 3 kk? Joulukukan, josta kukaan ei välitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kait ne muutkin muistavat anoppia, jos hän järjestää joulun? Ainakin kukkaasetelmalla tai ruokalahjalla? Tuo ei enää ole mikään tapa, vaan huonoa käytöstä ja hienotunteisuuden puutetta.
Sinulle pisteet, jos muistat anoppia, jos menette valmiiseen pöytään.
Eivät anna mitään lahjaa anopille. Miehen sisko tuo jotain yhteiseen pöytään, mutta ei mitään henkilökohtaisesti anopille. Mä vien lahjan appivanhemmille +usein jotain leipomaani (esim pipareita, torttuja tai karjalanpiirakoita). Ap
Ja anoppi miettii, miksi hänen leipomukset ei riitä, puree huulta ja kiittää. Niin on hänen joulunsa saatu pilattua, mutta kun miniän takia pitää esittää nöyrää ja kiitollista, niin sitten ollaan hiljaa. Sun mies miettii, miksi perheensä joulut ei kelpaa sinulle, vaikka hän joutuu joka toisen joulun sietämään sinun sukusi krääsälahjajouluja, jotka tuntuvat raivostuttavalta luonnonvarojen tuhlaamiselta.
Loukkaantuuko anoppi tosiaan tuomisista? Ehdotan, että Ap soittaa anopille joulun jälkeen ja ottaa asian esille kohteliaasti kysymällä onko anopille ok, jos hän tuo mukanaan itse tekemiään leipomuksia tai muuta. Vai tuleeko anopin jääkaapi / pakastin liian täyteen? Asian voi esittää nätisti.
Todennäköisesti loukkaantuu, koska ei ole erikseen pyytänyt nyyttikesteihin tuomisia. On epähienoa viedä omia tarjoiluja mukana joulukylään ikään kuin osoittamaan, että täällä tarjoilut on sen verran surkeat, että tuotiin paremmat mukanamme.
Outoa. Missä on tuollainen kulttuuri? Länsi - Suomessa?
Koko Suomessa. On epähienoa mennä joulunviettoon osoittaen, että tuon paremmat leipomukset kuin mitä täältä on tapana saada syödäkseen.
Voi, se on todella "epähienoa" tulla joulunviettoon tai vierailulle tyhjin käsin. Oletko kuullut tuliaisista. Yleensä viedään vierailulle tai juhliin mennessä tuliaisia esim. kukkia, suklaata, keksejä, kahvia jne. Jopa ruokaa.
Tietysti aina löytyy näitä lokkeilijoita, jotka tulevat tyhjin käsin, erityisesti kesämökille, kun ajettiin ohi..
Kun minut kutsutaan joulunviettoon, en oleta, että kutsujalla ei ole ruokaa tarjolla. Ja kutsujana olisin hyvin epäuskoinen, kun vieras ojentaisi minulle leipomuksia osoittaen siten, että ei luota kykyyni tarjota ruokaa.
Tuliaiset eivät todellakaan ole sama asia kuin ruoka! Joulukukka (joka muuten ei ole lahja, se on tuliainen) riittää. Jotenkin nyyttikestisukupolvi on keksinyt, että tuomalla ruokaa on jotenkin erityisen toivottu vieras eikä hoksaa sitä, että kutsujan tarkoituksena oli tarjota syötävää, ei pitää vieraita nälässä.
Aika harvoin 50v synttäreille tullaan ruokakattila kainalossa, sekö on juhla, jossa pelkkä lahja päivänsankarille riittää, vaikka perheensä olisi tarjoilut tehnyt?
Omassa perheessäni olisi aika hiton ankea joulu, jos sen viettämisen yläikäraja olisi 18 v.
Meitä on äiti ja kolme aikuista sisarusta, joilla ei kellään ole lapsia. Kaikki tykkäämme viettää joulua, vietämme ja laitamme sitä yhdessä ja kaikki saavat lahjoja, myös lemmikit. Lahjat eivät ole missään nimessä pääasia ja laatu korvaa määrän sekä ostetaan toiveiden mukaan.
Ymmärrän ap:aa täysin. Kyllä minuakin ärsyttäisi, jos ihana koko perheen juhla pyörisi pelkästään lasten ja heidän ylimitoitettujen lahjojensa ympärillä. Luultavasti viettäisin joulun mieluummin yksin kotona kuin osallistuisin sellaiseen sirkukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meilläkin kyllä ostetaan vain lapsille lahjoja. Appivanhemmille viedään joulukukka, kun kutsuvat joulupöytään, ja muutama pullo viiniä ruualle.
Meillä ajatellaan niin, ettei mitään pientä ja edullista ole kiva saada, kaikkia tuikkukippoja yms on ihan liikaa. Ja kalliimpaa jos ostaa, tulee kamalat kustannukset. Tällä en halua väheksyä siis edullisia lahjoja ollenkaan, fakta vaan on, että kun tietyssä iässä jo olemme, yksinkertaisesti ei vaan ole tarvetta oikein millekään ja se mitä tarvitaan, hankitaan täsmähankintoina ihan tarpeeseen.
Ei meilläkään lahja oo tavarakrääsää, vaan just joulukukka, viiniä, suklaata, hilloa, kynttilöitä... Just sen mukaan, mistä tiedetään kunkin tykkäävän. Ja lapsille yhtä pienet lahjat. Ap
Kynttilät, hillo, viini, suklaa - voiko oikeasti olla turhempaa? Tietty vielä mausteista kahvia, lautasliinoja ja led-tuikkuja? Näitä perikunnat tyhjentää laatikkokaupalla mummojen kaapeista, kun on saatu lahjaksi jotain pientä ja josta tykätään...
Sellaista, mistä kukin tykkää. Kahvin ystävälle hyvää kahvia, kynttilöitä tietysti vain sellaiselle, jonka tietää niitä polttavan. Ei voi olla noin vaikeaa osata valita lahja saajan mukaan? Ap
Kai tiesit, että juuri tuollaiset lahjat ovat pelkkää näytelmää. Kahvin ystävä osaa itse ostaa parhaan kahvin, kynttilöiden polttaja tietää savuttamattomat kynttilät jne. Tuollaiset turhat pikkulahjat ovat pelkkä riesa.
No mä satun tietämään kaikista niistä asioista, joita annan lahjaksi. Valitsen sen jutun, mikä yhdistää mua ja lahjan saajaa. Rakastan kynttilöitä ja kahvia. Kukat on joskus olleet ammattini. Mutta ehkä jos lahjat kokee näytelmäksi, sen kokee noin. Mä näyttelen, kun esitän olevani kiinnostunut lasten saamista lahjoista. Ap
Ap! Koska olet erinomainen lahjojen antaja, annatko vinkin, mitä ostaa anopille lahjaksi?
Pitäisi tuntea sinun anoppisi, että osaisi neuvoa. Ap
Mitä ostaa anopille lahjaksi?. On mielestäni yleinen kysymys ei kysytty mitä ostan anopille k lahjasi?
Mutta kun yleisesti ei voi vastata, kun ostetaan yksilölle lahjaa. Ap
Mitä sinä olet ostanut anopillesi? Mikäli lahjat ovat olleet osuvia, niin ihmettelen ettei anoppi ole kiittänyt / vastavuoroisesti hankkinut sille jotakin joko jouluna tai myöhemmin
Anoppini on viherpeukalo, joten olen vienyt hänelle kukkia. On kukittanut uudelleen amaryllikset ja talvettanut jouluruusun, mistä päätellen valintani on ollut mieluinen. Karjalanpiirakoita on pyytänyt leipomaan, kun olen kysynyt, voinko tehdä jotain joulupöytään.
Ja kuten jo sanoin, hän tekee ruuat. Muuta lahjaa en odota. Ap
Minusta kukka on aivan minimivaatimus minkä viedä. En näe tässä lahjaa.
Kuulostaa toi ankealta joululta jos se on vain lapsille. Jäisin mieluummin kotiin.
Aloittaja on kyllä aika selkeästi avannut sen, mikä hänellä noissa miehen perheen jouluissa mättää ja ymmärrän hyvin. Ylipäätään joulujen yhteen sovittaminen voi olla kipeänkin vaikeaa kun muodostetaan omaa perhettä ja sitten vietetään niitä jouluja pariskunnan lapsuusperheiden kanssa. Oikeasti sen asian suhteen on ihan lupa tehdä omia ratkaisuja, ei ole pakko käydä ns. tasapuolisesti molempien perheiden luona juuri samoja määriä tai ollenkaan. Tuossa auttaisi se, että aatto kotona tai ap:n vanhempien luona ja sitten miehen vanhemmille joulupäivänä. Jos hyvin käy, niitä miehen sisaruksia perheineen pyörii siinä vielä, niin pääsee näkemään ja viettämään heidän kanssa aikaa niinkuin joulun tarkoitus perhejuhlana monelle on. Se on jännästi monelle aikuiselle tosi tärkeä juttu, että lapset saa kymmenittäin paketteja per nenä ja niitä avataan hurjana kiljumisseremoniana, johon kuuluu myös serkusten itkemiset ja parkumiset, kun joku muu sai paremman lahjan mutta moni aikuinen tai lapsi _ei_ pidä sellaista härdellisirkusta joulun kohokohtana. Itse lapsena kerran jouduttiin aattona pienempien serkkujen kanssa avaamaan lahjat ja voi hyvänen aika sitä parkua ja kiljumista, kun kaikki ei saaneet just samoja lahjoja ja just samaa määrää. Silloin 8-vuotiaana ei edes tajunnut, kuinka typerästi siinä aikuiset toimi ja kuinka vaikeaa se niille pienille oli - kun aistisäätelyhaasteisilla lapsilla jo se pelkkä tilanne voi vetää niin yli, ettei sitä kestä, varsinkin sitten jos se on joku aikuisten ihailema serkusten pakettien kilpa- avaamisshow, jossa ne lapsiparat vielä luulee mystisesti mitattavan, kuka on ollut kiltein. Onneksi äiti sentään tajusi, ettei tää homma nyt oikein skulaa ja sitä ei enää uusittu. Omaa autistia ei tulisi pieneen mieleenkään viedä itkemään ja nyyhkyttämään sukujouluihin, kun omalla porukalla/muutama aikuinen lisänä se sujuu hänellekin vielä ihan kivasti. Vaikkei lahjojen päälle niin ymmärräkään. Pilalle menisi oma joulu ja muidenkin, kun vedettäisiin serkkumenoilla tuo.
Ja nää joulu on lasten juhla niih! toitottajat, saatehan te olla tota mieltä ja viettää itse millaisia jouluja haluatte, mutta lukekaa nyt herran jestas edes vähän historiaa tai uskonnon kirjaa tai kattokaa vaikka Youtubesta joku video, että voitte edes tiedotaa, ettei se joulu tosiaan jokaiselle muullekin ole joku lasten lelukasapäivä. Olen viettänyt jouluja hyvin eri tavoilla eri kokoonpanoissa ja ymmärrän tosi hyvin tuon krääsän välttämisen toiveen, mutta arvostan tosi paljon myös ihmisiä, jotka haluaa ja osaa muistaa läheisiä jollain kullekin oikeasti sopivalla tavalla. Se ei todellakaan myös implikoi mitään 80:ä konvehtirasiaa, että asiallisesti ja hillitysti aikuisetkin saa lahjoja. Omille lapsille olen alusta asti opettanut, että myös aikuisia muistetaan jouluna, samoin kuin itsekin aloin alakoulussa tehdä.
Ihania joulunviettotapoja kyllä monissa perheissä, mun suosikki oli tuo joulupukki, joulupukki.. laulu kun vuorollaan avataan paketteja. Ihana perhe! Perheet on perheitä nimittäin ilman alaikäisiäkin, vaikka omia lapsiaan ihastelevat sen monesti unohtavat. Omassa perheessä hyvin nopeasti jo ilman lapsiakin siirryttiin omiin jouluaattoihin ja sitten lasten kanssa oli yksinkertaista jatkaa siitä. Me ei todellakaan arvoteta joulussa samoja juttuja kuin lapsuusperheissä, eikä joulut mene samalla kaavalla. En vietä samanlaista joulua kuin veljeni tai siskonikaan, vaikka jälkimmäinen monesti käykin aattona. Ollaan kaikki tyytyväisiä tavallamme ja sitten tapanina/välipäivinä nähdään enemmän. Lahjasirkusperheet saa levättyä ja rauhallisemman joulun viettäjät saa nähdä ihmisiä ja minustakin joulu on tuntunut joululta, eikä kenenkään tarvi nyrppäillä toisten jouluaatolle, vaikka niistä eri tavalla ajatellaankin. Lahja-asioissakin on päästy kompromissiin keskustelemalla.
Suositan, lämpimästi.
Sanot miehelle että annatte toisillenne lahjat, kuten mekin tehdään. Menemme miehen siskon luo jouluksi ja kaikki antavat pieniä lahjoja toisilleen. Ajatus on tärkein.
Joulu on kaikkien juhla.
Lapsetkin saavat niin hienomman joulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin se nyt vaan on, että ihmisillä on erilaiset tavat viettää joulua. Eikä toisten tapa ole enemmän oikein kuin toisten tapa.
Ja jos haluat anoppia muistaa niin siihen on sinulla myös oikeus.
Totta kai on oikeus. Itsellä vaan joulu pilalla. Kerran ehdotin, että jäisin kotiin ja mies menisi, mutta ei halunnut mennä ilman mua. En yhtään pidä siitä, millaisia kompromisseja parisuhde tuo mukanaan. Ap
Mikä muuten mun mielestä on älytöntä. Jos joulu on lapsille, niin mihin meitä aikuisia siellä tarvitaan? Ap
No kai nyt joulu on muutakin kuin ne lahjat??? Mulle ainakin tunnelman tuo hyvä ruoka, koristelut, tuoksut, lasten ilo, yhdessäolo. En tarvitse lahjoja päästäkseni tunnelmaan.
Muakin ketuttaa ostaa vain lapsille, koska haluan että aikuisetkin saa jotain. Meidän vanhemmat ovat irtisanoutuneet aikuisten lahjomisesta, joten me ostetaan sisarten kesken toisillemme lahjat ja tietysti myös puolisoiden kesken.
Nyt kun oma perhe, ollaan kotona ja serkut muistelevat, kuinka olisi mukava viettää sukujoulua, mutta eivät itse viitsi laittaa tikkua ristiin.