Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen lapsuudenperheessä joulu on vain lapsille

Vierailija
10.12.2022 |

Ollaan viisi vuotta yhdessä ollut (vielä) lapseton pariskunta. Ollaan joka toinen joulu vietetty mun suvun kanssa ja joka toinen miehen suvun kanssa.

Mua on alkanut häiritä erilainen tapa viettää joulua. Miehen suvussa joulu on lasten juhla, mä oon tottunut, että se on tasaveroisesti aikuisten ja lasten. Mun suvussa ostetaan pienet lahjat kaikille periaatteella "ajatus on tärkein" (tai voi olla yhteinen perhelahja, jossa on jotain lapsille sopivaa ja jotain aikuiselle). Miehen suvussa ostetaan kalliit lahjat lapsille ja aikuisille ei mitään.

Mä en koskaan miehen sukulaisten luona pääse joulutunnelmaan. Mies huolehtii lahjojen ostamisesta sukulaislapsilleen ja mä noudatan omia tapojani siinä, että vien appivanhemmille aina lahjan, mikä nyt vähintään minusta kuuluu asiaan, kun he suurimman osan jouluvalmisteluista hoitaa. Varsinkin se, ettei anoppi saa muilta lahjoja tuntuu tylyltä, kun hän heillä eniten vaivaa näkee.

No ahdistaa jo tuleva joulu.

Kommentit (248)

Vierailija
201/248 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taitaa olla nyt vaan käynyt niin, että aloittajaa v ituttaa hiettää joulua miehen suvun kanssa. Keksii muka lahjoista ongelman.

Vierailija
202/248 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oliko se pelkät lahjat nyt se ongelma vai jotenkin joulu muutenkin? Ostatte miehen kanssa toisillenne lahjat ja vaihdatte ne.vaikka hieman myöhemmin omassa rauhassa.

Varmaan tuohon lahjoihin mun mielestä kulminoituu se, että mun mielestä heidän suvussa lapsia lellitään liikaa ja aikuisia ei arvosteta. Lapset käyttäytyy paljon huonommin kuin mihin olen tottunut. Ap

Siinä sivussa tulee melko varmasti vielä sellainen pikku ilmiö tulevina vuosina, että kun nuo lapset kasvavat ja alkavat pikkuhiljaa saada vähemmän lahjoja vuosi vuodelta, niin h.elvetti on irti, kun he näkevät nuorempien sisarusten/sukulaislasten samaan aikaan saamat lahjavuoret.

Samaa mieltä. Ja millaisen mallin ja esimerkin nuo lapset saavat aikuisilta, kun lapsista tehdään puolijumalia ja aikuiset ovat ympärillä ylistämässä ja ihailemassa heitä. Ja ruokahalu kasvaa syödessä tai muuten tulee pettymyksiä. Ja aikovatko jatkaa tuota teatteria, kun lapset teinejä tai ovat aikuisia.

Eikä kukaan muu kuin ap. muista anoppia jouluna, vaikka on rakentanut yksin joulun.

Tuollainen pelleily meillä ei kyllä tulisi kuuloonkaan, vaikka lapset jo teinejä ja joulu on koko perheen juhla, erityisesti isovanhempien.

Ja miten nuo lapset oppivat vieraanvaraisuutta ja lahjojen antamista, jos he ovat vain kaiken huomion keskipisteenä. Siinä aikuiset vievät lapselta lahjojen antamisen ilon ja mielihyvän ja aikuiset toimivat lahja-automaatteina.

Siinä kasvatetaan lapsista pieniä narsisteja, ettei muita tarvitse huomioida.

Ap. nostaisin kissan pöydälle tai kieltäytyisin kutsusta. Itse en ainakaan veisi omaa lasta tuollaiseen joulusirkukseen. Kyllä kaikkia tulee kohdella samanarvoisesti ja kunnioittavasti.

Eniten säälittää anoppi, joka raataa joulun, jota eivät muista lahjalla lapset, eikä lastenlapset.

Ei edes piirustusta tai korttia mummille.

Nykypäivän puolijumalia ovat lapsettomat aikuislapset, jotka eivät ymmärrä, että he itse eivät ole enää lapsia. Suvun uudet lapset sitten pilaavat joulun 🤣

Kolmen lapsen äitinä olen eri mieltä, yhä enemmän on vanhempia, jotka nostavat lapsensa jalustalle ja kaikki pitäisi pyöriä heidän ympärillään. Oli sitten joulu, hautajaiset, jopa perhevierailut ovat näiden vanhempien lasten show kyläpaikassa. Viimeiksi tästä tällä viikolla avautuivat opettajat, kun vanhemmat vaativat lapsen keskipisteenä oloa ja kaikki pitäisi tapahtua lasten pillin mukaan. Sama päiväkodissa. Millaisen mallin ja esimerkin he antavat lapsilleen? Sääli lapsia.

Meillä vietettiin kauan sukujoulua, mutta meidän perhe ei enää pariin vuoteen olla jaksettua osallistua, kun veljeni perheen lapset vievät kaiken huomion ja sanelevat aikataulut ja lapset määräävät jopa aikuisten keskustelut ja nukkumaanmeno ajat ja lapset saavat elää kuin pellossa ja kaikki toiveet täytetään, mitä lapset keksivät pyytään. Tuon kaiken show jälkeen kaikki aikuiset ovat hermoromahduksen partaalla ja rättiväsyneitä. Myös isovanhemmat.

Sympatiat ovat ap. puolella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/248 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oliko se pelkät lahjat nyt se ongelma vai jotenkin joulu muutenkin? Ostatte miehen kanssa toisillenne lahjat ja vaihdatte ne.vaikka hieman myöhemmin omassa rauhassa.

Varmaan tuohon lahjoihin mun mielestä kulminoituu se, että mun mielestä heidän suvussa lapsia lellitään liikaa ja aikuisia ei arvosteta. Lapset käyttäytyy paljon huonommin kuin mihin olen tottunut. Ap

Siinä sivussa tulee melko varmasti vielä sellainen pikku ilmiö tulevina vuosina, että kun nuo lapset kasvavat ja alkavat pikkuhiljaa saada vähemmän lahjoja vuosi vuodelta, niin h.elvetti on irti, kun he näkevät nuorempien sisarusten/sukulaislasten samaan aikaan saamat lahjavuoret.

Samaa mieltä. Ja millaisen mallin ja esimerkin nuo lapset saavat aikuisilta, kun lapsista tehdään puolijumalia ja aikuiset ovat ympärillä ylistämässä ja ihailemassa heitä. Ja ruokahalu kasvaa syödessä tai muuten tulee pettymyksiä. Ja aikovatko jatkaa tuota teatteria, kun lapset teinejä tai ovat aikuisia.

Eikä kukaan muu kuin ap. muista anoppia jouluna, vaikka on rakentanut yksin joulun.

Tuollainen pelleily meillä ei kyllä tulisi kuuloonkaan, vaikka lapset jo teinejä ja joulu on koko perheen juhla, erityisesti isovanhempien.

Ja miten nuo lapset oppivat vieraanvaraisuutta ja lahjojen antamista, jos he ovat vain kaiken huomion keskipisteenä. Siinä aikuiset vievät lapselta lahjojen antamisen ilon ja mielihyvän ja aikuiset toimivat lahja-automaatteina.

Ap. nostaisin kissan pöydälle tai kieltäytyisin kutsusta. Itse en ainakaan veisi omaa lasta tuollaiseen joulusirkukseen. Kyllä kaikkia tulee kohdella samanarvoisesti ja kunnioittavasti.

Eniten säälittää anoppi, joka raataa joulun, jota eivät muista lahjalla lapset, eikä lastenlapset.

Nykypäivän puolijumalia ovat lapsettomat aikuislapset, jotka eivät ymmärrä, että he itse eivät ole enää lapsia. Suvun uudet lapset sitten pilaavat joulun 🤣

Kolmen lapsen äitinä olen eri mieltä, yhä enemmän on vanhempia, jotka nostavat lapsensa jalustalle ja kaikki pitäisi pyöriä heidän ympärillään. Oli sitten joulu, hautajaiset, jopa perhevierailut ovat näiden vanhempien lasten show kyläpaikassa. Viimeiksi tästä tällä viikolla avautuivat opettajat, kun vanhemmat vaativat lapsen keskipisteenä oloa ja kaikki pitäisi tapahtua lasten pillin mukaan. Sama päiväkodissa. Millaisen mallin ja esimerkin he antavat lapsilleen? Sääli lapsia.

Meillä vietettiin kauan sukujoulua, mutta meidän perhe ei enää pariin vuoteen olla jaksettua osallistua, kun veljeni perheen lapset vievät kaiken huomion ja sanelevat aikataulut ja lapset määräävät jopa aikuisten keskustelut ja nukkumaanmeno ajat ja lapset saavat elää kuin pellossa ja kaikki toiveet täytetään, mitä lapset keksivät pyytään. Tuon kaiken show jälkeen kaikki aikuiset ovat hermoromahduksen partaalla ja rättiväsyneitä. Myös isovanhemmat.

Teillä ilmeisesti isommat lapset ja veljellä pienemmät.

Vierailija
204/248 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä ilmeisesti isommat lapset ja veljellä pienemmät.

Vain muutaman vuoden ikäero. Nuorimmaiseni lapsen ja veljeni esikoisen ikäero on pari kuukautta. Ikäero ei selitä kåytöstä. Myös meidän lapset villiintyvät heidän seurassaan ja veljeni ja hänen puoliso kannustaa "pellossa" elämiseen. Isovanhemmat ovat aina jaksamisen äärirajoilla, heidän seurassaan, vaikka lapsia kaksi.

En voi edes pyytää kotiini vierailulle, kun lapsilta puuttuu alkeellisimmat käytöstavat, samoin isovanhemmat ovat helisemässä, eivätkä jaksa.

Ja ymmärrän noita opettajia, jotka avautuivat tällä viikolla, miten vanhemmat vaativat erityiskohtelua näille pikkukeisareille/keisarinnoille.

Sama tässä keskustelussa, nostetaan lapset jalustalle ja perustellaan, kuinka joulu on lastenjuhla, vaikka se on perhejuhla, jossa kaikki pitäisi tulla kuuluksi.

Vierailija
205/248 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap tosissaan? Kuulostaa ihan itsekeskeiseltä teiniltä.

Samoin kuin monen mielestä, niin minustakin turhat lahjat ovat vaan kerta kaikkiaan turhia. Itse noita paheksun ihan maapallomme tilan vuoksi. Kiitän kyllä, mutta en todellakaan haluaisi saada mitään ylimääräistä suklaarasiaa tai servettiä. Käytämme näitä saamiamme lahjaservettejä talouspaperin korvikkeina esim. pöydäpyyhinnässä, mutta ovat todella huonoja siinä. Designkynttilöitä ollaan poltettu ulkona lyhdyssä.

Viemme anoppilaan useammalla satasella ruokia ja juomia, pitäisikö joku näistä kääriä lahjapaperiin? Minusta juuri aikuisten(kin) jouluun kuuluvat nuo yhteiset ruoat ja juomat, jotka käytetään heti, ei viedä kotiin. Voin viedä suklaarasian yhteiseen käyttöön, syököön ken haluaa. En halua ketää yksittäistä ihmistä kiusata ylimääräisillä kaloreilla.

Joku peruskahvipaketin antaminen lahjaksi on vaan typerää. Ollaan kaikki varkkaita. Miksi raahata se Juhlamokka toiselta puolelta Suomea, kun sen voi ostaa ihan lähikaupasta?

Lapsuudessani oli tiukka kuri ja lapset olivat aina kakkosluokan kansalaisia, paitsi jouluna. Jouluna lapset saivat loistaa ja olla keskipisteenä. Samalla suuri isa perinteistä oli lapsille tosi tylsiä.

Vierailija
206/248 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen mieti ap,miksi joulua juhlitaan? Mikä on joulun juhlinnan idea miksi lahjoja annetaan ja kenelle? Jos et juhli kristillisen perinteen mukaan siihen eivät kuulu lahjat aattona. Jouluna nimenomaan korostuu lapsi.

Vierailija
207/248 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette pysty kaksin joulua viettämään. Meillä on aina ollut oma joulu kotona eikä tulisi mieleenkään mennä toisten lapsi jouluihin eikä mihinkään omasta kodista. 

Vierailija
208/248 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen mieti ap,miksi joulua juhlitaan? Mikä on joulun juhlinnan idea miksi lahjoja annetaan ja kenelle? Jos et juhli kristillisen perinteen mukaan siihen eivät kuulu lahjat aattona. Jouluna nimenomaan korostuu lapsi.

Laps hankeen on hukkunut.

Apn talossa ei ole tilaa lapselle, joulun lapselle.

Nykylapsilla on joulu kyllä monesti vuodessa verrattunA 50- luvun jouluun jolloin se oli ainoa päivä lasten jouluilo keskiössä. Jopa jäyhä isäni otti jouluna osaa lasten juttuihin vaikka se suurin lahja saattoi olla musta pekka- pelikortit

Vierailija
209/248 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siellä ap:n muehen suvussa ole muka jouluna mitään aikusille. Esim. Onko jouluruoat tehty vain lasten maun mukaan? Vai onko joukossa enemmän aikuiseen makuun olevia ruokia (eli perinteiset jouluroat)? Juodaanko kahvia? Seurustellankon ja jutellaanko? Nähdäänkö pitkästä aikaan sukulaisia? Käydäänkö ehkä haudoilla tai joulukirkossa? Kuunnellaan joulurauhanjulistusta tai katsotaan Lumiukko telkkarista (ei kiinosta nykylapsia, mutta on osalle aikuisita nostalgista). Kuunnellaanko aikuiseen makuun olevia joululauluja? Valvotaanko pitkään ehkä aikuisten glögiä nauttien?

Vierailija
210/248 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap tapaiset ihmiset varmaan toivoisivat joulupuu ja muiden keräysten olevan myös aikuisten lahjoja varten? on kyllä sivistys jäänyt välistä kun ihmettelee miksi vain lapset saavat jouluna lahjoja. muuallakin useita jouluna viettäneenä niin tämä on only in finland osastoa. Menee samaan kastiin jättimäisten karkkiosastojen kanssa ja aikuiset mässdyttämässä karkkia.

Vierailija
211/248 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä aikuisten lahjoja.

t. joulupukki (monen vuoden kokemuksella, mutta korona-aikana pukki välttää kaikkia paikkoja joissa pikkukoronoita, poronakin ollut, ei siis oikeana porona vaan poroasusteessa, joka ei toiselle mahtunut)

Vierailija
212/248 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä aikuisten lahjoja.

t. joulupukki (monen vuoden kokemuksella, mutta korona-aikana pukki välttää kaikkia paikkoja joissa pikkukoronoita, poronakin ollut, ei siis oikeana porona vaan poroasusteessa, joka ei toiselle mahtunut)

Aikuisille kyllä voisi tilata oikean poron, kadonneet muuten pukit myös kaupoista, ennen oli joka paikassa

Vierailija
213/248 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lle oma lahjakeräys pystyyn. on sitä tyyppiä joka veisi ne lahjat siltä Jeesus lapsella " kun mä haluun". ap, laita vaikka hätäapukeräyksiin ne lahjarahat.

Vierailija
214/248 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika. Ne lahjatko tekevät joulun? Itse en osta lahjoja kuin omille lapsilleni. Olemme mieheni kanssa sopineet ettei osteta edes toisillemme. Riittää kun muistetaan toisiamme syntymäpäivänä ja äitien/isänpäivänä. Joulu on kaikkien juhla mutta itselleni tulee joulutunnelma hyvästä ruuasta, joulukirkosta, rennosta yhdessä olosta ja lasten riemusta. Toisille varmasti toisista asioista mutta lahjat ei enää aikuisilla pitäisi olla jouluna pääosassa.

Vierailija
215/248 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella lapsellista antaa aikuisille joululahjoja.

No eihän ole.

Juupas eipäs juupas eipäs... luoja miten typerää länkytystä typerästä aiheesta - huokaus...

Vierailija
216/248 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin se nyt vaan on, että ihmisillä on erilaiset tavat viettää joulua. Eikä toisten tapa ole enemmän oikein kuin toisten tapa.

Ja jos haluat anoppia muistaa niin siihen on sinulla myös oikeus.

Totta kai on oikeus. Itsellä vaan joulu pilalla. Kerran ehdotin, että jäisin kotiin ja mies menisi, mutta ei halunnut mennä ilman mua. En yhtään pidä siitä, millaisia kompromisseja parisuhde tuo mukanaan. Ap

Miten parisuhde onnistuu ilman kompromisseja?

Sepä. Mutta en tiedä mikä on pienempi paha. Että pitääkö puolison takia vain tottua siihen, että joka toinen joulu tuntuu hukkaan heitetyltä. Ap

Siis sanokaa nyt joku, että tämä on vitsi ennen kuin luen näitä yhtään pidemmälle

Ei ole vitsi. Ikävä kyllä. Ap on ihan pimeä tapaus :D

Kuitenkin saanut enemmän tykkäyksiä kuin miinuksia. Enemmistön mielestä sä oot pimee. 😊

Nyt ap laskee lahjojen lisäksi jo tykkäyksiä :D Mikäki keskenkasvunen teini.

Vierailija
217/248 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap siis aidosti nauttii kun oman siskonsa lapset avaavat lahjoja mutta miehen puolen suvun lasten lahjariemu ei kiinnosta?! Muistathan, että se ei ole niiden lasten vika jos ne nostetaan jalustalle. Älä siis ole vihainen lapsille.

Kuulostaa siltä, että ap ei vaan voi hyväksyä sitä että jouluja on erilaisia. Ja kyllä, parisuhteessa tehdään kompromisseja. Jos et kompromisseihin kuitenkaan pysty niin jää kotiin tai mene oman suvun luokse jouluna.

Vierailija
218/248 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika itsekäs ap. Joulussa on riittävästi kiirettä ilman että pitää 10 lapsen lisäksi ravata kaupassa ostamassa krääsää 10 aikuisellekin.

Tämän turhan ostamisen lopetettuamme, olemme meidän suvussa nauttinut enemmän joulusta.

Miten ap:sta tulee olo että hän on kateellinen lapsille ja häntä harmittaa, kun hän ei saa lahjoja. Uskon, että sinun asenteesi on huomattu....

Vierailija
219/248 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on muutakin kuin lahjoja. Rentoutumista, yhdessä oloa ja hyvää ruokaa. Nyt aikuisena nautin juuri tuosta joulun kiireettömästä tunnelmasta enkä kaipaa lahjoja. Edes miehen kanssa ei välttämättä vaihdeta paketteja. Lapsellista aikuisen kiukutella jostain joululahjoista. Ap saa niitä varmaan omalta suvultaan vaikka ei paikalle menisikään ja mieheltään.

Vierailija
220/248 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no joulun idea on antaa lahjoja lapselle ja juhlia lapsen syntymää. ainoa juhla mikä on puhtaasti lasten juhla.