Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muiden nuori tällä hetkellä kertausharjoituksissa?

Vierailija
10.12.2022 |

Minkä ikäinen kyseessä?

Meillä 21v.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sallitaan kokemus kertaus harjoituksesta n.1983. Olin kiväärimies Upinniemestä. Vm 1955. Tuli kutsu ja heinäkuussa menin. Kyseessä olikin yllättäen täysin sissikomppanian reservin harjoitus johtoa myöten, joku EV.lt Ehrnrooth turbo saabillaan sitä johti. Linja-autolla vietiin Hankoniemelle. Vähän ammuntaa pimeänäkötähtäimellä.(oli kyllä huono). Sitten "helikopterilla" (vuokrattu toyota paku) tiedustelemaan.

Harjoituksen laajuus, varusteiden määrä ja laatu yllättivät. Untuvamakuupussit ja trangiat jokaiselle. Radiomieslääkärin koulutus oli pahasti vanhentunut, ei osannut käyttää laitetta, koko tehtävä "epäonnistui " siinä. Oikeasti vietettiin 5 mukavaa aurinkoista päivää piilossa.Täydellä palkalla.

Sillä "helikopterilla" oli varmaan hyvä harjoitella matalalentoa. Itse suoritin varusmiespalveluksen suunnilleen samoihin aikoihin, tykistössä. Koskaan ei tullut kutsua kertausharjoituksiin. Hyvä niin: Koko homma tuntuii siltä, että olisi pitänyt kokonaan kieltäytyä palveluksesta, eikä mistään jeesustelusyystä.

Jos sä opiskelet vaikka kuinka pelastaa ihmisen hengen esim sairauden, onnettomuuden tai väkivallan kynsistä, tappamaan opettelu on älytöntä. 

Vierailija
42/64 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska kysymys! Luuletko, että hän on siellä ihan isseskseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska kysymys! Luuletko, että hän on siellä ihan isseskseen.

Hauska olettamus olettaa, että luulisin niin.

Mutta voihan tuon aloitukseni toki niinkin ymmärtää, kukin lukee ja ymmärtää täällä olevia aloituksia omalla logiikallaan, kuten sanottu.

Ap

Vierailija
44/64 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ja kestoltaan vain 2vrk ja välimatkaa niin, että kuljettava junalla ja bussilla. Siinä mieless olisi mielestäni järkevämpää, että harjoitus kestäisi edes muutaman päivän tai 1vkon.

Vierailija
45/64 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provo. Nuoret eivät joudu kertausharjoituksiin!

No näköjään joutuvat. Oma poikani sanoi, että juurihan lisäsivät määrärahoja, kun mietin samaa eli, että kutsuvat vasta, kun ikää n.30-40v.

Ap

Jännä juttu, kun tunnen monia vuonna -85 ja -86 syntyneitä joista kukaan ei ole käynyt ikinä kertaamassa.

Joku ikäluokka on unohdettu tyystin ja nuoret taas joutuvat menemään noin usein.

Itse olen syntynyt 1978 ja ei kertaakaan kertausta. vaikka armeija meni hyvin ja ei ongelmia. Juuri kukaan muukaan ei siitä komppaniasta ole tiettävästi kerrannut, eikä kaverinikaan. Eli tuo ysärin loppupuolella armeijan käynyt porukka on jonkinlaisia väliinputoajia. Nyt on jo liian pitkä aika joten kertauksessa ei olisi mitään järkeä, koska kaikki on muuttunut 25 vuodessa. Eli ihan turhaan käytiin koko intti.

Sama. Ei tullut koskaan kutsua kertaamaan. Sikäli jännä, että reserviläiskirjeessä mainittu sodanaikainen sijoituspaikka olisi siitä huolimatta ollut itäraja ja komppania sellainen johon en ole saanut edes koulutusta. Toisin sanoen minut olisi määrätty puhtaasti maalitauluksi.

Olin myös lukenut, että yli 35-vuotiaat ja lapsiperheelliset eivät joutuisi ensimmäisenä ammuttaviksi, mutta p*skat. Ilmeisesti olen liian matalasti koulutettu ja minut voidaan uhrata, koska eihän amisten lapset tarvitse isää.

Erosin reservistä.

Vierailija
46/64 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaamaan kutsutaan 60v saakka eli ettehän te esim.40v ikäiset miehet voi noin todeta ja ajatella, että ette ikinä sinne kutsua saa.

Päinvastoin!

Vierailija
47/64 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
48/64 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näköjään joutuvat. Oma poikani sanoi, että juurihan lisäsivät määrärahoja, kun mietin samaa eli, että kutsuvat vasta, kun ikää n.30-40v.

Ap

Jännä juttu, kun tunnen monia vuonna -85 ja -86 syntyneitä joista kukaan ei ole käynyt ikinä kertaamassa.

Joku ikäluokka on unohdettu tyystin ja nuoret taas joutuvat menemään noin usein.

Itse olen syntynyt 1978 ja ei kertaakaan kertausta. vaikka armeija meni hyvin ja ei ongelmia. Juuri kukaan muukaan ei siitä komppaniasta ole tiettävästi kerrannut, eikä kaverinikaan. Eli tuo ysärin loppupuolella armeijan käynyt porukka on jonkinlaisia väliinputoajia. Nyt on jo liian pitkä aika joten kertauksessa ei olisi mitään järkeä, koska kaikki on muuttunut 25 vuodessa. Eli ihan turhaan käytiin koko intti.

Sama. Ei tullut koskaan kutsua kertaamaan. Sikäli jännä, että reserviläiskirjeessä mainittu sodanaikainen sijoituspaikka olisi siitä huolimatta ollut itäraja ja komppania sellainen johon en ole saanut edes koulutusta. Toisin sanoen minut olisi määrätty puhtaasti maalitauluksi.

Olin myös lukenut, että yli 35-vuotiaat ja lapsiperheelliset eivät joutuisi ensimmäisenä ammuttaviksi, mutta p*skat. Ilmeisesti olen liian matalasti koulutettu ja minut voidaan uhrata, koska eihän amisten lapset tarvitse isää.

Erosin reservistä.

Hyvä, että erosit koska käyttöarvoltaa nolla äijiä ei tarvita. Reserviläiskirjeessä ei kerrottu mikä on yksikön toiminta-alue joten tuskin olet sellaista edes saanut.

Vierailija
49/64 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Erosin reservistä.

Hyvä, että erosit koska käyttöarvoltaa nolla äijiä ei tarvita. Reserviläiskirjeessä ei kerrottu mikä on yksikön toiminta-alue joten tuskin olet sellaista edes saanut.

Olen säilyttänyt kirjeen. Selkeällä suomenkielellä siinä lukee itäraja. Turhaan länkytät.

Vierailija
50/64 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeija on apinoille

Vierailija
51/64 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Erosin reservistä.

Olen säilyttänyt kirjeen. Selkeällä suomenkielellä siinä lukee itäraja. Turhaan länkytät.

Sepä kertoo paljon kun itäraja on reilu 1300 km pitkä.

Vierailija
52/64 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Agenda on uhrata lisääntymis iässä olevat sodassa ja korvata heidät rajan yli otetuilla

lisääntymisiässä olevat naiset eivät käy armeijaa. sen puoleen lapsia aletaan hankkimaan vasta sitten kun hedelmällisyys on lähtenyt laskuun.

Vierailija
53/64 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Erosin reservistä.

lähetetään sinne missä on eniten tarvetta. eiköhän pääesikunnassa ole upseereita joten tehtävänä on suunnitella joukkojen siirrot.

eri

Vierailija
54/64 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia nämä "äidit" ihmteelevät täällä aikisten miesten(poikiensa) asioita?

Suomalainen nykyajan nuorimies on samanlainen mammanpoika kuin italialainen.

Yli kakskymppisen miehen ei pitäisi tarvita äitiään enää mihinkään.

Vierailija
55/64 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia nämä "äidit" ihmteelevät täällä aikisten miesten(poikiensa) asioita?

Suomalainen nykyajan nuorimies on samanlainen mammanpoika kuin italialainen.

Yli kakskymppisen miehen ei pitäisi tarvita äitiään enää mihinkään.

Öööö, miten nuo asiat liittyvät toisiinsa? Äidin tekemä aloitus palstalla (jonka idea on nimenomaan erilaiset aloitukset eri aiheista) ja yli 2kymppisen "äidin tarve"? Niinpä, ei mitenkään.

Toisekseen, surullista on se, että ajattelet noin, tarvitseminen muuttuu ja elää, ei 2kymppinen elä ypöyksin tässä maailmassa ihan omassa luokassaan, vaikkei enää lapsi, ikänsä puolesta, olekaan. Tosin aivojen kehityksen kannalta on vielä kovin keskeneräinen.

Mutta siis, eivät liity nuo asiat toisiinsa lainkaan.

Vierailija
56/64 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi olla, itse tunnen -89 syntyneitä, jotka on kerranneet jo ennen Ukrainaakin ihan säännöllisesti.

Mun 84 ja 86 syntyneen pojat ja 85 syntynyt vävy ovat olleet kertaamassa jo useita kertoja. Nuorempi poika alle vuoden päästä asepalveluksen jälkeen.

Intin koulutushaarasta, sotilasarvosta, aselajista ja tehtävästähän nuo kertaukset paljolti riippuu. Jotku ei joydu/pääse koskaan, touset muutaman vuoden välein

Vierailija
57/64 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan aika hyvä juttu kansanterveyden kannalta jos oikeasti suurin osa miehistä joutuisi käymään vaikka parin vuoden välein pienen metsäleirin. Eivät pystyisi lihomaan ihan rajattomasti väliaikoinakaan. Todennäköisesti kuitenkin kertaaminen vähenee jos Ukrainan tilanne selviää ja Venäjä hajoaa tavalla tai toisella.

Ja sinä oletat, että kaikki nuoret on ylipainoisia?

Oletatko sinä, että kaikki kertaajat rämpii metsässä? Ei tosiaan. On monia muitakin tapoja suorittaa kertausharjoitukset.

Jeo, esim. luolassa tietokonesimulaattoreilla harjoitellen

Vierailija
58/64 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko p a k k o viedä lapset lappiin, kauheaan pakkaseen?

Vierailija
59/64 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Öööö, miten nuo asiat liittyvät toisiinsa? Äidin tekemä aloitus palstalla (jonka idea on nimenomaan erilaiset aloitukset eri aiheista) ja yli 2kymppisen "äidin tarve"? Niinpä, ei mitenkään.

Toisekseen, surullista on se, että ajattelet noin, tarvitseminen muuttuu ja elää, ei 2kymppinen elä ypöyksin tässä maailmassa ihan omassa luokassaan, vaikkei enää lapsi, ikänsä puolesta, olekaan. Tosin aivojen kehityksen kannalta on vielä kovin keskeneräinen.

Mutta siis, eivät liity nuo asiat toisiinsa lainkaan."

Etsi itsellesi taas oma elämä. Lapsesi ovat aikuisia.

Vierailija
60/64 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko p a k k o viedä lapset lappiin, kauheaan pakkaseen?"

Ketkä lapset...?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi